• Alexandrak94

Lukta illa utan att veta om det

Jag går rakt på sak, för nån månad sen så uttryckte min pojkvän lite fint att jag luktade svett och kanske borde byta tröja under en fest. 
    Jag luktar i min armhåla och känner bara doften av deodorant, detta har gjort mig väldigt förvirrad och gjort mig osäker på mig själv. 

Jag hade en nytvättad tröja på mig och hade duschat samma dag. 

Detta har gjort mig mer noggrann med allt, tvättar mina kläder med ättika och är extra noggrann med deodorant. 
    Men är ändå alltid orolig då jag inte verkar kunna känna av själv om jag luktar illa, vilket jag vanligtvis har tyckt att jag kan känna och då slänga de kläderna i tvätten eller duscha av mig själv. 

Så vad kan detta bero på? Det är stressigt att vara orolig över om folk ska tycka att man luktar illa. Men jag har inte upplevt från vänner och nära att det skulle vara ett problem, och jag vet att de hade sagt något i så fall. 

Var det någon hormonförändring just den kvällen eller vad kan det bero på? Någon som har upplevt samma sak? 

• Svar på tråden Lukta illa utan att veta om det
  • Anonym (Tonårsfarsa)

Sonen hade problem med att han svettades mycket och tyckte han luktade, både svett och fotsvett.
    Fick tips om Bats - finns både som kräm och som roll-on.
    Helt magiskt, funkar kalas. Han kör krämen på fötter under armarna och jag har börjat med rollen. 

• Anonym (gammal kärring)

Syntettröjor börjar lukta gam i själva tyget efter ett tag om man svettas i dem- det är därför vi som är lite äldre ofta föredrar naturmaterial som kan tvättas på högre temperatur ibland.

Finns en anledning till att det finns så lite vintagekläder från 70-talet som funkar- det luktade helt enkelt för jävligt.

• Anonym (Tonårsfarsa)

Tyvärr så klarar inte så många nya plagg de temperaturer som krävs för att få rent.
    Barnkläder som bara tål 40 - vilka skitar ner sig mest? Barn!
    Köpte funkiströjor som krympte i 40!!! Och det är ju "träningsplagg" säger de ...
    Jävla trams - se till att kläderna kan tvättas efter vad de avses användas till.

• Anonym (E)
    Anonym (Doftar hallon) skrev 2022-11-07 09:48:48 följande:

Tack för alla svar!
    Jag kan tillägga att efter alla gått så sa jag att jag tyckte att det kändes jättejobbigt att han sa så. 
    Och han menade på att han bara ville vara snäll och att han själv har behövt byta tröja nån gång då han själv svettats extra. Så för honom var det nog inget illa menat. 

Det har bara hänt den här gången men det är klart att det sitter kvar i bakhuvudet. Han har inte sagt något negativt om min doft därefter och kommenterade senast igår att "oj vad du luktar gott", rent spontant. 

Så kanske var det just den tröjan jag får bränna helt enkelt eller så var jag mer stressad än normalt.

Märkligt.
  • KyligSynaps
    Anonym (Moi) skrev 2022-11-06 12:22:48 följande:

Jag skulle bli lie misstänksam mot pojkvännen, är han helt enkelt ute efter att göra dig osäker?

Suck.. Skapa lite mer osäkerheter i förhållandet så blir det förmodligen jävligt mycket bättre..

Kolla med din doktor. Folk kan stinka utav helvete, utan att dom själv vet.. 
    Folk som går på protein dieter tex, kan få ett helt rum att lukta ruttet kött utan att dom har en aning om det..

Och det är för att bakterier o skit sprider sig över lång tid, så dom är vana vid att rummet stinker när dom är i det.. 

Så om någon säger att det stinker ruttet kött om dig. Så är det inte för att dom vill vara taskiga.. Utan du behöver gå till doktorn, o få en fix emot det där. 
  • KyligSynaps

Poängen är om det inte gick att bedöma det. 

Att det är bättre att säga till, än att inte säga till alls. Om man märker att det är så att det är någon som luktar ibland. 

• Anonym (ironi)
    Anonym (Tonårsfarsa) skrev 2022-11-07 19:02:36 följande:

Tyvärr så klarar inte så många nya plagg de temperaturer som krävs för att få rent.
    Barnkläder som bara tål 40 - vilka skitar ner sig mest? Barn!
    Köpte funkiströjor som krympte i 40!!! Och det är ju "träningsplagg" säger de ...
    Jävla trams - se till att kläderna kan tvättas efter vad de avses användas till.

Men exakt!

