• Tompilompis

    Åland - Mitt nya hem

    Jag har nyligen flyttat från Sverige till Åland. ÄLSKAR livet här än så länge!


    Folk är så annorlunda. Man har tagit det bästa av Finland och Sverige och slagit det samman på något vis.


    Är det någon mer som bor där eller kanske ännu bättre - har funderingar på att flytta dit? Och vill prata av sig lite!


    Fördelar:


    * 17% inkomstskatt (Jämfört med det dubbla i Sverige)
    * Inga segregerade gäng som hänger på stan och sprider otrygghet
    * Hög uppklaring av brott (Dom få som begås!)
    * Centrum har nästan alla lokaler uthyrda eftersom det lever och inte finns massa näthandel och kringliggande storstäder med köpcentrum
    * Om någon behöver hjälp att t.ex bygga om eller måla så samlar man 10-20 pers som man känner nära eller bara litegrann och hjälper till. Så gör man vice versa nästa gång. Samma som i Sverige när någon flyttar och man bjuder på pizza, fast här i större projekt och omfattning
    * Man kan köpa öl och cider i matbutiker till 20:00 alla dagar i veckan - så man slipper lördagsångesten efter att Systembolaget stängt
    * Båtresa kostar 50 kr till Grisslehamn och 25 kr buss till Uppsala eller Stockolm, så det är lätt att ta sig över om man vill ha mer action
    * Kino, som är den bästa nattklubben jag besökt (Alla städer och länder inkluderade som jag varit i)
    * Nära till taxfree-båtar om man vill handla på sig dryck, tobak osv
    * Källsortering har man i soptunnan utanför. Alltså hela 8 fack för glas, papp, plast osv... (Jämfört med en grön och en brun tunna bara i Sverige). Så man slipper alla resor till återvinningsstationen
    * Jätterikt kulturellt med museum, olika festivaler och arrangemang
    * Det finns Läroplikt men ej Skolplikt. Så vill svenskar flytta hit för att hemskola sina barn under några år eller hela grundskolan så går det utmärkt


     


    Nackdelar:
    Maten är ca 25% dyrare än i Sverige. Men det väger ju upp snabbt med den avsevärt högre lönen man får ut
    * Det är litet och man är begränsad till en diameter på 5 mil tvärs över ön. Om man nu som jag inte tycker att det är mysigt och finns tillräckligt ändå


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-11-08 01:54
    Ett par till plus...
    * Bastukulturen lever här. Det är standard i hyreshus. Och man umgås där och har det trevligt innan t.ex utgång på krogen
    * Alltid nära till havet om man önskar bada eller lära sig mer om segling och båtliv
  • Svar på tråden Åland - Mitt nya hem
  • Jojo1986

    Tack för svar Glad
    då vet man var man ska fråga om man funderar nästa steg.. 
    vad menas med bastukultur? Alltså att alla bastar som i finland?

  • Tompilompis
    Jojo1986 skrev 2022-11-08 21:56:25 följande:

    Tack för svar Glad
    då vet man var man ska fråga om man funderar nästa steg.. 
    vad menas med bastukultur? Alltså att alla bastar som i finland?


    Ja, åt det hållet är det. När folk i Sverige bastar typ en gång om året eller så, då blir det ofta en stelare stämning. Här är det mer avslappnat och en del av livet. Inte konstigt att man ses av båda könen och bastar och duschar ihop helt naket och oblygt allihopa, för att sen t.ex göra sig i ordning för utgång. (:


    Det är helt enkelt inte lika spänt, och mer naturligt när det görs så ofta och blir till en social samlingspunkt för att umgås, dricka, sitta och prata strunt!

