• Anonym (Hur?)

Hyresrätt i Stockholm

Hur sjutton får man en hyresrätt i Stockholm om man inte har jättelång kötid i bostadskön? 
    Går det ens? Finns det privata värdar man kan söka hos? 
    Vill inte ha i någon osäker förort utan tänker mig i ett anständigt och trevligt område och fräsch lägenhet med modern standard 

• Svar på tråden Hyresrätt i Stockholm
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-11-28 10:31:01 följande:
    Hahahahaha lycka till, det går snabbare att skicka ut en rymdsond till pluto än att få en hyresrätt i ett fins område och med bra standard. 
    Man köper bostadsrätter i stockholm.
    Hyresrätterna går till socialbidragstagare eller de som haft lyan sedan 30talet.
    Vi äger vår bostad idag. Hade dessförinnan en hyresrätt som vi sa upp eftersom vi köpte. Dumt, jävligt dumt. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Hur?) skrev 2022-11-28 11:40:10 följande:
    Vi äger vår bostad idag. Hade dessförinnan en hyresrätt som vi sa upp eftersom vi köpte. Dumt, jävligt dumt. 
    Låg den så som ni önskade? Eller varför var det dumt?
  • Anonym (kullerbytta)
    Anonym (Hur?) skrev 2022-11-25 11:10:00 följande:
    Hyresrätt i Stockholm

Hur sjutton får man en hyresrätt i Stockholm om man inte har jättelång kötid i bostadskön? 
    Går det ens? Finns det privata värdar man kan söka hos? 
    Vill inte ha i någon osäker förort utan tänker mig i ett anständigt och trevligt område och fräsch lägenhet med modern standard 

Här har du en som har hittat ett sätt. Det gäller att vara aktiv hos många privata hyresvärdar/små hyresvärdar. Men hon fick ihop 3 hyresrätter på 3 år. Till sig själv och hennes familj..så det går om man verkligen är dedikerad.

thelounger.se/31-vagen-till-bostad-i-stockholm 
    thelounger.se/59-vagen-till-bostad---del-2
  • Anonym (Micke)
    Anonym (kullerbytta) skrev 2022-11-28 14:06:56 följande:
    Här har du en som har hittat ett sätt. Det gäller att vara aktiv hos många privata hyresvärdar/små hyresvärdar. Men hon fick ihop 3 hyresrätter på 3 år. Till sig själv och hennes familj..så det går om man verkligen är dedikerad.

Jag har jobbat som förvaltare för en mindre hyresvärd och precis som hon skriver:

"följ upp DAGLIGEN. Det är INTE TUR som många i min närhet tror. Det är daglig uppföljning, dvs IHÄRDIGT JOBB ! "

Fy fan vad vi hatade denna kategori, 20-30 personer som varje dag ringde och
    frågade om någon ny lägenhet dykt upp. Trots att vi bad att  "RING INTE"
    så fortsatte terrorn. Vi strök dessa från kön snabbt och lät dom veta det om
    dom inte fattade hur jobbiga dom var. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Micke) skrev 2022-11-28 15:48:10 följande:
    Jag har jobbat som förvaltare för en mindre hyresvärd och precis som hon skriver:

"följ upp DAGLIGEN. Det är INTE TUR som många i min närhet tror. Det är daglig uppföljning, dvs IHÄRDIGT JOBB ! "

Fy fan vad vi hatade denna kategori, 20-30 personer som varje dag ringde och
    frågade om någon ny lägenhet dykt upp. Trots att vi bad att  "RING INTE"
    så fortsatte terrorn. Vi strök dessa från kön snabbt och lät dom veta det om
    dom inte fattade hur jobbiga dom var. 
    Men några måste ha gått före i kön. Antar att den här loungekvinnan hade ett vinnande sätt. 
  • Anonym (Micke)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-28 16:00:51 följande:
    Men några måste ha gått före i kön. Antar att den här loungekvinnan hade ett vinnande sätt. 
    Säkert, finns folk till allt.

Vi utgår från att hon talar sanning men min bild är att det hon beskriver är
    fullständigt omöjligt.