Jag har haft en träningstopp från adidas (tror jag, möjligtvis Nike), i lite konstigt material som känns lite udda, syntet förstås men ändå tunt och bräckligt på något sätt, som tålde 30.. Det såg jag ju inte för ens vid första tvätten.

Den har klarat sig från dålig lukt faktiskt. Men det är bara för att det är ett linne som gör sig bäst under ett annat linne. Helt onödigt plagg alltså..
  • Anonym (ironi)
    KyligSynaps skrev 2022-11-07 19:14:24 följande:

Poängen är om det inte gick att bedöma det. 

Att det är bättre att säga till, än att inte säga till alls. Om man märker att det är så att det är någon som luktar ibland. 

verkligen bättre att säga till om saker!

Ibland har jag kommit hem och sett i spegeln att jag har mascara som runnit ut eller fått såna där fula "ränder" på läpparna av saliv, man kan få när man är torr i munnen. Alla som använder läppstift eller glans vet vad jag talar om.

Taskigt att låta mig gå runt och se ut så.

Skulle vara snäll och berätta för en kompis mamma för ett tag sen att hon hade läppstift på tanden. Hon blev nästan lite stött, som om hon trodde att jag skämtade eller drev, och var tvungen att dubbelkolla med min kompis om det verkligen stämde.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Handsprit) skrev 2022-11-06 12:37:44 följande:

jsg tipsar annars om att badda armhålorna med handsprit. Funkar så bra för att döda bakterierna som orsakar svettlukt. Jag har knappt luktat alls sen jag började med det. kan till och med gå utan deo ibland utan att det luktar. Hände aldrig förr 

Det här var precis vad jag behövde läsa! Jag har märkt att jag inte riktigt får bort svettlukt och att jag haft en period då det luktat mer.

Testade att handsprita efter kvällsduschen och innan morgondeon och nu är lukten borta. Nu tror jag inte jag behöver köpa någon ny del, eftersom den jag har plötsligt verkar hålla hela dagen...
  • KyligSynaps
    Anonym (ironi) skrev 2022-11-08 02:10:52 följande:
    verkligen bättre att säga till om saker!

Ibland har jag kommit hem och sett i spegeln att jag har mascara som runnit ut eller fått såna där fula "ränder" på läpparna av saliv, man kan få när man är torr i munnen. Alla som använder läppstift eller glans vet vad jag talar om.

Taskigt att låta mig gå runt och se ut så.

Skulle vara snäll och berätta för en kompis mamma för ett tag sen att hon hade läppstift på tanden. Hon blev nästan lite stött, som om hon trodde att jag skämtade eller drev, och var tvungen att dubbelkolla med min kompis om det verkligen stämde.
    Exakt. Det är ju tio gånger schysstare och säga till om det nu verkligen är så att det är något som inte stämmer. Än att inte säga till alls och bara låta människan gå in bland 20 andra människor som kommer tycka den är konstig. 

Det under förutsättningen att det inte bara skulle vara någon obehaglig och sadistisk typ som försöker använda det som härskar eller nedtrycknings teknik.  
  • Anonym (ironi)
    Anonym skrev 2022-11-08 19:51:38 följande:
    Eftersom det inte spelar någon roll om man fått läppstift på tanden så behöver man inte såga något.
    Behöver man inte säga något?

Jo det syns rätt tydligt när man pratar om man har läppstift på en tand, såvida inte läppstiftet är vitt då förstås. Men den styggelsen har jag inte sett sen tidigt 90-tal..
  • Plupp73

Om du har en riktigt bra vän som skulle svara dig ärligt, ställ frågan till vännen.

• alltärett
    Anonym (Jenny) skrev 2022-11-08 06:45:48 följande:
    Det här var precis vad jag behövde läsa! Jag har märkt att jag inte riktigt får bort svettlukt och att jag haft en period då det luktat mer.

Testade att handsprita efter kvällsduschen och innan morgondeon och nu är lukten borta. Nu tror jag inte jag behöver köpa någon ny del, eftersom den jag har plötsligt verkar hålla hela dagen...
    Då har jag ett ännu bättre tips - bikarbonat! Dock inte den du köper i mattaffär utan något storpack ifrån hälsokost på nätet. Det viktiga är att den ska vara fri från aluminium. Räcker i flera år och blir inte gammalt, billigare än så blir det nog inte. Man bara tar typ en två nypor i handflatan med några droppar vatten för att lösa upp det och så gnider man in armhålorna med det. Gör det efter varje dusch och det börjar aldrig lukta svett. Behöver ingen deo. Det tar bort all lukt. Om man luktar svett (spelar ingen roll hur mycket) och smörjer sig med detta så trollar det bort all lukt likt magi. Bra för kroppen och bra för plånboken.
Svar på tråden Lukta illa utan att veta om det