  • Jojo1986
    Tompilompis skrev 2022-11-08 22:15:32 följande:

    Ja, åt det hållet är det. När folk i Sverige bastar typ en gång om året eller så, då blir det ofta en stelare stämning. Här är det mer avslappnat och en del av livet. Inte konstigt att man ses av båda könen och bastar och duschar ihop helt naket och oblygt allihopa, för att sen t.ex göra sig i ordning för utgång. (:


    Det är helt enkelt inte lika spänt, och mer naturligt när det görs så ofta och blir till en social samlingspunkt för att umgås, dricka, sitta och prata strunt!


    Oh la la! Det låter som en riktigt bra ö det där att bo på 
  • Tompilompis

    Det är det.. Och finns ett och annat kul uttryck här som man får lära sig, trots att det är samma språk. T.ex så säger folk "Inga pallar du", och det betyder "Jag tror inte att du törs". Eller om någon säger "Jag kommer just", så betyder inte det Just nu, utan mer om en stund. Så det kan dröja nån timme :D

  • Miss Sunny

    Är det brist på bussförare där, som i Sverige och Norge ?   Jag har fd. jobbat på Svalbard, med skatt på 8 %(på det mästa)  men det var för kallt .

  • Tompilompis
    Miss Sunny skrev 2022-11-09 00:13:20 följande:

    Är det brist på bussförare där, som i Sverige och Norge ?   Jag har fd. jobbat på Svalbard, med skatt på 8 %(på det mästa)  men det var för kallt .


    Oj, häftigt ändå att ha upplevt det! Det vet jag faktiskt inte hur det ligger till med. Har inte sett någon annons om det eller hört något... Men å andra sidan så ser man inte allt som man inte letar efter :)


    Det är i alla fall betydligt varmare här än på Svalbard, om än lite blåsigt i perioder ;)

  • Jojo1986
    Tompilompis skrev 2022-11-08 23:49:39 följande:

    Det är det.. Och finns ett och annat kul uttryck här som man får lära sig, trots att det är samma språk. T.ex så säger folk "Inga pallar du", och det betyder "Jag tror inte att du törs". Eller om någon säger "Jag kommer just", så betyder inte det Just nu, utan mer om en stund. Så det kan dröja nån timme :D


    Haha, kung! Hur ser båtförbindelserna ut? Har mest åkt på kryssningar så har noll koll där. Dyrt, billigt? För bil?
  • Spucks

    Okay TS, nu blev jag de senaste dagarna mer och mer sugen att kanske leta efter jobb på Åland igen, tack vare din tråd :D
    Hur upplever du relationen mellan starkare mot svagare, b
    åde agerandet och även prat? Alltså tex. bilförare vs. cyklister/gående; vuxna vs. barn/ungdomar; "vanliga" människor vs. de med handikapp eller andra problem.

  • Tompilompis
    Spucks skrev 2022-11-10 10:29:59 följande:

    Okay TS, nu blev jag de senaste dagarna mer och mer sugen att kanske leta efter jobb på Åland igen, tack vare din tråd :D
    Hur upplever du relationen mellan starkare mot svagare, både agerandet och även prat? Alltså tex. bilförare vs. cyklister/gående; vuxna vs. barn/ungdomar; "vanliga" människor vs. de med handikapp eller andra problem.


    Vad kul! :D En liten tripp över innan och känna på ön är att rekommendera. Och söka jobb går ju alltid! Det blir ju inget skrivet i sten för det. Utan man kan kolla utbud, komma på eventuell intervju och checka läget innan man bestämmer sig. Jag har tyvärr inte koll på vilka webbsidor man kan söka efter jobb här... Men det finns ett par grupper på Facebook som jag är med i. Den ena heter typ Bostäder på Åland (Och där läggs det ut mycket bra tips! Och folk hör av sig till varandra med erbjudanden). Sen ska det finnas en med Jobb på Åland eller vad den nu hette.. Där lägger både privatpersoner ut tips och företag annonserar ibland med.

    Jag har inte märkt av att man direkt gör skillnad på folk och folk. Jag känner ett par som har barn med olika diagnoser och känner inte att dom blir utanför eller särbehandlade på något negativt sätt.


