• Hyllemor

    Hur firar ni advent och decembermånaden? Har du kompromissat i utförandet av högtiderna sedan du fick partner eller barn?

    Alla familjer har olika traditioner. När jag och min man fick barn så krockade plötsligt några av våra egna barndoms traditioner och det tog några år innan vi kände oss helt nöjda med våra gemensamma traditioner. Hur var det för er?



    1. Har du kompromissat något kring traditionerna sedan du fick barn och partner?

    2. Hur firar ni advent? 

    3. När tar ni fram julpyntet?

    4. Hur firar ni Lucia? 

    5. Hur ser er julafton ut?

    6. Hur ser övriga juldagar ut?
  • Svar på tråden Hur firar ni advent och decembermånaden? Har du kompromissat i utförandet av högtiderna sedan du fick partner eller barn?
  • Hyllemor
    Hyllemor skrev 2022-11-27 01:56:15 följande:
    Hur firar ni advent och decembermånaden? Har du kompromissat i utförandet av högtiderna sedan du fick partner eller barn?

    Alla familjer har olika traditioner. När jag och min man fick barn så krockade plötsligt några av våra egna barndoms traditioner och det tog några år innan vi kände oss helt nöjda med våra gemensamma traditioner. Hur var det för er?


    1. Har du kompromissat något kring traditionerna sedan du fick barn och partner?
    2. Hur firar ni advent? 
    3. När tar ni fram julpyntet?
    4. Hur firar ni Lucia? 

    5. Hur ser julafton ut?

    6. Hur ser övriga juldagar ut?
    Oj, så konstigt redigerat mitt inlägg blev, men jag svarar i alla fall på frågorna själv, även om jag är mer nyfiken på era svar :)
    1. Har du kompromissat något kring traditionerna sedan du fick barn och partner?

    Julafton har vi kompromissat. Jag har under tonårstiden och vuxentiden inte tittat på Kalle Anka, medan min man gärna vill det. Han har å andra sidan inte direkt firat advent eller lucia, vilket jag vill. Min man vill ha stjärna i toppen av julgranen, men där har jag lagt in veto och har krävt spira från början, eftersom jag är uppvuxen med det och har lärt mig att Odens spjut representerar den långa traditionen av julen bättre än den kristna Betlehemsstjärnan. Det räcker att vi har "Betlehems stjärna" i flera fönster.
    2. Hur firar ni advent? 

    Jag firar advent som jag har gjort sedan jag var barn. På kvällen/natten dagen innan och efter att vår son har somnat tar vi fram ljusstakar och stjärnor, så att det lyser en stjärna i hans rum när han vaknar på morgonen. På morgonen tänder vi första ljuset i adventsstaken, äter pepparkakor och dricker glögg och julmust framför tv:n.
    En ny tradition som jag själv har infört är att en hustomte alltid flyttar in i en "nissedörr." Hustomten skriver brev till vår son och det är olika varje år vilken typ av hustomte det är. När vår son var yngre så var hustomten mer busig och gav uppdrag. I år skriver den alla brev i versform på rim och berättar om olika väsen som under århundrandernas gång har funnits i vårt närområde. 
    På kvällen högläser vi hela familjen ett kapitel i en bok med jultema.

    Andra advent åker vi till min mamma där hon har lekar, julmat och fika. Tredje advent brukar vi alltid bjuda in en vän hem till oss som inte har någon familj, äta julmat och bygga pepparkakshus eller julpyssla.
    3. När tar ni fram julpyntet?

    Adventsljusstakar och "pepparkakskalender" på natten innan första advent.Julgran och tomtar kommer fram dagen innan julafton. Det är hustomten som levererar julgranen, sedan flyttar han ut på julafton, men vi klär granen tillsammans.
    4. Hur firar ni Lucia? 

    Jag älskar lucia och arbetar som barnskötare, så jag firar alltid lucia på jobbet. På kvällen brukar jag, min man och barn gå till en kyrka eller kommunens luciafirande samt dessutom titta på luciatåget på SVT medan vi äter lussekatter, dricker glögg och julmust.

    5. Hur ser julafton ut?

    På morgonen har hustomten lämnat ett paket till vår son. Paketet innehåller alltid något som går att sysselsätta sig med under större delen av dagen. När jag var barn lade min mamma paketet i en julstrumpa som hängde på min säng. På förmiddagen går vi bort till kyrkan och lämnar vår sons tunna fingervantar på dörren bakom kyrkan, samt ett brev till hustomten som vår son har skrivit (när han var yngre med hjälp av oss) där han önskar att hustomten kommer tillbaka nästa år. (Enligt gammal tradition får man en ny hustomte om man lämnar ett par vantar bakom kyrkan på julafton.)

