• Anonym (Barndomsvän)

Min barndomsvän är beroende av allmosor

Hej.
    Min barndomsvän har inget jobb pga psykisk ohälsa.
    Hon lever ensam med 4 barn som hon har varannan vecka.
    Varje månad under de sista åren har hon "lånat" pengar till mat och elräkningar.
    Grejen är att honaldrig kan betala tillbaka.
    Känns hårt nu i juletid att inte hjälpa henne.

Hur tänker ni? 

• Svar på tråden Min barndomsvän är beroende av allmosor
  • Fröken Allvar

Eftersom du vet att hon inte kan betala tillbaka beror det ju på om du vill känna att du "ger henne allmosor" eller inte. Det känns som om ni har fått en väldigt ojämn relation med åren. 

• Anonym (Barndomsvän)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-24 13:45:01 följande:

Eftersom du vet att hon inte kan betala tillbaka beror det ju på om du vill känna att du "ger henne allmosor" eller inte. Det känns som om ni har fått en väldigt ojämn relation med åren. 

Ja det känns inte bra alls att hon är beroende av mitt ekonomiska bidrag.
    Det gör att det inte är roligt att ge längre.
    Innan gav jag till jul så hon kunde köpa julmat och julklappar. 
    Men sen behövde hon till räkningar, mat och kläder månadsvis.
    Sista året har jag hjälpt henne med 500-3000 i månaden.
    Det blir mycket pengar när man slår ihop det.
    Men det känns hårt
  • Anonym (Slut)

Sluta ge henne pengar. Antingen får hon söka socialbidrag eller öka inkomsten på annat vis eller dra ner på utgifterna. Har man inte råd med nya kläder får man köpa på loppis. Detsamma gäller nästan allt f.ö. Du gör henne ingen tjänst alls att underhålla detta år efter år.

• Anonym (Sanna)

Oj jösses, du har verkligen gett din vän pengar. Tycker inte du ska ge henne mer, det är inte din uppgift som vän. Isåfall kan du ge stöttning mentalt, och ev hjälp att söka ekonomiskt bidrag från fonder etc. 

Vilken snäll människa du är! Men låt dig inte bli utnyttjad på det viset.

• Fröken Allvar
    Anonym (Barndomsvän) skrev 2022-11-24 13:50:29 följande:
    Ja det känns inte bra alls att hon är beroende av mitt ekonomiska bidrag.
    Det gör att det inte är roligt att ge längre.
    Innan gav jag till jul så hon kunde köpa julmat och julklappar. 
    Men sen behövde hon till räkningar, mat och kläder månadsvis.
    Sista året har jag hjälpt henne med 500-3000 i månaden.
    Det blir mycket pengar när man slår ihop det.
    Men det känns hårt
    Väldigt svår sits. När jag hade det väldigt tufft ekonomiskt i en av de perioder då jag haft det så beklagade jag mig nog lite för ofta för en väninna. En gång missuppfattade hon mig och trodde att jag bad henne om pengar. Det skulle jag aldrig göra då! Jag blev nästan kränkt. Än idag skulle jag ha svårt att ta emot pengar på det sätt du beskriver att du givit din väninna pengar. Samtidigt förstår jag hur det började och sedan bara fortsatte: ni är ju vänner. 
    En annan situation jag kommer att tänka på var när en annan väninna fick hjälp med hyran av en pojkvän innan de flyttade ihop. Han hade råd men sa ifrån. Då skaffade hon jobb och idag har de båda välbetalda jobb. Men i din väninnas fall är utsikterna att hon någonsin ska arbeta relativt små. Jag tror att du får förbereda dig på att hon kommer att känna sig sviken om du inte ger henne pengar, "du har ju råd" kanske hon resonerar. Du kan bjuda henne på fika eller mat ute, sådant uppskattade jag jättemycket på den tiden. Men efter flera år kändes det jobbigt att det var ojämnt. Än idag kopplar människor ihop mig med "lite pengar". Det går automatiskt. Du kanske automatiskt ser på henne på ett sätt som inte är det bästa för er vänskap? 
  • Tow2Mater

Tycker du ska hjälpa henne som vanligt nu i juletid. Efter julen kan ni sen sätta er ner och prata och du kan säga att du inte tycker det funkar längre.

• Fröken Allvar
    Tow2Mater skrev 2022-11-24 14:20:42 följande:
    Min barndomsvän är beroende av allmosor

Tycker du ska hjälpa henne som vanligt nu i juletid. Efter julen kan ni sen sätta er ner och prata och du kan säga att du inte tycker det funkar längre.