Men vem vet vad eller hur hon lyckades ( om hon nu gjorde det )

Fastighetsbolaget jag jobbade för hade 800 lägenheter i Stockholms innerstad
    och 25-30 blev lediga årligen, oftast genom att hyresgästen flyttade in på äldreboende.
    Efter renovering/sanering så såldes dom svart via mäklare.
    Den mälkaren som anlitades sålde en hyresrätt till mej för 12 år sedan och
    den ombildades sedan till BR

• Anonym (Hur?)
    Anonym (kullerbytta) skrev 2022-11-28 14:03:43 följande:

Tack för tips. Det är väl ungefär så som hon tipsar om som jag gör. Har en lista med olika köer och går in regelbundet. Men har säkert missat flertalet. 

men jag ifrågasätter sanningshalten lite i hennes inlägg. Hur skaffar man bostad åt någon annan. Nästan Alltid efterfråga de personliga dokument som man ska ladda upp i portalen. 

låter snarare som hon köpt svartkontrakt men försöker täcka över det genom en legitim bloggartikel. Vissa privata värdar hon länkar till är ju inte ens i Stockholm 

• Anonym (Hur?)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-28 12:17:44 följande:
    Låg den så som ni önskade? Eller varför var det dumt?
    Den var för liten, men bra område. Borde haft is i magen och försöka byta. Eller försökte gjorde vi men det tog tid och inga bra träffar. blev då att vi köpte istället och sa upp den 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Hur?) skrev 2022-11-28 19:12:26 följande:
    Den var för liten, men bra område. Borde haft is i magen och försöka byta. Eller försökte gjorde vi men det tog tid och inga bra träffar. blev då att vi köpte istället och sa upp den 
    Tack för svar. Är ert område nu sämre så kan ni kanske byta område om barnen är små eller om de inte kommit än eller om ni inte ska ha barn i familjen. I alla situationerna kan ni säkert byta område för er bostadsrätt om ni inte hittar en tillräckligt fin att hyra. 
  • Anonym (Hur?)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-28 19:20:06 följande:
    Tack för svar. Är ert område nu sämre så kan ni kanske byta område om barnen är små eller om de inte kommit än eller om ni inte ska ha barn i familjen. I alla situationerna kan ni säkert byta område för er bostadsrätt om ni inte hittar en tillräckligt fin att hyra. 
    Vi bor o ett bra område nu. Vill gärna bo på samma ställe men vill hellre hyra. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Hur?) skrev 2022-11-28 19:32:06 följande:
    Vi bor o ett bra område nu. Vill gärna bo på samma ställe men vill hellre hyra. 
    Då är jag med. Det är nog köa som gäller. Kolla hur långa kötider det är och se om ni måste lägga hyrplanen på hyllan eller om den är realistisk. 
  • Anonym (kullerbytta)
    Anonym (Hur?) skrev 2022-11-28 18:22:26 följande:

Tack för tips. Det är väl ungefär så som hon tipsar om som jag gör. Har en lista med olika köer och går in regelbundet. Men har säkert missat flertalet. 

men jag ifrågasätter sanningshalten lite i hennes inlägg. Hur skaffar man bostad åt någon annan. Nästan Alltid efterfråga de personliga dokument som man ska ladda upp i portalen. 

låter snarare som hon köpt svartkontrakt men försöker täcka över det genom en legitim bloggartikel. Vissa privata värdar hon länkar till är ju inte ens i Stockholm 

Det är bra fråga om det är sant eller inte, men jag väljer tro på att det ligger en  sanning i det.

En gammal kollega satt i ett jävligt skitigt läge med sitt ex där de hade barn ihop. Relationen var över och det var hennes lya. Desperat så sökte han runt främst för sin dotters skull. Han mådde fan inte bra. Hursom han mailade och ringde hyresvärdar och förklarade sin situation. 

Han fick svar av 2, varav en var whålins fastigheter. Han fick en fin 2a i huvudsta och ett erbjudande på en 3a i blackeberg av någon privat hyresvärd. Han tog 2an.

Däremot så tipsade han sin kompis om 3an i vällingby. Hyresvärden ville ha en snabb inflyttning och kompisen var redo att flytta redan dagen efter. Så han fick den.

PS, detta var dock 6 år sen. Spelreglerna är kanske annorlunda idag.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (kullerbytta) skrev 2022-11-28 21:26:31 följande:
    Det är bra fråga om det är sant eller inte, men jag väljer tro på att det ligger en  sanning i det.

En gammal kollega satt i ett jävligt skitigt läge med sitt ex där de hade barn ihop. Relationen var över och det var hennes lya. Desperat så sökte han runt främst för sin dotters skull. Han mådde fan inte bra. Hursom han mailade och ringde hyresvärdar och förklarade sin situation. 

Han fick svar av 2, varav en var whålins fastigheter. Han fick en fin 2a i huvudsta och ett erbjudande på en 3a i blackeberg av någon privat hyresvärd. Han tog 2an.

Däremot så tipsade han sin kompis om 3an i vällingby. Hyresvärden ville ha en snabb inflyttning och kompisen var redo att flytta redan dagen efter. Så han fick den.

PS, detta var dock 6 år sen. Spelreglerna är kanske annorlunda idag.
    Skönt att det löste sig för din kompis!
    Ja huvusta och Vällingby är nog lite enklare.
    Wåhlin Är jag med i, även om just dess områden inte är intressanta men vet att de har annat med 
Svar på tråden Hyresrätt i Stockholm