• Anonym (Bonusmamman)

    Olika syn på uppfostran

    Hur bemöter ni era tonåringar om ni skulle upptäcka att

    *15-åringen har en massa snusdosor på sitt rum. Hon bedyrar att det är hennes kompis dosor. dom förvaras här för kompisen skulle råka illa ut om pappan får veta att hon snusar.?

    *13-åringen har börjat bete sig märkligt, och när hon är iväg med sina vänner så kollar ni igenom rummet och hittar en tom importspritflaska under sängen (den kommer inte från ert spritskåp)
    hon bedyrar givetvis att hon inte smakat nåt, hennes kompisar hade med den.

    Annan fråga..

    Hur länge får era barn i dessa åldrar vara ute med sina kompisar på kvällarna? på skoldagar vs helger?

    Och slutligen, hur ofta brukar era barn få ta med sig kompisar hem på vardagar vs helger?  när måste kompisen hem? och hur ofta låter ni dom sova över hos varann?

    oj...det var jättemånga frågor, men jag hoppas att ni som kan svara, kan svara på de flesta, jag skulle vilja veta vad som är "normalt". Jag fattar att alla är olika, men jag är intresserad av att veta om jag är den ende i mitt hushåll som gillar regler kring detta...  

    PS vi är en bonusfamilj , där jag har 2 barn 15 och 16, och han har 2 barn 13 och 15.  

  • Svar på tråden Olika syn på uppfostran
  • Yllop

    Känns som det är något som fattas i trådstarten.
    Har du och sambon olika syn om hur hans barn ska uppfostras, eller är det barnen och du som har olika åsikter?
    Vad består dessa åsikter av?

  • Anonym (Nope)

    Jag är kanske lite gammaldags men, ha, det kan de ju inbilla sig att jag tror en sekund på. Jag skulle dock ta ett snack gemensamt med de inblandade barnen, både mina och deras kompis/ar. Kanske även enskilt med kompisarna om jag fattade misstanke om att det stod värre till hemma. Skäller gör jag dock inte, det ger inget. Lugna sansade samtal är mycket bättre. Min egna äldsta dotters kompis vet till exempel att hon alltid är välkommen hit, och att det är bättre att hon kommer än drar ut på stan och festar med smuggelsprit. Ingen vet vad som faktiskt är i spritflaskorna. 

    Vad gäller tider så är det enkelt - om inget tidigare överenskommet ska barnen vara hemma till middagen kl 19. Överenskommelser om andra tider ser olika ut beroende på var de är, med vem och varför.

    Kompisar är alltid välkomna här. Även spontant  övernattande sådana om det kniper. Men de går då under samma regler som mina egna barn. De ska göra sina läxor, borsta sina tänder, dämpa sig efter 22 och komma iväg till skolan på morgonen om de inte är sjuka. 

  • Anonym (Bonusmamman)

    Oj, ser att rubriken inte riktigt hänger ihop med texten. Började skriva tråden annorlunda, men det blev så långt att jag ändrade mig, men tänkte inte på att det blev knepigt sen. Jaja.

    Det handlar om att jag vill ha lite regler och konsekvenser. Regler för kompisvistelse och konsekvenser för grövre förseelser(Dvs hålla på med olagliga saker). Men sambon tycker att lite prat räcker, tillslut kommer dom att förstå, menar han.

    Just nu gäller inga regler kring nåt för utom att han vill se barnen hemma senast 21.30 vardagar och typ senast 23 helger. Men tiderna hålls sådär , och ibland kommer man hem med kompisar den tiden helt utan förvarning för dom ska sova över har barnen bestämt.

    Eftersom detta är hans barn, så bestämmer han i frågan för han tycker jag är jobbig som vill vara striktare... 

