• Anonym (Arg)

Hur kan en förälder göra så här

Vill skriva av mig om en tragisk händelse.

Idag var jag vid ett köpcentrum då kommer det ut en mamma med en dotter och sen en äldre dam var med dem.
    Dottern var runt 6-7år jämför med min egen på 7 år.

Hon kommer ut jätte glad och busig så jag skratta lite över att se hennes lycka som spred sig.

När de kom till sin bil så ser jag dotter säga nått göra nått som hennes mamma uppenbarligen  inte gillade.

Då hugger mamman tag i flickans arm och sliter i den sen öppnar bak dörren där hon knuffar ner flickan i baksätet.

Och inte nog med detta så tar hon fram en blöja från framsätet och sliter ner byxorna på flickan och tvingar på henne en blöja.

Den äldre tanten troligen mamman s mamma står och försöker dölja händelsen.

Jag blir helt chockad. 

Men väljer att ringa polisen då även flickan kommer ut och man ser tårarna rinner sen drar de flickan till andra sidan och sätter henne i bilen.

Det var flera vittnen på platsen.

Såna här människor ska inte ha barn.

Detta var rwn och skär misshandel.

• Svar på tråden Hur kan en förälder göra så här
  • Kockobello

Det finns många sjuka människor som inte borde få ha barn. Bra att du larmade. Hoppas att det var en engångshändelse bara.

• Anonym (Mamman)

För nåt år sen var jag ute med min dotter. Hon blev vansinnigt arg och vrålade så pass att hon plötsligt började blöda näsblod. Pappan stod med vagnen och näsdukar på andra sidan gatan. Jag tog ett stadigt tag om dotterns näsa och ledde henne över vägen. På håll såg det sannolikt inte klokt ut. En mamma som drar sitt vrålande barn i näsan. Dessutom såg jag alldeles säkert stressad och irriterad ut, när jag skyndade på stegen. 

Allt är inte vad det ser ut som!

• Anonym (Stina)
    Spucks skrev 2022-11-20 09:55:22 följande:

Du har alltså sett en mamma som blev irriterad på sin 6åring och satt en blöja på henne. Du har, med andra ord, ingen aning vad som hände, vad som sagts, vad som var anledning till mammas handling, men du kallar det för misshandel för du tycker att man ska gulla med sina barn jämt.

Det är ju knappast det ts skriver. Ja saker kan se konstigt ut om man inte vet bakgrunden och det blir en tolkningsfråga här vad orden egentligen innebär och vad ts egentligen sett. Man kan bli arg och bestämd mot sitt barn och behöva tillrättavisa. Det behöver alla föräldrar göra. Däremot att "dra och slita i en arm, knuffa ner och slita av byxor och tvinga på en blöja på en 6-åring" tycker åtminstone inte jag tillhör ett ok beteende hos en förälder. Oavsett vad barnet gjort eller hur arg man är. Förvånad över att så många tycker det låter som en normal händelse. Att bli så arg för att ett barn kissar på sig är inte heller normalt. 
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-11-20 10:03:41 följande:

Det finns många sjuka människor som inte borde få ha barn. Bra att du larmade. Hoppas att det var en engångshändelse bara.

En person röstar för barnmisshandel.
  • Spucks
    Anonym (Stina) skrev 2022-11-20 13:31:02 följande:
    Det är ju knappast det ts skriver. 
    Jo, det är exakt det hon skriver. Ingen aning men därför många åsikter.
  • Anonym (Stina)
    Spucks skrev 2022-11-20 13:53:58 följande:
    Jo, det är exakt det hon skriver. Ingen aning men därför många åsikter.
    Nej.
    Var skriver ts att hen kallar det för misshandel för hen tycker att man ska gulla med sina barn jämt?
  • Anonym (Rwädd)

Blir rädd över att höra flera normalisera den här typen av uppenbara övergrepp.

Blir flickan mindre benägen att kissa på sig om hon blir behandlad så här. 

