• Anonym (Lillemor)

Utbränd kollega- är det verkligen jobbets ansvar??

Har en kollega som gått in i väggen. Varit sjukskriven nu en längre tid och ska börja arbetsträna för att successivt kunna jobba igen.

Arbetsgivaren har fått anpassa, tagit in en dyr vikarie så länge och skulle helst vilja ha kvar vikarien (men får inte). Min kollegas utbrändhet har kostat bolaget... vilket det ska vara om arbetsmiljön är dålig.

Men det är den inte. Min kollega har INTE svåra uppgifter, behöver aldrig jobba över och har stöd från chefen och oss andra som kan hjälpa om det skulle behövas. Hennes utbrändhet beror på hennes hemmaliv med tre barn, två med diagnos, en sjuk mor och en man som blivit arbetslös. Hemskt! Men är det jobbets fel och ansvar när chrashen beror på privatlivet och inte jobbet? (Hon har uttryckt själv att jobbet är hennes oas och andrum). 

Hur funkar det när utbrändheten inte är jobbrelaterad men bolaget måste ta smällen?

• Svar på tråden Utbränd kollega- är det verkligen jobbets ansvar??
  • Anonym (m. ö bviäbui)

Är i samma sits med en kollega som varit utbränd och nu ska arbetsträna. 

Personen har alltid varit sån att hon pratat mycket om sitt mående, att man måste visa hänsyn till varandra osv. 

Dvs, vi andra ska visa hänsyn till henne och hennes behov. Förvisso är hon hänsynsfull mot andra som är i behov av lugn och ro och andningspauser under jobbtid, för det är vad hon behöver. 

Men hennes behov får alla andra att må skit för hon är ständigt  'skör' och omhuldas av familjen hemma. Även de närmsta kollegorna omhuldar henne, de är ungefär som medberoende i hennes mående.

Helt vanvettigt och inte blir det bättre av att personen i fråga, samt kollegorna, hyllar sig själva ofta för att de är så bra. 

Grejen är att arbetsplatsen är på en särskola där många av eleverna har autism förutom den intellektuella nedsättningen så även de påverkas negativt av detta. en del av eleverna har dessutom andra, ganska stora psykiska besvär. 

Personen i fråga bör byta arbetsplats, men säger själv att detta är den bästa som hon haft någonsin. Givetvis, eftersom ju inga krav ställs på henne, så fort det kommer krav eller saker utöver det vanliga som ska göras så sjukskriver hon sig. Kortare sjukskrivningar gör att ingen vikarie tillsätts så vi andra får jobba ännu mer. 

Tiden då hon var sjukskriven i tre månader sattes inte heller en vikarie in, det blev en assistent som tog lärarrollen istället och det var en otrolig förbättring. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Stämmer) skrev 2022-11-09 09:02:16 följande:
    Fast jag håller inte med om att det är människoförakt att tycka att samhället ska ha större ansvar. Som reglerna ser ut idag så kan du som anställd också drabbas av tur/otur beroende på vilken arbetsgivare du har. Stort företag med stora resurser innebär ofta bättre hjälp, än på ett litet företag med små resurser.

Är det inte mer medmänskligt att alla företag genom arbetsgivaravgift och skatt tillsammans finansierar detta och att graden av hjälp inte ska bero på vilken arbetsgivare du har? D.v.s att sjuklön snabbare går över till Försäkringskassan och att företag får stöttning med rehabiliteringsåtgärder.
    Det kan man tycka. Men det är ju politiska beslut som ligger bakom hur det fungerar. Sedan kan man ju inte ändra/ta bort saker bara för att det inte fungerar fullt ut som det ska överallt. Då skulle vi inte ha något kvar alls, eftersom det alltid finns folk/företag som utnyttjar systemen. 

Det är fritt fram att jobba för en förändring. 
  • Anonym (Fel)

Tyvärr är det jobbets ansvar. Jag tycker också det är jättefel och det tycker jag om det gäller fysiska sjukdomar som inte handlar om arbetsplatsolyckor också. Arbetsgivaren har inget med det att göra och det skapas ett A och B lag där de som har fast arbete får massor av hjälp och vi som inte har det inte bara står utan den hjälpen utan dessutom blir oanställningsbara efter sjukskrivningen är över. 

• Anonym (111)

Jag är mycket tacksam att jag efter utbrändhet, 9 månaders sjukskrivning, fick successivt komma tillbaka till jobbet. Det här är ca 10 år sen och jag jobbar heltid sedan dess och allt har gått bra. Jag är inte sån som ni verkar tro att alla sjukskrivna är -  "dåliga gener" var det någon som skrev - fräsch människosyn. 

Hade min arbetsgivare kunnat bara säga upp mig så vet jag inte riktigt hur det gått för mig. Jag hade troligen sökt annat jobb så småningom, men kanske inte lika snabbt, och jag hade saknat min arbetsplats som jag verkligen trivdes på. Ja, det hände saker i livet utanför arbetet som blev en övermäktig kombination för just mig, men det kan hända alla. 

• Anonym (Ellen)
    Anonym (111) skrev 2022-11-09 09:35:53 följande:

Jag är mycket tacksam att jag efter utbrändhet, 9 månaders sjukskrivning, fick successivt komma tillbaka till jobbet. Det här är ca 10 år sen och jag jobbar heltid sedan dess och allt har gått bra. Jag är inte sån som ni verkar tro att alla sjukskrivna är -  "dåliga gener" var det någon som skrev - fräsch människosyn. 