    Konsekvenser för olagligheter som jag vill ha är kompisförbud med dom som ser till att spriten och tobaken kommer hit. Typ nån vecka eller så, I början iaf, fortsätter dom med sin skit vill jag typ visitera dom och kompisarna vid dörren när dom kommer, men det kanske är att ta i, men ni fattar. Jag vill inte ha sån skit i huset, det finns fler ungdomar i hushållet som kan få  "fel inspiration " om det tillåts grejer som nu. Men det är vad jag tycker. Är jag helt fel ute?

  • Anonym (...)

    13-åring med spritflaska på rummet? Givetvis inte alls ok. Om hon nu påstår det är en kompis flaska skulle jag avkräva namnet och säga att jag ska ringa dennes kompis föräldrar. Då skulle hon troligen erkänna, om det var hennes egen, eftersom det skulle vara ännu värre om du pratade med kompisens föräldrar. 

    Samma med snuset, även om det är värre med alkohol. Man får inte köpa snusdosor om man är under 18, så vem är det som har köpta dessa? Om det nu är en "kompis", skulle jag göra samma som ovan: få namnet och ringa kompisen föräldrar. 

    Tider på vardagar för barn på högstadiet tycker jag är senast 20-21 nånstans. Lever också i bonusfamilj med flera barn (några mina, några min partners) men detta har aldrig varit någon diskussion varken med hans eller mina. De har helt enkelt själva infunnit sig inom vettig tid tex efter träningar eller häng med vänner. 
    Helgen är annat, då har det varit 23.00 som gällt (om det inte handlat om att de ska sova över någonstans). Vår 16-åring hade 23.00 som tid även på sommarlovet i år. Det var kanske sista gången för nu går hon på gymnasiet och då blir det kanske annorlunda. Henens äldre syskon har inte varit sådana att de varit ute så mycket i tonåren (pga pandemin osv). Nu är de myndiga och gör som de vill, så länge de inte väsnas. 

    Kompisar som sover över är ok men inte på skoldagar och vi har inte övernattande så ofta. Det hände mer förr så länge barnen gick på mellanstadiet, mem nu när alla våra är 14 eller äldre, så frågar de nästan aldrig om att få ha kompis som sover över. 

    Om någon drar hem kompis som ska sover över utan att ni visste det innan, så ringer man den kompisens förälder (om det är ok för er att den sover över). Annars säger ni bara att tyvärr det passar inte nu, och ni skulle ha planerat detta innan. 
    Tonåringar kan tycka man är den mest stöniga förälder i världen som ska ringa kompisens föräldrar, men det kan ju vara så att den föräldern inte har en aning om var barnet är. 

    Var den ansvarstagande "tråkiga" föräldern. Hamna inte i fällan att man ska vara mer som en kompis och gå med på vad som helst bara för att tonåringarna tjatar på en. Och olagliga saker ÄR olagliga saker! 

  • Anonym (K)

    Bemöter....? Hela helvetet skulle bryta loss, det kan jag försäkra. Ingen månadspeng inom överskådlig framtid tills förtroendet är återuppbyggt, inget umgänge med kompisar heller på ett bra tag och då tillsammans med vuxna närvarande till att börja med. Naturligtvis skulle jag också informera föräldrarna till de där vännerna. Hoppas du inte är dum nog att tro på deras lögner i alla fall.

    Vardagar är man hemma tills det är dags att äta middag, är det träning på kvällen är man hemma efter det så klart. Helger beror på men senast kl. 22 i den åldern (genomsnitt 14 år).

  • Anonym (K)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2022-11-06 07:39:26 följande:

    Oj, ser att rubriken inte riktigt hänger ihop med texten. Började skriva tråden annorlunda, men det blev så långt att jag ändrade mig, men tänkte inte på att det blev knepigt sen. Jaja.

    Det handlar om att jag vill ha lite regler och konsekvenser. Regler för kompisvistelse och konsekvenser för grövre förseelser(Dvs hålla på med olagliga saker). Men sambon tycker att lite prat räcker, tillslut kommer dom att förstå, menar han.