    Klockan 15 tittar vi på Kalle Anka, sedan öppnar vi julklappar. Vi har inte haft en jultomte sedan vår son var 3 år och avslöjade att det var pappa som hade klätt ut sig. Under min uppväxt slutade vi med tomte när jag var runt 5 år. Då tog valfri familjemedlem på sig en tomteluva och läste på paketen och delade ut dessa. Min man var den personen fram tills förra året då vår son plötsligt började dela ut julklapparna direkt efter Kalle Anka innan vi ens hade hunnit plocka fram tomteluvan.

    Min man är kristen (vilket jag inte är) så han brukar ensam gå till julotta eller midnattsmässa.

    6. Hur ser övriga juldagar ut?

    Övriga juldagar besöker vi släkt och vänner, tittar på julfilmer och äter kopiösa mängder med julgodis. Min man arbetar alltid nyårsafton och då brukar vara sista dagen för pepparkakor och alladinaskar, sedan plockas allt bort.
    Granen brukar tas ner efter bara några dagar eftersom våra katter har en tendens att använda denna som klätterträd så den brukar se ganska vissen ut snabbt.
  • Anonym (Jag)
    1. Har du kompromissat något kring traditionerna sedan du fick barn och partner?

    2. Hur firar ni advent? 

    3. När tar ni fram julpyntet?

    4. Hur firar ni Lucia? 

    5. HUR SER ER JULAFTON UT?

    6. Hur ser övriga juldagar ut?
    1) Ja min förra partner ville inte fira någonting alls, utom just jul, men då inte "all in" utan vissa delar. Det tog många år innan jag fick pynta så mycket som jag ville t ex. Vi firade alltid ensamma, utom ett par år när vi åt middag hos hans föräldrar på juldagen, men det var länge sedan nu.

    2-3) Jag vet inte riktigt, det här är första julen jag är själv sedan det tog slut så jag är väldigt ovan. Vårt barn ska vara med pappan i em/kväll, jag ska antagligen pynta lite grann idag och sedan blir det väl mer allt eftersom. Jag skulle vilja baka lite med barnet också någon helg.

    4) Kommer att gå på förskolans luciafirande, det blir nog trevligt. Inte säkert att vi bakar lussekatter men det är ju ett bra tillfälle då helgen innan.

    5) Igen, ingen aning. Vi har inte ens pratat om var barnet ska vara men jag tror det blir så att hen stannar hos mig på julafton och hos pappa på juldagen. Jag hoppas på traditionellt firande med härligheter hela dagen! Någon present på morgonen, mysig frukost, jullunch, julklappar, Kalle Anka på TV:n, någon god middag (barnet kanske får välja då), allmänt mys hela dagen liksom. Kommer ihåg när jag var barn så hade mamma julmusik på under dagen, det vore fint, och så vill jag att vi ska titta på mysiga saker på TV:n tillsammans (vi tittar knappt annars), filmer och sånt. Äta gott tillsammans, kramas en massa. Kanske göra något pyssel eller annat kul ihop.

    6) Förutom julafton och juldagen blir nog resten som vanliga dagar. Får se till att ta ut barnet och leka i snön, åka pulka och annat om vi har fått ordentligt med snö till dess :) Ta med lite fika, t ex mackor, varm choklad, någon godis eller lite fikabröd, kanske frukt....

    Det vore kul att göra eget julgodis också tillsammans :)

    Tack för tråden, jag har inte riktigt funderat på de här sakerna förut men nu känns det som att jag ändå börjar se fram emot jul lite grann.
  • Anonym (Sanna)

    Innan jag blev sambo så firade jag bara med min egen familj, sedan när jag träffade min blivande man så skiftas vi om varje år. Fungerar bra.

    Vi firar inte advent själva, men ibland blir vi bortbjudna, som idag.

    Är inte så mkt för julpynt, men har satt upp ljusstakar och stjärnor, granen kommer närmre julafton. Övrigt julpynt kan vara julblommor, någon tomte, röda ljus. Vi brukar ha ett datumljus i köket. 


