• Anonym (?)

För mkt eller för lite som julklapp och 18-års present?inget sparat.

Min son fyller 18 på julafton. 

vi har inte sparat en krona faktist, vi är dåliga på att spara utan har rest för pengarna i stället och upplevt saker. I sann familjelivsanda ses väl detta som ett dåligt föräldraskap då alla spar till sina barn. 

Vi hade tänkt ge en iPhone 14 i julklapp och lite småsaker. Och boose-hörlurar + 10.000 kr i födelsedagspresent.

sonen är ingen som förväntar sig 100.000 som typ hans vänner kommer att få. 

är det lagom tycker ni? 

• Svar på tråden För mkt eller för lite som julklapp och 18-års present?inget sparat.
  • Anonym (2barnsmor)

Ni ska inte bry er om vad andra ger och får vid 18 årsdagen.
    Du har kanske gett ungarna trygghet, äventyr, möjlighet att se möjligheter att utvecklas mm.
    Andra får ett konto med 500000kr som de bränner på skräp i brist på ansvar.

• Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2022-11-23 13:18:24 följande:

Dottern har ett sparkonto som fylls på men det är ingen jättesumma där. Hon är snart 16 och vi kommer inte säga att hon får härja fritt där fast hon fyllt 18. Pengarna ska förhoppningsvis gå till ett första boende.

Man ger väl efter förmåga ts och det låter på dig som att sonen kommer att bli glad över er gåva. Bra så.

Jaa. Han är så tacksam av sig. 

men hur funkar det med sparkontot då? Jag trodde att barnen fick det automatiskt när dom fyllde 18. 

Man märker hur bra koll jag har som aldrig haft ett😂

• Anonym (?)
    Anonym (2barnsmor) skrev 2022-11-23 13:18:42 följande:

Ni ska inte bry er om vad andra ger och får vid 18 årsdagen.
    Du har kanske gett ungarna trygghet, äventyr, möjlighet att se möjligheter att utvecklas mm.
    Andra får ett konto med 500000kr som de bränner på skräp i brist på ansvar.

💖
  • Anonym (A)

Tillägger till ts, vi har också rest upp en jädra massa pengar som kunde hamnat på ett sparkonto istället men det är inget vi ångrar nu i alla fall. Resor berikar.

• Anonym (Jenny)

Det där beror helt på familjens ekonomi och synsätt på pengar. Själv fick jag inte en krona vad jag minns.

Däremot kommer mitt förskolebarn antagligen få väldans massa pengar när hon blir myndig, då hon redan nu har ett stort sparkapital på ett konto (tack vare hennes pappa och hans familj) 
    Alla gör på olika vis och inget är väl rätt eller fel tänker jag

• Anonym (A)

Jo, de får tillgång till sina konton när de fyller 18. Bara att hoppas på att man kan vara med och påverka vad slantarna går till sen.

• Anonym (k)
    Anonym (?) skrev 2022-11-23 13:16:45 följande:

Är det när dom fyller 19 dom har rätt till sina konton? 

hur menar du inte ens chans? 

Bra att avslöja sig fort. Ingen i verkliga världen som aldrig ens haft ett sparkonto skulle vara så verklighetsfrånvänd.
  • Anonym (jag)
    Anonym (?) skrev 2022-11-23 13:11:36 följande:

Eller för mkt är det ju inte. Vet inte varför jag skrev det. 

för lite? Var frågan mer. 

Vi tänker , utöver en Tesla, ge vår son en lite mindre segelbåt, sådär 30 fot. Så har vi köpt en lägenhet i New York också, men han kommer inte att kunna bo där på en gång för den behöver renoveras så den blir tiptop.

Utöver det så reser vi ju såklart, en månad på Maldiverna nu i oktober och så blir det väl några veckor i Alperna över jul och nyår.

Han förväntar sig inte mer än så, men många av hans vänner får ju mycket mer. Tycker ärligt att du är snål mot din son. Är han inte värd mer för dig? Eller har han dåliga betyg eller nåt? 
  • Anonym (?)
    Anonym (k) skrev 2022-11-23 13:28:51 följande:
    Bra att avslöja sig fort. Ingen i verkliga världen som aldrig ens haft ett sparkonto skulle vara så verklighetsfrånvänd.

Ok jag måste vara trög för jag fattar inte haha. 

• Anonym (?)
    Anonym (jag) skrev 2022-11-23 13:33:07 följande:
    Vi tänker , utöver en Tesla, ge vår son en lite mindre segelbåt, sådär 30 fot. Så har vi köpt en lägenhet i New York också, men han kommer inte att kunna bo där på en gång för den behöver renoveras så den blir tiptop.

Utöver det så reser vi ju såklart, en månad på Maldiverna nu i oktober och så blir det väl några veckor i Alperna över jul och nyår.

Han förväntar sig inte mer än så, men många av hans vänner får ju mycket mer. Tycker ärligt att du är snål mot din son. Är han inte värd mer för dig? Eller har han dåliga betyg eller nåt? 
    Haha nej borde gjort som du😁
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2022-11-23 13:21:03 följande:

Tillägger till ts, vi har också rest upp en jädra massa pengar som kunde hamnat på ett sparkonto istället men det är inget vi ångrar nu i alla fall. Resor berikar.

Håller med! 

