• Anonym (nettan)

Sambos hur gör ni med ekonomin?

jaa som rubriken lyder..hur gör ni sambos med ekonomin?

Vi är sambo och vi har 2 barn ihop. Han tjänar ca 10.000 mer än mig. Som det är idag så delar vi de flesta räkningarna rakt av dvs hyra, mat, försäkringar, internet, sparkonton till barnen osv.

Han äger en bil (bilen står på honom och om vi skulle separera så är bilen hans. Jag har inget körkort heller för den delen). Han betalar av på bilen men vi betalar bensinen varannan gång. Om ni har en bil, hur gör ni med bil-utgifterna?

Jag funderar på om vi borde ha ett gemensamt konto där bådas inkomster åker in och där alla räkningar dras ifrån. Det som blir över får vi som ?fickpengar? att sprätta sprätt på hur vi vill eller om vi vill spara? Fördelar, nackdelar med detta?

Vad tycker ni är rimligt i vår situation?

Hur gör ni sambos med ekonomin? Hur delar ni upp posterna? =)

• Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (gemensam) skrev 2022-11-15 13:32:21 följande:
    Nej, man är inte snyltare eller utsugare. Nej, man ser det inte som att "någon annan" betalar nöjen, resor etc. Nej, alla kan inte bli välbetalda tjänstemän. 

Men håll du hårt i dina pengar. Tack och lov så är inte alla lika snikna. 
    Klart man är det om man vill att andra ska betala för en, istället för att skaffa pengarna själv. :)
  • Anonym (Man)
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:28:03 följande:
    Ingen som verkar kunna svara på varför man inte skaffar ett arbete som ger en högre lön, om man vill ha mer pengar över? Istället för att förvänta sig att partnern ska betala nöjen, resor med mera. För mig är det senare sjukt ohyfsat.
    För att kärleken och livet tillsamms är större än pengar.

För att man kan inse att alla inte har förutsättningar att nå samma lönenivåer och man ändå vill  leva tillsammans under ungefär samma förutsättningar

För att man ser att livet som par och familj är ett gemensamt liv där man på olika sätt bidra efter förmåga och hjälper varandra med glädje
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Man) skrev 2022-11-15 13:38:25 följande:
    För att jag viller resa på semester med min älskade  sambo. Och då hon gett upp jobb  och karriär för att vi skulle kunna bli samanboende så hade hon begräsnat med pengar. Ville vi resa tillsammans på en mysig semster så blev det jag som betalade.
    Det står dig fritt att göra det men det finns många andra som inte vill bekosta andras nöjen.

Och bara för att man har en partner betyder inte det att man alltid vill resa tillsammans.

Så hon slutade arbeta för alltid för att ni skulle kunna bo ihop? Låter konstigt. 
  • Anonym (gemensam)
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:36:52 följande:

Du tycker alltså att det är fel att den med högre inkomst har mer pengar över till egna intressen, nöjen, sparande osv? Varför? Du tycker då att den personen ska dela med sig av detta till den andra personen, så den också får samma standard? Personen har ju arbetat för dessa pengar. Vill man själv ha det på samma sätt så får man väl se till att skaffa mer pengar? 

Svara istället för att slingra dig.

Självklart tänker jag inte betala för någon annans nöjen och jag är inte så oförskämd att jag förväntar mig att andra ska göra det för mig heller.

Nej, jag tycker varken det ena eller det andra. Men jag ser inte ett partnerskap som att den andra personen försöker snylta på mig heller. Vi ser oss som en familj som ska ha samma förutsättningar. Och nej, vi har ingen stor skillnad i inkomst men har haft. Och nej, jag var inte ok med gemensam ekonomi från start trots att jag tjänade minst då. 

Som tur är så är alla olika. Så håll du hårt i dina pengar och roa dig på egen hand. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Separat ekonomi) skrev 2022-11-14 15:42:17 följande:
    Ja, väljer man att lägga upp det på det viset, får man också faktiskt skylla sig själv. Vi har var och en ett ansvar att också tänka på hur det blir sen, vid en eventuell separation och när vi förhoppningsvis blir gamla.

Jag själv skulle aldrig sätta mig i en sits där jag betalar för förbrukningsvaror medan han står med tv, bil och hemmet. Jag tar ansvar för min egen situation och min egen ekonomi. Det borde fler kvinnor absolut göra!
    Absolut och det borde vi lära barnen redan i skolan. Det är lätt att peka finger och säga Det borde du tänkt på själv! Skyll dig själv!

Samtidigt står vi med ett samhälle där kvinnan tar majoriteten av hemarbetet. Majoriteten av FL och vabb. Enligt Försäkringskassan ökar männens vabb och FL under VM och andra sportevent för att sedan sjunka igen.
    Där kvinnan har generellt en lägre lön.
    Där män ständigt kommer undan och ingen tänker ens på det. Det bara är så, män är såna. 

Jag som har kontakt med många unga ser hur det, år 2022, fortgår. Där det viktigaste för en tjej är att ha en kille. Där tjejer får rykten och killar kommer undan.
    Där unga tjejer ställer upp på nästan vad som helst, bara de har en pojkvän. Där de får höra av omgivningen att "killar förstår inte känslor som tjejer gör, du kan inte förvänta dig att han ska förstå dig. Det bara är så." 

