• Anonym (Förstår inte)

Hjälp mig att förstå henne

Mitt ex säger att hon blir ledsen av att ha kontakt med mig och klarar inte av det och vill bara ha kontakt avseende sonen framöver.

I våras kände jag att hon tog mig för given, kände mig inte åtrådd etc o funderade på att avsluta vår 6 år långa relation. Min kärlek o åtrå var dock intakt, älskade henne men inte relationen. I aug sa jag att jag ville ha en paus för att reda ut vad jag ville samt att jag funderat på att avsluta sedan i våras men att min kärlek till henne var intakt. Det kom som en chock för henne att jag inte sagt ngt o hon blev väldigt sviken över detta. Hon hade trott att allt var bra. 
    Efter pausen i början av okt ville jag återuppta kontakten o skapa ngt nytt med de lärdomar vi nu har med oss. Hon ville inte eft hon aldrig mer skulle kunna lita på mig o inte heller skulle kunna ge mig det jag behöver, att vi var för olika och att hon ej ville veta om jag börjat dejta. Att bryta med mig var det svåraste hon gjort eftersom hon inte var klar med mig i jmf med andra förhållanden som hon avslutat berättade hon.

Efter det har vi träffats/talats sporadiskt och varje gång har jag känt att vi båda är nära varandra och att hon har känslor för mig. Vi har haft en halvkompisrelation och jag försökt att få henne att se att vi har kvar "vårt flyt" och att vi skulle kunna umgås kravlöst och se vart det leder, eftersom jag älskar henne. Hon har hållit distans på sms/inga känslor och korta sms men när vi talas vid/träffas är hon nära mig i dialogen och glad. Efter träffarna samtalen, tystnad. 

Igår sa hon att hon blir ledsen varje gång vi träffats/smsat och att hon inte vill det längre. Vi ska givetvis ha kontakt ang vår son. Mitt svar var att jag kände likadant men att jag blev glad/pirrig när vi talas vid men sedan saknad och förvirring eftersom jag älskar henne. Sa även att jag hoppats att hon skulle känna att "uppsidan var större än nedsidan(risken) och vi skulle kunna återuppta kontakten. Men att jag respekterar hennes vilja och att jag lämna min dörr öppen för henne om hon vill ta en fika/ringa. Svaret var "Jag kan inte fortsätta. Jag är ledsen".

Min fråga är:
    Är hon ledsen för att jag eg avsluta förhållandet och att hon inte vill bli påmind om "giftet".
    Eller är det för att hon bestämt sig att inte fortsätta med en person som hon älskar och när vi har kontakt väcks känslorna och hon blir ledsen?
    Eller vad?
    Jag vill inte fråga henne utifrån hennes önskan om att ej bli kontaktad. Vi är i 40års åldern. Jag har så svårt att förstå varför hon inte vill återuppta kontakten när vi uppenbarligen älskar varandra och funkar så bra med. Vi älskar att prata med varandra, gå på cafe etc. Så alla dessa ting finns.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-11-17 11:14
    Förtydligande:
    Vi ville båda ha pausen av olika skäl i aug. Jag hade då innan sagt att jag kände mig som hennes vän, att jag älskade henne men kände mig ensam. Hon ville ha pausen för vi hade olika värderingar. Vi satte ett slutdatum. När datumet kom en månad senare, ville jag starta ngt nytt tillsammans och hon ville inte. Vi var redan särbos sedan två år pga tidigare barns skolor.
    Vid det tillfället berättade jag att jag funderat på vårt förhållande sedan april men att min kärlek till henne alltid varit intakt.

