• Almina

    Ok med lyckohjul på skoldisco?

    Min son kom hem från halloween-fest ikväll och berättade att han spelat bort en del av sina pengar på lyckohjul. Jag blev lite ställd när han berättade det och funderade över om det ens är lagligt (läste på att det kan vara ok att ha lotteri utan tillstånd om det är små insatser) men jag funderar också om jag överreagerar eller om fler tycker att det känns olämpligt att ha denna typ av lotteri för barn. Sonen själv kände att han hade gjort en dålig affär (det kostade 5 kr per nummer, han hade satsat 20 kr, men han var osäker på om vinsten var mer än 10 kr - vid närmare eftertanke var han osäker på hur mycket man egentligen kunde vinna).


    Det som gladde mig var att sonen konstaterade att ?lyckohjul inte är hans grej? och att han inte hade lust att testa det igen. 

  • Svar på tråden Ok med lyckohjul på skoldisco?
  • IceKitten
    Anonym (Jorå) skrev 2022-10-29 10:53:15 följande:
    Dom flesta som säger att man ska lita på dom är opålitliga.
    Dom flesta som säger att dom inte brukar lägga sig i gör just det.
    Dom flesta som säger att dom generellt är ganska avslappnade..
    Vad bra att jag känner mig själv bättre än vad du, en total främling på internet, gör då :)
  • fjanten

    Jag är också ganska avslappnad av mig, men detta hade jag faktiskt haft problem med! Barn ska inte spela och satsa pengar på det sättet, vi har 18-årsgräns av en anledning. Hade nog tagit upp det med skolan. Nej, man behöver inte göra en jättegrej av det hela och överdriva det enormt (tänker på hur vissa ringer aftonbladet...), men ändå framföra sin syn på saken på ett sakligt sätt till rätt personer.

  • Anonym (Jorå)
    IceKitten skrev 2022-10-29 11:02:24 följande:
    Vad bra att jag känner mig själv bättre än vad du, en total främling på internet, gör då :)
    Äsch då, det var bara en gissning.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Jorå) skrev 2022-10-29 10:50:05 följande:

    Sluta curla era barn i oändlighet. Han spelade bort en peng som förhoppningsvis gick till ett gott ändamål. Alla har väl köpt en lott som barn, det är samma grej.

    Låt barnen lära sig hur livet fungerar.


    Håller med. Kan bara konstatera att de som gnäller om det här lyckohjulet självklart aldrig köper lotter åt sina barn på tivoli heller och liknande för det måste ju vara livsfarligt och rena gatewaydrogen till spelmissbruk och personlig konkurs i vuxen ålder.
  • Almina

    Verkar ju vara ganska delade meningar. Men jag är tveksam till om det här ens är lagligt? Det finns ju (av bra orsaker) en ganska noggrann reglering av spel och lotterier.


    Sonen är 9 år. Jag tycker att det är en skillnad om det är en marknad/nöjesfält eller liknande där jag som förälder hade varit med. Jag skulle inte förbjuda honom att lägga sina pengar på lyckohjul om jag var med, men jag skulle uppskatta chansen att kunna diskutera det med honom innan. I det här fallet hade jag ingen aning om att de skulle anordna något sådant och kunde därför inte förbereda honom på det heller. 

  • Anonym (Ja)
    Almina skrev 2022-10-29 15:57:37 följande:

    Verkar ju vara ganska delade meningar. Men jag är tveksam till om det här ens är lagligt? Det finns ju (av bra orsaker) en ganska noggrann reglering av spel och lotterier.


    Sonen är 9 år. Jag tycker att det är en skillnad om det är en marknad/nöjesfält eller liknande där jag som förälder hade varit med. Jag skulle inte förbjuda honom att lägga sina pengar på lyckohjul om jag var med, men jag skulle uppskatta chansen att kunna diskutera det med honom innan. I det här fallet hade jag ingen aning om att de skulle anordna något sådant och kunde därför inte förbereda honom på det heller. 


    Du läste ju själv att det är ok att ha ett sånt lotteri? Annars kan du läsa här: lawline.se/answers/vad-galler-for-lotteri-som-anordnas-av-en-skolklass-for-barnens-familjer
  • Anonym (Choklad)

    Svenska föräldrar. Pinsammast i Europa. 


    Passa er för nöjesparker också! 

  • Anonym (Jorå)
    Anonym (Choklad) skrev 2022-10-29 16:10:12 följande:

    Svenska föräldrar. Pinsammast i Europa. 


    Passa er för nöjesparker också! 


    Inte alla, inte alla.. men för många tyvärr.
  • Almina
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-29 16:03:15 följande:
    Du läste ju själv att det är ok att ha ett sånt lotteri? Annars kan du läsa här: lawline.se/answers/vad-galler-for-lotteri-som-anordnas-av-en-skolklass-for-barnens-familjer
    Jag tycker inte riktigt detta kan klassas som ? privata former med en nära inbördes gemenskap mellan deltagarna?. Det var en fest som anordnades av en klass för barn på flera olika skolor. I exemplet du länkar till är det ju också tänkt att föräldrar ska vara med. Dessutom (vilket lagen gör viss skillnad på) handlade det här om saker som vinst, inte pengar. 
  • Anonym (Ja)
    Almina skrev 2022-10-29 16:43:53 följande:
    Jag tycker inte riktigt detta kan klassas som ? privata former med en nära inbördes gemenskap mellan deltagarna?. Det var en fest som anordnades av en klass för barn på flera olika skolor. I exemplet du länkar till är det ju också tänkt att föräldrar ska vara med. Dessutom (vilket lagen gör viss skillnad på) handlade det här om saker som vinst, inte pengar. 
    Klart att det är. Det handlar om ett skoldisco, inte öppet för allmänheten. Nu kanske inte du förstod texten så väl men springpunkten är inte om föräldrarna är med eller om alla deltagare känner varandra. Och ja, det hade så klart varit en annan sak om man hade kunnat vinna pengar, men nu var det saker det var frågan om.
Svar på tråden Ok med lyckohjul på skoldisco?