• Anonym (Snålt?)

Jag är tydligen snål

Min dotter var hos familjemedlemmar på pappans sida när han och hans fru åkte utomlands. Då verkar det som att hennes fastrar fick betala mat och fika, och att de inte hade råd. De äter mycket ute till skillnad från min familj. Ja, jag har hennes barnbidrag, men det handlar jag kläder och fritidsaktiviteter för, och sparar det som inte går åt. Jag shoppar inte kläder åt henne bara för att när hon redan har. Hon är hos mig i veckorna och åker till hans familj under ledigheter. Senaste halvåret har min dotter tjatat mycket om sitt barnbidrag, och hennes bonusmamma säger till henne att jag tar hennes pengar och köper mat och saker till familjen (har dottern berättat). I alla fall, när pappan och hans fru var borta fick jag sms av dottern när hon redan satt på fik och restauranger, att jag skulle betala med hennes barnbidrag. Det har också hänt innan att hon bett om pengar till kläder när hon är ute med den familjen och de inte vill lägga ut. Jag betalar gärna, för mina upplevelser och mysiga fikabesök med dottern. Inte för andras. Är jag helt fel ute eller? Hon ville också åka med farmor och fastrarna till Turkiet och frågade mig om jag kunde betala för henne. Jag vet inte varifrån de har fått för sig att jag har pengar, jag är föräldraledig. Och betalar rätt mycket i underhåll för hennes storebror som bor där på heltid. Är jag snål som inte betalar en fika? Hennes bonusmamma var arg över att jag nekat dottern fika, vilket då blir lätt för min dotter att hålla med om för jag sa ju nej

• Svar på tråden Jag är tydligen snål
  • olof 45
    Anonym (Snålt?) skrev 2022-11-10 15:39:35 följande:
    Tack! Äntligen nån med lite sunt förnuft. Hon bor hos mig på veckorna men tillbringar nästan varje helg, i alla fall mer än varannan, hos pappan, så därför känns det inte rättvist att be om underhåll för henne. Sonen kommer kanske en helg /månad till oss 
    LOL. Du hade ditt svar klart redan, du ville bara skriva här för att få medhåll??

Nå, du kan stödja dig på den här åsikten, men om du är mogen så inser du också att många anser att ett barn som är 13 ska kunna göra mysiga saker med vänner/släktingar osv - och det ska väl inte ha någon betydelse om "vems dag det är". 

Tycker du antingen får be om underhåll för flickan (så kan bonusmamman också tänka igenom hur hon verkligen vill se saker och ting), eller agera som att du ju faktiskt är hennes huvudsakliga försörjare ("boendeöräldern" som får allt barnbidrag). 
  • Anonym
    olof 45 skrev 2022-11-10 14:26:40 följande:

du är alltså den som får allt barnbidrag? Men hur gör ni med underhåll för dottern?

Betalar pappan underhåll till dig så ska du ju självklart betala för allt flickan behöver.

Även om han inte betalar underhåll så kommer mitt svar vara : jag lutar mot att du borde betala, men det beror en liten aning på dotterns ålder. Är dottern tex. över 10-11, så borde du nog inte skicka iväg henne helt utan fickpengar? Får hon inte veckopeng eller månadspeng (från barnbidraget)?

Det är fint för din dotter att umgås med både sin pappa och familj på hans sida. Hoppas du ser värdet av det. Sedan kan du nog tycka att de borde bjuda dottern på saker, MEN du skrev att de inte har råd. Dottern borde då kunna betala för sig själv.

Om man har ett barn hos sig och man inte har råd att gå på kondis så bakar man en kaka hemma och fikar. 
  • Anonym

Hej ts du har råkat ut för en klassiker som snåljåpar håller på med, nämligen att beskylla andra för att vara snåljåpar, ge dem dåligt samvete så att de själva kan snåla ännu mer.
    De som är snåla är ju bonusmamma och pappan. 
    Det låter som ert ekonomiska upplägg är till nackdel för dig och jag tycker du ska ta hjälp av utomstående för att reda ut ekonomin. Och sätta gränser för deras orättvisa beskyllningar.

