• Hopphej

Ägglossning utan att det syns på vul?

Hej alla
    Jag har lite funderingar och undrar mest om någon varit i samma situation som jag med lyckat resultat (=graviditet) 

Jag tog ut min hormonspiral i januari och har sedan dess haft väldigt oregelbunden mens, jag har sedan maj varje morgon tempat men får aldrig någon tydlig tempökning, utan tempen hoppar väldigt mycket från dag till dag. 

Sist jag träffade en gynekolog för detta så sas det att jag endast hade enstaka folliklar. (har 2 barn, försöker nu med tredje, 36 år)
    Nu till min fråga, den dagen jag gjorde ett vul och det bara sågs några folikllar så hade jag också väldigt låg temp som höjdes dagen efter och har sen varit ganska hög men lite hoppig, en vecka efter gynbesöket fick jag även ljus ljus rosa flytningar vid ett par tillfällen som varade i ett par dagar, det är nu drygt 2 veckor sedan gynbesöket.
    Misstror inte vården men tror ni det finns möjlighet att man kan ha ägglossning precis innan ett vul som sen inte syns vid undersökning? 

Nu känner jag att jag griper lite efter halmstrå men hade varit intressant att höra. Ska tillbaka till läkaren om några veckor 

dagar 

• Svar på tråden Ägglossning utan att det syns på vul?
  • Anonym (S)

Det är normalt att ha ett fåtal folliklar men om de hade varit mogna för ägglossning så hade läkaren sett det.

• Hopphej
    Anonym (S) skrev 2022-11-04 10:26:46 följande:

Det är normalt att ha ett fåtal folliklar men om de hade varit mogna för ägglossning så hade läkaren sett det.

Tack för svar
  • Anonym (Nja)

Var i cykeln var du då? Kollade läkaren inte slemhinnan? Hur stora var äggblåsorna? De ska väl vara runt 20mm innan de släpper. Det låter konstigt om inte läkaren sett var i cykeln du var.

• Hopphej
    Anonym (Nja) skrev 2022-11-04 12:28:52 följande:

Var i cykeln var du då? Kollade läkaren inte slemhinnan? Hur stora var äggblåsorna? De ska väl vara runt 20mm innan de släpper. Det låter konstigt om inte läkaren sett var i cykeln du var.

Jag sökte pga jag misstänker att jag inte har ägglossning, jag vet inte riktigt var jag befann mig i cykeln när jag var på läkarbesök var där på typ dag cd 10 men då hade jag innan en 37 dagars cykel så hade nog ingen ägglossning månaden innan i heller. 
    Slemhinnan var treskiktad så det var väl bra iaf.
    Bara jag som funderar för om jag månaden innan ej hade ägglossning så kanske det hade funnits en liten chans att jag ägglossat på dag 10 innan läkarbesöket och att det inte syntes på vul 
    Men som sagt bara mina egna funderingar i väntan på återkoppling
  • Jag är bara jag

Gör man VUL precis i början av menscykeln är alla äggblåsor små och beroende på ens ålder och förutsättningar varierar antalet blåsor mellan kanske 3 och 20. Vid tiden för äl ska 1 eller 2 äggblåsor ha vuxit på sig och det är den/dom som sen släpper ägg. Har man precis haft äl syns det på VUL. Är det långt kvar till äl är äggblåsan fortfarande liten. Slemhinnan ska vara treskiktad vid äl så det i sig är bra. Frågan är bara hur stor äggblåsan var och om du sen fick äl. Enda sätter att absolut veta om man haft äl är att ta progesteronprov en vecka efter förmodad äl. Är mensen väldigt oregelbunden kan det vara svårt beräkna, men då får man hålla koll på äl-symptom, ta äl-test eller ha gjort VUL runt förmodad äl och sen ta provet i förhållande till det.