Det var en god ide. 
  • Anonym (Barndomsvän)
    Tow2Mater skrev 2022-11-24 14:20:42 följande:

Ja det får nog bli så för mitt samvete.
    Grejen är att jag är själv ensamstående sedan 6 månader så min ekonomiska situation ser annorlunda ut en tidigare. 
    Men det får bli sista månaden
  • Mandel

Vad gör hon för er vänskap? Vad är hennes bidrag till er relation?

Att hjälpa någon någon gång för att det skiter sig kan jag gå med på, men inte löpande. Då måste samhället, familjen, barnens pappa osv. gå in och stötta och hjälpa.
    Klarar hon inte av att ha sina barn ekonomiskt så får tyvärr pappan ha dem och flytta till mindre och ha varannan helg.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Barndomsvän)
    Mandel skrev 2022-11-24 14:50:08 följande:

Vad gör hon för er vänskap? Vad är hennes bidrag till er relation?

Att hjälpa någon någon gång för att det skiter sig kan jag gå med på, men inte löpande. Då måste samhället, familjen, barnens pappa osv. gå in och stötta och hjälpa.
    Klarar hon inte av att ha sina barn ekonomiskt så får tyvärr pappan ha dem och flytta till mindre och ha varannan helg.

Vad hon gör för vår vänskap...hmm . Finns där om jag behöver hjälp, kan vara allt från barnpassning till goda råd, filmsällakap,  promenadsällskap, tja hon är hon helt enkelt
    Deras pappor orkar nog inte ha dem mer än varannan vecka.
    Hon bor i en 3a med 4 barn med en hyra på 7500.
    Handlar på loppisar, och syr/piffar mycket själv. 
    Målar tavlor och säljer det hon har av värde.
    Ingen bil , inget körkort och inga dyra vanor.
    Hon får ut ca 19 000 i månaden med bostadsbidrag. Underhåll går hon inget få de delar på barnen.
    Hon har 2 barnbidrag.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Barndomsvän) skrev 2022-11-24 14:55:50 följande:
    Vad hon gör för vår vänskap...hmm . Finns där om jag behöver hjälp, kan vara allt från barnpassning till goda råd, filmsällakap,  promenadsällskap, tja hon är hon helt enkelt
    Deras pappor orkar nog inte ha dem mer än varannan vecka.
    Hon bor i en 3a med 4 barn med en hyra på 7500.
    Handlar på loppisar, och syr/piffar mycket själv. 
    Målar tavlor och säljer det hon har av värde.
    Ingen bil , inget körkort och inga dyra vanor.
    Hon får ut ca 19 000 i månaden med bostadsbidrag. Underhåll går hon inget få de delar på barnen.
    Hon har 2 barnbidrag.
    Hon låter tillräckligt med i matchen och jämställd för att fatta att din nya situation som ensamstående förändrar vad du kan bidra med. 
  • Jemp
    Anonym (Barndomsvän) skrev 2022-11-24 14:46:21 följande:
    Ja det får nog bli så för mitt samvete.
    Grejen är att jag är själv ensamstående sedan 6 månader så min ekonomiska situation ser annorlunda ut en tidigare. 
    Men det får bli sista månaden
    I sammanhanget kan ju det vara positivt med din nya situation. Dvs det är tydligt nåt som förändrats att "skylla på" även om det egentligen inte borde behövas- du har gjort mer än de flesta och är inte skyldig henne något.
  • Dockan
    Jemp skrev 2022-11-24 16:45:55 följande:
    I sammanhanget kan ju det vara positivt med din nya situation. Dvs det är tydligt nåt som förändrats att "skylla på" även om det egentligen inte borde behövas- du har gjort mer än de flesta och är inte skyldig henne något.
    Håller med om detta. Såg nej och hänvisa till din nya situation. 
  • Anonym (Barndomsvän)
    Jemp skrev 2022-11-24 16:45:55 följande:
    Ja , det kan nog avhjälpa den situationen.
  • Poison82

När man lånat ut en gång och de inte betalar tillbaka så slutar man helt enkelt låna ut efter det

• Anonym (Jk)

Tänker att det är vansinnigt att skaffa så många barn... Och att det finns ett socialt skyddsnät hon kan nyttja istället för att utnyttja andra. 

• Anonym (Emma)

Just nu lever jag på ekonomiskt bistånd (socialbidrag). Finns massor av organisationer som så här till jul ger en matkasse eller klädesplagg vid behov.
    Majblomman
    Giving people
    Basket brigade
    Stadsmissionen
    osv...

Men har hon psykiska problem som gör att hon inte kan sköta sin vardag så borde det finnas andra instanser som är inkopplade och kan stötta. Vet du vilka så ring och anmäl anonymt så kan hon få den hjälp hon behöver om inte för hennes skull så gör det för barnens.

Svar på tråden Min barndomsvän är beroende av allmosor