    Just nu gäller inga regler kring nåt för utom att han vill se barnen hemma senast 21.30 vardagar och typ senast 23 helger. Men tiderna hålls sådär , och ibland kommer man hem med kompisar den tiden helt utan förvarning för dom ska sova över har barnen bestämt.

    Eftersom detta är hans barn, så bestämmer han i frågan för han tycker jag är jobbig som vill vara striktare... 

    Konsekvenser för olagligheter som jag vill ha är kompisförbud med dom som ser till att spriten och tobaken kommer hit. Typ nån vecka eller så, I början iaf, fortsätter dom med sin skit vill jag typ visitera dom och kompisarna vid dörren när dom kommer, men det kanske är att ta i, men ni fattar. Jag vill inte ha sån skit i huset, det finns fler ungdomar i hushållet som kan få  "fel inspiration " om det tillåts grejer som nu. Men det är vad jag tycker. Är jag helt fel ute?


    Det är lika bra du flyttar ut, ni har för olika syn.

    Sedan måste du fatta en sak: du får absolut inte under några som helst omständigheter visitera ungdomar som kommer till er! Antingen får de komma in ändå eller inte alls, men du är inte ensam som bestämmer det heller så det lär ju spricka ändå. Om du vill vara riktig kärring kan du ju ringa polisen. Eftersom ni hittat sprit är en orosanmälan också att rekommendera. Frågan är bara hur långt du vill ta det här.

    Flytta. Hans ungar kommer det att gå riktigt illa för och jag skulle iaf inte orka bo i den där skiten och invänta att allt rasar.
  • Anonym (Polly)

    Jag hittade cigaretter, sprit och cannabis hos min trettonåring. Förutom mega-utskällning om att ljuga, hur olagligt det var, hur besvikna vi var och sånt, hade vi långa samtal om hur farligt det är för kroppen, man får dåligt omdöme och kan råka ut för olyckor, sociala aspekter, risk för att bli gripen av polisen - alla möjliga följder gicks igenom i detalj.  Sen pratade vi och kompisarnas föräldrar mycket och berättade allt vi visste för varandra. Det hjälpte bra kan jag säga så här två år senare. Inga andra konsekvenser blev det för någon av de inblandade tonåringarna utan alla föräldrar körde samma linje. Alla föräldrar håller fortfarande lite kontakt ibland för att stämma av olika saker. Det är mest ett gäng på fem killar som hänger ihop och det är deras föräldrar som har kontakt. Sen är det fyra, fem killar till och lika många tjejer som de hänger med ibland. 

    Han ska vara hemma senast 22 på vardagar men det händer nästan aldrig att det blir så sent. Polarna brukar vara här i stället och gå hem mellan 18 och 21. De sover aldrig över hos varandra på vardagar och träffas inte varje kväll heller för de har för mycket läxor och aktiviteter. På helgen ska han komma hem senast 23 eller 1 om det är fest. Men på helgen är polarna oftast här också och går hem mellan 20 och 00. På helgerna sover ganska ofta 1-3 kompisar över här helt spontant. Vi frågar aldrig föräldrarna om de vet att barnen sover över här för vi vet att alla meddelar sina föräldrar.   

  • Tukt

    Låter i sig inte så bra. Men också så att man kan ha med perspektiv på de känslor som bubblar up.
    Många föräldrar i dag sitter med barn som är helt osjälvständiga, har inga vänner de umgås med IRL och lever i en rätt ren digital verklighet.
    De barnen kommer förmodligen få det rätt svårt.
    Så det är som förälder svårt att få precis all.

  • Vårskrik

    Sprit eller tobak är totalt förbjudet. Då hade jag förbjudit dem att gå ut. De hade fått komma raka vägen från skolan och stanna hemma.

    Hur länge de får vara ute beror på var de är. Stannar de hemma hos en kompis kan det bli lite senare, men på en skoldag senast klockan 22. De får inte gå hem själva, så jag eller min man hämtar, o få får vi lite koll på var de är också.

