• Vivven

Byta namn 6 veckor

Jag går i funderingarna om att byta namn på våran bebis. 

namnet var bestämt redan innan han kom, och sen blev det bara att det var det vi valde när han väl var ute. Nu har jag börjat störa mig på namnet då det även är ett svenskt ord, och jag har märkt att det blir konstigt i vissa meningar när man ska prata om bebisen och använda detta ordet i samma mening?. (Kanske bara jag som övertänker.) 

hur hade ni gjort? papperna är såklart redan inskickade till Skatteverket men jag har pratat med Skatteverket och det verkar smidigt att byta namnet ändå.. 

• Svar på tråden Byta namn 6 veckor
  • callmepreggoornot

Det känns som att det mest kommer att vara när barnet är liten som ordet krockar. 100% övertänkande om ni faktiskt gillar namnet egentligen.

• Vivven

Kan säkert vara så. Jag är nämligen expert på att övertänka. men tänker OM jag fortfarande stör mig på det om typ 1 år - ja då är det inte så himla kul?
    Jag skulle isåfall fortfarande vilja behålla namnet - men att det då skulle bli hans mellannamn. 

• Anotherone
    Vivven skrev 2022-10-29 20:53:12 följande:

Ja precis så tänker jag. Men min man gillar namnet och tycker inte det är nödvändigt att byta (även om han skulle gå med på det för min skull) och det känns så taskigt mot honom. Sen skäms jag även för att berätta detta för nära och kära pga. Att jag var velig med min dotters namn. (som jag är så nöjd idag och är glad att vi testade flera olika namn!) 

Men det är skillnad på att "inte tycka det är nödvändigt att byta" och att känna att det är direkt fel. Kanske får du avvakta en tid?
    Har du ett annat namn som du känner kan passa barnet bättre så lägg till det som förnamn hos Skatteverket så har ni den flexibiliteten.
    Jag kände instinktivt när vi hade namngett vårt yngsta barn att det var fel, det var fel namn och han har fortfarande inte växt in i det. Dock tyckte min man att det var pinsamt att byta (trots att bebisen bara var  dagar då) och jag orkade inte bråka så han fick heta så. Men i mitt hjärta är det fel. 
  • Jag är bara jag

Men Axel är ju helt okej och inget jag alls skulle tycka nån borde byta bort av det skäl du nämner. Uttalet är ju dessutom annorlunda mot kroppsdelen axel.

• trollhona
    Vivven skrev 2022-10-29 20:12:21 följande:
    Byta namn 6 veckor

Jag går i funderingarna om att byta namn på våran bebis. 

namnet var bestämt redan innan han kom, och sen blev det bara att det var det vi valde när han väl var ute. Nu har jag börjat störa mig på namnet då det även är ett svenskt ord, och jag har märkt att det blir konstigt i vissa meningar när man ska prata om bebisen och använda detta ordet i samma mening?. (Kanske bara jag som övertänker.) 

hur hade ni gjort? papperna är såklart redan inskickade till Skatteverket men jag har pratat med Skatteverket och det verkar smidigt att byta namnet ändå.. 

Rent instinktivt tänker jag att det finns en risk att du inte kommer vara nöjd med nästa namn heller. 6 veckor är kort tid att "vänja" sig vid en ny liten individ och ha en relation till namnet. Detta var ju ett namn du uppenbarligen gillade och som ni gemensamt valde, så då måste det ha känts rätt för dig. Gör inget nu bara för att du känner dig lite osäker. Jag tror du kommer ångra dig mer faktiskt om du byter.
  • bananmilkshake
    Jag är bara jag skrev 2022-10-29 21:27:40 följande:

Men Axel är ju helt okej och inget jag alls skulle tycka nån borde byta bort av det skäl du nämner. Uttalet är ju dessutom annorlunda mot kroppsdelen axel.

Nja, det är nog beroende på dialekt. Jag hör ofta folk uttala det på samma sätt. 
  • Litorina

Det går ju att byta. Kompisar till mig gjorde det med sitt barn och det gick bra. Men personligen tycker jag att Axel är ett fint namn. :)

• fluu

Känns det fel så byt. Ju tidigare desto bättre. Det är absolut inte ett misslyckande att ändra sig och har någon åsikter om det, så skit i dem. 

