• cleanbandit

    dålig relation med mamma(17år)

    De senaste åren har jag och min mamma haft en väldigt sträv relation, såklart finns det dagar som är bra men för det mesta bråkar vi konstant. Jag är "bara" 17 och förstår att relationen kan komma att förbättras men 

    1. Genom åren har jag ibland blivit fysiskt slagen, har många bilder med röda märken på min rygg och armar som spår efter detta. Hon använde ofta sina händer, bälten och skohorn. Ofta kunde hon kasta porslin, fjärrkontroll, stolar osv på mig och säga att det var mitt fel för jag "stod i vägen". När jag har tagit upp det, säger hon "det finns ingen rök utan eld" , som att jag har provocerat henne. Hon kallar mig för svin, hora, snorunge och andra namn som känns obehagligt. Jag förstår att hon är arg men det sårar mig. 

    3. Under några år har jag haft enorma problem med mat och mådde väldigt dåligt fysiskt och psykiskt,har i efterhand blivit tillkallad för en utredning för anorexia. Jag har genom åren några gånger gråtit framför henne och förklarat hur jag mår och hon har sagt "du behöver hjälp" för att sedan inte göra något i ett år för att cykeln sedan ska fortsätta. Eller så säger hon "jag mår också dåligt".

    4. Hon är ambivalent i sitt beteende. När hon varit arg på mig kunde det gå två veckor utan att hon pratade med mig eller ens tittade åt mitt håll, för att sedan börja prata med mig från ingenstans. När jag har exempelvis sagt att "jag är för upprörd för att diskutera detta nu, kan vi prata senare?" har hon blivit väldigt irriterad och sagt att jag har tappat respekt för henne och att jag beter mig som ett offer. 

    5. Allt jag gör, hur jag än sminkar mig, hur jag än klär mig, om jag går ut med mina vänner eller jobbar- klagar hon. Mitt smink är för "mycket". Mina kläder är för korta eller för stora, för öppna eller konstiga. När jag var yngre fick jag inte gå ut och satt mycket hemma, då kunde hon säga "vadå har du inga vänner", men nu säger hon "du är ute för mycket och ränner" fast jag i själva verket bara jobbar och går ut ibland. 

    6. Jag försöker hjälpa till hemma men min prioriteringslista är framförallt skolan, jobbet och vänner. Jag försöker städa köket, vika och tvätta kläder, dammsuga och hämta barn från dagis men det är inte tillräckligt. 

    Vad ska jag göra?
  • Svar på tråden dålig relation med mamma(17år)
  • cleanbandit
    LFF skrev 2022-11-04 10:24:52 följande:
    Det är inte, inte, inte, inte, INTE ditt fel! Du är inte en "dålig avkomma"! Det måste du inse!

    Jag förstår att det är jobbigt att försöka reda ut detta när du har dina syskon och din pappa också att tänka på men du kan inte ha det så här, älskade du! Det gör ont i hela kroppen på mig att du har det så pass illa hemma att du börjat fundera på om det är dig det är fel på! 

    Gissar att du gå sista året på gymnasiet? Fokusera då på skolan och att hitta ett bättre extrajobb så du kan spara undan så mycket du bara kan. Försök minimera kontakten med din mamma. Fundera också på vad du kan tänkas vilja göra efter gymnasiet, vad du vill plugga. Sen söker du eventuella utbildningar som inte ligger i din hemstad så du kan flytta på så vis. Ställ dig redan nu i alla tänkbara bostadsköer så du har en möjlighet att få en ungdomslägenhet eller kanske en hyresrätt när du slutat plugga. 

    Lycka till älskade du! Och kom ihåg att din mammas beteende INTE är ditt fel! Hjärta
    Jag försöker tänka att det inte är mitt fel men sen är min familj inte från sverige och jag vill inte jämföra vad som är "rätt eller fel" för olika kulturer har väl olika sätt att uppfostra sina barn? 