När de flyttar ihop tar tjejen ansvar och killen halkar efter. Inte kan vi begära att en kille ska vara intresserad av att inreda hemmet eller att läsa böcker om graviditeten när hon är gravid! 

Jag är fruktansvärt allergisk mot människor som behandlar detta ämne som något individuellt när det är ett problem på samhällsnivå. 
  • PH76
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:29:05 följande:
    Men det är ju precis vad man är, om man vill att andra ska betala nöjen, resor, dyr mat åt en själv osv, istället för att själv se till att skaffa mer pengar. Varför ljuga? 
    Men det kanske är den som har mer pengar som vill att familjen ska åka tillsammans på resor, bo i et större hus, bättre område, you name it.

Sen så utvecklas ju löner i olika takt över tid i ett förhållande, min fru tjänade kanske 22k när vi träffades, och jag kanske 30k. Nu 17 år senare tjänar hon 35k medans jag runt 150k.

Eller som i fallet med en av mina närmaste vänner, hon tjänade 20k, han kanske också runt 30k, nu tjänar hon kanske 25k medans han ligger på ca 2 miljoner per månad.

Det är orimligt att familjen alltid ska anpassa sig till den som tjänar sämst.
  • Klartsomvatten
    Anonym (Man) skrev 2022-11-15 13:44:07 följande:
    För att kärleken och livet tillsamms är större än pengar.

För att man kan inse att alla inte har förutsättningar att nå samma lönenivåer och man ändå vill  leva tillsammans under ungefär samma förutsättningar

För att man ser att livet som par och familj är ett gemensamt liv där man på olika sätt bidra efter förmåga och hjälper varandra med glädje

Om den med högre inkomst vill ha det på detta sätt så är det ju ok, men att som den med lägre inkomst förvänta sig att den med högre inkomst ska betala nöjen, dyra middagar och så vidare är väldigt ohyfsat. Att dessutom bli sur om denne inte gör det är ännu värre. Man kan aldrig förvänta sig eller kräva att andra ska betala. Gör man det är man inte uppfostrad på ett bra sätt.

Jag och min partner har ett fantastiskt liv ihop men bara för att vi har valt att leva tillsammans så betyder det inte att vi vill bekosta nöjen, intressen och aktiviteter åt den andra. Att man bjuder varandra ibland är en sak, att göra detta regelbundet som en del i vardagen är något annat. Man kan leva tillsammans och ha ett bra liv utan att snylta på varandra. 

• Klartsomvatten
    Anonym (gemensam) skrev 2022-11-15 13:46:20 följande:
    Nej, jag tycker varken det ena eller det andra. Men jag ser inte ett partnerskap som att den andra personen försöker snylta på mig heller. Vi ser oss som en familj som ska ha samma förutsättningar. Och nej, vi har ingen stor skillnad i inkomst men har haft. Och nej, jag var inte ok med gemensam ekonomi från start trots att jag tjänade minst då. 

Som tur är så är alla olika. Så håll du hårt i dina pengar och roa dig på egen hand. 
    Tidigare verkade du negativ till att den med högre inkomst har mer pengar över till egna nöjen och intressen, medan den andra får rätta sig efter sin egen ekonomi? För mig är detta inget konstigt alls.

Jag ser inte heller ett partnerskap som att den andra personen försöker snylta på mig, men om min partner förväntade sig att jag ska betala för denne bara för att jag tjänar mer, att jag då inte ska kunna ha pengar över till egna nöjen och intressen, då hade jag givetvis sett denne som en snyltare. 
  • Anonym (Linn)
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:28:03 följande:
    Ingen som verkar kunna svara på varför man inte skaffar ett arbete som ger en högre lön, om man vill ha mer pengar över? Istället för att förvänta sig att partnern ska betala nöjen, resor med mera. För mig är det senare sjukt ohyfsat.
    Varför skaffar du en partner med lägre månadslön än dig? Inte så smart när man har ditt tänk. 

Jag antar också att du inte har barn och inte tänker skaffa några, för den som är föräldraledig får ju en lägre inkomst under många månader. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-11-15 13:44:52 följande:
    Det står dig fritt att göra det men det finns många andra som inte vill bekosta andras nöjen.

Och bara för att man har en partner betyder inte det att man alltid vill resa tillsammans.

Så hon slutade arbeta för alltid för att ni skulle kunna bo ihop? Låter konstigt. 
    Nej, efter ett tag fick hon ett jobb, med betydligt lägre lön än mig och trivdes inte. Vi snackade då ihop oss, hon hoppade på en längre utbildning och under tiden var min lön vår enda inkomst. Idag har vi inkomst på ungefär samma nivå. Men framförallt, jag har en fru som trivs med sitt jobb och livet. Vilket ger oss ett lyckligare äktenskap.

Och ja, vi reser och gör saker själva ibland. Och under perioden då jag hade mer inkomst så spenderade jag mer pengar på helt egna saker.
Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?