• Fagerlund

    Bör det vara förbjudet att kränka?

    Bör det vara förbjudet att säga saker som är kränkande mot grupper av människor, exempelvis samer, pedofiler, homosexuella, rasister eller transvestiter? 


     

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör det vara förbjudet att kränka?
  • NessieAntilla

    Det är redan förbjudet om än lite luddiga lagar, men att tex anklaga någon för pedofilin när det inte stämmer anses som förtal och att kränka någon utifrån sin sexuella läggning eller religion, hudfärg är diskriminering och kan leda till åtal med skadestånd och alt fängelse. Och nu anses inte direkt pedofiler som en utsatt grupp eller minoritet på det sättet som de andra nämnda, så att säga något om den gruppen om man nu kan kalla det har inte samma innebörd för det är HELT olika saker. 

  • Gaskarl

    Först borde vi väl ta reda på hur många som egentligen blir kränkta, det är ju ett urvattnat ord, jag tror nog att de flesta möjligen blir förolämpade,  när dom uttrycker kränkning, en väldig skillnad. Jag tror själv inte att så många verkligen blivit kränkta, det är en enormt stark handling, att kränka någon.

  • Cusoon
    Gaskarl skrev 2022-11-04 16:16:33 följande:

    Först borde vi väl ta reda på hur många som egentligen blir kränkta, det är ju ett urvattnat ord, jag tror nog att de flesta möjligen blir förolämpade,  när dom uttrycker kränkning, en väldig skillnad. Jag tror själv inte att så många verkligen blivit kränkta, det är en enormt stark handling, att kränka någon.


    Därav så många lättkränkta personer det finns där ute.
  • Citronella

    Hur kan du jämföra t.ex samer med pedofiler? 
    Vi har redan hets mot folkgruppslagen jag tycker det fungerar bra. 

  • Tukt

    Den intressanta frågan är väl mer varför vissa människor inte kan få fram sitt budskap, kommunicera, diskutera, utan att kränka andra. 
    För alla gör det ju inte. Enbart vissa.

  • DominantPoly
    Tukt skrev 2022-11-27 10:50:06 följande:

    Den intressanta frågan är väl mer varför vissa människor inte kan få fram sitt budskap, kommunicera, diskutera, utan att kränka andra. 
    För alla gör det ju inte. Enbart vissa.


    Folk blir kränkta av allt möjligt, även sådant som inte ens är ord. Såsom att de tar illa vid sig av att någon tutar på dem i bilen eller att deras icke-kristna Jamal fick vara med och fira Lucia på dagis. Eller kanske än värre, att deras Theo fick en kaka med socker i! Det är inte rimligt att anpassa sig till allt alla andra blir kränkta av.
  • Kockobello

    Nej, naturligtvis inte. 

    Det är en idiotlag för idioter.

  • Mentat

    Naturligtvis inte. Det skulle ju i princip vara samma sak som att förbjuda satir.
    Fast det finns väl ändå ingen som vill förbjuda allt som kan tolkas som kränkande, eller?

  • Tukt
    DominantPoly skrev 2022-11-27 11:04:52 följande:
    Folk blir kränkta av allt möjligt, även sådant som inte ens är ord. Såsom att de tar illa vid sig av att någon tutar på dem i bilen eller att deras icke-kristna Jamal fick vara med och fira Lucia på dagis. Eller kanske än värre, att deras Theo fick en kaka med socker i! Det är inte rimligt att anpassa sig till allt alla andra blir kränkta av.
    Det är just det där som är så intressant. När sådana som du argumenterar för rätten att få kränka med just de åsikterna. Samtidigt som de flesta andra faktiskt förstår gränser för vad som är rimligt och orimligt. 
  • Anonvm

    Efterblivet resonemang i TS...

    Lite väl stor skillnad på innebörden av det du kallar "folkgrupper"...

    Vad som upplevs "kränkande" är även högst personligt...

    Denna nymoderna hysteri lär snart falla som det korthus av resonemang det är, gemene man har fått nog av att trippa på tå så fort man har folk omkring sig.

Svar på tråden Bör det vara förbjudet att kränka?