För övrigt har jag ett barn som har ett namn som också är ett ord i svenskan. Hon tycker att det är jätteroligt när folk säger hennes namn i meningar(och ännu roligare var det när hon hörde idolen Per Gessle sjunga hennes namn ).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Vivven skrev 2022-10-29 20:20:12 följande:

Hmm ja jag vet ju inte. Axel är namnet. 
    har typ blivit ?kan du ta på den på Axels Axel? ?kan du lägga Axel på din Axel?? 

jaa, du förstår säkert :) Bara tänker om jag sitter där om 6 månader och fortfarande tycker det känns fel, men då är det för sent att ångra sig redan. Suck! 

Åh, Axel som är så fint och bra på alla sätt. Med tanke på hur vanligt det är så är det inte ett problematiskt namn för bärarna. Min dotter tycker som sagt att sånt är kul - "Livs liv" och så. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fjanten

Tånkte först att ni hade valt något flummigt som "Eldar" eller "Vilja" eller liknande - men Axel är ju ett jättebra namn! Gångbart i alla åldrar, passar osvsett efternamn (han kanske byter efternamn vid giftermål i framtiden), internationellt gångbart, inget namn som stavas fel o.s.v. Det är väl mest NU när han är en liten bebis som kroppsdelen nämns så "frekvent" (hålla mot sin axel, han fastnade med sin axel när han kom ut, hans axel har lite languohår kvar och liknande), men inte pratar man ju om axlar särskilt ofta generellt sett annars.

• spöke

Jag tycker inte att det är konstigt att Axel också är ett annat substantiv. Men namn är viktigt, så det ska ju kännas rätt. Har du några andra kandidater som du gillar bättre?

• Jag är bara jag

Det finns ju många namn som är ett ord också. Björn, Stig, Bo, Tuva, Tova, Viola, Maj osv. Tror väldigt få tänker att det är ord också för namnen är ju så etablerade sen länge. Då är det värre med de moderna påfunden Texas, Juni, Paris och liknande.

• Vivven
    Jag är bara jag skrev 2022-10-30 18:09:17 följande:

Det finns ju många namn som är ett ord också. Björn, Stig, Bo, Tuva, Tova, Viola, Maj osv. Tror väldigt få tänker att det är ord också för namnen är ju så etablerade sen länge. Då är det värre med de moderna påfunden Texas, Juni, Paris och liknande.

Ja det har du helt rätt i. Bara noterat att ordet axel är något som nämns rätt ofta i vardagen ändå. Men tror mest det är för att jag övertänker - aldrig funderat över det annars. 
  • Jag är bara jag
    Vivven skrev 2022-10-30 20:57:56 följande:
    Ja det har du helt rätt i. Bara noterat att ordet axel är något som nämns rätt ofta i vardagen ändå. Men tror mest det är för att jag övertänker - aldrig funderat över det annars. 
    Ja, jag tror du övertänker. Men känns namnet verkligen helt fel kan ni ju byta. Men just det här skälet enbart känns total överkurs.
  • Vivven

Ni verkar det inte som att jag kan kommentera era kommentarer, fungerar bara på senaste inlägget. men för att svara: 

Fjanten: nej vi gillar klassiska enkla namn, så skulle inte välja något modernare till mina barn haha. (Även om det inte är något fel med det!) men ja det ÄR ett fint namn; bara så störande att det också är en kroppsdel! tänker typ att han kommer bli retad eller störa sig över det i framtiden. MEN det är ju ett etablerat namn, och det verkar som att de flesta ?Axlar? klarat sig från att bli mobbade ändå. det är ju liksom inget konstigt namn vi valt. Men ja, jag tycker det är så svårt det här med namn! 

Fluu: åh, Liv som är ett så fint namn! Härligt att höra att hon inte stör sig på att det även är ett ord, det är nämligen något jag oroar mig över att vår gosse kommer göra! 

Spöke: ja det är ju viktigt! Har några andra kandidater, men Hugo är ett namn jag tycker han skulle passa i. Ratade det namnet under graviditeten (vet inte varför egentligen) men nu tycker jag det är fint!

• Vivven

Trollhona: ja du har rätt i att 6 veckor är en kort tid! Och innan jag började övertänka tyckte jag namnet var fint.. Och han har mest kallats ?lillebror? så det kan vara därför namnet inte har landat hos mig riktigt ännu. Men jobbigt om jag fortfarande känner såhär efter ytterligare ett halvår eller så! Suck! 

• GGN

Byt medan ni fortfarande får, det känns ju inte rätt. 
    (Plus att det är fult...)

Svar på tråden Byta namn 6 veckor