    Jag står i några bostadsköer sen innan, men tack för tipset. Det universitetet jag verkligen vill plugga på är tyvärr nära mig så det vore ekonomiskt ologiskt att flytta hemifrån..  

    Jag vill vara en bra dotter men på senaste tiden har jag varit tvungen att inte vara det för det är för jobbigt att va hemma. Igår hotade hon mig med att kasta ut mig om jag någonsin sätter min fot utanför huset igen. Dvs jag får inte gå någonstans längre och hon har även tagit ner min väska för att "packa".
  • cleanbandit
    Anonym (Flytta) skrev 2022-11-04 12:20:13 följande:
    Du överreagerar absolut inte! Det du beskriver är inte alls ok. Din mamma verkar inte varariktigt rätt ihopskruvad.

    Sen undrar jag också hur din pappa agerat, sitter han bara och tittar på när din mamma kastar stolar på dig?? Han måste ju märka hur hon är mot dig? I så fall så verkar ju även han ha en skruv lös.

    Det bästa du kan göra är antagligen att planera för att flytta hemifrån. Kolla upp och sök olika högskoleutbildningar du tycker verkar vara intressanta tex, gärna en bit bort så att du får distans till din familj.
    Ja det ska jag göra, står i några bostadsköer sen innan. Hon är ju snäll ibland och i de stunderna känns det som att jag överreagerat. Min pappa brukar inte bry sig så mycket.  Tack.
  • Anonym
    cleanbandit skrev 2022-11-04 16:11:31 följande:
    Jag försöker tänka att det inte är mitt fel men sen är min familj inte från sverige och jag vill inte jämföra vad som är "rätt eller fel" för olika kulturer har väl olika sätt att uppfostra sina barn? 

    Jag står i några bostadsköer sen innan, men tack för tipset. Det universitetet jag verkligen vill plugga på är tyvärr nära mig så det vore ekonomiskt ologiskt att flytta hemifrån..  

    Jag vill vara en bra dotter men på senaste tiden har jag varit tvungen att inte vara det för det är för jobbigt att va hemma. Igår hotade hon mig med att kasta ut mig om jag någonsin sätter min fot utanför huset igen. Dvs jag får inte gå någonstans längre och hon har även tagit ner min väska för att "packa".
    Det spelar ingen roll att det är ekonomiskt ologiskt. Du blir nedbruten om du fortsätter bo hemma.
  • Anonym (numera lycklig)

    Du har blivit misshandlad fysiskt och psykiskt av en person som ska vara din trygghet, och det är helt oacceptabelt.

    Jag har sagt upp bekantskapen för livet med en förälder för mindre än det du beskriver, det gjorde jag när jag var 25 år.

    Jobba på din exit från hemmet, ta dig därifrån bara så kommer du att vakna upp och inse hur fel och galet allting har varit under din uppväxt.

    Försök hitta en bra terapeut eller kurator genom vården så att du kan ta itu med den påverkan på din självkänsla som detta säkerligen har haft.

    Du måste skaffa dig ett försvar och tro på ditt eget värde så att du inte hittar och fastnar med en partner som är likadan som din mamma- eller värre.

    När ingen annan kommer och räddar en så måste man ibland tyvärr rädda sig själv.

  • Anonym (Igenkänning)

    Jag känner igen en del av det du beskriver från min egna tonårstid. Nu är jag 35+ och har en egen dotter på 5 år.

    Man kan säga att min mor är den som har fått mig att må sämst i livet, den som har brutit isär mig mest. Men det ska ju vara tvärt om. En mamma ska ju vara den som bygger upp sitt barn och finns som ett stöd.

    Precis som din mamma så är min mamma väldigt bra på att fokusera på sig själv.