     

  • Embla twopointoh

    1) Jag vet inte om vi kompromissat, jag ser det snarare som att vi format våra egna traditioner. Vissa bitar från min familj, vissa bitar från hans, och andra bitar kommer inte från vare sig den ena eller den andra. Maken är amerikan (han flyttade hit som barn) och när våra barn var små fick de öppna julklapparna på juldagsmorgonen, men när de blev större och lite mer medvetna ville de göra det på julafton, så det har vi gjort de senaste femton åren i alla fall.

    2) Vi firar inte advent i någon större utsträckning. Vi tar fram ljusstakarna/stjärnorna i fönstren till 1:a advent och tänder ett till levande ljus i staken varje söndag.

    3) Jag tar fram julpyntet i omgångar. Exakt datum beror lite på när jag hinner. I början av december tar jag fram julkrubban, sätter upp julgardiner (om jag inte redan gjort det i samband med 1a advent) och sätter en krans på ytterdörren. Runt lucia lägger jag på juldukar, virar girlanger runt trappräcket och så vidare. Granen klär jag helst den 23e på kvällen, men pga jobb och så vidare kan det bli några dagar tidigare (dock aldrig före den 20e).
    Jag tar bort det mesta till trettonhelgen, tycker till tjugondag knut är alldeles för lång tid, speciellt om granen barrar. Efter nyår är julen slut för mig.

    4) Om barnen har något luciatåg går vi på det, annars firar vi det inte. Jag brukar baka en omgång med lussebröd runt lucia, och jag har alltid gjort flera olika traditionella former, inte bara kusen, för att barnen ska få lite allmänbildning.

    5) Min mormor dog under pandemin, och innan den satte stopp för julfirandet med släkten så brukade mammas sida samlas hos henne (vi var inte med alla år, vissa firades med makens familj). Nu efter pandemin och när hon är borta har vi inte riktigt hittat något nytt sätt att fira på, men det lutar åt vartannat år med mina föräldrar och brors familj, och vartannat med min mans brors familj.

    6) Svärmor har alltid en kalkonmiddag under mellandagarna (exakt dag varierar, beror på om folk jobbar osv). Hon är amerikan och bjuder på en mer amerikansk julmiddag. Annars är mellandagarna inte så uppbundna. De av makens syskon som inte bor nära kommer ofta hit några dagar och det blir mycket att umgås med dem. Om vädret tillåter åker vi pulka en dag, med varm choklad eller glögg efteråt. Vi har alltid huset fullt av gäster mellandagarna/nyår.
    Nyårsafton har vi alltid gjort lite olika på. Vissa år firar vi med vänner, andra med släkt, och ytterligare andra hemma bara vi.

  • Anonym (Hemma bäst)
    1. Har du kompromissat något kring traditionerna sedan du fick barn och partner?
    Partner enbart- ja, lite. Firade med hans familj första åren, mest juldagen.
    Barn, nja, vi är mer hemma. orkar inte åka iväg. Skippade julgran flera år pga pilliga småbarn, men förra året hade vi en igen. Orkade inte julpynta nämnvärt första året med två barn pga extremt jobbigt andra barn. I år ska jag försöka göra hela huset igen. Och så blir det ju att köpa julklappar till barnen också. Vi köper inte till varann.

    2. Hur firar ni advent? 
    Kyrkan, tänder första ljuset i staken

    3. När tar ni fram julpyntet?
    Jag julstädar och julpyntar hela vårt stora hus och det tar några veckor. Började så smått idag med julgardiner i köket och lite i barnens rum. Adventsstakarna kom fram i fredags.

    4. Hur firar ni Lucia? 
    Inte alls såvida inte skolan har nåt jippo

  • Spucks
    1. Har du kompromissat något kring traditionerna sedan du fick barn och partner?

    Jag har ingen partner, så jag f
    år gära som jag vill. Fram till för 5 år sedan har vi (då var det dottern och jag) alltid firat med min mamma och mina systrar, men jag har brutit kontakten med min mamma för 4 år sedan, så nu är jag själv med mina barn (nu finns även en son), vilket är väldigt lungt och fint.


    2. Hur firar ni advent? 

    Vi "firar" inte advent, men jag har infört för n
    ågra år sedan att vi börjar med julgrejer på första advent. Det är för att ha en fast dag att se fram emot och för att inte börjar för tidig, för då blir jag trött på allt redan innan jul. Alltså vi pyntar lägenheten första advent, bakar för första gången, lyssnar på julsånger första gången, plocka fram julböckerna och en julmarknad besöker vi tidigast då (fast vanligvis senare). 
    Dottern och jag brukar även titta p
    å en del julfilmer under advent.
    Sedan har vi en adventskrans som vi pyntar dagen innan första advent.