Hade min arbetsgivare kunnat bara säga upp mig så vet jag inte riktigt hur det gått för mig. Jag hade troligen sökt annat jobb så småningom, men kanske inte lika snabbt, och jag hade saknat min arbetsplats som jag verkligen trivdes på. Ja, det hände saker i livet utanför arbetet som blev en övermäktig kombination för just mig, men det kan hända alla. 

Alla är inte som du, det tror jag att man är medveten om. En del personer har svårt att ta till sig att man kanske är på fel plats. Andra kommer tillbaka precis som du. Ytterligare andra kan vara kvar på samma arbetsplats men med en sänkt sysselsättningsgrad, det finns många alternativ.
    Men ibland är arbetsplatsen inte rätt för personen och där är det faktiskt ibland rimligt att diskutera hur långt arbetsgivarens ansvar sträcker sig. 
  • Anonym (Biffen)

Ja, det är så det är. Precis som om hon fått cancer, en psykos, hjärnskakning eller någon annan sjukdom som inte har med jobbet att göra. Annars skulle sjuka människor få sparken. Det vore ju förfärligt. 

Samhället vinner mycket på att få folk i arbete igen. Det är därför vi har det här systemet. 

• EpicF

Ja, tekniskt sätt så blir det jobbets ansvar eftersom man som arbetsgivare har ett rehabansvar. 

Dessutom kan jobbet fortfarande vara en bidragande orsak till att utbrändhet kom. 

• Anonym (Fel)
    Anonym (Biffen) skrev 2022-11-09 09:48:34 följande:

Ja, det är så det är. Precis som om hon fått cancer, en psykos, hjärnskakning eller någon annan sjukdom som inte har med jobbet att göra. Annars skulle sjuka människor få sparken. Det vore ju förfärligt. 

Samhället vinner mycket på att få folk i arbete igen. Det är därför vi har det här systemet. 

Då är det också samhället som borde stå för kostnaden inte arbetsgivaren. Problemet blir om man inte har en fast anställning då blir man oanställningsbar eftersom ingen vill ta risken att personen blir sjuk igen. 
  • Anonym (Lillemor)
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-09 08:44:00 följande:
    Arbetsgivaren har ett stort rehabiliteringsansvar för de anställda.

Tycker du samma sak om någon som får cancer, att de inte heller ska få stöd av arbetsgivaren, det är ju inte heller arbetsgivarens fel?

Jag kan tycka att begreppet -utbrändhet- är svårt om det inte handlar om att man bränt ut sig i tjänsten. Såklart bolaget ska belastas om man har en arbetsmiljö som inte är sund men när det gäller sjukdomar och psykisk ohälsa så borde det finnas olika kategorier och att samhället (skattebetalarna) mer får belastas av detta. 

Jag fattar ju att detta är jättesvårt såklart.

Men tänk alla kvinnor som går in i väggen pga av hemmasituationen med barn och hem och sociala förevändningar där mannen valt att inte ta likvärdigt ansvar för deras gemensamma liv. Borde ju vara samhället då som borde få plikta huvudsakligen för detta genom att vi har en jämställdhet som inte håller måttet än att bolaget (som kanske varit superflexibla och bra) straffas för något som inte är jobbrelaterat Utan ett samhällsproblem.

• Anonym (Lillemor)
    EpicF skrev 2022-11-09 09:50:43 följande:

Ja, tekniskt sätt så blir det jobbets ansvar eftersom man som arbetsgivare har ett rehabansvar. 

Dessutom kan jobbet fortfarande vara en bidragande orsak till att utbrändhet kom. 

Ja men i min kollegas fall var jobbet en frizon enligt henne själv. Det var när hon kom hem det tunga arbetet började. 

Kan tycka det är märkligt då att ett bolag med sund arbetskultur får ta så mycket ansvar för det privata..

• EpicF
    Anonym (Lillemor) skrev 2022-11-09 13:40:59 följande:

Ja men i min kollegas fall var jobbet en frizon enligt henne själv. Det var när hon kom hem det tunga arbetet började. 

Kan tycka det är märkligt då att ett bolag med sund arbetskultur får ta så mycket ansvar för det privata..

För att jobbet har ett rehab ansvar som sträcker sig lång.
  • Anonym (S)
    Anonym (Lillemor) skrev 2022-11-09 13:40:59 följande:

Jag antar att du även resonerar lika om du blir långvarigt sjuk i cancer, MS, långtidscovid eller annan sjukdom och säger upp dig med omedelbar verkan. För inte ska väl din sunda arbetsplats behöva dras med dig som börda med så taskiga gener.
    På samma sätt om du skaffar barn som ju är högsta grad ett privat beslut. Inte ska väl din sunda arbetsplats behöva ta in vikarie under din föräldraledighet eller behöva drabbas om du vill gå ner i tid bara för att du ynglat av dig...
  • Anonym (Kl)

Det finns tydliga regler och rutiner gällande detta. Exempelvis möten med FK, läkare, medarbetare, chef m.fl. Arbetsgivaren är skyldiga att upprätta en rehabplan, även om det inte beror på jobbet. 

Något jag stör mig på dock är att jobbet är en oas men hon vill inte jobba heltid..? Vore ju suveränt att komma hemifrån om det är där det är skit. 

Svar på tråden Utbränd kollega- är det verkligen jobbets ansvar??