    Under min tonårstid växlade hon mellan att vara käck och trevlig, få utbrott, frysa ut mig (och vid dessa perioder av att frysa ut mig så var det ALLTID jag som fick ta steget till återförsoning genom att sträcka ut en hand, säga förlåt osv, detta var ALDRIG något hon gjorde trots att hon skulle föreställa den vuxne i sammanhanget). Man visste aldrig vilket humör mamma var på, så fort man inte hade sina känslomässiga silkesvantar på sig så gick det åt helvete, igen och igen. Jag knöt ihop oss, igen och igen.

    Jag vet att jag som 16-åring tänkte att det var som att vi var två tonåringar som bodde tillsammans (dvs jag och mamma). Hemmet var inget ställe man kunde få återhämtning i. Det gick aldrig en vecka utan att kaos uppstod hemma. Några gånger hände det att hon slog mig. När jag var 15 år bestämde jag mig för att nästa gång hon slår mig så ska jag slå tillbaka, vilket jag också gjorde. Efter det slog hon mig aldrig igen. Men hennes utbrott och utfrysningar fortsatte alltså.

    Trots min mammas (omogna) sätt att vara har jag alltid haft en slags dröm om att vi ska ha en bra och nära relation. Så som jag har sett andra döttrar ha till sina mammor.

    När jag som vuxen hade kärleksproblem ringde jag ofta upp mamma. Min mamma har under sitt liv haft en hel del kärleksrelationer själv så hon har ju varit med om en del på den fronten. En gång när jag var 25 år gammal ringde jag upp mamma för att prata om den destruktiva relation jag befann mig i (jag befann mig i en relation med en man som hade alkoholproblem). Då sa min mamma med missnöjd stämma: "Du ringer bara mig när du vill prata om ditt".

    Jag blev helt tyst, inombords grät jag. Åter igen visade hon att vår relation bygger på andra saker än kärlek. Jag tänkte att om jag hade haft en vuxen dotter som ringde mig och enbart pratade om sitt (nu var det inte så i fallet mellan mig och min mamma, men OM det hade varit så) så hade jag känt mig privilegierad. Om min vuxna dotter skulle välja att vända sig till mig, av alla människor, med sina bekymmer så hade det värmt mitt hjärta att kunna få vara det stödet för min dotter. Det blev, som så många gånger förut, tydligt hur olika jag och min mamma är. Min mamma är väldigt egocentrerad i många sammanhang.

    När jag var drygt 30 år så var det dags igen, mamma fryste ut mig, klippte kontakten med mig eftersom hon tyckte att det inte var någon idé att vi hade kontakt eftersom hon upplevde att jag inte hade tid för henne i mitt liv (nu var det inte så, men det var skälet hon uppgav till varför vi inte skulle ha någon kontakt över huvud taget). 

    Vid det laget, vid 30 års ålder, hade jag själv mognat. Den destruktiva relationen jag tidigare befann mig i hade jag tagit mig ur. Jag hade nu träffat en lugn, vettig och harmonisk man. När min mamma nu åter igen skulle frysa ut mig, klippa kontakten, så kände jag att jag inte orkade hålla på med vår "dans" längre. Den här gången skulle jag inte knyta ihop mig och henne igen.

    Vi hördes inte på över ett år. Men sedan hände något som fick mig att lyfta luren och åter knyta ihop oss. Jag och min lugna, snälla man hade fått en liten bebis, en dotter. Jag kände att jag, trots allt, ville ge min mamma möjligheten att få vara mormor.

    Det höll i fyra år. Sedan var det dags igen. Min mamma har nu alltså åter igen valt att klippa kontakten. Jag trodde faktiskt inte att hon skulle fortsätta med det här beteendet nu när vår lilla dotter finns (min mors enda barnbarn). Men jag hade fel, och jag har nu accepterat min mamma för den hon är. Jag kommer aldrig kunna lära henne hur en mor-dotter-relation ska vara. Jag kommer aldrig kunna lära henne vad kärlek är. Och anledningen till det är att hon vill inte. Jag har förstått det nu, efter alla dessa år.

