• Anonym (nettan)

Sambos hur gör ni med ekonomin?

jaa som rubriken lyder..hur gör ni sambos med ekonomin?

Vi är sambo och vi har 2 barn ihop. Han tjänar ca 10.000 mer än mig. Som det är idag så delar vi de flesta räkningarna rakt av dvs hyra, mat, försäkringar, internet, sparkonton till barnen osv.

Han äger en bil (bilen står på honom och om vi skulle separera så är bilen hans. Jag har inget körkort heller för den delen). Han betalar av på bilen men vi betalar bensinen varannan gång. Om ni har en bil, hur gör ni med bil-utgifterna?

Jag funderar på om vi borde ha ett gemensamt konto där bådas inkomster åker in och där alla räkningar dras ifrån. Det som blir över får vi som ?fickpengar? att sprätta sprätt på hur vi vill eller om vi vill spara? Fördelar, nackdelar med detta?

Vad tycker ni är rimligt i vår situation?

Hur gör ni sambos med ekonomin? Hur delar ni upp posterna? =)

• Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?
  • Anonym (Separat ekonomi)
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 18:52:28 följande:
    Ändå är du aktiv i denna tråd?

Ja, det är väldigt svårt att förstå för mig att man inte vill dela sin ekonomi med dem som står en allra närmast. Man älskar ju sin partner och sina barn och vill ju därför deras bästa. Likaså utnyttjar man ju inte den man älskar? Om man inte vill dela ekonomi skulle jag se det som att man innerst inne inte litar på varandra? 

Jag tycker också att det generellt är tråkigt med den ökade individualismen i samhället och är rädd för att barnen kommer i kläm. Jag tror att en harmonisk familj, där alla bryr sig om varandra på alla sätt , även ekonomiskt. är bäst för barnen, generellt. 

Jag svarade på TS fråga. Menar du att man inte får göra det om man inte vill bli kritiserad för egna personliga val, som på inget sätt berör andra och allra minst dig? 

Varför kan du inte respektera att andra gör på annat sätt än du, utan att försöka trycka ner? Jag förstår att du inte kanske inte är helt nöjd över ditt sätt att leva. Ändra det, istället för att kritisera andra!

• Anonym (Man)
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 18:23:38 följande:
    Kan du då inte ge mig lite bildning genom att utveckla och förklara varför du tycker att separat ekonomi är att föredra? Vad är fördelen med det?
    Känner sambopar som har separerad ekonomi och det har mer eller mindre räddat förhållandet. Grundprobelemt är väldigt olika syn på pengar och hur de ska använads. I ett exempel är han en slösa och hon en spara. De löser det hela genom att lägga in pengar för gemensamt som bostad, mat, barn. Resten av pengarna väljer det helt själv. Han köper elektronikprylar och hon sparar samt heminreder. Innan hade de ständig diskussioner om onödiga köp mm.

Också i lägen när det finns särkullsbarn vet jag de som löser den ekonomiska probelmatiken genom separerad ekonomi. Var och en väljer helt fritt hur de vill spendera pengar och prioritera barnen.
  • Hum Hum Humla

Vi har ganska lika inkomster så vi delar lika på de gemensamma utgifterna/gemensamt sparande och behåller resten på våra egna konton. Sen hjälps vi förstås åt om den ena behöver mer pengar någon gång, och om vi t.ex äter ute så betalar den som för tillfället känner sig rikast.

Det systemet funkar bäst för oss eftersom jag föredrar att spara det mesta av pengarna som blir över och sen kanske köper något dyrare till mig själv eller en resa mer sällan, medan min man har en hobby som han lägger pengar på varje månad. 

Hade vi haft större skillnad i inkomst hade jag nog föredragit att räkna baklänges och sett till att vi hade ungefär lika mycket fickpengar, och sen lagt resten i den gemensamma potten. 

• Anonym (Kl)

Delar allt gemensamt 50/50. Den stora fördelen är att jag slipper betala för hans svindyra hobby!

• Ddny

Vi är en familj, med ett gemensamt boende och  gemensamma barn, kör lite av en sorts gemensam företagsekonomi.
    Båda löningarna (tidigare csn och lön) in på samma sambokonto, sen automatiska överföringar till flera olika konton som t.ex. bilkostnader, bolån, barnaktiviteter och kläder, semesterresor, barnspar för framtida körkort och varsitt hobbykonto som vi gör vad vi vill med. Pengarna som blir kvar går till "allt vanligt" som elräkningar, mat, tv, renoveringar, internet, mobiler m.m.
    Allt uträknat och justerat vid behov.