• Hopphej
    Jag är bara jag skrev 2022-11-04 14:01:27 följande:

Gör man VUL precis i början av menscykeln är alla äggblåsor små och beroende på ens ålder och förutsättningar varierar antalet blåsor mellan kanske 3 och 20. Vid tiden för äl ska 1 eller 2 äggblåsor ha vuxit på sig och det är den/dom som sen släpper ägg. Har man precis haft äl syns det på VUL. Är det långt kvar till äl är äggblåsan fortfarande liten. Slemhinnan ska vara treskiktad vid äl så det i sig är bra. Frågan är bara hur stor äggblåsan var och om du sen fick äl. Enda sätter att absolut veta om man haft äl är att ta progesteronprov en vecka efter förmodad äl. Är mensen väldigt oregelbunden kan det vara svårt beräkna, men då får man hålla koll på äl-symptom, ta äl-test eller ha gjort VUL runt förmodad äl och sen ta provet i förhållande till det.

Tack för svar. Ja prover tog jag för en vecka sedan, så läkaren räknade nog ut att förmodad ägglossning hade skett dess för innan. 
    Får se hur det gått om några veckor när jag ska dit och få provsvar, är bara intressant att höra om erfarenheter från andra
  • Jag är bara jag
    Hopphej skrev 2022-11-04 14:29:43 följande:
    Tack för svar. Ja prover tog jag för en vecka sedan, så läkaren räknade nog ut att förmodad ägglossning hade skett dess för innan. 
    Får se hur det gått om några veckor när jag ska dit och få provsvar, är bara intressant att höra om erfarenheter från andra
    Men får du inte reda på provsvaret förrän efter flera veckor? Har du tagit andra prover dag 3 då? 
  • Anonym (Nja)
    Hopphej skrev 2022-11-04 14:29:43 följande:
    Man tar ju flera prover under hela cykeln om man ska titta på hormonerna. Var det en vecka före ditt VUL så var det nog på cykeldag 3?
  • Hopphej
    Anonym (Nja) skrev 2022-11-04 14:35:53 följande:
    Man tar ju flera prover under hela cykeln om man ska titta på hormonerna. Var det en vecka före ditt VUL så var det nog på cykeldag 3?
    Nä, proverna togs 1,5 vecka efter vul,(läkarbesöket) eftersom jag fick specifikt datum så måste det ju berott på att läkaren räknade antal dagar efter förmodad ägglossning vid Provtagning. Har ett inbokat besök om några veckor men kan kanske själv se svaren om ett tag men vet ej helt säkert ännu. 
    Bara så jobbigt att jag inte ha fått igång ägglossningen 10 mån efter uttag av spiralen, börjar ju fundera vad det beror på, om det bara har med ålder att göra eller vad det kan bero på. Kan vi överhuvudtaget få ett till barn eller stannade vår lott vi två underverk
  • Anonym (Nja)
    Hopphej skrev 2022-11-04 15:48:58 följande:
    Nä, proverna togs 1,5 vecka efter vul,(läkarbesöket) eftersom jag fick specifikt datum så måste det ju berott på att läkaren räknade antal dagar efter förmodad ägglossning vid Provtagning. Har ett inbokat besök om några veckor men kan kanske själv se svaren om ett tag men vet ej helt säkert ännu. 
    Bara så jobbigt att jag inte ha fått igång ägglossningen 10 mån efter uttag av spiralen, börjar ju fundera vad det beror på, om det bara har meed ålder att göra eller vad det kan bero på. Kan vi överhuvudtaget få ett till barn eller stannade vår lott vi två underverk
    Ah ok. Så ÄL kanske dag 13 och proverna en vecka efter det då....

Det kan kanske ta tid om man använt hormonpreparat? Hur gammal är du?
  • Hopphej
    Anonym (Nja) skrev 2022-11-04 16:06:36 följande:
    Ah ok. Så ÄL kanske dag 13 och proverna en vecka efter det då....

Det kan kanske ta tid om man använt hormonpreparat? Hur gammal är du?
    Är 36 så börjar känna lite stress över det också. Kanske tar det tid att få igång allt igen, hoppas iaf det kommer igång snart 
Svar på tråden Ägglossning utan att det syns på vul?