• Anonym (Anna-83)

3 veckor efter plus, inga hjärtljud på VUL?!

Har blivit gravid utan att ha haft mens på länge så vet inte i vilken vecka jag är i. Testade för tre veckor sedan och fick starka plus. Åkte in till akuten med smärta på vänster sida och blev rädd att de var utomkveds. Läkaren hade jätte bråttom och gjorde vul på ungefär 2 min, hittade en graviditet i livmoder som såg normal ut, såg "fostret" dock inga hjärtljud men letade heller inte efter några utan koncentrerade ju sig mest på att leta så att ägget inte fäst fel. Hon gjorde inga mätningar utan sa att jag inte skulle oroa mig utan komma tillbaka om två veckor för att beräkna graviditets längden. Jag själv har tänkt att jag borde vara i minst v 7 eftersom de är tre veckor sedan plusset men isåfall borde ju hjärtljud synas tydligt , också märkligt om jag plussade precis efter att jag blivit gravid eftersom jag på grund av ingen mens har kunnat bli gravid när som helst. Tog ett test mest på skoj då jag haft lite mensvärk 

• Svar på tråden 3 veckor efter plus, inga hjärtljud på VUL?!
  • Anonym (Anna)

Är det inte så att man kan se i v 6 men det är inte alla som är vana med ul och se sådant. Bättre att du går som läkaren säger om några veckor så kan man utan tvivel se ett hjärtat slå.

• Anonym (8)

V.7 kan man se och vecka 8 ska man se. Så det kan hänga på några dagar faktiskt. 

• EpicF

Antagligen så är du inte i v.7 och det är därför inga hjärtljud hördes, vilket inte är ovanligt. 

• LFF
    Anonym (Anna-83) skrev 2022-10-31 15:24:28 följande:

Har blivit gravid utan att ha haft mens på länge så vet inte i vilken vecka jag är i. Testade för tre veckor sedan och fick starka plus. Åkte in till akuten med smärta på vänster sida och blev rädd att de var utomkveds. Läkaren hade jätte bråttom och gjorde vul på ungefär 2 min, hittade en graviditet i livmoder som såg normal ut, såg "fostret" dock inga hjärtljud men letade heller inte efter några utan koncentrerade ju sig mest på att leta så att ägget inte fäst fel. Hon gjorde inga mätningar utan sa att jag inte skulle oroa mig utan komma tillbaka om två veckor för att beräkna graviditets längden. Jag själv har tänkt att jag borde vara i minst v 7 eftersom de är tre veckor sedan plusset men isåfall borde ju hjärtljud synas tydligt , också märkligt om jag plussade precis efter att jag blivit gravid eftersom jag på grund av ingen mens har kunnat bli gravid när som helst. Tog ett test mest på skoj då jag haft lite mensvärk 

Nej, hjärtljud "borde" inte synas tydligt i v7. Därav att de flesta inte vill ge något besked om ett litet gryn växer där eller inte. Så avvakta och se hur det ser ut vid nästa vul. 
  • Anonym (v)
    Anonym (Anna-83) skrev 2022-10-31 15:24:28 följande:

Kunde läkaren säga ungefär vilken vecka du var i? Dom brukar ju mäta. om dom gjort det kanske du själv kan läsa det i journalen. 

Jag åkte in akut av samma anledning och det blev tyvärr missfall. Läkaren sa inte då att det var missfall men jag visste att det skulle bli det för veckan jag skulle vara i stämde inte alls. 

Om jag vore du skulle jag försöka boka in något privat i väntan på nästa Ul. är du i vecka 5+någonting eller vecka 6+? Säg att du är i vecka 5+2, då är det inte konstigt att inget ses. 
Svar på tråden 3 veckor efter plus, inga hjärtljud på VUL?!