Och vad är orsak till att en så stor flicka kissar på sig. 

Stackars barn. 

• Kockobello
    Anonym (Rwädd) skrev 2022-11-20 16:28:04 följande:

Blir rädd över att höra flera normalisera den här typen av uppenbara övergrepp.

Blir flickan mindre benägen att kissa på sig om hon blir behandlad så här. 

Och vad är orsak till att en så stor flicka kissar på sig. 

Stackars barn. 

Jag med. Hur de tycker detta är helt ok, skrämmande.
  • Anonym (A)
    Anonym (Jk) skrev 2022-11-20 16:19:24 följande:
    Bra gjort TS!
    +1
  • Spucks
    Anonym (Stina) skrev 2022-11-20 14:17:37 följande:
    Nej.
    Var skriver ts att hen kallar det för misshandel för hen tycker att man ska gulla med sina barn jämt?
    Där hon skriver att det är misshandel bara för att föräldern var irriterad och lite hårdhänt. Eftersom varken polisen eller andra omstående brydde sig - och TS ingrep inte heller - överdriver hon nog rejält i sin slutsats att det var misshandel.

Föräldrar f
    år bli irriterad, man får tappa tålamodet. Och ingen vet vad som saddes eller vad som hände innan som gjorde att mamman regerade som hon gjort. 
  • Anonym (svårt)

Det är så himla svårt att veta när och hur man kan ingripa. En gång var jag i en affär och två mammor med små barn handlade en massa hästgrejer. De hade hästkläder på sig också, så det kändes som en avstickare från stallet typ. Ett av barnen, så litet att det fortfarande använde bakåtvänd barnstol i framsätet på bilen, var gnälligt. Mamman fick nog, bar ut barnet i bilen och satte fast det i barnstolen. Gav det en örfil och gick därifrån in i affären igen. 

Jag var ung då, hade inte barn själv. Blev så chockad. Visste inte vad jag skulle göra. Kollade vem som hade bilen och ringde hem till dem senare på dagen, haha. Ingen svarade. Jag vet inte vad jag skulle sagt heller om de hade svarat. Jag var bara så himla chockad att jag inte lyckade tänka klart. Idag som äldre och med egna vuxna barn skulle jag sagt ifrån direkt på plats. 

Efter händelsen pratade jag med endel kompisar (ridtejer och icke ridtjejer) och de var eniga om att hästföräldrar ofta är så hårda mot sina barn och att det är så de uppfostrar sina barn helt enkelt. Men jag vill inte tro att det är så. 

Detta är en av ett fåtal händelser där jag som ung kunde ingripit men inte gjorde något för jag var ung, osäker och oföretagsam.

• Anonym (Stina)
    Spucks skrev 2022-11-21 09:04:36 följande:
    Där hon skriver att det är misshandel bara för att föräldern var irriterad och lite hårdhänt. Eftersom varken polisen eller andra omstående brydde sig - och TS ingrep inte heller - överdriver hon nog rejält i sin slutsats att det var misshandel.

Föräldrar får bli irriterad, man får tappa tålamodet. Och ingen vet vad som saddes eller vad som hände innan som gjorde att mamman regerade som hon gjort. 
    Det är ju inte det hon skriver. Lite hårdhänt. Knuffa, hugga tag i arn och dra, slita av byxor är INTE att vara lite hårdhänt. Det är du som väljer att tolka att det inte var så farligt. Men det kan lika gärna ha varit väldigt illa på den beskrivningen. Ts skriver inget om att man bara ska gulla med sina barn och inte får bli irriterad. Det är du som tolkar det så. 
  • Anonym (Bea)

Svårt att veta vad som hänt. Har flickan problem med att hålla sig och hon höll på att kissa på sig så förklarar det mycket. Klart det säkert kan varit förnedrande för flickan men det hade nog varit värre för henne om hon faktiskt kissat på sig. Men mamman kunder säkert varit smidigare.