    Jag har inte pratat med min mamma på över ett år. Nu lägger jag mitt fokus på vår lilla dotter istället. Hon ska alltid känna att mamma älskar henne och finns som ett stöd i livet -no matter what.

    För övrigt så tror jag att min mamma har borderline/ADHD. Det stämmer in på henne. Dock skulle hon aldrig gå med på att genomgå en sådan utredning, hon är över 70 år idag.

    Ursäkta att det blev så långt!

    TS, du visar verkligen att du är analytisk som funderar över detta med din mamma. Din mamma verkar egocentrerad på många sätt och det är inte säkert att er relation någonsin kommer kunna bli så bra som du vill. Självklart ska man som mamma aldrig slå sitt barn. Detta gäller hur krävande barnet/tonåringen än är. Och självklart säger man som mamma inga fula ord till sitt barn/tonåring. Samma sak där, detta gäller hur uppkäftig tonåringen än är. Som mamma och förälder så måste man vara den stabila vuxna som visar hur vi ska behandla varandra. I den rollen brister både din och min mamma. Det bästa du kan göra är att bli självförsörjande och flytta hemifrån så fort som möjligt. Stor kram till dig hjärtat <3

  • Anonym (Abc)

    Du skriver som en misshandlad kvinna som blivit normaliserad till att tro att det är hennes eget fel. 

    Jag hoppas samhället kan hjälpa dig. Om du känner att du inte vågar kontakta någon utan hellre står ut tills du tagit studenten så ägna tiden åt att planera framtiden.

    Fokusera på att få bra betyg så du kan läsa vidare på en ort långt hemifrån. Då får du CSN och tillgång till studentboenden (inte helt lätt att få direkt, men det brukar finnas bra möjligheter att flytta runt i andrahand något år i väntan på sitt eget och ibland ordnar studentkåren på orten akutboende i gympasal eller något första veckorna). Vissa studieorter tror jag har bostadsgaranti.

    Är ju svårt att bedöma på en text, men du låter både driven och mogen och om du bara kommer därifrån efter gymnasiet har du alla möjligheter att skaffa en bra framtid. Och sök en ny familj av vänner istället för den som bygger på blodsband. 

  • Anonym (Abc)

    Och också. Det finns föräldrar gjort mitt dig är olagligt. Oavsett vilket land man kommer från är det svensk lag som gäller. 

  • cleanbandit
    Anonym (Igenkänning) skrev 2022-11-05 05:23:03 följande:

    Jag känner igen en del av det du beskriver från min egna tonårstid. Nu är jag 35+ och har en egen dotter på 5 år.

    Man kan säga att min mor är den som har fått mig att må sämst i livet, den som har brutit isär mig mest. Men det ska ju vara tvärt om. En mamma ska ju vara den som bygger upp sitt barn och finns som ett stöd.

    Precis som din mamma så är min mamma väldigt bra på att fokusera på sig själv.

    Under min tonårstid växlade hon mellan att vara käck och trevlig, få utbrott, frysa ut mig (och vid dessa perioder av att frysa ut mig så var det ALLTID jag som fick ta steget till återförsoning genom att sträcka ut en hand, säga förlåt osv, detta var ALDRIG något hon gjorde trots att hon skulle föreställa den vuxne i sammanhanget). Man visste aldrig vilket humör mamma var på, så fort man inte hade sina känslomässiga silkesvantar på sig så gick det åt helvete, igen och igen. Jag knöt ihop oss, igen och igen.

    Jag vet att jag som 16-åring tänkte att det var som att vi var två tonåringar som bodde tillsammans (dvs jag och mamma). Hemmet var inget ställe man kunde få återhämtning i. Det gick aldrig en vecka utan att kaos uppstod hemma. Några gånger hände det att hon slog mig. När jag var 15 år bestämde jag mig för att nästa gång hon slår mig så ska jag slå tillbaka, vilket jag också gjorde. Efter det slog hon mig aldrig igen. Men hennes utbrott och utfrysningar fortsatte alltså.

