• Thu 10 Nov 2022 17:12
    7283 visningar
    8 svar
    8
    7283

    Vill redan lämna mitt nya jobb…

    Jag vet inte hur jag ska börja detta inlägget egentligen men jag började ett nytt jobb för en vecka sedan..

    Processen till att få det jobbet tog en månad då man fick göra 4 intervjuer med olika personer från företaget, och såklart intervjuade dom flera personer så processen till att få jobbet var väldigt lång. Men efter en lång väntan fick jag jobbet. Och nu har jag jobbat en vecka på detta jobbet och jag går dit med så mycket ångest, och igår brast det och jag grät påväg hem. Jag gillar inte arbetsplatsen, man är 150 personer som jobbar där och det för stressigt, jag trivs inte alls. Jag skäms så mycket, ska jag redan säga upp mig? Det känns verkligen så pinsamt. Men jag trivs inte, vill inte vara där, går dit med så mycket ångest.

    Har ni varit med om något liknande? Jag är snart 27, har mycket jobberfarenhet och är inte liksom klen eller så. jag skäms bara så mycket för detta jobbet är så svårt att få och väldigt häftigt jobb men nu vill jag inte vara där, alltså vad gör jag? Jag ville detta så mycket men nu vill jag det inte mer.
  • Svar på tråden Vill redan lämna mitt nya jobb…
  • Thu 10 Nov 2022 17:20
    #1

    Ge det en chans, du har ju bara jobbat en vecka. Det är möjligt att du kommer att trivas bättre när du vant dig vid arbetsplatsen och arbetsuppgifterna. Du kanske började i en ovanligt stressig period, det kanske lugnar ned sig om ett tag?

  • Anonym (Tid)
    Thu 10 Nov 2022 18:27
    #2

    Ge det tid, nån månad åtminstone. Det är alltid ångest att vara ny. 

  • Anonym (Som sagt)
    Thu 10 Nov 2022 18:33
    #3

    Ge det en månad. Det tar tid att komma in på en ny plats och det är nästan alltid stressigt första tiden.

  • Thu 10 Nov 2022 18:38
    #4
    Amandatjejen skrev 2022-11-10 17:12:00 följande:
    Vill redan lämna mitt nya jobb?
    Jag vet inte hur jag ska börja detta inlägget egentligen men jag började ett nytt jobb för en vecka sedan..

    Processen till att få det jobbet tog en månad då man fick göra 4 intervjuer med olika personer från företaget, och såklart intervjuade dom flera personer så processen till att få jobbet var väldigt lång. Men efter en lång väntan fick jag jobbet. Och nu har jag jobbat en vecka på detta jobbet och jag går dit med så mycket ångest, och igår brast det och jag grät påväg hem. Jag gillar inte arbetsplatsen, man är 150 personer som jobbar där och det för stressigt, jag trivs inte alls. Jag skäms så mycket, ska jag redan säga upp mig? Det känns verkligen så pinsamt. Men jag trivs inte, vill inte vara där, går dit med så mycket ångest.

    Har ni varit med om något liknande? Jag är snart 27, har mycket jobberfarenhet och är inte liksom klen eller så. jag skäms bara så mycket för detta jobbet är så svårt att få och väldigt häftigt jobb men nu vill jag inte vara där, alltså vad gör jag? Jag ville detta så mycket men nu vill jag det inte mer.
    Ja, jag har träffat folk som ger upp första månaden och inbillar sig att det är okej och att det är jobbet det är fel på.

    Min erfarenhet är att det inte är bra för någon. Personen som börjar/slutar verkar ju knappt få en uppfattning vad jobbet innebär. Arbetsgruppen har svårt att relatera till personen som både ska in i gruppen OCH sluta samtidigt. Personen lägger inte fokus på jobbet, utan på att hitta ett nytt och slutligen så kommer hela ihåg den märkliga människan som knappt stod ut.

    Ge det 8-9 månader. Då har du fortfarande oftast 1 månads uppsägningstid och det året ger dig erfarenheter på riktigt. Då har du visat att du faktiskt försökt.
  • Anonym (Rebec­ka)
    Thu 10 Nov 2022 18:52
    #5

    Första tiden på ett nytt jobb är, enligt min uppfattning, fullkomligt utmattande (om det inte gäller väldigt enkla jobb). Det är nya system att arbeta i/efter. Kanske andra verktyg/program/rutiner än man är van vid. Dessutom kan det vara arbetsuppgifter man kanske aldrig haft tidigare. Till det kommer ny resväg till jobbet, nytt fikarum med ny kaffeautomat, ny kopiator, ny dator, nya arbetskläder mm mm. Och sist men störst: nya kollegor att lära känna och passa in med. 