Så pausen var mutual.
    Vår kontakt efter att vi skulle gå separata vägar, var gemensamt överenskommet.
  • Svar på tråden Hjälp mig att förstå henne
  • Anonym (Det blir aldrig som förut)

Jag förstår henne. Jag skulle heller inte vilja ha kontakt med dig mer än nödvändigt. Hon älskar/älskade dig och du svek henne. Jag skulle inte heller lita på min man igen om han gjorde så. Även om ni skulle bli tillsammans igen kommer hon aldrig mer kunna lita på dig fullt ut och våga älska dig lika mycket som förut. Ert förhållande skulle inte bli detsamma igen. Hon inser att det är så och vill därför komma över dig och ditt svek. Under denna tiden är det förstås jobbigt att ha mer kontakt med dig än nödvändigt för att varje gång ni pratar så påminns hon om hur mycket hon älskade dig, litade på dig och hur ont det gjorde när du svek henne. 

Om ni någon gång ska ha en möjlighet att fortsätta måste du förstå hur illa du gjort henne och att ert förhållande aldrig kommer att bli som förut. Att få henne att lita på dig igen kommer att ta ett par år och under denna tid kommer du behöva jobba hårt för att få tillbaka hennes förtroende. I nuläget innebär det att respektera att hon vill vara ifred på grund av att varje gång du gör onödiga kontaktförsök gör du henne illa. Om ett halvår kanske läget ser annorlunda ut och hon mår bättre. 

• Fjäril kär
    Anonym (Förstår inte) skrev 2022-11-17 10:32:58 följande:
    Nja, det är väl inte riktigt svaret på frågan. Jag frågade varför hon blir ledsen av att ha kontakt med mig. Jag kommer respektera hennes önskan men hoppas att om en tid, kanske eft jul, så kan vi kanske tala lite. Orsaken till att jag inte berättade har jag berättat för henne, att jag inte ville förlora det vi hade genom att ta upp det vilket i sin tur innebar att hon/vi inte fick en chans att förbättras. Paradox...
    Nja ingen paradox kanske utan snarare ett beslut du antog var det bästa utifrån att du kanske inte alls var redo att ta konsekvenserna av ett sådant samtal.
    Nu nånstans vet du att utfallet inte blev som du tänkte och har på nåt sätt försökt släta över det hela och ställa det till rätta.
    Men du är fortfarande inte riktigt redo för att ta konsekvenserna av dina val och därför är det också svårt att ta in hennes motstånd.

Du vill göra rätt men fortsätter att göra fel i strävan efter att gottgöra hela denna röra. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2022-11-17 10:55:26 följande:
    Tack för ett bra svar. Jag förstår att era svar är hårda utifrån att jag ej skrivit allt som hänt i detalj och förkortat. Pausen ville vi båda ha pga olika saker hände innan, (bla så hade jag kort innan sagt att jag inte sedde mig sedd, tagen för given etc) så det var inte ngt som jag bara bestämde. Den var mutual. Pausen var bra för oss för att kunna reflektera och vi hade satt ett slutdatum. När slutdatumet var framme ville jag återuppta kontakten, hon ville inte. Det var då jag berättade om att jag sedan våras funderat på vårt förhållande. Det var inte så att pausen var för att JAG skulle ge mitt beslut, det var för oss båda-för att få distans berätta vad vi ville.
    Jag förstår. Många pauser leder ju tyvärr till att relationen tar slut. Är något så pass fel att man måste ta paus från varandra är det oftast rätt beslut. 
  • Anonym (S)
    Tack för ett bra svar. Jag förstår att era svar är hårda utifrån att jag ej skrivit allt som hänt i detalj och förkortat. Pausen ville vi båda ha pga olika saker hände innan, (bla så hade jag kort innan sagt att jag inte sedde mig sedd, tagen för given etc) så det var inte ngt som jag bara bestämde. Den var mutual. Pausen var bra för oss för att kunna reflektera och vi hade satt ett slutdatum. När slutdatumet var framme ville jag återuppta kontakten, hon ville inte. Det var då jag berättade om att jag sedan våras funderat på vårt förhållande. Det var inte så att pausen var för att JAG skulle ge mitt beslut, det var för oss båda-för att få distans berätta vad vi ville.
    Din info blir ju väldigt förvirrande.

