• Anonym (Anonym)

Min sambo mår psykiskt dåligt och jag orkar inte längre

Min sambo har mått dåligt ett tag nu, psykisk ohälsa. Jag har funnits där för henne, stöttat henne och hjälpt till med olika saker, men nu känner jag att det börjar bli tungt. Jag prioriterar bort viktiga saker från mitt eget liv för hennes skull och jag börjar känna att detta tär på vårt förhållande.

Jag har sagt till henne att hon borde söka hjälp, men hon vill inte. Jag vet inte vad mer jag kan göra. Det känns inte som att jag kan fixa detta, men hon vägrar söka hjälp. 

Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Min sambo mår psykiskt dåligt och jag orkar inte längre
  • Anonym (22)

Det är tufft när en anhörig mår dåligt och du behöver hitta en plats där du kan hämta kraft för egen del. Finns det någon möjlighet för dig att få stöd av vården som anhörig? Det brukar finnas möjlighet till det om man har tur

• Fiona M

Hur länge har hon mått dåligt och vad har hon gjort hittills?
    Hur påverkar det hennes vardag?

• jeanette02

Vad är själva problemet? Ångest? depression? Andra sjukdomar?
    En sak att bli sjuk, men om man inte vill söka hjälp blir det ju väldigt tufft som anhörig.
    Så varför söker hon inte vård, stöd? Kan du hjälpa henne att boka tid på en vct? Ibland är man för sjuk för att kunna ta tag i saker dessvärre.

Hur fungerar vardagen? Sedan ska inte du avstå allt för din del. Absolut inte.
    Så kan det vara ibland i livet, det går upp och ned och man får kanske skära ned på ngt för den andres skull en tid. Men om den sjuke inte vill ens söka hjälp så någonstans tröttnar man förståeligt nog. 

• fornminne

Varför vill hon inte söka hjälp? När man mår dåligt tänker man inte alltid klart, men någonstans måste hon förstå att detta är ohållbart. Det låter som du har en alldeles för tung börda att bära.

Vad skulle hända om du backade ett steg och slutade prioritera bort viktiga saker i ditt eget liv? För det ska du absolut inte behöva göra. En kortare tid kan vara ok, men inte hur länge som helst.

Vad som är relevant här är att din sambo inte kan lägga allt på dig och inte ta dig för givet.

• Anonym (Enkelt)

Eftersom hon vägrar söka hjälp och det här börjar förstöra ditt liv så finns bara en väg: ut.

• fornminne
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-11-14 16:18:54 följande:

Eftersom hon vägrar söka hjälp och det här börjar förstöra ditt liv så finns bara en väg: ut.

Om ingen förbättring sker finns ingen annan lösning nej.
  • AndreaBD

Du har försökt hjälpa henne. Hon vägrar söka professionell hjälp. Och det är ju det hon skulle behöva. 

Iofs så beror det lite på vad hennes problem är. Om det är depression, så kan man verkligen söka hjälp, prova med medicin. Är det typ ångest, så tar det nog längre tid att fixa. Så, det kan ju skilja sig lite. 

• Tow2Mater
    I en del kommuner finns även särskilda anhörigkonsulenter eller anhörigstödjare som du kan kontakta för samtal och stöd. Be dina vänner eller kommunen om praktisk hjälp. Kommunen kan ha olika former av stöd till närstående, till exempel korttidsboende för den som är sjuk. Du kan också få något som kallas avlösning.
    www.1177.se/sa-fungerar-varden/anhorig---narstaende/anhorigstod---stod-for-dig-som-vardar-eller-stodjer-en-narstaende/
Svar på tråden Min sambo mår psykiskt dåligt och jag orkar inte längre