• theotherone

    Bör Sverige gå Erdogan till mötes?

    Trots att Sverige redan gjort ett flertal eftergifter till Turkiet för att få deras godkännande på vår NATO-ansökan, fortsätter Erdogan att kräva allt mer. Nu senast, efter att Ulf Kristersson varit i Ankara på besök, nämnde Erdogan ett antal personer vid namn som han vill ha utlämnade. Personer vars enda "brott" är att de kritiserat Erdogan offentligt i sitt journalistiska utövande.

    Erdogan var också tydlig med att godkännandet av Sveriges NATO-ansökan är en inrikespolitisk fråga för honom, då han vill visa sina väljare inför valet sommaren 2023 att han är en tuff förhandlare och handlingskraftig mot terrorism. Allt tyder nu alltså på att Erdogan inte har någon som helst avsikt att godkänna Sveriges ansökan innan det turkiska valet, såvida vi inte godkänner varenda ett av hans krav innan dess.

    Så frågan är nu - hur långt bör Kristersson och den svenska regeringen gå för att få Turkiets godkännande? Ska vi lämna ut journalister som kritiserar honom trots att detta inte är ett brott i Sverige (och vilket i så fall troligen skulle innebära ett brott mot folkrätten)? Är NATO-medlemskapet viktigare än några exil-turkiska journalisters liv? Eller bör vi svara Erdogan att så långt kan vi tyvärr inte gå, och hoppas på att övriga NATO-länder sätter press på honom?

    www.dn.se/ledare/erik-helmerson-detta-var-ju-kul-sa-den-turkiske-natoforhandlaren/

  • Svar på tråden Bör Sverige gå Erdogan till mötes?
  • Flash Gordon
    Xenia skrev 2022-11-16 16:48:53 följande:
    Nu glömmer du att turkiska domstolar inte är fria och självständiga som i en riktig demokrati.
    Nä, inte det minsta. Mitt svar var itne helt seriöst efetersom påståendet om "oskyldig tills bevisat" är ett rätt naivt påstående i sammanhanget.

    Killen ifråga har redan offentligt gått ut med att han var medlem av Gülen/FETÖ. En gruppering som är ansvarig för mord och terror i Turkiet. Han fälls i vilken domstol som helst för sitt deltagande.

    Det är inte svart eller vitt det här. Det finns inga good guys. Vare sig i Turkiet eller bland de som gömmer sig i Sverige.

    Turkiets krav på utlämning gäller två olika grupper.

    - Gülenister: det var de som försökte med en statskupp 2016. En slags "deep state" organisation där medlemmarna haft och har högt uppsatta positioner i det turkiska samhället. 

    - Kurder: PKK, YPG/PYD. Beväpnade grupper som ägnar sig åt terror, folkmord, tortyr och så vidare. I Turkiet och i Syrien. Alla deras "skavanker" bortses från i den svenska debatten och de målas ut som hjältar för att de stridit mot IS.

    Det borde inte finnas några som helst moraliska problem med att lämna ut den här typen av individer till Turkiet.
    Blå och gul
  • Xenia

    Är det naivitet eller att Sverige inte vill lämna ut någon till en stat där de riskerar att torteras och dödas?

    Iofs tycker jag inte han verkar vara någon tillgång. Inte är han svensk medborgare heller.

    Erdogan har väl flera på sin lista som är svenska medborgare?

  • Flash Gordon
    Xenia skrev 2022-11-16 17:49:51 följande:
    Är det naivitet eller att Sverige inte vill lämna ut någon till en stat där de riskerar att torteras och dödas?

    Iofs tycker jag inte han verkar vara någon tillgång. Inte är han svensk medborgare heller.

    Erdogan har väl flera på sin lista som är svenska medborgare?
    Naiviteten ligger i att vi har släppt in dessa människor och kallat dem offer, förföljda och (ibland) hjältar.

    Vi har hela politiska partier som hyllar mördarna i YPG som hjältar i en "befrielsekamp". Som släpper in dem i politiska församlingar med deras fanor. Som förhandlar med deras supporters i Riksdagen för att behålla makten (Hej Maggan!)

    Det jag vänder mig emot är att det automatiskt skulle vara fel att gå Erdogan till mötes. Även Turkiet har legitima krav på säkerhet.

    Det handlar inte om några vita, rena skolgossar och -flickor som "jagas och förtrycks", de där som gömmer sig i Sverige.

    Av någon underlig anledning har just kurder fått någon slags "helig" status bland invandrare i Sverige. Den gruppen har ett massivt stöd i samhället - oavsett vilka de är och vad de har gjort.

    Det finns lagar som förhindrar att vissa av dessa individer kommer att utelämnas. Sådana lagar kan man ändra med tiden, men det går inte just nu. Typexempel är att det bör gå att dra tillbaka förvärvade svenska medborgarskap.