I trådstarten skriver du att DU ville ha en paus i augusti för att du ville fundera och där du meddelade att du känt tveksamheter sedan i våras.
    För flickvännen kom det som chock för hon trott att allt var bra.

Nu ändrar du helt och säger att pausen var gemensam och att det inte var förrän efter pausen i oktober du kläckt ur dig att du tänkt på detta sen i våras...

Känns faktiskt som att du pudlar utifrån alla svar.
    Varför ville tjejen ha en paus tagen från det blå från ett förhållande som hon tyckte var bra? 
    Varför blev hon chockad av infon om att du funderat sen i våras om hon själv ville ha en paus?
    Nä din info går inte ihop...
    Antingen så tänker hon fortfarande eller så har hon bestämt sig för att hon inte vill fortsätta. Gav hon något nytt slutdatum för hur lång tid hon vill fortsätta pausen? 
  • Anonym (Förstår inte)
    Anonym (R) skrev 2022-11-17 11:14:02 följande:

Hon blir ledsen för att du säger att du vill umgås kravlöst och se vart det leder, när ni tidigare har haft en fast relation med samma trygghet som de flesta andra relationer. En kravlös relation låter botten tycker jag och det tycker nog hon också.

Håll dig ifrån henne om du inte är seriös och vill ta er relation till nästa nivå utan att vela först. Hon förtjänar en trygg famn. 

Kravlöst tolkar du fel. Kravlöst i denna kontext är att jag sagt att vi kan umgås/fika och hon ska få ta det i sitt tempo och om hon vill. Det är vad som menas med kravlöst. På hennes villkor helt enkelt.
  • Anonym (Förstår inte)
    Anonym (Det blir aldrig som förut) skrev 2022-11-17 11:23:20 följande:
    Antingen så tänker hon fortfarande eller så har hon bestämt sig för att hon inte vill fortsätta. Gav hon något nytt slutdatum för hur lång tid hon vill fortsätta pausen? 
    Vi är inte i en paus nu. Vi avslutade i oktober.
  • Ascendere

Tråden handlar alltså om två lesbiska kvinnor som har/haft en relation, eller hur?

• Anonym (Andreas)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2022-11-17 11:27:13 följande:
    Det kanske är så enkelt att slut måste betyda slut och att vänskapen därefter måste ske på lika villkor som just vänner utan en massa baktankar om att hoppas på en nystart. 
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2022-11-17 11:24:37 följande:
    Kravlöst tolkar du fel. Kravlöst i denna kontext är att jag sagt att vi kan umgås/fika och hon ska få ta det i sitt tempo och om hon vill. Det är vad som menas med kravlöst. På hennes villkor helt enkelt.
    Men varför sätta upp krav om kravlöst om ni faktiskt gjort slut? Ett sånt arrangemang som att hänga kravlöst är ju mer något man gör med en kk eller nån man dejtar för att se vart det leder.
    Slut betyder slut. Punkt. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2022-11-17 11:24:37 följande:
    Mmm...förstår hur du tänker, men nu har hon ju sagt att hon inte vill. Så då blir det varken kravfyllt eller kravlöst om du förstår hur jag menar. 

Hon vill kanske inte bara fika med en man hon redan känt i 6 år och har barn med. Hon kanske vill ha en vuxen relation med allt som hör därtill och du har ju inte velat ha det. Då vill hon gå vidare.

Du får nog släppa henne dessvärre.
  • LFF

Varför tog ni en paus från början? Hur kan hon ha velat ha en paus om hon trodde att allt var bra? Varför sa du inget när tankarna började dyka upp om att du inte kände dig sedd etc? Varför gav du inte relationen en chans istället för att tycka att ni skulle ta en paus? Varför tar vuxna människor med barn ihop en paus som jäkla tonåringar? Varför tror man att man kan gå tillbaks efter en paus och ta upp relationen igen utan att förtroendet skadats?

