• Anonym (M)

Vem ska betala vinterkläderna?

Den ena får ut runt 50.000 efter skatt, den andra har ca 7000 i månaden, med bb inräknat.
    Vi tycker nämligen olika här.

• Svar på tråden Vem ska betala vinterkläderna?
  • Anonym (Teddy)
    Xlr8 skrev 2022-11-18 22:52:39 följande:
    Jag tycker det beror helt och hållet på hur pengarna fördelas i övrigt. Om den med låg lön absolut skulle ha bostad för 25k månaden och ny Mercedes var tredje år å 50k pyntar allt.
    Jo, det förstås. Jag borde kanske ha lagt till att jag menar under normala omständigheter. 
  • AnnaSthlm

Du vet svaret själv. 
    Troligen är det du för att du saknar makt över ditt eget liv och är beroende av honom. 
    Vill du fortsätta ha det så? 

• Anonym (Mimmi)
    Jemp skrev 2022-11-18 20:22:02 följande:
    Varför man bör betala för sina barn som höginkomsttagare? Är du allvarlig?
    Va, vad yrar du om? 
  • Anonym (K)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-19 02:14:17 följande:
    Om du läser trådstarten igen, mer noga denna gången, så förstår du hur orelevant ditt inlägg är för tråden.
    *irrelevant
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Mia) skrev 2022-11-18 23:45:06 följande:
    50 i lön för att försörja två vuxna och fyra barn är nödvändigtvis inte mycket. Ut kanske 35? Lån 15, Mat 10 Mobil, el, bil, försäkringar så har plötsligt den som har 50 mindre än den som har 7 att faktiskt röra sig med. 
    Nu var det ju för all del 50.000 netto. Men den stora frågan är varför TS från början gått med på upplägget de har. Låter komplett vansinnigt.
  • Anonym (D)

Om kostnaderna  som du står för när det gäller barnen överskrider 4500 kr per månad i snitt behöver ju han definitivt stå för merkostnaderna.

Frågan är verkligen vad de 4500 kr du får i barnbidrag ska räcka till. Är det bara kläder och aktiviteter kanske det räcker, även om det även kan innebära en del begagnade kläder. Beror också på vad eventuella aktiviteter kostar. Däremot är det orimligt att barnbidraget ska räcka till mat, hygien, kläder, och aktiviteter för barnen.
    Skilda föräldrar får ju underhållsbidrag utöver barnbidraget för att täcka barnens kostnader, och är det dessutom ojämn fördelning av inkomsterna där ena parten har mycket högre inkomst kan hen ju blli tvungen att stå för ett högre belopp än minimibeloppet.

Det du kan göra är ju att ställa upp barnens kostnader som du står för och jämföra med olika schablonbelopp, t.ex. konsumentverkets eller t.ex. 
    www.lansforsakringar.se/bergslagen/privat/bank/ekonomitips/familjeekonomi/sa-mycket-kostar-det-att-ha-barn/

Då har du lite mer material att använda i dina argument mot honom.

På längre sikt rekommenderar jag verkligen att lägga upp en plan för att bli mer ekonomiskt självständig. 
    Det är verkligen värt att kolla upp vad du skulle ha rätt till vad gäller ekonomiskt stöd om du flyttar till eget boende och skiljer dig från honom.
    Har ni inte äktenskapsförord har du ju rätt till halva boendet och hälften av hans tillgångar om ni skiljer er, åtminstone om ni varit tillsammans/gifta i minst 5 år.  Är ni inte gifta har du ju tyvärr inte rätt till något vid en skiljsmässa utom det som införskaffats i form av boende och saker till boendet under sambotiden.

Om du inte vill separera (eller inte är redo för det än) rekommenderar jag starkt att du söker utbildningar som du kan läsa på distans och gör upp en plan för att bli ekonomiskt självständig. Tänk på att du kan ha rätt till studiebidrag även för gymnasiestudier som du kan använda för att bygga upp en buffert, gärna dold för honom. 