• AndreaBD
    Anonym (Bea) skrev 2022-11-21 10:34:15 följande:

Svårt att veta vad som hänt. Har flickan problem med att hålla sig och hon höll på att kissa på sig så förklarar det mycket. Klart det säkert kan varit förnedrande för flickan men det hade nog varit värre för henne om hon faktiskt kissat på sig. Men mamman kunder säkert varit smidigare.

Precis. Vi vet inte om barnet hade ett handikapp. Allt ser man inte. Och när det uppstår krissituationer med ett barn med särskilda behov, så kan det se ut som att man behandlar barnet fel/dåligt.

Har själv fått diskutera med viltfrämmande människor som blandat i sig för att min äldste son (svår ADHD) betedde sig ungefär som om han höll på att bli kidnappad. De ville försvara barnet men misstolkade situationen. 
  • Anonym (Nfnf)
    Spucks skrev 2022-11-20 09:55:22 följande:

Du har alltså sett en mamma som blev irriterad på sin 6åring och satt en blöja på henne. Du har, med andra ord, ingen aning vad som hände, vad som sagts, vad som var anledning till mammas handling, men du kallar det för misshandel för du tycker att man ska gulla med sina barn jämt.

Att bara anta att det var väl menar är ju helt fel om det skulle vara så att mamman kanske är dum mot barnet annars med. 

Blev själv dragen i armarna och nedsliten i golvet för jag inte kunde till skolan för jag hade för mycket ångest. 

Vissa gör så mot sina barn, helt enkelt. 

• Anonym (Nfnf)

Det kan ju barnet knappast hjälpa och man behöver inte dra och slita för det. Hon kunde haft med sig extra brallor istället. Hon lär ju klsssa på sig av paniken när mamman drar i henne också. Om inte annat. Tragiskt. 
  • Anonym (Nfnf)

Tycker det är br satt man reagerar iallafall. Rätt som det är kan det faktiskt vara dumma föräldrar också.

• Anonym (Nej)

Kan också tillägga att om ett barn kissat ner sig så kan det se rätt våldsamt ut när man försöker ta av de fastklistrade byxorna eftersom de sitter åt och man får ta i lite grann, faktiskt rycka en del också ibland. Mamman var säkert också stressad av situationen.

Vet man inte så kan man stanna upp och försöka se med neutrala ögon på vad som händer. Saker är inte alltid vad det ser ut som, och ibland är det precis vad det ser ut som, men man ska inte anta utifrån ett par sekunders iakttagelser.

• Spucks
    Anonym (Stina) skrev 2022-11-21 10:22:42 följande:
    Det är ju inte det hon skriver. Lite hårdhänt. Knuffa, hugga tag i arn och dra, slita av byxor är INTE att vara lite hårdhänt. Det är du som väljer att tolka att det inte var så farligt. Men det kan lika gärna ha varit väldigt illa på den beskrivningen. Ts skriver inget om att man bara ska gulla med sina barn och inte får bli irriterad. Det är du som tolkar det så. 
    Ja, visst är det min tolkning ... inte bara av händelsen hon beskriver, men också för att ingen (igen: inte TS heller!) ingrep och polisen brydde sig inte heller. Så det var tydligen ingen misshandel, annars hade någon av de flertal personer som enligt TS tittade på gjort/sagt något och polisen hade varit lite mer intresserad än att bara säga att de ska försöka titta förbi (vilket betyder nog "varför ringer du upp för en sådan skitsak?").

Exakt, vi (inkl. TS) har ingen aning vad som faktist hände. Av TS beskrivning kan jag föreställa mig att barnet har svårt att hålla sig längre en någon enstaka minut (varför har man annars blöjor till en 6åring med sig?) och sa till mamman att hon måste kissa omedelbart.
    Att mamman var irriterad kan tex. beror på att hon försökt få dottern använder toaletten i köpcentret innan de åkte hem, men dottern tvärvägrade.
Svar på tråden Hur kan en förälder göra så här