Anonym (Förstår inte) skrev 2022-11-17 11:27:13 följande:
    Ja, då har du svaret. Det är slut och hon är inte intresserad av en kompisrelation. Därför är det jobbigt. Hon vill gå vidare. Det tar tyvärr oftast slut när man väl en gång bestämt sig för en paus. Jag vet inget förhållande som överlevt mer än två år efter en paus. Mitt eget äktenskap för 10+ år sedan inkluderat. 

Hur det än gick till (din beskrivning svänger fram och tillbaka) så blir det oftast bra till slut förutsatt att du accepterar läget, sörjer klart och går vidare till nästa kapitel i ditt liv.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2022-11-17 10:04:26 följande:
    Mitt ex säger att hon blir ledsen av att ha kontakt med mig och klarar inte av det och vill bara ha kontakt avseende sonen framöver.

I våras kände jag att hon tog mig för given, kände mig inte åtrådd etc o funderade på att avsluta vår 6 år långa relation. Min kärlek o åtrå var dock intakt, älskade henne men inte relationen. I aug sa jag att jag ville ha en paus för att reda ut vad jag ville samt att jag funderat på att avsluta sedan i våras men att min kärlek till henne var intakt. Det kom som en chock för henne att jag inte sagt ngt o hon blev väldigt sviken över detta. Hon hade trott att allt var bra. 
    Efter pausen i början av okt ville jag återuppta kontakten o skapa ngt nytt med de lärdomar vi nu har med oss. Hon ville inte eft hon aldrig mer skulle kunna lita på mig o inte heller skulle kunna ge mig det jag behöver, att vi var för olika och att hon ej ville veta om jag börjat dejta. Att bryta med mig var det svåraste hon gjort eftersom hon inte var klar med mig i jmf med andra förhållanden som hon avslutat berättade hon.

Efter det har vi träffats/talats sporadiskt och varje gång har jag känt att vi båda är nära varandra och att hon har känslor för mig. Vi har haft en halvkompisrelation och jag försökt att få henne att se att vi har kvar "vårt flyt" och att vi skulle kunna umgås kravlöst och se vart det leder, eftersom jag älskar henne. Hon har hållit distans på sms/inga känslor och korta sms men när vi talas vid/träffas är hon nära mig i dialogen och glad. Efter träffarna samtalen, tystnad. 

Igår sa hon att hon blir ledsen varje gång vi träffats/smsat och att hon inte vill det längre. Vi ska givetvis ha kontakt ang vår son. Mitt svar var att jag kände likadant men att jag blev glad/pirrig när vi talas vid men sedan saknad och förvirring eftersom jag älskar henne. Sa även att jag hoppats att hon skulle känna att "uppsidan var större än nedsidan(risken) och vi skulle kunna återuppta kontakten. Men att jag respekterar hennes vilja och att jag lämna min dörr öppen för henne om hon vill ta en fika/ringa. Svaret var "Jag kan inte fortsätta. Jag är ledsen".

Min fråga är:
    Är hon ledsen för att jag eg avsluta förhållandet och att hon inte vill bli påmind om "giftet".
    Eller är det för att hon bestämt sig att inte fortsätta med en person som hon älskar och när vi har kontakt väcks känslorna och hon blir ledsen?
    Eller vad?
    Jag vill inte fråga henne utifrån hennes önskan om att ej bli kontaktad. Vi är i 40års åldern. Jag har så svårt att förstå varför hon inte vill återuppta kontakten när vi uppenbarligen älskar varandra och funkar så bra med. Vi älskar att prata med varandra, gå på cafe etc. Så alla dessa ting finns.

