• undraromcellprov

    Skadat golv

    Har upptäckt att en liten del av vårt golv är skadat. Ser ut som att golvmattan är förstörd och vi misstänker att urin från den kanin vi tidigare haft är boven i dramat och har läckt in under den tunga och stora möbel som stått på platsen så vi har inte sett det tidigare, trots att det var ett år sedan kaninen dog nästan. Nu till min fråga. Självklart förstår jag att risken finns att eventuell fukt trängt ned i betongen under. Men om inget synts utanför själva möbelns botten under hela denna tid, vad är risken för att det sprids våldsamt nu? Eventuell skada är väl redan skedd antar jag, men tänker att det ju inte borde börja spridas våldsamt plötsligt efter ett helt år? Mögel och sådant tänker jag, sådant börjar väl spridas rätt snabbt om skadan är så pass allvarlig menar jag. Till saken hör också att vi haft ett "skydd" eller vad vi trodde var ett skydd, under alla möbler under tiden vi hade kaninen så urinen måste till viss del ha sugits upp av det....

  • Svar på tråden Skadat golv
  • Studentpappa

    Har kaninen varit död ett år så har kisset torkat för längesedan. Hur skadan ser ut och vad som går att göra åt den är givetvis omöjligt för någon att säga utan att ha sett den eller veta dess omfattning.

    Det minsta du kan bidra med är väl åtminstone en bild om du vill ha ett vettigt svar.


    Ride it like you stole it
  • undraromcellprov
    Studentpappa skrev 2022-11-15 19:27:03 följande:

    Har kaninen varit död ett år så har kisset torkat för längesedan. Hur skadan ser ut och vad som går att göra åt den är givetvis omöjligt för någon att säga utan att ha sett den eller veta dess omfattning.

    Det minsta du kan bidra med är väl åtminstone en bild om du vill ha ett vettigt svar.


    Tack för ditt svar. Ja det är det jag tänker. Förlåt tänkte inte på en bild, utan på teoretiskt sätt så borde det hela ju vara torrt vid det här laget och någon extrem tillväxt av fuktskador och mögel borde väl inte kunna ta fart nu efter ett år. Var mer en teoretisk fråga än något annat eftersom jag inte vet exakt hur det hela fungerar. Men eftersom vi inte sett något utanför möbelns ramar och detta varit fallit i vad vi förutsätter är ett år så tänker jag att det som skadats ju har skadats redan, men att ytterligare fukt ju inte tillkommit och det därför inte bör bli "värre" på själva golvet i alla fall? Sedan om något gått ner i betongen är ju en annan sak....
  • undraromcellprov

    Någon annan som har egen erfarenhet? Eller som förstår hur jag menar med att den skada som är skedd ju redan borde vara skedd så att säga. Att det gått ned i betong osv....men inte borde det väl sprida sig ytterligare nu (alltså typ snabbt där fler skador kommer visa sig på kort tid) eftersom det är som studentpappan sa att ju kisset torkat sedan länge......

  • FuckGoggleAskMe
    undraromcellprov skrev 2022-11-15 20:03:11 följande:

    Någon annan som har egen erfarenhet? Eller som förstår hur jag menar med att den skada som är skedd ju redan borde vara skedd så att säga. Att det gått ned i betong osv....men inte borde det väl sprida sig ytterligare nu (alltså typ snabbt där fler skador kommer visa sig på kort tid) eftersom det är som studentpappan sa att ju kisset torkat sedan länge......


    Vad skulle sprida sig nu? Det uttorkade kisset?
  • undraromcellprov
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-15 20:11:56 följande:
    Vad skulle sprida sig nu? Det uttorkade kisset?
    Hahahaha nu fick du mig att skratta mitt i eländet! Inte vet jag! Det är inte förrän nu jag fattat att kisset ju är uttorkat och att det inte borde vara så att det är fukt kvar på golvet vid det här laget eftersom det inte är något vatten som läcker eller liknande! Se detta är anledningen till att jag frågade Familjeliv för här får man alltid rätsida på saker jag inte tänkt på själv. Då är det lätt att få katastroftankar som att det plötsligt kommer att dyka upp mögel och stora fuktskador överallt på väggarna fast det inte gjort det på ett år och att tapeterna ramlar loss av all fukt som sprider sig i huset! Ja du förstår....
  • undraromcellprov
    Mortiscia80 skrev 2022-11-15 20:22:23 följande:

    Varken kiss eller vatten kan skada betong. Däremot lär du kunna få bekosta nytt golv.


    Vad? Men det läser ja ju om på flera ställen, att om fukten kryper ned i grunden osv....alltså betongen....? 
  • undraromcellprov
    Mortiscia80 skrev 2022-11-15 20:22:23 följande:

    Varken kiss eller vatten kan skada betong. Däremot lär du kunna få bekosta nytt golv.