    Men jag är som sagt ny här sen några månader. Mycket har jag hört av befolkningen här och vissa saker upplevt själv. Men jag upplevde (Än så länge iaf!) betydligt mer särande på folk i Sverige. Det är någon speciell familjär känsla här. Som att man hör ihop och hjälps åt.


    Är du tillsammans med pappan/mamman och funderar med hela familjen? Om du vill svara förstås. Ni bor i Sverige nu, va? Kul att få liten bild av vilka man pratar med :)

  • Tompilompis
    Jojo1986 skrev 2022-11-09 14:08:04 följande:
    Haha, kung! Hur ser båtförbindelserna ut? Har mest åkt på kryssningar så har noll koll där. Dyrt, billigt? För bil?
    Det går bra varje dag alla dagar i veckan, till Grisslehamn och Stockholm. 50 kr båtresa Eckerö - Grisslehamn, eller 180 kr med bil. Det är den jag brukar ta, och går på bara 2 timmar. :)
  • Spucks
    Tompilompis skrev 2022-11-10 15:31:54 följande:

    Vad kul! :D En liten tripp över innan och känna på ön är att rekommendera. Och söka jobb går ju alltid! Det blir ju inget skrivet i sten för det. Utan man kan kolla utbud, komma på eventuell intervju och checka läget innan man bestämmer sig. Jag har tyvärr inte koll på vilka webbsidor man kan söka efter jobb här... Men det finns ett par grupper på Facebook som jag är med i. Den ena heter typ Bostäder på Åland (Och där läggs det ut mycket bra tips! Och folk hör av sig till varandra med erbjudanden). Sen ska det finnas en med Jobb på Åland eller vad den nu hette.. Där lägger både privatpersoner ut tips och företag annonserar ibland med.

    Jag har inte märkt av att man direkt gör skillnad på folk och folk. Jag känner ett par som har barn med olika diagnoser och känner inte att dom blir utanför eller särbehandlade på något negativt sätt.


    Men jag är som sagt ny här sen några månader. Mycket har jag hört av befolkningen här och vissa saker upplevt själv. Men jag upplevde (Än så länge iaf!) betydligt mer särande på folk i Sverige. Det är någon speciell familjär känsla här. Som att man hör ihop och hjälps åt.


    Är du tillsammans med pappan/mamman och funderar med hela familjen? Om du vill svara förstås. Ni bor i Sverige nu, va? Kul att få liten bild av vilka man pratar med :)


    Tack för ditt svar! Ja det är klart att du inte har total insyn när nu bara bott där en kort tid och är dessutom ensamstående, men det hjälper ju ändå med all information man kan få Skrattande För mig hade det räckt om det var som i Sverige ungefär. Nu har jag enbart bott i en enda stad i Sverige, så det kan såklart vara annorlunda på andra orter, men jag upplever i alla fall att man skyddar svagare i stort sätt.