Förtydligande:
    Vi ville båda ha pausen av olika skäl i aug. Jag hade då innan sagt att jag kände mig som hennes vän, att jag älskade henne men kände mig ensam. Hon ville ha pausen för vi hade olika värderingar. Vi satte ett slutdatum. När datumet kom en månad senare, ville jag starta ngt nytt tillsammans och hon ville inte. Vi var redan särbos sedan två år pga tidigare barns skolor.
    Vid det tillfället berättade jag att jag funderat på vårt förhållande sedan april men att min kärlek till henne alltid varit intakt.

Så pausen var mutual.

Om du nu träffade en ny kvinna och blev kär, hade du då varit så mån om att du och exet ska ha kontakt? 

om hon träffat en ny man och var kär och lycklig, skulle du varit lika mån om kontakten då? 

Om svaret på dessa frågor är nej så betyder det att ditt intresse av kontakt baseras på ett hopp om att bli ihop igen  

För att svara på din fråga: hon vill verkligen inte bli ihop igen, hon vill att den dörren ska vara stängd. Det är jobbigt att separera, det finns massa jobbiga känslor som man måste hantera själv. Därför blir hon ledsen. Hon är inte ledsen för att du gör något speciellt eller för att hon kämpar med att låta bli att gå tillbaka, utan för att det är sorgligt när man inser att en relation är helt slut. Och då måste man få vara ifred och läka. 

Du måste såklart respektera hennes önskan, man kan aldrig tvinga sig på någon annan. 

Avslutningsvis så är situationen såhär: ni tog en paus för att fundera på era känslor. du kom fram till att du vill fortsätta. Hon kom fram till att hon inte vill det. Det låter som att du har svårt att förstå att hon kan vilja lämna dig men inte att du vill lämna henne. Kanske var det också lite förhastat att ta en paus? Kanske handlade detta om att du inte kände dig sedd faktiskt om att hon inte älskar dig på samma sätt som du älskar henne? Sådant är svårt att förutse. Men låt henne gå vidare.  

• Anonym (Kanske är det du som är konstig?)

Min fråga är:
    Eller vad?

Förtydligande:

Så pausen var mutual.

Du måste ju förstå att det är en enorm skillnad på att klargöra att man vill ha en kravlös relation när man nyligen blivit ihop med någon eller börjat dejta och att säga att man vill ha en kravlös relation med någon man faktiskt levt ihop med en längre tid och dessutom har ett så pass litet barn tillsammans med. I det sistnämnda exemplet kan bara uttrycket en kravlös relation ses Sommen grov förolämpning. 

Hat man väl levt ihop som familj en gång är det inte konstigt att tänka Allt eller inget, som ditt ex verkar göra. Visst finns det familjer där de vuxna gemensamt besluta att t.e.x vara särbo men fortsätta förhållandet men att vara särbo är inte automatiskt  lika med kravlös relation.

Att ditt ex inte helhjärtat hoppar på ditt initiativ om en kravlös relation kan också handla om att hon vill skydda er son, har du inte tänkt på det? Det kan vara jobbigt för barn att inte veta om föräldrarna är ihop eller inte.

• Venenum

Min fråga är:
    Eller vad?

Förtydligande:

Så pausen var mutual.
    Jag tänker att det viktiga du behöver ta med dig i den här situationen för att kunna göra val inför framtiden är att hon inte vill inleda något nytt. 

Oavsett vilka känslor hon hat eller varför hon har dem är detta vad hon försöker förmedla till dig. Vi har aldrig skyldighet att redogöra våra kä stor fullt ut för någon annan, likväl som vi inte själva alltid vet varför vi känner på ett visst sätt och ibland heller inte är helt på det klara med vad vi känner. 

Du får helt enkelt landa i det du vet. Hon vill inte ha mer kontakt än nödvändigt. Du behöver landa i dina känslor och fokusera på din väg framåt utan henne och sluta fundera över hennes känslor. 
    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Miss Skywalker

Nej pausen var inte ?mutual?. Varför ändrar du storyn? Tror du att du får svar som du vill höra då? 

Man kan inte vela om kärlek.

Svar på tråden Hjälp mig att förstå henne