• vemvetintejagalls

    Bästa landet i eu för hemskolning?

    Som rubriken lyder. OT och ev påhopp kommer ignoreras, så försök till provokation kan ni ta någon annanstans.

    Måste vara ett land som inte kräver högskoleutbildning av föräldern som ska lära ut, som så vitt jag förstått vissa länder gör. Delvis insyn är okej, men inte för mycket då vi vill lägga upp det som vi själva önskar.
    Åland säger den andra föräldern tvärnej till. Finland och Danmark är "kanske".

    Finns det någon här med erfarenhet?

  • Svar på tråden Bästa landet i eu för hemskolning?
  • Spucks

    Här finns en översikt: progressiveschooling.com/homeschool-laws-in-europe-by-countries/
    Och även här: en.wikipedia.org/wiki/Homeschooling_international_status_and_statistics

    Där kan du i alla fall kolla i vilka länder det är tillåtet. Jag har hemskolad mitt barn i Österrike under 3 år. Det passar troligen inte er dock, eftersom de exmamineras varje år och om de inte klarar det måste barnen gå i skolan. Teoretisk i alla fall, det finns en del som skiter i det och betalar böter varje år (man blir nog kollad upp av socialen, men de gör inget om det inte finns något (annat) sätt barnet får illa på).

  • BuoBä

    Norge tillåter att man hemskolar, men man måste ha med alla ämnen de normalt skulle läst, inklusive norska. 

  • vemvetintejagalls
    BuoBä skrev 2022-11-18 11:05:43 följande:

    Norge tillåter att man hemskolar, men man måste ha med alla ämnen de normalt skulle läst, inklusive norska. 


     


    Det är lugnt, det skulle vi se till att lära oss ändå om vi skulle flytta dit.

  • Kockobello
    Citronella skrev 2022-11-18 17:26:12 följande:

    Varför vill du hemskola? Barnet behöver det sociala, att få träffa vänner i sin egen ålder. 


    Det kan de göra ändå. Det är bara i Sverige skolan ses på så dogmatiskt.
  • Citronella
    Kockobello skrev 2022-11-18 17:48:02 följande:
    Det kan de göra ändå. Det är bara i Sverige skolan ses på så dogmatiskt.
    Ska vi resonera så om allt? Att om flera andra gör det så är det automatiskt bra. 
  • Betty Boop
    vemvetintejagalls skrev 2022-11-18 10:42:22 följande:
     Delvis insyn är okej, men inte för mycket då vi vill lägga upp det som vi själva önskar.

     


    Ingen högskoleutbildning och ni vill ägga upp det som ni själva önskar? Det låter ju inte som en toppenutbildning direkt!

    Alla länder som tillåter hemskolning har ju ändå en läroplan och kursplan som ska följas. Man kan liksom inte flumma runt som man själv vill hur man än vänder och vrider på det.
  • Aliona

    Verkar som England är ert bästa alternativ. De tillåter hemskolning, inga krav på utbildning hos föräldrarna, man behöver inte följa nationella läroplanen och det finns inga krav på monitorering eller tester. Nu har ju UK inte med i EU längre, men det är kanske ett alternimativ ändå? 


    Annars har du en sammanställning här över alla EU-länders regler om hemskolning: 
    https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/internationellt/eurydike/eurydice-home-ducation-policies-in-europe-report.pdf


    Varför vill ni hemskola? 

  • vemvetintejagalls
    Aliona skrev 2022-11-19 12:38:17 följande:

    Verkar som England är ert bästa alternativ. De tillåter hemskolning, inga krav på utbildning hos föräldrarna, man behöver inte följa nationella läroplanen och det finns inga krav på monitorering eller tester. Nu har ju UK inte med i EU längre, men det är kanske ett alternimativ ändå? 


    Annars har du en sammanställning här över alla EU-länders regler om hemskolning: 
    https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/internationellt/eurydike/eurydice-home-ducation-policies-in-europe-report.pdf


    Varför vill ni hemskola? 


     


    Jag skulle gärna flytta till England, men han säger nej.

    Tack, ska kolla igenom!

    Våra barn har aldrig mått bra i skolan och vi upplever att de lär sig mycket mer när jag sitter med dem än vad de lär sig i skolan. Pappan är högutbildad och kan hjälpa till med tex högre matte när det är dags för det, men de närmaste åren klarar jag det alldeles utmärkt på egen hand. 


    Jag hemskolade barnen första halvåret av pandemin och de lärde sig mer de månaderna än de gjort under ett helt år i skolan.

  • Kockobello
    vemvetintejagalls skrev 2022-11-19 14:50:05 följande:

     


    Jag skulle gärna flytta till England, men han säger nej.

    Tack, ska kolla igenom!

    Våra barn har aldrig mått bra i skolan och vi upplever att de lär sig mycket mer när jag sitter med dem än vad de lär sig i skolan. Pappan är högutbildad och kan hjälpa till med tex högre matte när det är dags för det, men de närmaste åren klarar jag det alldeles utmärkt på egen hand. 


    Jag hemskolade barnen första halvåret av pandemin och de lärde sig mer de månaderna än de gjort under ett helt år i skolan.


    Det kan jag tänka mig. Bra jobbat.
  • Vårskrik
    vemvetintejagalls skrev 2022-11-19 14:50:05 följande:

     


    Jag skulle gärna flytta till England, men han säger nej.

    Tack, ska kolla igenom!

    Våra barn har aldrig mått bra i skolan och vi upplever att de lär sig mycket mer när jag sitter med dem än vad de lär sig i skolan. Pappan är högutbildad och kan hjälpa till med tex högre matte när det är dags för det, men de närmaste åren klarar jag det alldeles utmärkt på egen hand. 


    Jag hemskolade barnen första halvåret av pandemin och de lärde sig mer de månaderna än de gjort under ett helt år i skolan.


    Det finns både bättre och sämre lärare. Skolan i Sverige skiljer sig också mycket med varandra, så det är inte konstigt att du känner så. Hade vi haft möjligheten hade jag också velat hemskola barnen, även om det sociala säkert blir svårare på många sätt om de inte träffar andra i skolan.
  • Paris2011

    Mitt hemland Tjeckien. Följ " Den andra resan" på IG. En svensk-brittisk familj som flyttade från S wrote just pga skolplikt. 

Svar på tråden Bästa landet i eu för hemskolning?