    De man kan utlämna ska vi utlämna så fort som möjligt.
    Blå och gul
  • Xenia

    Jag tycker Sverige ska vara noga med vilka som utlämnas och inte köpa Erdogans tolkning av vilka som är terrorister.

    Erdogan påstår ju att de som tillhör Gulenrörelsen också är terrorister. 

    I Turkiet är det olagligt att skoja om och kritisera presidenten. Många journalister i Turkiet sitter i fängelse. Ska vi lämna ut journalister också om Erdogan kräver det?

    Jämför med hur de andra Nato-länderna reagerar. De kan säga nej till Erdogans krav. Men Sverige måste buga och bocka för Erdogan. Alldeles i onödan, anser jag.

    Var det inte kurder (YPG) som kämpade mot IS? Men det bryr sig inte Erdogan om, han hatar kurder mer än IS.

  • theotherone

    Jag har flera kurdiska vänner. De har flytt till Sverige för att de förföljs i sitt hemland - enbart för att de är kurder. De har inte begått några brott, likväl betraktas de som brottslingar i Turkiet. På grund av etnicitet. Rimligt?

    Med resonemanget som förs ovan var det väl en dum idé att Sverige tog emot judar under andra världskriget...

  • Flash Gordon
    Xenia skrev 2022-11-16 19:33:10 följande:
    Jag tycker Sverige ska vara noga med vilka som utlämnas och inte köpa Erdogans tolkning av vilka som är terrorister. Erdogan påstår ju att de som tillhör Gulenrörelsen också är terrorister. 
    Man är noga men exempelvis mord och försök till statskupp är brottsligt även i Sverige. Medlemmar i Gülen är inget att sörja.
    Xenia skrev 2022-11-16 19:33:10 följande:
    Var det inte kurder (YPG) som kämpade mot IS? 
    Jo. Och bedriver folkfördrivning, tortyr, kidnappningar och håller barnsoldater i de områden de behärskar i Syrien. Bland annat.
    Xenia skrev 2022-11-16 19:33:10 följande:
    I Turkiet är det olagligt att skoja om och kritisera presidenten. Många journalister i Turkiet sitter i fängelse. Ska vi lämna ut journalister också om Erdogan kräver det?

    Vi ska lämna ut journalister om det är rimligt att anta att de har begått brott. De är inte skyddade bara för att de kallar sig "journalister".
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-16 19:54:51 följande:
    Med resonemanget som förs ovan var det väl en dum idé att Sverige tog emot judar under andra världskriget...
    Du jämför judar under andra världskriget med bevisade terrorister, bland annat sådana som erkänner mord.
    Blå och gul
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-11-16 20:53:25 följande:
    Du jämför judar under andra världskriget med bevisade terrorister, bland annat sådana som erkänner mord.
    Nej, jag jämför dem med några av mina vänner, som fått fly sitt hemland enbart på grund av sin etnicitet.
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-11-16 22:05:24 följande:
    Nej, jag jämför dem med några av mina vänner, som fått fly sitt hemland enbart på grund av sin etnicitet.
    Nä, det gör du inte eftersom du nämner "judar" som en hel grupp. Inte enskilda judar. Som dina enskilda vänner. Du skapar bilden av att eftersom alla judar var förföljda (på riktigt) så är alla kurder förföljda - utan annan anledning än att de är kurder.

    Så är det förstås inte.

    Jag har ingen aning om vilka dina vänner är men fråga dem hur de ställer sig till mördare och terrorister som YPG/PYD/PKK.om du vill.
    Blå och gul
  • Xenia
    Flash Gordon skrev 2022-11-16 20:51:45 följande:
    Man är noga men exempelvis mord och försök till statskupp är brottsligt även i Sverige. Medlemmar i Gülen är inget att sörja.
    Xenia skrev 2022-11-16 19:33:10 följande:
    Var det inte kurder (YPG) som kämpade mot IS? 
    Jo. Och bedriver folkfördrivning, tortyr, kidnappningar och håller barnsoldater i de områden de behärskar i Syrien. Bland annat.
    Vi ska lämna ut journalister om det är rimligt att anta att de har begått brott. De är inte skyddade bara för att de kallar sig "journalister".
    Men det som är olagligt i Turkiet är inte olagligt i Sverige.

    I Sverige är det t ex tillåtet att skoja över och rentav håna politiker, även statsministern. Även kungen. Men i Turkiet får man inte göra det med presidenten.

    F ö är det än så länge inget brott att tillhöra en organisation i Sverige. Det viktiga är vad man gjort.
  • Flash Gordon
    Xenia skrev 2022-11-17 15:47:54 följande:
    Men det som är olagligt i Turkiet är inte olagligt i Sverige.
    Det finns förstås massor av saker som är olagliga i både Sverige och Turkiet. Några exempel har jag ju visat via länkarna. De är inte små oskyldiga gossar som bara skojat om Erdogan det handlar om.
    Blå och gul
Svar på tråden Bör Sverige gå Erdogan till mötes?