    Jag bor inte i Sverige utan i Österrike. Anledning att jag frågade just det är att jag uppskatta mycket här, men jag har ett stort problem med att det finns en stort mängd intelligensallergiska idioter och många av dem drar sig inte för att ge sig på svagare. De senaste månaderna har det hänt två gånger att någon verbalt attackerad min son, för det tyckte inte om hur han agerade. Nu är jag absolut inte en förälder som tillåter sina barn att bete sig hur som helst (det är faktist en sak jag tycker är hemsk i Sverige - för dålig uppfostrade barn!), men samtidig tycker jag det är absolut okej att ett barn säga ifrån när någon vuxen beter sig dålig och de måste absolut inte oifrågsatt lyda någon främmande vuxen. Men några tycker väl annorlunda och de är vana vid att ett litet barn blir skrämt till tystnad när de fräser åt dem. När de nu träffer på ett barn som säger ifrån blir det nog helt ställda och tycker det är helt okej att ge sig på barnet. En femåring!
    Till detta kommer att mitt barn troligen är autistisk (utredning p
    ågår) och en sak han gör är att han kan älta saker väldig länge. Tex. om någon betett sig illa kan han påpeka det flera gånger och vara irriterad väldig länge.
    Dessutom hör han ibland konstiga ljud för att hantera intryck och s
    ådana situationer är mycket intryck för honom. Det hände tex. första gången någon attackerad honom - då var det folk som betett sig illa mot mig i tunnelbanan och min lilla kamphund tyckte inte om det och sa ifrån. Sedan ältade han det tyst för sig själv och gjorde några (tysta) ljud medan han tittade ut genom fönstret. ... och de jävla mönniskor drar sig inte för att kalla honom - ett förskolebarn! - för stört och håller sedan på i 15 minuter att "viska" otrevligheter om både honom och mig (inkl. xenophobiska kommentarer om min son med "sydlänsk" uteseende), medan vi ignorerar dem och pratar om annat.

    S
    ånt kan jag absolut inte föreställa mig i Sverige, eller enbart i ytterst sällsynta undantagsfall. Men här i Österrike är det absolut inget konstig. Ingenting som händer dagligen, men ändå inte onormalt att folk håller på såhär. Och om det finns de som inte drar sig för att ge sig på en femåring, är det nog ännu fler som inte drar sig för att ge sig på ett skolbarn. Så det lär bli värre och när han blir äldre är jag dessutom inte med hela tiden.
    S
    å jag känner lite att jag måste flytta för att skydda mitt barn. Det är kanske lite överdrivet, men sådana saker oroa mig rätt mycket.

    Det är jag och min son som skulle flytta, om vi flyttar. Jag har även en dotter, men hon är snart vuxen.
  • Tompilompis
    Spucks skrev 2022-11-11 12:39:37 följande:
    Tack för ditt svar! Ja det är klart att du inte har total insyn när nu bara bott där en kort tid och är dessutom ensamstående, men det hjälper ju ändå med all information man kan få Skrattande För mig hade det räckt om det var som i Sverige ungefär. Nu har jag enbart bott i en enda stad i Sverige, så det kan såklart vara annorlunda på andra orter, men jag upplever i alla fall att man skyddar svagare i stort sätt.

    Jag bor inte i Sverige utan i Österrike. Anledning att jag frågade just det är att jag uppskatta mycket här, men jag har ett stort problem med att det finns en stort mängd intelligensallergiska idioter och många av dem drar sig inte för att ge sig på svagare. De senaste månaderna har det hänt två gånger att någon verbalt attackerad min son, för det tyckte inte om hur han agerade. Nu är jag absolut inte en förälder som tillåter sina barn att bete sig hur som helst (det är faktist en sak jag tycker är hemsk i Sverige - för dålig uppfostrade barn!), men samtidig tycker jag det är absolut okej att ett barn säga ifrån när någon vuxen beter sig dålig och de måste absolut inte oifrågsatt lyda någon främmande vuxen. Men några tycker väl annorlunda och de är vana vid att ett litet barn blir skrämt till tystnad när de fräser åt dem. När de nu träffer på ett barn som säger ifrån blir det nog helt ställda och tycker det är helt okej att ge sig på barnet. En femåring!
    Till detta kommer att mitt barn troligen är autistisk (utredning pågår) och en sak han gör är att han kan älta saker väldig länge. Tex. om någon betett sig illa kan han påpeka det flera gånger och vara irriterad väldig länge.
    Dessutom hör han ibland konstiga ljud för att hantera intryck och sådana situationer är mycket intryck för honom. Det hände tex. första gången någon attackerad honom - då var det folk som betett sig illa mot mig i tunnelbanan och min lilla kamphund tyckte inte om det och sa ifrån. Sedan ältade han det tyst för sig själv och gjorde några (tysta) ljud medan han tittade ut genom fönstret. ... och de jävla mönniskor drar sig inte för att kalla honom - ett förskolebarn! - för stört och håller sedan på i 15 minuter att "viska" otrevligheter om både honom och mig (inkl. xenophobiska kommentarer om min son med "sydlänsk" uteseende), medan vi ignorerar dem och pratar om annat.

