• Anonym (Ts)

Känner mig bortgjord.

Går på sk daglig verksamhet. Och pratar lite med en i personalen. Bara jag, hon och nån slags praktikant som är kvar då. Jag säger något om att

-vi har en halvtimme kvar innan vi slutar kl tre,   då hon svarar att
    -nej det gör vi inte, vi slutar kvart i, det har jag sagt till dig många gånger.
    -men det har du inte. Enligt hemsidan slutar vi kl tre.
    -det gäller för personalen ja men ni andra slutar kvart i. Jo flera gånger har jag sagt det till dig, det vet du.

Jag känner mig så tillsagd! Dessutom av en som är mindre än halva min ålder.

Grejen är, att detta är mycket känsligt för mig. En öm punkt, eftersom jag har en minnesstörning (efter en händelse. O det är därför jag öht går på den där verksamheten). O den skäms jag väldigt mycket för, hon säger alltså detta INFÖR den där mycket unga praktikanten (som antagligen inte får veta nåt om deltagarna där?) Ska det vara så här? Känns som att hon klädde av mig naken inför nån som inte borde få veta nåt om mig. 

Input, någon?

• Svar på tråden Känner mig bortgjord.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Varför) skrev 2022-11-23 22:27:35 följande:

Varför säger du att hon inte sagt det om du vet med dig att du har minnesstörning? Det vore ju inte så konstigt om du hade glömt det då, menar jag.

Men du ska absolut inte känna dig bortgjord. Nu vet du i alla fall när du slutar och det är väl bra?

Därför att jag inte ville gå in närmare på det inför den unge praktikanten, förstås. O med tanke på mitt handikapp känner jag mig ändå bortgjord, tyvärr. 
    Anonym (Beroende på) skrev 2022-11-23 22:32:17 följande:

Om hon bara sa det så där som en upplysning just för att du inte visste ska du inte ta åt dig. Om hon lät tyken, suckade, lät vass- ja, då ska du gå vidare med det. Men bortgjord är du inte. Inte ditt fel vare sig minnessvårigheten eller ifall mänskan var spydig.

Ja som en upplysning, om att hon sagt det så många gånger att jag faktiskt borde kommit ihåg det. Men inget av det negativa du nämner.

Behöver tid att bearbeta detta känner jag.
  • Anonym (Ts)

Kan inte säga att vi haft en diskussion tidigare direkt, mera då att hon kan ha sagt det av o till. Minns ju inte helt, som sagt. Den här gången var det mer en kortare ordväxling kan man kanske säga. 

Jag förstår att du vill hjälpa, det är bra. Vill inte bara ha det som du skrev, jag fattar. Är kanske inte så mottaglig nu ikväll bara. Behöver sova på vad du o andra har skrivit.

Anonym (E) skrev 2022-11-23 23:30:47 följande:

Då är det ett stort problem och säkert inte för bara dig. Självklart ska det vara tydligt vilka tider ni ska vara där. Att hon har haft denna diskussion med dig flera gånger ser jag som väldigt problematisk ur ett tillgänglighetsperspektiv. Du får ha fel men tiden ska inte bli en diskussion.

Jag försöker bara reda ut och hjälpa men vill du bara ha att hon gjorde fel och det är allvarligt....Ok. Hon gjorde eventuellt ett litet fel strax innan jobbdagen slutade beroende på hur det lät men inget allvarligt, inget som hängde ut dig, du kan ta det med henne när du träffar henne nästa gång lite enkelt. Utgå inte från att hon är insatt i din problematik.

• Anonym (18)

Du drar på vääääääääääldigt mång växlar för en direkt skitsak. Du blev påmind om något, för att du har problem med minnet. Det har många på daglig verksamhet, av olika anledningar. Praktikanten är förmodligen väl medveten om att brukare behöver påminnelser om diverse saker. Det var i alla fall jag när jag gjorde praktik i bland annat dv.

Släpp det.

• Fröken Allvar

Hej ts, hoppas att du har sovit på saken och vet hur du vill göra. Att prata med handläggare eller verksamhetschef var just tänkt som möjligheter för dig att undersöka andra möjligheter än där du är nu. Men du verkar trivas, och då är det ännu viktigare att ha en bra relation till personalen. Om personalen är som praktikanten ovan och upplever dina känslor som "vääääldigt stora växlar" kommer du inte att kunna nå henne. Du får nog känna av vad som blir bäst, prata eller släppa, men det är och kommer alltid att vara en ojämn maktsituation deltagare/personal, vilket personalen inte alltid tänker på. Det låter som att i just den här situationen så blev du smärtsamt medveten om att du var annorlunda än praktikant och personal. Du sa "vi slutar vid 15" och personalen gjorde skillnad på er, eftersom personalen den sista kvarten behöver tid för att avsluta dagen och kanske prata lite personal emellan. Då kände du dig kanske lite utanför eftersom det bara var ni tre kvar, förutom att du kände dig uthängd med dina minnessvårigheter.

• Kockobello

Ja, har man inte problem skaffar man sig. 

• Anonym (Varför)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-23 23:35:05 följande:
    Därför att jag inte ville gå in närmare på det inför den unge praktikanten, förstås. O med tanke på mitt handikapp känner jag mig ändå bortgjord, tyvärr. 

Ja som en upplysning, om att hon sagt det så många gånger att jag faktiskt borde kommit ihåg det. Men inget av det negativa du nämner.

Behöver tid att bearbeta detta känner jag.
    Nej jag förstår att du inte ville gå in närmare på det. Men om man inte vill diskutera något, så är det ju dumt att säga emot. Då kommer det ju garanterat att bli en diskussion. Bättre nästa gång att bara säga, Ja just ja, om du vill hålla låg profil.
  • Anonym (Om)

Om du nu vet att du har en minnesstörning så varför envisas du med att säga att hon inte sagt något tidigare? Är det inte bara bättre att säga att du glömt så är det över med den diskussionen sen? 