• Anonym (Cilla)
    Anonym (A) skrev 2022-11-23 13:28:32 följande:

Jo, de får tillgång till sina konton när de fyller 18. Bara att hoppas på att man kan vara med och påverka vad slantarna går till sen.

Det är inte säkert att de får tillgång till alla konton när de är 18. I TS-fall är det nog så eftersom TS inte har koll och förmodligen inte skrivit på. 

Vi har ett konto till resp barn de får tillgång till vid 23 (tror jag det var, ev 22) års ålder, på rekomendation från banken. Det finns allt för många 18 åringar som inte kan hålla i pengarna. Fika på stan, bjuder kompisar, festar, köper kläder och vips är 100 000 borta. 

----------------------------------------
    Till TS

Om han har en fungerande mobil för 12000 kr är det inte vettigare att laga skärmen? 

Det låter som om ni/kusinerna bor i områden där det är "bättre ställt". Ingen här får den summan när de är 18 år.

Jag kan tycka att det kan vara värt att fira lite extra när man blir 18 men hade nog knappt ens gett hälften av era summor i present. 18, visst man blir myndig, men om 2 år när barnet fyller jämt vad ger ni då?
  • Anonym (jag)
    Anonym (?) skrev 2022-11-23 13:38:05 följande:

Håller med! 

Exakt. Hellre snorkel på Maldiverna än Blodpudding hemma i stan liksom. 
  • Anonym (A)
    Vi har ett konto till resp barn de får tillgång till vid 23 (tror jag det var, ev 22) års ålder, på rekomendation från banken.

Okej, vi fick inte den infon sist på banken utan det är 18 som gäller för dotterns konto. Bra att alternativ finns.
  • Anonym (?)
    Anonym (Cilla) skrev 2022-11-23 13:43:20 följande:
    Det är inte säkert att de får tillgång till alla konton när de är 18. I TS-fall är det nog så eftersom TS inte har koll och förmodligen inte skrivit på. 

Vi har ett konto till resp barn de får tillgång till vid 23 (tror jag det var, ev 22) års ålder, på rekomendation från banken. Det finns allt för många 18 åringar som inte kan hålla i pengarna. Fika på stan, bjuder kompisar, festar, köper kläder och vips är 100 000 borta. 

----------------------------------------
    Till TS

Om han har en fungerande mobil för 12000 kr är det inte vettigare att laga skärmen? 

Det låter som om ni/kusinerna bor i områden där det är "bättre ställt". Ingen här får den summan när de är 18 år.

Jag kan tycka att det kan vara värt att fira lite extra när man blir 18 men hade nog knappt ens gett hälften av era summor i present. 18, visst man blir myndig, men om 2 år när barnet fyller jämt vad ger ni då?

Ja det är sant. 18 kanske inte är sån magisk ålder jämfört med när han blir 20. 

han brukar dock inte få så mkt när han fyller annars. dom där 10.000 vet sambons idé. Är nog han som jämför med barnens kusiner. 

nej han har en äldre telefon men iPhone 14 kostar 12000, inte den han har. 

• Anonym (Eget konto)
    Anonym (A) skrev 2022-11-23 13:28:32 följande:

De jag känner som sparar till sina barn gör det på ett särskilt konto som de själva står på. De måste alltså flytta över pengarna och ge det som gåva, det är mycket bättre av flera skäl ett av dem är att de kan välja helt fritt när barnen får pengarna. 
  • Aliona
    Anonym (A) skrev 2022-11-23 13:46:13 följande:
    Vi har ett konto till resp barn de får tillgång till vid 23 (tror jag det var, ev 22) års ålder, på rekomendation från banken.

Okej, vi fick inte den infon sist på banken utan det är 18 som gäller för dotterns konto. Bra att alternativ finns.
    Om man har öppnat ett konto i barnets namn så får barnet tillgång till det när hen är 18 år. Många, inklusive jag, har istället sparandet till barnet i förälderns namn, och man kan då välja att lämna över det när man vill, på 18-årsdagen eller senare. Med det sparandet vi har nu kommer vår son har några hundra tusen-upp till halv miljon i den åldern, men inte en chans att han får det som present på 18-årsdagen att göra vad han vill med! Sparandet är för att trygga hans framtid genom utbildning, lägenhetsköp etc. När han fyller 18 får han kanske en finare present, men troligtvis inte ens i storleken som ni pratar om. 
  • Anonym (aaa)
    Anonym (?) skrev 2022-11-23 13:09:27 följande:
    För mkt eller för lite som julklapp och 18-års present?inget sparat.

Min son fyller 18 på julafton. 

vi har inte sparat en krona faktist, vi är dåliga på att spara utan har rest för pengarna i stället och upplevt saker. I sann familjelivsanda ses väl detta som ett dåligt föräldraskap då alla spar till sina barn. 

Vi hade tänkt ge en iPhone 14 i julklapp och lite småsaker. Och boose-hörlurar + 10.000 kr i födelsedagspresent.

sonen är ingen som förväntar sig 100.000 som typ hans vänner kommer att få. 

är det lagom tycker ni? 

Skojar du? Det där är ju jättemycket att ge. 

Hur rimmar 10.000 i födelsedagspresent med "vi har inte sparat en krona"? 
  • Anonym (A)

Att man kan spara på eget konto istället för i barnets namn förstår jag också 🙂

Svar på tråden För mkt eller för lite som julklapp och 18-års present?inget sparat.