• Fri 11 Nov 2022 09:50
    1181 visningar
    4 svar
    4
    1181

    Har fattat ett dåligt beslut om jobb!!! Hjälp

    Jag har ett jättetufft år bakom mig, med en jobbig separation (jag blev lämnad och vi har barn). På sistone har jag känt mig lite mer stabil men nu stormar det nåt oerhört i mig efter att jag har fattat, vad jag upplever nu som, ett dåligt beslut. Jag blev tvungen att välja mellan två jobb och känner att jag valde helt fel. Jag blev väldigt stressad av att behöva fatta beslutet för jag vet att jag har lätt att älta och ångra, och det bidrog säkert till att jag inte kunde se klart. 

    Nu har jag ett jobb som känns fel och känner att jag har missat världens chans med det andra jobbet. Jag har sån ångest. Jag känner att jag inte alls är rustad att klara av den omställning ett nytt jobb kräver. Det här är lite av ett nytt fält för mig också och jag känner att även om jag respekterar arbetet till fullo så är det inte för mig. Hjälp... Någon som kan komma med kloka och lugnande ord? 

  • Svar på tråden Har fattat ett dåligt beslut om jobb!!! Hjälp
  • Fri 11 Nov 2022 10:07
    #1
    +2

    Det absolut enklaste sättet att resonera kring beslut och beslutsfattande är att det alltid går att fatta ett nytt beslut.
    Ska jag åka eller ska jag inte åka. Jag väljer att inte åka. Jag ångrar mig och åker nästa helg istället.
    Ska jag byta jobb eller inte? Jag byter. Det känns inte rätt. Jag fattar ett beslut om att så snart jag har energi/ork/förmåga försöka ändra min situation.
    I princip så kan man göra med det mesta. Det finns ett antal beslut som är nästintill oåterkalleliga, som att vid 55 års ålder ångra beslutet om att inte skaffa barn. 
    Sen kan processen vara obekväm. Det kan vara fel tid i livet. Man saknar resurser. Man tror eller känner att man kommer att upplevas på ett visst (negativt) sätt av andra eller att det blir rörigt. Men så är livet. Och den här typen av tankar ska man försöka lägga undan. 
    När du bytte jobb så hade du en del fakta framför dig att ta hänsyn till. Sen kan saker och ting ändras kring själva jobbet och du kan förändras. Läget är alltså inte detsamma när du nu sitter och försöker fatta nya beslut. Och vad andra eventuellt tycker eller inte tycker ska du ta noll hänsyn till för det är ditt beslut och allt som kommer utav det ligger hos dig, inte hos någon annan. 

  • Fri 11 Nov 2022 13:44
    #2

    Tack, det är skönt att läsa ditt resonemang. Det är väldigt bra att tänka så kring beslut, både att man kan göra nya beslut och att man inte är mer än en människa.

    Det största problemet är dock egentligen inte att mitt nya jobb känns annorlunda än jag hade hoppats, utan att det blev att jag valde bort något annat som jag nu med lite nyktrare syn inser hade varit bättre för mig rent karriärmässigt. Självklart fattade jag beslutet utifrån på min situation. Jag måste tex ta hänsyn till att jag är ensamstående på ca 80%. Sen blev jag tvungen att fatta ett beslut på kort tid och med ett totalt kaos i familjen då min syster, som ha en svår psykisk sjukdom, blev tvångsinlagd. Jag var helt enkelt inte alls i bra skick att fatta beslut på ett lugnt och metodiskt sätt. (Vilket jag i och för sig aldrig är men den här gången var det extremt mycket press på mig). 

  • Fri 11 Nov 2022 14:54
    #3
    Minnimunni skrev 2022-11-11 13:44:16 följande:

    Tack, det är skönt att läsa ditt resonemang. Det är väldigt bra att tänka så kring beslut, både att man kan göra nya beslut och att man inte är mer än en människa.

    Det största problemet är dock egentligen inte att mitt nya jobb känns annorlunda än jag hade hoppats, utan att det blev att jag valde bort något annat som jag nu med lite nyktrare syn inser hade varit bättre för mig rent karriärmässigt. Självklart fattade jag beslutet utifrån på min situation. Jag måste tex ta hänsyn till att jag är ensamstående på ca 80%. Sen blev jag tvungen att fatta ett beslut på kort tid och med ett totalt kaos i familjen då min syster, som ha en svår psykisk sjukdom, blev tvångsinlagd. Jag var helt enkelt inte alls i bra skick att fatta beslut på ett lugnt och metodiskt sätt. (Vilket jag i och för sig aldrig är men den här gången var det extremt mycket press på mig). 


    Jag förstår!


    Men då var det så, du utgick från det du kände till. Är du bekväm med det så finns ju inget som hindrar att du tar kontakt med den andra arbetsgivaren idag. Skicka en spontanansökan om det finns någon sådan funktion eller hör av dig till rekryteraren. Alternativt, om det fortfarande är mycket omkring dig, bara pausa - utgå från vad som är idag och gör det bästa av det, kanske är det inte helt rätt tillfälle att byta jobb. Kanske har det ljusnat redan om 2-3 månader?
    Vi är som sagt inte mer än människor.

  • Fri 11 Nov 2022 15:20
    #4

    Jag har redan gjort det, gjorde det så snart jag insåg att jag fattat ett beslut som inte kändes bra, det var bara ett dygn senare men de hade redan gått vidare med en annan kandidat. 


    Jag försöker vara snäll mot mig själv men det är inte helt lätt just nu. Känner att jag verkligen klantade till det. 


    jag jobbar inom konst och jobben växer inte direkt på träd. Så just nu känner jag också stor oro inför framtiden som ensamstmående 


     

Svar på tråden Har fattat ett dåligt beslut om jobb!!! Hjälp