• EpicF
    Anonym (M) skrev 2022-11-18 16:18:04 följande:

Den med låg inkomst är hemmafru. Pengarna som inte är bb är det mannen för över och i övrigt är ekonomin separat.

Den som har mest pengar bidrar med mest pengar till vinterkläderna för barnen.
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2022-11-18 16:38:20 följande:

Har inte haft så mycket att välja på. Vill inte gå in på det mer än så, men nu har jag iaf fått bekräftat att det inte är jag som resonerar fel, vilket han alltid påstått.

Börja sök jobb och få en egen inkomst. 
  • Mrs Moneybags

Efter att ha läst din andra tråd plus denna så blir nog mitt råd att försöka separera från den här mannen. Du får ändå ingen respekt från honom eller era släktingar och du måste göra allt hemma oavsett. Vad exakt är fördelen för dig att fortsätta vara gift? 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (K) skrev 2022-11-19 06:42:11 följande:
    *irrelevant
    Har du svårt att förstå vad jag skriver?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-19 12:49:17 följande:
    Har du svårt att förstå vad jag skriver?
    Vissa måste bara in och peta när det ser något som är fel.
    Lite Tourettes sådär.

Skit i det.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-19 02:14:17 följande:
    Om du läser trådstarten igen, mer noga denna gången, så förstår du hur orelevant ditt inlägg är för tråden.
    Kan inte påstå att jag läst tråden noga men jag tycker fortfarande det inte är irrelevant. Även om det är 50000 ut, hur mycket har respektive person att röra sig med när alla gemensamma räkningar är betalda? Med det upplägget TS har gått med på så är det ju barnbidraget som ska gå till barnens omkostnader. Sen att jag och många med mig tycker att det är en dålig deal är en annan fråga. Att göra sig beroende av andra människor o sen gnälla är normalt inte konstruktiv. bättre att skaffa ett jobb. Att skaffa ett jobb är i normalfallet inget man behöver vänta med utan borde vara den första lösningen som en vuxen kvinna har på ett ekonomiskt problem. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Mia) skrev 2022-11-20 15:54:24 följande:
    Kan inte påstå att jag läst tråden noga men jag tycker fortfarande det inte är irrelevant. Även om det är 50000 ut, hur mycket har respektive person att röra sig med när alla gemensamma räkningar är betalda? Med det upplägget TS har gått med på så är det ju barnbidraget som ska gå till barnens omkostnader. Sen att jag och många med mig tycker att det är en dålig deal är en annan fråga. Att göra sig beroende av andra människor o sen gnälla är normalt inte konstruktiv. bättre att skaffa ett jobb. Att skaffa ett jobb är i normalfallet inget man behöver vänta med utan borde vara den första lösningen som en vuxen kvinna har på ett ekonomiskt problem. 
    Jaha. Jag tycker det är stor skillnad på 50 000 netto och 50 000 brutto. Men bra för dig att du tycker den skillnaden är försumbar. Och det menar jag verkligen, det finns inte många saker jag ångrar mer i livet än att jag inte utbildade mig till ett bättre betalt arbete.
    Resten av ditt inlägg håller jag med om.
  • Anonym (Nelly)

Jag tror mig känna igen dig och det är så skönt att se att du i tanken är på väg ifrån honom! Det är en process och du kommer att behöva hjälp. Får du inte det från familj och vänner så ta stöd från en kvinnojour. Det kan du göra nu direkt, så kan de hjälpa dig att lägga upp en plan. 

Här finns en kort beskrivning av ekonomiskt våld:
    https://kvinnojourenlund.se/ekonomiskt-vald/ 

• Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2022-11-18 16:18:04 följande:

Den med låg inkomst är hemmafru. Pengarna som inte är bb är det mannen för över och i övrigt är ekonomin separat.

Pensionssparar han åt dig? Det borde han göra.

Svar på tråden Vem ska betala vinterkläderna?