• Anonym (Idioter)

Måste man betala för en tid man inte bett om?

Om man sagt att man inte vill kallas automatiskt till tandläkare, men de ändå gör det, kan de kräva betalt om man inte avbokar då? Vad händer om man bestrider fakturan?

• Svar på tråden Måste man betala för en tid man inte bett om?
  • EpicF

Det händer inget speciellt om du bestrider fakturan. Tandläkaren måste komma med bevis på att du har har bett dem kalla dig. 

Men å andra sidan om du fått en tid du inte vill ha, varför avbokade du inte tiden med en gång? 

• Anonym (Cash)

Jag blir lite nyfiken på varför man inte bara ringer till mottagningen och förklarar att man inte är intresserad. Är det av lathet, dumhet eller av princip? Naturligtvis måste man betala för en tid, öven om man inte har bokat den. Det ligger inlagt i mottagningens datorer att du ska kallas. Eftersom du inte avbokade tiden får du betala för tiden. Någon annan hade kunnat få den i stället för dig. Nu vet jag inte hur gammal TS är, men är TS över 25 år borde detta vara en självklarhet.

• Anonym (Skriftligt?)
    Anonym (Idioter) skrev 2022-11-21 20:41:36 följande:

Förra tiden är för ett år sen, de frågade "ska vi kalla om 6 eller 12 månader?" Och fick svaret att de inte ska kalla.
    Kallelsen kom för typ en månad sen, tiden var förra veckan och bokades inte av. Nu har de skickat faktura.

Har du skriftligt på det, mail? Avviker man från gängse rutiner behöver man ha torrt på fötterna, om du bara säger att du sagt ifrån står ord mot ord.  Du får nog vackert betala din faktura. Maila sedan kliniken och säg att du inte vill bli kallad, spara mailet. 
  • Anonym (H)
    Anonym skrev 2022-11-21 20:47:11 följande:

H:
    Det är som i SAMTLIGA fall den som skickar fakturan som ska bevisa att affären ens förekommit.

Var inte naiv. Det finns fler som försökt samma som TS med just den strategin, att bokning ej skulle förekommit (en bokning är INGEN affär) och därför hoppats slippa betala, men utan framgång.
  • Anonym (Ss)

Nu Är detta lite off topic men jag tycker sånt här blivit obehagligt. Tandläkaren vet jag ju att den tiden måste jag ta, och gör gärna. 
    Men sen skickar tex bilprovningen ut tider. Spevsavers skickar ut tider.  Osv. Som jag läser igenom lite snabbt men får sen en liten oro, liksom Vad stod det egentligen? Måste jag dit? Så mycket ställen som börjar skicka ut förslag på tider som iaf jag får lite stress över.
    Så jag kan förstå också om något missas.

Till ts så skulle jag ringa tandläkaren nu och säga som det är. Att du tackat nej till tider och att du därför inte vill betala

• Anonym (Kim)

Du blev kallad, trots vad du säger har försökt tacka nej. Varför tog du inte kontakt direkt när kallelsen kom? Tycker bollen låg hos dig då. Nu får du vackert betala för uteblivet besök. Det är helt rätt eftersom någon som hade ett stort behov fick stå tillbaka pga din nonchalans. De flesta vårdgivare skickar via Kivra och har dessutom sms-påminnelse inför besök. Du får se det som en lärpenning. 

• Anonym (Ö)

Inom tandvården kallar man regelbundet till tandläkare eller hygieniskt. Vill man inte bli kallad/bli avslutad, så får man säga till klart och tydligt så kommer inte patienten upp i listorna. Att avboka en tid tex genom telefonsvararen tolkas inte som att bli avslutad. Misstag kan ske, men hur svårt är det som patient att avboka en tid och vara tydlig med om hen vill avsluta sig eller kallas en annan månad?
    Jag skickar aldrig faktura för uteblivande om inte bokning sker i samråd, men jag tycker det är mycket dåligt att bara utebli

• Anonym (Man med klös)
    EpicF skrev 2022-11-21 23:20:12 följande:
    Det händer inget speciellt om du bestrider fakturan. Tandläkaren måste komma med bevis på att du har har bett dem kalla dig. 

Men å andra sidan om du fått en tid du inte vill ha, varför avbokade du inte tiden med en gång? 
    Exakt.

• Anonym (V)

Kan de bevisa att du har godkänt / bett om automatiska kallelser? 

Jag har i alla fall mejlat min tandläkarklinik att jag ej vill ha automatiska kallelser för att ha det skriftligt.

• Anonym (M)

Om du har sagt ifrån klart och tydligt att du inte vill bli kallad automatiskt så ska förstås mottagningen notera det och låta bli att skicka ut kallelser. Det bör därför i det här fallet gå att bestrida fakturan då du inte samtyckt till tidsbokningen. Jag tror inte att tandläkaren kommer lägga ner tid på att försöka motbevisa det hela för några ynka hundralappar för uteblivet besök.

Sen hade det naturligtvis varit enklare och sannolikt bättre för er båda om du bara ringt och avbokat tiden samt sagt ifrån igen om att du inte vill bli kallad. Eller ännu hellre, skickat ett brev eller mejlat så det fanns dokumenterat. Men rent principiellt bör du ha rätten på din sida. 

• Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2022-11-27 12:43:44 följande:
    Om du har sagt ifrån klart och tydligt att du inte vill bli kallad automatiskt så ska förstås mottagningen notera det och låta bli att skicka ut kallelser. Det bör därför i det här fallet gå att bestrida fakturan då du inte samtyckt till tidsbokningen. Jag tror inte att tandläkaren kommer lägga ner tid på att försöka motbevisa det hela för några ynka hundralappar för uteblivet besök.

Sen hade det naturligtvis varit enklare och sannolikt bättre för er båda om du bara ringt och avbokat tiden samt sagt ifrån igen om att du inte vill bli kallad. Eller ännu hellre, skickat ett brev eller mejlat så det fanns dokumenterat. Men rent principiellt bör du ha rätten på din sida. 
    +1
  • Anonym (Spam)

Jag gillar inte heller dessa automatiska kallelser. När vi flyttade ut på landet skickades dessutom barnen till nya tandläkare som vi inte hade valt. De kom några dagar EFTER tiden redan varit. Men vi behövde inte betala något. Dessutom kom det ytterligare några veckor senare till vår 3 åring: nu är det dags för första tandläkarundersökningen och att välja tandvårdcentral (vi har gått på regelbundna kontroller sen hen var 1 år)? 

Svar på tråden Måste man betala för en tid man inte bett om?