    Vi har inga regler på hur ofta man får ta hem kompisar. Vi har två barn. Det är bra att de umgås här, tycker jag, så vet jag var de är o jag lär känna deras vänner. Så hur ofta de vill även om det kan bli lite livat här ibland.

  • Kockobello
    Vårskrik skrev 2022-11-07 18:16:47 följande:

    Sprit eller tobak är totalt förbjudet. Då hade jag förbjudit dem att gå ut. De hade fått komma raka vägen från skolan och stanna hemma.

    Hur länge de får vara ute beror på var de är. Stannar de hemma hos en kompis kan det bli lite senare, men på en skoldag senast klockan 22. De får inte gå hem själva, så jag eller min man hämtar, o få får vi lite koll på var de är också.

    Vi har inga regler på hur ofta man får ta hem kompisar. Vi har två barn. Det är bra att de umgås här, tycker jag, så vet jag var de är o jag lär känna deras vänner. Så hur ofta de vill även om det kan bli lite livat här ibland.


    Vad gör du när de går någon annanstans än hem? Fångar dem med lasso? Låser in dem? Bara nyfiken.
  • Vårskrik
    Kockobello skrev 2022-11-07 18:21:35 följande:
    Vad gör du när de går någon annanstans än hem? Fångar dem med lasso? Låser in dem? Bara nyfiken.
    Jag sätter dem i källaren på vatten o bröd utan internet i ett par dygn! 😊

    Nej, bryter de överensstämmer vi har så blir det mindre av annat. Då får de kanske sitta hemma under helgen o läsa alla de där läxorna som de skulle. O tar de ansvar för att göra det som de ska göra så får de också större friheter, som att ta hem kompisar eller att sova över, eller vara ute sent.
  • cosinus

    Snuset hade jag bara beslagtagit, låst in och sagt att det lämnas ut endast och enbart till kompisens föräldrar. Hittar jag mer tobak så blir det samtal direkt till berörd förälder (då blir det inte hållbart att skylla på kompisar längre)

    Spritflaskan är svårare, bevisläget vem som gjort vad är omöjligt och att beslagta en tom flaska är mindre effektivt. Hade nog sagt att jag aldrig vill se en flaska i huset igen och händer det en gång till så blir det samtal med alla berörda vänners föräldrar. Då kommer det även vara helt slut på att ta in väskor på barnets rum utan då får eg väskor lämnas i hallen. 


    Tider som bestäms ska ju hållas eller i god tid innan meddelas att det inte håller (t ex om cykeln fått punka så vet man det 20 min före tiden man ska vara hemma, inte 20 min efter)

    kommer man sent konsekvent får man en tidigare tid, tills man inser värdet av att hålla tiderna. 

  • Kockobello
    Vårskrik skrev 2022-11-07 18:32:40 följande:
    Jag sätter dem i källaren på vatten o bröd utan internet i ett par dygn! 😊

    Nej, bryter de överensstämmer vi har så blir det mindre av annat. Då får de kanske sitta hemma under helgen o läsa alla de där läxorna som de skulle. O tar de ansvar för att göra det som de ska göra så får de också större friheter, som att ta hem kompisar eller att sova över, eller vara ute sent.
    Ah det är vettigt. Svårt det där, i praktiken går de ju som de vill.
  • Vårskrik
    Kockobello skrev 2022-11-07 18:37:04 följande:
    Ah det är vettigt. Svårt det där, i praktiken går de ju som de vill.
    Det är svårt att sätta gränser. När blir krav ett straff, o när blir frånvaron av en belöning ett straff? Det gäller att uppmuntra och försöka sätta gränser o många gånger blir det fel såklart. Då får man erkänna det o vara tydlig med att föräldrar gör fel också. Och be om ursäkt.
Svar på tråden Olika syn på uppfostran