• Anonym (Mama)

Ni med barn i högstadiet

Hur långt tycker ni är rimligt att de går till och från skolan?
    För mitt barn är första biten (från skolan) genom ett höghusområde, sen genom en skog och sen ytterligare en bit genom villaområdet vi bor i.

Har fått klagomål från skolan, blivit tillsagd att hen behöver busskort etc. Vi tycker de överdriver, men blir ändå lite oroliga ifall de kommer orosanmäla det om vi ignorerar dem.

• Svar på tråden Ni med barn i högstadiet
  • Anonym (Mamma)

2-3 km enkel väg. Men sedan tycker jag inte det är skolans skyldighet att ordna busskort mm bara för det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-13 18:28:17 följande:

Nej, hen är aldrig sen, det är främst efter skolan, för skolan tycker det är för mörkt att gå.

Det har skolan inte med att göra. Om ni bedömer att det är en trygg väg att gå så behöver ni inte oroa er för en anmälan.
  • Spucks

Bor du i Storbritannien eller varför lägger sig skolan i i hur dina barn tar sig till och från skolan och dessutom agera som om de vore i förskoleåldern?

• Hope12

Om din son är okej med detta så är det väl en icke-fråga? Jag cyklade en mil till högstadiet, inte genom skog dock. Inte hållbart att gå så långt, men att gå 20-30 min för att komma till skolan känns som en bra promenad för att rensa tankarna och få syre till kroppen. Bra förutsättningar för en skoldag med andra ord. 

• Anonym (Jill)

Mina ungar har altid haft drygt 2 km till skolan. Följde med upp till tvåan, halvvägs nåt år till, sen dess har de gått själv eller mött upp nån kompis. Vägen är genom stan, på gångbanor och upplyst. Att en högstadieunge som själv tycker det är ok promenerar nån timme om dan är självklart okej.

Däremot, jag jobbar på gymnasiet, och jag har pratat skolväg på nåt utvecklingssamtal i förra veckan. Då handlar det om elev som bor på landet och har skyhög frånvaro. Klart att man passar på att luska i det när föräldrarna är med. 

• Moder1

Mina har haft skolbuss 4 och 8 km.
    Sommaren har de ofta valt att cykla.
    En högstadieelever kan väl gå 2-3 km innan det är för långt tänker jag.
    Finns reflexer ochbpannlampor

• Anonym (Mia)
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-13 18:28:17 följande:

Nej, hen är aldrig sen, det är främst efter skolan, för skolan tycker det är för mörkt att gå.

Tänker att ni måste gå på en väldigt liten skola om de har koll på hur barnet tar sig hem. Verkar jättemärkligt att de lägger sig i om barnet inte på något sätt klagat. 
  • LFF

Mina 9-åringar går hem själva från skolan. Nästan 2,5km. Tar ca 30 minuter för dem. Bussen från oss är inget alternativ då den inte går åt skolans håll utan då måste de antingen byta buss (som går sällan då det inte är "rusningstrafikhållet") eller åka halvvägs uppför vår backe och sen gå resterande bit. Inget man köper ett snordyrt SL-kort för. Till våren eller nästa läsår kommer de få börja cykla till och från skolan, alternativt börja gå även hemifrån själva. 

Så nej, en promenad på 20-30 minuter till skolan är inget skolan har med att göra. Varför anser de att barnet ska ha ett busskort?

• Anonym (Mama)
    Anonym (Mia) skrev 2022-11-14 13:44:35 följande:
    Tänker att ni måste gå på en väldigt liten skola om de har koll på hur barnet tar sig hem. Verkar jättemärkligt att de lägger sig i om barnet inte på något sätt klagat. 

De fyllde i hälsoblanketter, där skulle de även svara på det. Var skolsköterskan som ringde.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-14 14:40:49 följande:

De fyllde i hälsoblanketter, där skulle de även svara på det. Var skolsköterskan som ringde.

Grattis till den skolsköterskan som inte har mer verkliga problem att ta tag i. Hen om någon på skolan bör ju förespråka hälsa och rörelse. 
  • Anonym (Wilma)

20-30 minuter är helt normalt och det är vad mina barn har och har haft i gångväg till högstadium och gymnasium. Oftast väljer de att gå, ibland tar de cykel och någon enstaka gång tunnelbana/buss eller fått skjuts.

Har ditt barn ovanligt hög frånvaro eller något annat som kan förklara att skolan reagerar?

• Anonym (Maria)

Hur långt är det då? Är det 2-3 km bara?
    Det är väl inget för skolan att bråka om.
    Brukar ju vara så att det finns avstånd att hålla sig till för att bli berättigade till skolskjuts/busskort. Åk 7-9 runt 6 km. Lägre årskurser 2-3 km. Kan nog variera lite.
    Förstår inte riktigt varför ni ska skaffa busskort om det är en sådan kort sträcka? Ibland kan man ju få skolskjuts berättigad av andra anledningar än avstånd, då får väl skolan fixa det om de anser det nödvändigt. 

• Anonym (Xyz)
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-14 14:40:49 följande:

Så skolsköterskan tycker alltså att det är för mörkt för att gå men din ungdom är bekväm med det? Jag hade ringt rektorn och klagat, den skolsköterskan är ju inte klok. Vill hon ha feta barn?

I det här landet är det ju mörkt halva året, get used to it.
  • Tukt

Det är ju bra med vardagsmotion. Samtidigt ska ju inte vägen till skolan upplevas som något starkt negativt, vare sig den görs till fots eller med buss. Och Sverige är ju ett land med rätt stora skillnader i klimat, vilket är en faktor också.
    Ytterligare en faktor är: Åker de buss, gör de det då med kamrater så det kan vara givande. Eller är det bara ett himla besvär med väntande, tidspassande för att komma med bussen hem.
    Så frågan är ju mer hur barnet upplever det. 

• Fiona M

Be skolsköterskan förklara vad problemet är.
    Att barnet promenerar ett par kilometer i bebyggelse med gatlyktor är inget skäl i sig, så det måste vara ngt annat.

• Anonym (hur)
    Anonym (Mama) skrev 2022-11-13 16:44:39 följande:
    Ni med barn i högstadiet

Hur långt tycker ni är rimligt att de går till och från skolan?
    För mitt barn är första biten (från skolan) genom ett höghusområde, sen genom en skog och sen ytterligare en bit genom villaområdet vi bor i.

Har fått klagomål från skolan, blivit tillsagd att hen behöver busskort etc. Vi tycker de överdriver, men blir ändå lite oroliga ifall de kommer orosanmäla det om vi ignorerar dem.

Hur vet skolan vilken väg eller färdsätt som ditt barn har till skolan? Har aldrig varit med om nån skola som vetat eller lagt sig i sånt. 

Jag tycker att allt som tar max en halvtimme är rimligt. Tex 3-4 km att gå, 5-6 km att cykla. och sen att man kanske kan få åka buss om det är jättedåligt väder eller så. Barn och ungdomar rör sig ju generellt för lite idag, är väl jättebra med vardagsmotion som promenader till och från skolan?
Svar på tråden Ni med barn i högstadiet