• Anonym (Du är inte snål)

Vilka kommentarer du har fått i den här tråden!  Alla FL:s knäppgökar samlade på ett och samma ställe.

Nej, du är givetvis inte snål. Fastrarna tog hand om dottern när hon skulle vara med sin pappa, då är det givetvis till honom de borde hört av sig. SPECIELLT eftersom du inte ens får underhåll trots att hon är merparten av sin tid hos dig, men även i annat fall hade det varit det vettiga. De hade överenskommelsen med din bror, dotterns pappa, och behövde inte blanda in dig alls. 

Och ang barnbidrag/studiebidrag så är det ju faktiskt ett bidrag som finns för att barnfamiljer ska ha råd med en skälig levnadsnivå. Om man anser att det oavkortat borde gå till barnens nöjen eller sparas till den framtida bilen och att man annars är snål?så tycker jag att man förtjänar att vara helt utan det bidraget. 

• Anonym (Snålt?)
    olof 45 skrev 2022-11-10 16:11:40 följande:
    LOL. Du hade ditt svar klart redan, du ville bara skriva här för att få medhåll??

Nå, du kan stödja dig på den här åsikten, men om du är mogen så inser du också att många anser att ett barn som är 13 ska kunna göra mysiga saker med vänner/släktingar osv - och det ska väl inte ha någon betydelse om "vems dag det är". 

Tycker du antingen får be om underhåll för flickan (så kan bonusmamman också tänka igenom hur hon verkligen vill se saker och ting), eller agera som att du ju faktiskt är hennes huvudsakliga försörjare ("boendeöräldern" som får allt barnbidrag). 
    Va? Vad pratar du om? Har du barn själv? Får allt bidrag? Kag lägger de pengarna på dottern. Sen när vi är ute och fikar betalar jag, utöver barnbidraget. Vårdnadshavarna har ett gemensamt försörjningsansvar, men för enkelhetens skull borde väl den som jar barnet hos sig då och bestämmer vilka aktiviteter man ska gå ut på betala? Du får väl hålla med eller låta bli, vilket du vill 
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Kr) skrev 2022-11-10 15:35:42 följande:
    Om dottern är med sin pappa och hans släkt och de tar med dottern på fika, bio, dyr restaurang får de välja, betala själva eller låta dottern betala.

Sen tycker jag du ska ha en disussion med dottern om hennes månadspeng, vad de ska räcka till och budget/uppföljning
    +1
  • Anonym (Biobonus)
    Tack! Äntligen nån med lite sunt förnuft. Hon bor hos mig på veckorna men tillbringar nästan varje helg, i alla fall mer än varannan, hos pappan, så därför känns det inte rättvist att be om underhåll för henne. Sonen kommer kanske en helg /månad till oss 
    Nej be om underhåll för dottern ska du inte göra….däremot ska du om du inte tjänar extremt mycket mer än pappan sluta betala underhåll för sonen..bor ett barn hos er var ska inget underhåll normalt betalas av någon av er.. de tar ju ut varandra så att säga .

Pappan ska stå för alla dotterns kostnader då hon är hos honom..inkl ev resor han väljer att göra med henne / låta sin släkt göra med dottern..precis som Du står för sonens alla kostnader när han är hos dig ..

Men för att få henne se helheten och förstå lite mer så tror jag du behöver visa på för dottern hur lite barnbidraget räcker till hennes kostnader ..enklaste är nog att ta fram en kalkyl..tex Swedbank har en om levnadskostnader  där de spaltat upp allt från mat till del av bostadskostnader .. enl den kostar en  7-10 åring 3890 kr och 11-14 åring 4200kr i månaden bara maten äter upp bb ….

( o bor hon hela veckorna och bara 2-3 helger i månaden hos sin pappa så om du betalar 2000 kr uh +en heldel annat till pappan  för sonen som kommer 1 helg i månaden till dig så borde han betal dig uh för dottern som bor nästan lika mycket hos dig son sonen. bor hos honom )
  • Anonym (Snålt?)