    Sånt kan jag absolut inte föreställa mig i Sverige, eller enbart i ytterst sällsynta undantagsfall. Men här i Österrike är det absolut inget konstig. Ingenting som händer dagligen, men ändå inte onormalt att folk håller på såhär. Och om det finns de som inte drar sig för att ge sig på en femåring, är det nog ännu fler som inte drar sig för att ge sig på ett skolbarn. Så det lär bli värre och när han blir äldre är jag dessutom inte med hela tiden.
    Så jag känner lite att jag måste flytta för att skydda mitt barn. Det är kanske lite överdrivet, men sådana saker oroa mig rätt mycket.

    Det är jag och min son som skulle flytta, om vi flyttar. Jag har även en dotter, men hon är snart vuxen.

    Ja, visst är det så. :D Det kanske är snarlikt som i Sverige på så vis, beroende på i vilken stad man bor/bott i.


    Ja, jag har en kompis med barn som inte kan hantera mycket intryck samtidigt heller, så om ungen går och kollar på djur t.ex så har han hörselkåpor för att det blir för mycket ljud och intryck överallt samtidigt.


    Får ursäkta att jag inte svarat, har haft mycket för mig här senaste dagarna. Men nu är jag tillbaka vid datorn igen.
    Okej! Ja, då får ni kika runt och ta er en funderare. Österrike är väl med i EU också, så det är ju relativt öppna gränser då om man tänker på att arbeta och flytta

  • Spucks
    Tompilompis skrev 2022-11-14 18:57:17 följande:

    Ja, visst är det så. :D Det kanske är snarlikt som i Sverige på så vis, beroende på i vilken stad man bor/bott i.


    Ja, jag har en kompis med barn som inte kan hantera mycket intryck samtidigt heller, så om ungen går och kollar på djur t.ex så har han hörselkåpor för att det blir för mycket ljud och intryck överallt samtidigt.


    Får ursäkta att jag inte svarat, har haft mycket för mig här senaste dagarna. Men nu är jag tillbaka vid datorn igen.
    Okej! Ja, då får ni kika runt och ta er en funderare. Österrike är väl med i EU också, så det är ju relativt öppna gränser då om man tänker på att arbeta och flytta


    Ja, det är absolut inget problem rättslig sett, det är bara att flytta!
    Jag hade under sommaren/hösten tänkt att flytta tillbaka till Sverige, men det blev inte av (bla pga utredningen). Och senare än s
    å är det för sent för mitt tycke, för jag vill att sonen har lite mer tid i förskolan i det nya landet innan han börjar skolan. Så Åland skulle även ge mig mer tid, för då börjar de ju ett år senare. Jag blir allt mer sugen :D
  • Marmor10
    Tompilompis skrev 2022-11-08 20:33:04 följande:
    Det är jag inte helt påläst om ännu, tyvärr. Det är en hel soppa av siffror att sätta sig in i verkar det som. :(
    Nu verkar du ju inte arbeta så att tala om 17% skatt är kanske något du ska vara försiktig med. Skatten i Finland ligger tom lite högre än i Sverige men sedan kan du göra lite avdrag som du inte kan här. Vad som är lika är att du inte beskattar de första 5000 kronorna du tjänar i månaden under vissa förutsättningar på Åland och alltid i Sverige. De 17% är bara den regionala skatten, en sammanslagning av svenska kommunal och regionskatten, sedan tillkommer den statliga skatten på det så totalt skattetryck är egentligen princip detsamma.
Svar på tråden Åland - Mitt nya hem