Båda jobbar heltid, gör sitt bästa för att dra in pengar och höja inkomsterna, skulle kännas fel om jag då badar i pengar medan frun vänder på kronorna. Nu lever vi riktigt gott och har aldrig haft ett ekonomiskt bråk.
    Inkomstfördelningen ligger på en 35/65% fördel mig och har nog gjort det i 15år.

• Anonym (Helt gemensam)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-15 18:36:33 följande:
    Detta verkar vara en öm tå för dig, märker jag. Troligtvis känner du dig träffad av mina kommentarer. Jag har en partner, ja. Vi har det väldigt bra tillsammans. :)

Jag känner mig inte ett dugg träffad. Jag och min partner är helt överens om ekonomin. 

Du och Separerad ekonomi är å andra sidan väldigt passivt aggressiva i era svar. Ni verkar triggade av att människor vill ha gemensam ekonomi. Vi gillar olika.

• Anonym (Helt gemensam)
    Anonym (Separat ekonomi) skrev 2022-11-15 18:29:49 följande:

För mig är fördelen att jag vet att jag reder mig själv. Jag är trygg i att jag inte är beroende av någon annan och jag är stolt över att bidra med lika mycket som min sambo gör. Jag vill inte blanda ekonomier och jag vill inte vara beroende av någon annan pengar. Därför är separata ekonomier att föredra för mig. 

För du förstår, hur andra gör är inte relevant för mig. Du verkar dock ha mycket åsikter om andras förehavanden.

Du har ju själv väldigt mycket åsikter om andras val och verkar tro att ditt val är det enda rätta 

• Anonym (S)

Älskar att ha separat ekonomi. Båda tjänar bra- bra mycket mer än vi behöver för att täcka kostnaderna för hem och hus. Så vi delar 50/50 på alla gemensamma kostnader. Pengarna som blir över behåller man själv. Ibland har jag tjänat 40,000 mer än min man i månaden. Just nu tjänar han nog mer än 25,000 kr än mig i månaden. Men eftersom vi tjänar mer än vad vi behöver så känns det som det kvittar. På mitt personliga sparkonto har jag 1 miljon. Vad han har har jag ingen aning om, kanske mer, kanske mindre. Spelar ingen roll eftersom det inte är mina pengar. 

yes, vi har gemensamma barn. Deras kostnader delar vi också rakt av på. Vi har också haft möjlighet att investera lika stora delar i vårt hus, så det äger vi också 50/50. 

• Anonym (Separat ekonomi)
    Anonym (Helt gemensam) skrev 2022-11-15 23:00:39 följande:
    Nej, jag har inte åsikter om andras val. Jag förklarar varför JAG föredrar separat ekonomi. Jag förklarar varför JAG inte vill ha gemensam ekonomi. Däremot får jag många kommentarer om att jag offrar barnen, att jag är självisk och att det bästa för en familj minsann är att göra på annat sätt. Är det då märkligt att jag besvarar det?
  • Toulouses

Ända sedan vi träffades för 11 år sen har vi haft en syn på pengar att ?mina pengar är dina pengar?. vi behövde knappt prata om saken. 

Men det hade givetvis inte funkat om man hade haft olika syn på det hela, för oss kom det bara naturligt. Vi har nog aldrig tjafsat om pengar. 

I början av vårt förhållande tjänade min man mer. Sen tjänade jag mer nån omgång, sen rätt lika när han bytte jobb. Han pluggade en sväng och fick inte csn på ett tag och då försörjde jag oss. Sen fick han mer i lön än mig. Efter ett bra antal år blev han sjukskriven och efter det året började han studera vidare igen och då hade jag mer. Nu när han är klar tjänar han mer än mig. Jag pluggade när han var sjukskriven så då levde vi lite tajt igen. 

hade varit jättejobbigt för oss båda om en av oss hade haft det bättre ställt, ingen av oss hade trivts med att känna så då vi lever livet tillsammans. Men jag förstår såklart att det inte funkar så för alla, det beror nog verkligen på! 

Större inköp diskuterar vi alltid. 
    idag tjänar vi båda ganska bra, men när vi träffades var ekonomin betydligt mer ostabil för båda. 

finns inga rätt eller fel så länge man inte behandlar varandra dåligt tänker jag. Ska kännas rätt för båda för att må bra tillsammans!                  