Alltså han kommer max en gång i månaden, och dottern är oftast där fre-sön. Jag är fine med att de får välja så därför har jag inte något nedskrivet hur ofta, eller överenskommet. Tidigare bodde båda barnen hos mig och träffade honom kanske varannan helg, och till slut blev det varannan. Hela den tiden begärde jag underhåll för bara ett barn, det kändes inte rättvist att kräva för båda när de åkte dit på helgerna. Men det var mycket gnäll till sonen, i stil med att din mamma ska ha betalt för att ta hand om dig. Även då var det sonen underhållet utgick för, och de skämde då bort dottern mycket mer med nya saker när barnen var där, som att jag skulle betala allt för sonen. Jag sa till mitt ex att jag inte ville begära två underhåll av honom, och att det var mer symboliskt vem av barnen det stod på. Men jag tror det är hans fru som står för det mesta av pengatjafset. Jag hade inga problem med barnens pappa tidigare i alla fall. 

• Anonym (öööö)
    Förlåt men då får du lie "skyllda dig själv". Du har rätt till visst underhåll om barnet är så lite på andra ställe och det vet du förstås om eftersom du kan reglerna utifrån hur det fungerar med sonen? 

Om ni nu har den dealen så kommer pappa "undan" lite mer än han borde, så då tycker jag att pappan ska betala för det som TS handlar om. 
  • Anonym (Hanna)

ALLA tonårsföräldrar någonsin är ofantligt snåla. Föräldrar borde ständigt erbjuda mer fika/godis/kläder/skjuts/spelkonsoler.

Jag kan inte svara på om du var snål, men jag tänker att var och en står för barnets utgifter på underhållstid.

Barnet borde fått pengar av pappan, eftersom han hade umgänget. 

• Anonym (dels)
    Anonym (Snålt?) skrev 2022-11-10 14:14:30 följande:
    Jag är tydligen snål

Min dotter var hos familjemedlemmar på pappans sida när han och hans fru åkte utomlands. Då verkar det som att hennes fastrar fick betala mat och fika, och att de inte hade råd. De äter mycket ute till skillnad från min familj. Ja, jag har hennes barnbidrag, men det handlar jag kläder och fritidsaktiviteter för, och sparar det som inte går åt. Jag shoppar inte kläder åt henne bara för att när hon redan har. Hon är hos mig i veckorna och åker till hans familj under ledigheter. Senaste halvåret har min dotter tjatat mycket om sitt barnbidrag, och hennes bonusmamma säger till henne att jag tar hennes pengar och köper mat och saker till familjen (har dottern berättat). I alla fall, när pappan och hans fru var borta fick jag sms av dottern när hon redan satt på fik och restauranger, att jag skulle betala med hennes barnbidrag. Det har också hänt innan att hon bett om pengar till kläder när hon är ute med den familjen och de inte vill lägga ut. Jag betalar gärna, för mina upplevelser och mysiga fikabesök med dottern. Inte för andras. Är jag helt fel ute eller? Hon ville också åka med farmor och fastrarna till Turkiet och frågade mig om jag kunde betala för henne. Jag vet inte varifrån de har fått för sig att jag har pengar, jag är föräldraledig. Och betalar rätt mycket i underhåll för hennes storebror som bor där på heltid. Är jag snål som inte betalar en fika? Hennes bonusmamma var arg över att jag nekat dottern fika, vilket då blir lätt för min dotter att hålla med om för jag sa ju nej

Dels så tycker jag att det är pappan som får stå för extra utgifter om det är han som "lånar ut" dottern när han är bortrest.

Sen kan jag tycka att grundinställningen med pengar alltid ska vara utifrån att det ska bli så bra för dottern som möjligt, inte utifrån rättvisa för föräldrarna (så länge det inte är allvarlig brist på pengar i alla fall). 

Så om du är villig att betala grejer när dottern gör saker med dig tycker jag att du lika gärna kan betala när dottern gör saker med någon annan  - utifrån att det är för dotterns skull, inte din. 

Om det alltid handlar om kronor och ören och vem som ska betala vad så är det lätt hänt att barnet börjar känna sig som en börda och som alltid ska räknas av i pengar. Det är ingen rolig känsla, det vet jag av egen erfarenhet med skilda föräldrar som ägnade sig åt ekonomisk kontroll av varandra med mig som förbehåll. Nu när jag är vuxen kan jag känna att de var så småaktiga som inte kunde bjuda på en chokladboll för det var minsann pappas helg osv. Eller att man aldrig kunde få en extra tröja på semestern för pappa betalade minsann underhåll så det skulle mamma stå för. 
  • Anonym (ush)
    Anonym (dels) skrev 2022-11-11 10:49:47 följande:
    Dels så tycker jag att det är pappan som får stå för extra utgifter om det är han som "lånar ut" dottern när han är bortrest.