    De flesta människor har massvis med rutiner. När man inte längre har rutiner att luta sig mot kräver så enkla saker som att hitta en toa mer energi än vanligt. När vardagsrutinerna satt sig blir det lättare och så småningom kommer förhoppningsvis jobbrutinerna också. 

  • Anonym (Anony­m)
    Fri 11 Nov 2022 06:34
    #6

    Hej.
    Är det nya arbetsuppgifterna som stressar eller är det arbetsmiljön generellt? Nya arbetsuppgifter tar tid att lära sig för de flesta. Är det egna krav om att du ska kunna dem på en gång eller är det företagets/kollegor? Är kollegorna hjälpsamma och inkluderande? Tar lite tid innan man blir trygg på en ny arbetsplats. Många gånger får man prova ett tag det blir oftast bättre. Men ibland ska man bara följa sin magkänsla även om andra ev skulle tycka det är konstigt. Det är bara du som kan avgöra vad som är rätt för dig. Lycka till med det beslut du väljer. 

  • Anonym (Tjeje­n som skrev inlägg­et)
    Fri 25 Nov 2022 11:26
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2022-11-11 06:34:54 följande:

    Hej.
    Är det nya arbetsuppgifterna som stressar eller är det arbetsmiljön generellt? Nya arbetsuppgifter tar tid att lära sig för de flesta. Är det egna krav om att du ska kunna dem på en gång eller är det företagets/kollegor? Är kollegorna hjälpsamma och inkluderande? Tar lite tid innan man blir trygg på en ny arbetsplats. Många gånger får man prova ett tag det blir oftast bättre. Men ibland ska man bara följa sin magkänsla även om andra ev skulle tycka det är konstigt. Det är bara du som kan avgöra vad som är rätt för dig. Lycka till med det beslut du väljer. 


    Hej, jag har liksom jobbat nu nästan 1 månad och jag har gett det tid. Det som inte känns bra är att man jobbar på ett kontor där 150 personer sitter i samma våning och alla sitter så nära varandra och alla är väldigt stressade och det är otroligt stressig miljö, och sen är jag så ledsen för när jag hade intervju med dom så hade jag en dålig magkänsla, och jag hade en dålig magkänsla av en man när jag hade intervjun. Men jag tänkte sen, gud vad fjollig jag är, det är ett drömjobb och jag fick ju det så jag tackade ja. Men min magkänsla stämde, han flirtar och skriver till mig privat även fast jag sagt att jag har kille och visat och markerat tydlgit att det inte är ok så fortsätter han.

    Sen är det så att min chef då sagt att jag måste ställa så mycket frågor jag kan för att allt ska vara liksom glasklart, och jag ska då ställa dessa frågor till en tjej och en annan äldre kvinna, men dom är så otrevliga. Jag ställer inte mycket frågor men så fort jag ställer en fråga så suckar dom högt och svär, och höjer rösten. Dom ger mig inte ens en chans. Så jag har liksom slutat ställa frågor. Jag bad liksom om hjälp av ena tjejen, hon hjälpte mig och jag måste säkerställa med henne att allt är ok och korrekt gjort och hon säkerställde en sak, men sen fick jag mail av chefen att det är fel, och jag svarade att hon sa ju att det var rätt gjort. Så jag ser och förstår att hon och den andra kvinnan försöker sabba det för mig. Och jag har även hört nu att en tjej jobbade i denna roll precis innan mig och hon slutade efter 2 månader. Och jag tycker så synd om henne. För hon måste blivit behandlad på samma sätt, för dom nämnde att hon inte vågade ställa frågor. Och nu förstår jag varför. Så jag tänker faktiskt sluta då jag blivit erbjuden ett annat jobb, och jag tänker säga precis vad som hänt och att det inte är OK. 


    Så ja...

  • Anonym (Ge det lite tid)
    Fri 25 Nov 2022 11:29
    #8

    Ge det tid. Kände samma när jag fick ett jobb jag verkligen ville ha. Allt kändes så pressat när jag väl hade börjat. Svårt, stressigt osv. Gick in på toan ibland och grät, för att jag kände mig otillräckligt. Men jag stod ut i ett par månader, läde mig mer och började förstå hur arbetsplatsen funkade. Sen blev det hur bra som helst. Är by far min bästa arbetsplats. Var så ledsen när jag och 30 andra blev uppsagda pga ekonomiska bekymmer inom bolaget. 

Svar på tråden Vill redan lämna mitt nya jobb…