    Trots min mammas (omogna) sätt att vara har jag alltid haft en slags dröm om att vi ska ha en bra och nära relation. Så som jag har sett andra döttrar ha till sina mammor.

    När jag som vuxen hade kärleksproblem ringde jag ofta upp mamma. Min mamma har under sitt liv haft en hel del kärleksrelationer själv så hon har ju varit med om en del på den fronten. En gång när jag var 25 år gammal ringde jag upp mamma för att prata om den destruktiva relation jag befann mig i (jag befann mig i en relation med en man som hade alkoholproblem). Då sa min mamma med missnöjd stämma: "Du ringer bara mig när du vill prata om ditt".

    Jag blev helt tyst, inombords grät jag. Åter igen visade hon att vår relation bygger på andra saker än kärlek. Jag tänkte att om jag hade haft en vuxen dotter som ringde mig och enbart pratade om sitt (nu var det inte så i fallet mellan mig och min mamma, men OM det hade varit så) så hade jag känt mig privilegierad. Om min vuxna dotter skulle välja att vända sig till mig, av alla människor, med sina bekymmer så hade det värmt mitt hjärta att kunna få vara det stödet för min dotter. Det blev, som så många gånger förut, tydligt hur olika jag och min mamma är. Min mamma är väldigt egocentrerad i många sammanhang.

    När jag var drygt 30 år så var det dags igen, mamma fryste ut mig, klippte kontakten med mig eftersom hon tyckte att det inte var någon idé att vi hade kontakt eftersom hon upplevde att jag inte hade tid för henne i mitt liv (nu var det inte så, men det var skälet hon uppgav till varför vi inte skulle ha någon kontakt över huvud taget). 

    Vid det laget, vid 30 års ålder, hade jag själv mognat. Den destruktiva relationen jag tidigare befann mig i hade jag tagit mig ur. Jag hade nu träffat en lugn, vettig och harmonisk man. När min mamma nu åter igen skulle frysa ut mig, klippa kontakten, så kände jag att jag inte orkade hålla på med vår "dans" längre. Den här gången skulle jag inte knyta ihop mig och henne igen.

    Vi hördes inte på över ett år. Men sedan hände något som fick mig att lyfta luren och åter knyta ihop oss. Jag och min lugna, snälla man hade fått en liten bebis, en dotter. Jag kände att jag, trots allt, ville ge min mamma möjligheten att få vara mormor.

    Det höll i fyra år. Sedan var det dags igen. Min mamma har nu alltså åter igen valt att klippa kontakten. Jag trodde faktiskt inte att hon skulle fortsätta med det här beteendet nu när vår lilla dotter finns (min mors enda barnbarn). Men jag hade fel, och jag har nu accepterat min mamma för den hon är. Jag kommer aldrig kunna lära henne hur en mor-dotter-relation ska vara. Jag kommer aldrig kunna lära henne vad kärlek är. Och anledningen till det är att hon vill inte. Jag har förstått det nu, efter alla dessa år.

    Jag har inte pratat med min mamma på över ett år. Nu lägger jag mitt fokus på vår lilla dotter istället. Hon ska alltid känna att mamma älskar henne och finns som ett stöd i livet -no matter what.

    För övrigt så tror jag att min mamma har borderline/ADHD. Det stämmer in på henne. Dock skulle hon aldrig gå med på att genomgå en sådan utredning, hon är över 70 år idag.

    Ursäkta att det blev så långt!