Sen kan jag tycka att grundinställningen med pengar alltid ska vara utifrån att det ska bli så bra för dottern som möjligt, inte utifrån rättvisa för föräldrarna (så länge det inte är allvarlig brist på pengar i alla fall). 

Så om du är villig att betala grejer när dottern gör saker med dig tycker jag att du lika gärna kan betala när dottern gör saker med någon annan  - utifrån att det är för dotterns skull, inte din. 

Om det alltid handlar om kronor och ören och vem som ska betala vad så är det lätt hänt att barnet börjar känna sig som en börda och som alltid ska räknas av i pengar. Det är ingen rolig känsla, det vet jag av egen erfarenhet med skilda föräldrar som ägnade sig åt ekonomisk kontroll av varandra med mig som förbehåll. Nu när jag är vuxen kan jag känna att de var så småaktiga som inte kunde bjuda på en chokladboll för det var minsann pappas helg osv. Eller att man aldrig kunde få en extra tröja på semestern för pappa betalade minsann underhåll så det skulle mamma stå för. 
    Lite likt min poäng... Jättekonstig kommentar av TS att hon bara vill ge dottern fina upplevelser med sig själv - horribel tankegång. Barnperspektivet saknas totalt.

Hur känner du Anonym (dels) gentemot dina föräldrar idag? Har du pratat med dem om saken?
  • Anonym (Snålt?)

Fast då missar ni ju min poäng, att de intalar henne att jag är snål och sen uppmuntrar henne att ringa mig och be om pengar istället för sin pappa. De har ingen aning om vad jag redan betalat för henne den månaden, vilket alltid är 3-4ggr barnbidraget, allt inräknat. Så är det att ha barn, men det gäller väl båda föräldrarna? Hon rider och det är rätt dyrt med avgift och kläder, inget jag tar upp med pappan då jag ju har bb. Sen är det inte han som tjatat heller, utan hans fru går ut och shoppar med mitt barn och ber om pengar i efterskott, eller hans systrar. Han kanske har sagt att han inte har råd redan innan de gick ut, vad vet jag. Så när hon var mindre och var iväg med fastrar och handlade kläder, skulle jag bara punga ut då utan att få se vad hon tänkte köpa, eller om det var något hon behövde? Mina systrar skulle ALDIRG ta ut mina barn och sen ringa upp mitt ex och be honom stå för notan det vore hur konstigt som helst. Dom har ingen kontakt. Och det har inte jag heller med pappans familj, utom när dom vill tjata om pengar. Jag tycker de är gränslösa, även om jag är snål 

• Anonym (dels)
    Anonym (Snålt?) skrev 2022-11-11 11:32:50 följande:

Fast då missar ni ju min poäng, att de intalar henne att jag är snål och sen uppmuntrar henne att ringa mig och be om pengar istället för sin pappa. De har ingen aning om vad jag redan betalat för henne den månaden, vilket alltid är 3-4ggr barnbidraget, allt inräknat. Så är det att ha barn, men det gäller väl båda föräldrarna? Hon rider och det är rätt dyrt med avgift och kläder, inget jag tar upp med pappan då jag ju har bb. Sen är det inte han som tjatat heller, utan hans fru går ut och shoppar med mitt barn och ber om pengar i efterskott, eller hans systrar. Han kanske har sagt att han inte har råd redan innan de gick ut, vad vet jag. Så när hon var mindre och var iväg med fastrar och handlade kläder, skulle jag bara punga ut då utan att få se vad hon tänkte köpa, eller om det var något hon behövde? Mina systrar skulle ALDIRG ta ut mina barn och sen ringa upp mitt ex och be honom stå för notan det vore hur konstigt som helst. Dom har ingen kontakt. Och det har inte jag heller med pappans familj, utom när dom vill tjata om pengar. Jag tycker de är gränslösa, även om jag är snål 

Jo, men då kan du ju bolla tillbaka att det där får pappan lösa. Men helst utan att blanda in dottern i den diskussionen, utan direkt med släktingarna och nya frun.

