• Mon 7 Nov 2022 20:25
    1883 visningar
    8 svar
    8
    1883

    Utbrett fusk med stödet för läxhjälp!

    Miljoner har gått till lyxkonsumtion utan någon kontroll hur är det möjligt? Inte heller första gången som skattepengar har hamnat i fel fickor så hur slappa är egentligen våra myndigheter?

  • Svar på tråden Utbrett fusk med stödet för läxhjälp!
  • Mon 7 Nov 2022 20:27
    #1
  • Mon 7 Nov 2022 20:33
    #3

    En talande bild!

  • Sun 13 Nov 2022 12:21
    #4
    +1
    Rotfrukt skrev 2022-11-07 20:27:12 följande:

    Bidrag för privat läxhjälp infördes av den moderatledda alliansregeringen år 2014.  Även när det gäller bidrag till andra privata aktörer t.ex. inom arbetsförmedling och coaching som också infördes av alliansen har omfattande fusk konstaterats. Vi har ju också problemet med privatskolor som dränerar den svenska skolan och skickar pengar till skatteparadis utomlands.  Det vi ser är problem med klassisk högerpolitik dvs. den politik som partierna i Tidölaget; SD, M, KD och L driver.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sun 13 Nov 2022 13:29
    #4

    Att införa kontroller är ju kränkande mot någon, så det går ju inte. Lägg detta till högen av alla skattemedel som fifflas bort.

  • Sun 13 Nov 2022 17:28
    #5
    Tow2Mater skrev 2022-11-13 13:29:51 följande:

    Att införa kontroller är ju kränkande mot någon, så det går ju inte. Lägg detta till högen av alla skattemedel som fifflas bort.


    Ekonomiskt stöd till läxhjälp är typisk flumpolitik från den svenska högern. Varför ska staten betala privatpersoner för läxläsning? Satsa i stället på en bra skola (som gärna får stödja eleverna med läxläsning).
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (ppp)
    Sun 13 Nov 2022 17:35
    #6

    Ja vad säger man, när många högerpolitiker genom åren själva fifflat lite hit och dit? (jodå jag vet att det finns vänsterpolitiker som gjort det också, men de är inte lika många som de som representerar högerpolitik. Finns att googla om någon inte tror mig). 

    Det verkar som att många tycker att så länge det inte upptäcks är det ok. 

  • Sun 13 Nov 2022 18:15
    #7
    KillBill skrev 2022-11-13 17:28:54 följande:
    Ekonomiskt stöd till läxhjälp är typisk flumpolitik från den svenska högern. Varför ska staten betala privatpersoner för läxläsning? Satsa i stället på en bra skola (som gärna får stödja eleverna med läxläsning).
    Borde kunna gå under Rut/Rot om det handlar om privatpersoner. Jag hade kanske uppfattat det fel, trodde det var företag som ägnade sig åt att ge läxhjälp. Skolan kommer ju inte klara av läxhjälp oavsett hur mycket pengar som dumpas i dem, så inget fel att det kan utföras på annat sätt. Men som alla Skattemedelsfinansierade saker borde det ju finnas adekvata kontrollfunktioner på plats.
  • Anonym (A.)
    Sun 13 Nov 2022 18:51
    #8
    +1

    Varför skulle det vara orealistiskt med en skola som stöttar sina elever med läxan? Jag hade det på skolan jag gick i i högstadiet, liten privat skola (läs ca 100 elever) och mina barn har det i sin skola (kommunal skola med ca 600 elever. Jag tycker att detta är perfekt, dels kan barnen få hjälp med saker som jag inte kan eller som löses på ett annat sätt än när jag var barn (läs matte) och dels slipper mina barn att göra massa läxor när de kommer hem och är trötta.

Svar på tråden Utbrett fusk med stödet för läxhjälp!