• Anonym (V)

Alltså
    För det första så får du sluta hur tidigt du vill. Daglig verksamhet är frivilligt och du är där så mycket du önskar.

Angående personalens beteende så var det onödigt av denne att påpeka att hon sagt det flera ggr. 

• Anonym (Aurora)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-23 22:09:28 följande:
    Känner mig bortgjord.

Går på sk daglig verksamhet. Och pratar lite med en i personalen. Bara jag, hon och nån slags praktikant som är kvar då. Jag säger något om att

-vi har en halvtimme kvar innan vi slutar kl tre,   då hon svarar att
    -nej det gör vi inte, vi slutar kvart i, det har jag sagt till dig många gånger.
    -men det har du inte. Enligt hemsidan slutar vi kl tre.
    -det gäller för personalen ja men ni andra slutar kvart i. Jo flera gånger har jag sagt det till dig, det vet du.

Jag känner mig så tillsagd! Dessutom av en som är mindre än halva min ålder.

Grejen är, att detta är mycket känsligt för mig. En öm punkt, eftersom jag har en minnesstörning (efter en händelse. O det är därför jag öht går på den där verksamheten). O den skäms jag väldigt mycket för, hon säger alltså detta INFÖR den där mycket unga praktikanten (som antagligen inte får veta nåt om deltagarna där?) Ska det vara så här? Känns som att hon klädde av mig naken inför nån som inte borde få veta nåt om mig. 

Input, någon?

Jag tycker att hon verkar otrevlig och förminskande i sitt sätt att prata om det var sådär hon tilltalade dig. Typ som om du vore ett småbarn, vilket såklart är helt fel. Är det här ett återkommande tema för den här personen, eller brukar hon vara schysst och respektfull? Om det var en engångsgrej kanske jag skulle glömma det, men iom att du reagerade så starkt på det (vilket jag förstår 100%!) kan det ju vara värt att ta det vidare, bara så att det inte händer igen.

Om du vet att chefen/verksamhetsansvarig är en vettig person skulle jag bara prata med henne/honom om incidenten. Det behöver ju inte bli en stor grej egentligen. Kanske mer att chefen får ta personen åt sidan och påminna henne hur man ska bemöta er som är där. Alla gör misstag ibland, men då måste man ju få lära sig av dem så att man kan bättra sig. 
  • Lönnsirap

Jag tänker att TS gör klokt i att kolla upp när dagverksamheten faktiskt stänger.

Står det 15 på hemsidan, så är det väl rimligtvis då de stänger. Jag tänker tyvärr att det inte är helt ovanligt att folk gör egna regler och att just den muntliga kommunikationen blir väldigt problematisk när folk har en minnesstörning. Personalen bör rimligtvis ha en tydlig kommunikation som går ut på att deltagarna känner sig bekväma och vet vad som gäller. 

Vad mer är knasigt på verksamheten? Att TS känner sig misslyckad är faktiskt ett problem. Som skattebetalare vill jag att dagverksamheter har ett bra bemötande och att personer som går dit får stöd. Inte blir nertryckta av någon som tycker att hen borde få sluta 15. 

Skulle det vara okej för er som skrivit i tråden om ICA stängde en kvart tidigare än de uppgett på skylten och hemsidan? Varför är det genast TS fel att dagverksamheten lämnar konstiga tider muntligt. Naturligtvis ska detta ske tydligt!

Ring och klaga, eller än bättre skicka in ett skriftligt klagomål till kommunen!

• Fröken Allvar
    Lönnsirap skrev 2022-11-25 09:38:34 följande:

Jag tänker att TS gör klokt i att kolla upp när dagverksamheten faktiskt stänger.

Står det 15 på hemsidan, så är det väl rimligtvis då de stänger. Jag tänker tyvärr att det inte är helt ovanligt att folk gör egna regler och att just den muntliga kommunikationen blir väldigt problematisk när folk har en minnesstörning. Personalen bör rimligtvis ha en tydlig kommunikation som går ut på att deltagarna känner sig bekväma och vet vad som gäller. 

Vad mer är knasigt på verksamheten? Att TS känner sig misslyckad är faktiskt ett problem. Som skattebetalare vill jag att dagverksamheter har ett bra bemötande och att personer som går dit får stöd. Inte blir nertryckta av någon som tycker att hen borde få sluta 15. 

Skulle det vara okej för er som skrivit i tråden om ICA stängde en kvart tidigare än de uppgett på skylten och hemsidan? Varför är det genast TS fel att dagverksamheten lämnar konstiga tider muntligt. Naturligtvis ska detta ske tydligt!

Ring och klaga, eller än bättre skicka in ett skriftligt klagomål till kommunen!

Först, fint att se att du reagerar.  Jag håller med om att när brukare inte trivs är det i första hand verksamheten som har misslyckats och inte brukaren. Samtidigt är det många behov och viljor som samlas i daglig verksamhet precis som på alla arbetsplatser. 

Eftersom ts vill gå i verksamheten befinner hon sig i en utsatt situation vad det gäller att säga ifrån. Mitt intryck är att det arbetar en del människor i daglig verksamhet som inte har så stor respekt för deltagarna, medan andra är fantastiska med dem och att möta dem och deras behov. Som ny deltagare kan det ta ett tag innan man lär sig hur personalen fungerar, och en del verksamheter har hög personalomsättning också. Men om andra än de direkt berörda uppmärksammar daglig verksamhet som en viktig del av samhället och som det ska ställas höga krav på så kan det bli bättre. Därför är jag glad att se din reaktion. 
Svar på tråden Känner mig bortgjord.