• Ingetnamn123

    Hjälp! Ska man ha rörlig eller bunden boränta november 2022

    Hej,
    Vi har bolån som måste bindas om nu i slutet av november. Bu har räntorna blivit så höga att jag knte vet hur jag ska tänka. Snälla ni som har bättre koll ska man binda i 1 år och se om räntorna blir lägre då eller ska man ha rärlig ränta? 
    Jag vet inte hur jag ska tänka. Man hade ju inte räknat med att räntan skulle gå upp från 1,3% till över 4%.
    Ni som har bättre koll hur skulle ni ha gjort?
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hjälp! Ska man ha rörlig eller bunden boränta november 2022
  • Kockobello

    Undrar samma. Jag har rörligt och tror att jag nog ligger kvar där. 

  • Kockobello

    Rörligt brukar väl löna sig på sikt?

    Har vi ingen expert här? 

  • FredrikLiksom

    Det beror helt på din ekonomiska situation vad du har råd med.

    Att räntan skulle gå upp visste vi ju. Den har varit onormalt låg. Men sen visst, bankerna har säkert varit otydliga med det eftersom de vill låna ut pengar.

    Jag har valt att ha rörligt. Men mitt lån är litet och jag har ränterabatt.

    Har du någon ekonomiskt kunnig i familjen/släkten du kan rådfråga? 

  • Daisy28

    Jag fortsätter med rörligt. Har lågt lån och låg belåningsgrad samt goda marginaler i min ekonomi.

  • nihka

    Man kan aldrig säkert veta på förhand vad som kommer att löna sig, särskilt på kort sikt.

    Det brukar löna sig på längre sikt med rörligt, men vad hjälper det om du har stora lån, hög belåning, liten buffert och inte klarar toppar?

    Du får gå på vad dina nerver klarar. Fast för den som behöver ordna för en god nattsömn och rörligt för den med is i magen.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anotherone
    Daisy28 skrev 2022-11-10 07:54:55 följande:

    Jag fortsätter med rörligt. Har lågt lån och låg belåningsgrad samt goda marginaler i min ekonomi.


    Samma här!
  • Hejhoppsan
    Ingetnamn123 skrev 2022-11-10 07:18:53 följande:
     Man hade ju inte räknat med att räntan skulle gå upp från 1,3% till över 4%.
    Historiskt sett är en ränta på drygt 4 % inte något att höja på ögonbrynet för, utan det är 1,3 % som egentligen är onormalt. Så sorry, men du borde ha räknat med att räntan skulle gå upp.

    Men ska du nu välja mellan rörlig och bunden måste du se på din egen ekonomi, och vilka marginaler du har.
  • FredrikLiksom

    En annan viktig faktor: tänk på att ett bundet lån kan innebära en stor kostnad om man väljer att sälja innan lånet gått ut.

    Googla ränteskillnadsersättning för mer info.

Svar på tråden Hjälp! Ska man ha rörlig eller bunden boränta november 2022