Att shoppa och skicka räkning är lika illa det tycker jag, man kommer överens innan om nån annan ska betala, annars får man bjuda på det själv. Kan du prata med ditt ex och nya frun, och förklara hur du tänker? Så att det inte drabbar dottern men inte heller dig?
  • Kvittning
    Anonym (Snålt?) skrev 2022-11-11 11:32:50 följande:

Du är inte snål och de beter sig extremt märkligt. 

Din dotter är gammal nog för att du ska kunna prata med henne om att när hon är med dig och dina släktingar så betalar du och dina släktingar och när hon är med sin pappa och hans släktingar så betalar de och att det är sin pappa hon ska be om pengar när hon är där och inte ringa dig. 

Om hon då tar upp "Men du får ju barnbidraget" så antingen ge det till henne direkt för att öka hennes förståelse för hur lite pengar det egentligen är i sammanhanget (om hon är dålig på att hantera pengar så kommer hon nog att vilja att du har det igen efter bara några månader). Eller så förklarar du helt enkelt att du betalar betydligt mer för hennes kläder och fritidsaktiviteter än vad du får i barnbidrag och att det inte har någonting med saken att göra. 

Du kan ju också prata med pappan om att börja dela. Både aktivitetskostnader, klädkostnader och barnbidrag. Det kommer du ju gå plus på. 
  • Anonym (Snålt?)
    Anonym (dels) skrev 2022-11-11 12:13:15 följande:
    Jo, men då kan du ju bolla tillbaka att det där får pappan lösa. Men helst utan att blanda in dottern i den diskussionen, utan direkt med släktingarna och nya frun.

Att shoppa och skicka räkning är lika illa det tycker jag, man kommer överens innan om nån annan ska betala, annars får man bjuda på det själv. Kan du prata med ditt ex och nya frun, och förklara hur du tänker? Så att det inte drabbar dottern men inte heller dig?
    Ja det har jag gjort, sagt att pappan planerar och betalar aktiviteter där.. De kan ju inte tvinga mig, men de hävdar att jag är snål. Jag har en helt annan syn på ekonomi än de, shoppar inte som nöje utan när vi behöver, köper vardagsmat och sen lyxar till det ibland osv. Om jag inte kallar dem oansvariga och slösaktiga behöver inte de kalla mig snål, tycker jag? Snål hade väl varit om jag lagt pengarna på mig själv istället för barnen, men jag tycker det är viktigt att kunna spara och ge dem något när de blir vuxna, +efterlämna något sen också. 
  • Anonym (gri)

Det är en sak om flickan fikar med sin kompisar eller med sin familj. Är det med familjen så betalar ju föräldrarna. Eftersom hon sällan är hos sin pappa så borde han klara sig utan din hjälp, om inte kan de ju fika hemma istället.

• Anonym (gri)
    Anonym (Snålt?) skrev 2022-11-11 12:23:56 följande:
    Ja det har jag gjort, sagt att pappan planerar och betalar aktiviteter där.. De kan ju inte tvinga mig, men de hävdar att jag är snål. Jag har en helt annan syn på ekonomi än de, shoppar inte som nöje utan när vi behöver, köper vardagsmat och sen lyxar till det ibland osv. Om jag inte kallar dem oansvariga och slösaktiga behöver inte de kalla mig snål, tycker jag? Snål hade väl varit om jag lagt pengarna på mig själv istället för barnen, men jag tycker det är viktigt att kunna spara och ge dem något när de blir vuxna, +efterlämna något sen också. 
    Det är ansvarslöst att fika när man vet att man inte har råd. Sen hur du väljer att leva erat liv hos dig är ju ditt val, sålänge flickan får mat, kläder och tak över huvudet. Tycker 400kr i månadspeng är rimligt för hennes ålder, men om hon är dålig med sin ekonomi kan du ju dela upp den så hon får 200kr två gånger i månaden.
Svar på tråden Jag är tydligen snål