    TS, du visar verkligen att du är analytisk som funderar över detta med din mamma. Din mamma verkar egocentrerad på många sätt och det är inte säkert att er relation någonsin kommer kunna bli så bra som du vill. Självklart ska man som mamma aldrig slå sitt barn. Detta gäller hur krävande barnet/tonåringen än är. Och självklart säger man som mamma inga fula ord till sitt barn/tonåring. Samma sak där, detta gäller hur uppkäftig tonåringen än är. Som mamma och förälder så måste man vara den stabila vuxna som visar hur vi ska behandla varandra. I den rollen brister både din och min mamma. Det bästa du kan göra är att bli självförsörjande och flytta hemifrån så fort som möjligt. Stor kram till dig hjärtat <3


    Tack för ditt svar! Intressant och läsa hur andra har haft det och får mig att tänka på att det kanske inte är värt att stanna kvar... Jag har några månader kvar innan studenten så ska se till att lösa allt med utbildning och boende. Tack.
  • Anonym (plugga!)

    När man läser din trådstart vill man bara krama om dig! Du har verkligen inte haft det lätt! Du ska veta att din mamma inte beter sig som en normal mamma, även om hon säkert har någon god sida också. 

    Du är nu 17 år gammal och lever i ett förtryck. Du bör försöka ta dig hemifrån så tidigt som möjligt efter gymnasiet så att du kan börja bearbeta din barndom och gå vidare i livet. 

    Sök universitet eller högskola långt hemifrån och sök även bostad och extrajobb där. Ta studielån. Du kommer känna dig så lycklig om några år, det är jag säker på. 

  • Anonym (Lill)
    cleanbandit skrev 2022-11-04 16:11:31 följande:
    Jag försöker tänka att det inte är mitt fel men sen är min familj inte från sverige och jag vill inte jämföra vad som är "rätt eller fel" för olika kulturer har väl olika sätt att uppfostra sina barn? 

    Jag står i några bostadsköer sen innan, men tack för tipset. Det universitetet jag verkligen vill plugga på är tyvärr nära mig så det vore ekonomiskt ologiskt att flytta hemifrån..  

    Jag vill vara en bra dotter men på senaste tiden har jag varit tvungen att inte vara det för det är för jobbigt att va hemma. Igår hotade hon mig med att kasta ut mig om jag någonsin sätter min fot utanför huset igen. Dvs jag får inte gå någonstans längre och hon har även tagit ner min väska för att "packa".
    Även olika kulturer måste följa svensk lag i sin uppfostran, och i Sverige är det olagligt med psykisk och fysisk aga.

    Gå och prata med skolkuratorn. Denna har anmälningsplikt så det kommer förmodligen bli en orosanmälan till socialen. Var inte rädd för detta. Socialen är i första hand till för att hjälpa familjer.

    Om du inte har råd att flytta men behöver komma bort så kommer du kunna få hjälp ekonomiskt. De skulle tex kunna flytta dig till fosterföräldrar eller hjälpa dig få en egen lägenhet som de hjälper dig att betala tills du står på egna ben.

    Att du har småsyskon är oroväckande, det är därför jag tycker att en anmälan behövs, både för din och deras skull.
    Din för att du ska få upprättelse och för deras så de inte råkar ut för samma sak.
  • Anonym (Skolsköterska)

    Hej
    håller med många av de kommentarer du redan fått. Men undrar har du berättat allt du skrivit i tråden för kuratorn och på detta sättet? Om du gjort det begår denna kurator tjänstefel som inte redan anmält till socialtjänsten. Har du inte gjort det tycker jag du ska ta med din telefon eller en utskrift och visa kuratorn och be om hjälp inte bara för din egen skull utan också för dina syskon. Risken finns ju att de får ta över det du nu utsätt för när du väl lämnar hemmet. 


    Även om den utbildning du vill gå finns nära hemmet finns den troligen på annan ort också. Sök dit istället. Prata med CSN och sök studiemedel samt studentbostad, bo i korridor eller vad som helst för att kunna lämna din situation. Det finns också en chans att socialtjänsten kan hjälpa dig att söka bostad. 

Svar på tråden dålig relation med mamma(17år)