    Men en fråga till då. Om det på ett år uppenbarligen inte har spridits vidare i golvet eftersom det inte är några synliga märken någonstans utöver där möbeln stod, så lär det väl inte dyka upp nu efter ett år? Något synligt menar jag....du verkar veta det är därför jag frågar. 
  • FuckGoggleAskMe
    undraromcellprov skrev 2022-11-15 21:32:47 följande:
    Men en fråga till då. Om det på ett år uppenbarligen inte har spridits vidare i golvet eftersom det inte är några synliga märken någonstans utöver där möbeln stod, så lär det väl inte dyka upp nu efter ett år? Något synligt menar jag....du verkar veta det är därför jag frågar. 
    Risken att det uttorkade kisset dyker upp synligt efter ett år är ganska liten. 
  • FuckGoggleAskMe
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-15 21:37:58 följande:
    Risken att det uttorkade kisset dyker upp synligt efter ett år är ganska liten. 
    Men å andra sidan vet jag inget om din kanin. Magiska krafter?
  • Mortiscia80
    undraromcellprov skrev 2022-11-15 21:29:51 följande:
    Vad? Men det läser ja ju om på flera ställen, att om fukten kryper ned i grunden osv....alltså betongen....? 
    När man talar om grunden så menar man trä och annat poröst material, och det kan gå ner till betongen men den blir inte skadad av det där lilla.
    undraromcellprov skrev 2022-11-15 21:32:47 följande:
    Men en fråga till då. Om det på ett år uppenbarligen inte har spridits vidare i golvet eftersom det inte är några synliga märken någonstans utöver där möbeln stod, så lär det väl inte dyka upp nu efter ett år? Något synligt menar jag....du verkar veta det är därför jag frågar. 
    Jag undrar om jag förstår hur du menar men om inga fler skador uppstått tidigare så kommer de inte nu heller.
  • undraromcellprov
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-15 21:37:58 följande:
    Risken att det uttorkade kisset dyker upp synligt efter ett år är ganska liten. 
    Menar såklart eventuell fukt som hamnat i golvet....men du menar att den fukten från kisset har torkat vid detta laget och att en eventuell spridning redan borde synas om det ens fanns någon? 
  • undraromcellprov
    Mortiscia80 skrev 2022-11-15 21:39:56 följande:
    När man talar om grunden så menar man trä och annat poröst material, och det kan gå ner till betongen men den blir inte skadad av det där lilla.
    undraromcellprov skrev 2022-11-15 21:32:47 följande:
    Men en fråga till då. Om det på ett år uppenbarligen inte har spridits vidare i golvet eftersom det inte är några synliga märken någonstans utöver där möbeln stod, så lär det väl inte dyka upp nu efter ett år? Något synligt menar jag....du verkar veta det är därför jag frågar. 
    Jag undrar om jag förstår hur du menar men om inga fler skador uppstått tidigare så kommer de inte nu heller.
    Det var precis det jag menade. Vad jag undrar över eftersom jag uppenbarligen upptäckt detta sent är om det är rimligt att fler skador kommer uppkomma nu (på golv och väggar) efter ett år eller om det är det jag nu ser på golvet som är det som är skadat. 

    Men då förstår jag dig rätt att det är högst osannolikt att fler skador plötsligt kommer dyka upp och sprida sig nu. Tack. 
  • Mortiscia80
    undraromcellprov skrev 2022-11-15 21:42:58 följande:
    Det var precis det jag menade. Vad jag undrar över eftersom jag uppenbarligen upptäckt detta sent är om det är rimligt att fler skador kommer uppkomma nu (på golv och väggar) efter ett år eller om det är det jag nu ser på golvet som är det som är skadat. 

    Men då förstår jag dig rätt att det är högst osannolikt att fler skador plötsligt kommer dyka upp och sprida sig nu. Tack. 
    Alltså, för att täcka in alla möjligheter så måste vi också tänka på att det kan finnas skador på undersidan av golvet som du inte ser, men jag kan inte tänka mig att en enda liten kissfläck från en kanin skulle breda ut sig så mycket neråt och under utan det du ser ska vara det som finns.
  • FuckGoggleAskMe
    undraromcellprov skrev 2022-11-15 21:42:58 följande:
    Det var precis det jag menade. Vad jag undrar över eftersom jag uppenbarligen upptäckt detta sent är om det är rimligt att fler skador kommer uppkomma nu (på golv och väggar) efter ett år eller om det är det jag nu ser på golvet som är det som är skadat. 

    Men då förstår jag dig rätt att det är högst osannolikt att fler skador plötsligt kommer dyka upp och sprida sig nu. Tack. 
    Du ser nu hur stor skadan är, det blir inte värre. Bitar av golvet och det som finns under som kan dra åt sig fukt, måste kanske bytas ut. Kisset hamnade på fläck X, och spred sig sen tex 7cm till höger, 10cm till vänster och 2cm neråt. Då när det hände alltså. Sen torkade det, och visst material där det spridits blev lite förstört och borde bytas ut. Såvida kaninen inte hade magiska krafter. 
  • undraromcellprov
    Mortiscia80 skrev 2022-11-15 21:46:03 följande:
    Alltså, för att täcka in alla möjligheter så måste vi också tänka på att det kan finnas skador på undersidan av golvet som du inte ser, men jag kan inte tänka mig att en enda liten kissfläck från en kanin skulle breda ut sig så mycket neråt och under utan det du ser ska vara det som finns.
    Ok jag förstår. Alltså jag tror inte det är en enda kissfläck det är det enda. Jag kan ju inte vara 100% säker på att inte kaninen kissade där massor av gånger eftersom jag inte upptäckt det förrän nu. Men i stort förstår jag ändå vad du menar. Risken att fukten skall ha spridit sig och plötsligt visa sig på andra platser är liten efter ett år. Det borde ha visat sig redan. Tack.
Svar på tråden Skadat golv