• Anonym (Sambo)
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 07:59:02 följande:
    Det kan säkert fungera om båda vill ha det så och förutsättningarna är lämpliga.
    Det blir ju dock bara rättvist om båda är föräldralediga lika länge och vabar lika ofta. Om föräldrarna har väldigt olika nivå på inkomsterna blir det ju också bättre för barnen och hela familjen om hela inkomsterna räknas med och används i familjebudgeten på bästa möjliga sätt. Men alla gör naturligtvis som de vill. Men jag är rädd att många unga mammor hamnar i en dålig ekonomisk sits, eftersom de oftast tjänar mindre och dessutom ofta tar längre föräldraledighet och vabar mer. De kanske utöver detta till och med lägger mer pengar på barnen.
    Vuxna människor får ta konsekvenserna av de val de gör. Väljer man ett lågavlönat yrke får det konsekvenser. Väljer man att ta huvuddelen av föräldraledigheten får det konsekvenser. Väljer man att ta mest vab får det konsekvenser. Väljer man att sätta sig i beroende av en partner får det konsekvenser.

Det man förundras över är varför dessa unga människor helt tycks sakna ekonomisk uppfostran hemifrån, varför pratar man inte med sina barn om vikten av att ha en god ekonomi och att vara rädd om den? Uppenbarligen har deras föräldrar misslyckats med detta.
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (Man) skrev 2022-11-15 08:30:55 följande:
    Om man av någon anledning har väldigt olika inkomst kommer 50/50 delning av kostnader för barn, bostad, semester bli väldigt begränsande. Den som har minst inkomst kommer hela tiden sätta taket. "Nej, jag klara inte att betala  50% för hockey, ridning, stor hus, skidsemester. Det få bli fotboll. liten hyresrätt och cykelutflykt"

Det leder i sin tur att den som tjänar mera kommer ha massor med pengar över för egna intressen, grejer, resor, sparande mm.

Vad är det för fel på fotboll, hyresrätt och cykelutflykter då? Väljer man ett lågavlönat yrke får man ta konsekvensen av det. Det är ju inte heller så lyckat om man istället anpassar sig efter den som tjänar mest. Vad händer då vid en separation? Eller om partnern dör. Då måste man klara sig själv.

Enklast är antagligen att välja en partner med liknande ekonomiska förutsättningar som en själv. Lika barn leka bäst.
  • PH76
    Anonym (Sambo) skrev 2022-11-16 08:24:52 följande:
    Vad är det för fel på fotboll, hyresrätt och cykelutflykter då? Väljer man ett lågavlönat yrke får man ta konsekvensen av det. Det är ju inte heller så lyckat om man istället anpassar sig efter den som tjänar mest. Vad händer då vid en separation? Eller om partnern dör. Då måste man klara sig själv.

Enklast är antagligen att välja en partner med liknande ekonomiska förutsättningar som en själv. Lika barn leka bäst.
    Vad som är lågavlönat beror ju på vem du frågar. Jag tycker som exempel att jag skulle tjäna väldigt dåligt om jag tjänade 35000.

Vad menar du med att välja någon med samma lön? När ,an träffas som ung så har ju alla ungefär samma löner +/- 5000, men det är ju ingen löneskillnad., Men efter 10-15 år då kan det vara skillnader på 50-100 tusen månaden och ännu mer. Ska man då ta ut skilsmässa för att söka någon med en passande lön?
  • Camarosmurfen

Vi kör semidelat. 

Jag betalar vissa grejer, hon betalar andra grejer, och ett gemensamt konto vi sparar till för buffert.

Har balanserat det så vi har ungefär lika mycket kvar som är egna pengar. Jag har lite mer då jag tjänar lite mer, men betalar också mer än 50% av de gensamma utgifterna. Vi lägger alltså ungefär lika stor % av våra respektive inkomster till det gemensamma. Men skiljer inte så mycket i lön mellan oss heller. 

Funkar klockrent och inga diskussioner om respektives inköp osv. 

Andra har en andra lösningar, har inga som helst åsikter om det.

• NinniQX

Vi har haft gemensam ekonomi sen dag 1 som sambos. Har en dotter sen tidigare också. Vi har fortfarande gemensam efter 17 år ytterligare 3 barn. Jag tog upp frågan när vi flyttade ihop eftersom jag har ett barn sen tidigare men min man tyckte det inte spelade någon roll utan vi skulle köra på gemensam.

Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?