    3. När tar ni fram julpyntet?

    Se punkt 2. Trädet kommer upp n
    ågra dagar innan julafton, max en vecka innan. Tradition här är egentligen att ställa upp och pynta den den 23e eller på julafton, men jag vill ha den uppe tidigare, för att få en bättre julkänsla. Sedan kastar jag ut den väldig snart efter nyår, för den tar rätt mycket plats i vardagsrummet.


    4. Hur firar ni Lucia? 

    Inte alls, eftersom vi inte är svenska och inte bor i Sverige. Men jag tycker det är fint och för n
    ågon vecka fick jag reda på att det finns ett framträdande i IKEA, så vi ska ta oss dit och titta. Lite av nostalgiska skäl och för att sonen, som aldrig bott i Sverige, ska få se det.

    5. Hur ser julafton ut?

    Vi har en finare frukost, vilket betyder att vi har en del saker som vi vanligtvis inte har (som smaksatt yoghurt) eller som vi sällan har och s
    å blir det mycket mat som vi annars inte har tillsammans (alltså müsli och bröd och ägg och ost och ... istället för "eller").
    Sedan gör vi något lite speciellt för sonen. Det betyder inte dyrt, en gång åkte vi tex. regionaltåg i staden, eftersom han älskar tåg. I år ska vi på en dockteater som spelar samma pjäs sonen redan har sett när han var 2 år (han är 5 nu) och som var även min dotters första besök i teatern när hon var 2 år fär 15 år sedan (och även med henne har vi sett samma pjäs flera julaftnar).
    Efter det går vi till en julmarknad. Det har vi tidigare gjort varje år, men inte de senaste åren eftersom det blev mer och mer folk för varje år, men dottern vill gärna, så i år ska vi gå igen.
    Efter det går dottern en promenad med sonen medan jag hjälper tomten ... eller det är "Christkind" som kommer hos oss, inte tomten. Då utökas även pyntet på träden med levande ljus och choklad. Barnen "letar efter Christkind" under sin promenad. Det kom min dotter på när sonen var 2, för att få honom att tycka det är kul med promenaden. Han kom ihåg det året efter, så det var väl en utmärkt idé :D

    6. Hur ser övriga juldagar ut?

    Inget speciellt. Vi har aldrig under min uppväxt har släktträffar under julen, det var alltid bara kärnfamiljen. Fast jag tycker det är lite synd, det hade nog varit kul för mig som barn att ha ett julfirande med alla kusiner den 25e eller 26e. 
    Mina föräldrar separerade när jag redan var vuxen och under m
    ånga år har vi haft ett lite firande med min pappa den 25e. Men det var mer jobb än nöje för oss alla (fyra systrar), förutom att maten var gott. Det mår låta elakt, men min pappa är helt jobbig. En gång var det bara jag med mina barn och min pappa, för mina systrar var borta allihopa och jag bjöd honom för jag tyckte synd om honom. Det var en dålig idé. I alla fall slippar jag det nu, för jag har även brutit kontakten med min far förra året. Så på juldagen är vi nog enbart hemma, njutar av resterna av julmaten och har det mysig.
  • Anonym (Hemma bäst)

    5. Julafton: julfika mitt på dagen, Kalle, julmiddag, julklappar, Karl-Bertil

    6. Juldagen äter vi samma mat + att jag gör Jansson. Hänt att vi blivit bortbjudna, dock inte i år. Annandagen:samma mat, hoppas kunna bjuda lite vänner hem hit, annars blir det nån av mellandagarna.

    Vår jul kännetecknas av lugn och ro hemma med den mat vi gillar så inte tusen sorter bara "för att". Barnen går ut och leker som vanligt, vi har ytterst sällan kallt till jul. Förra året var snödropparna tom uppe!


  • Kiyah
    1. Har du kompromissat något kring traditionerna sedan du fick barn och partner?
    Jag är iofs singel och har inga barn, men bor inneboende hos min bästa kompis så kan inte helt bestämma själv. Det har blivit så att just jul kör jag över honom nästan helt. MEN det beror på att han inte skulle fira jul alls annars, och absolut inte julpynta. Håller fortfarande på att utformas lite då det bara är 1 1/2 år sen jag flyttade hit.
    2. Hur firar ni advent? 
    Gör oftast inte annat än tänder nästa ljus i adventsljusstaken. Dricker glögg och julmust om vi känner för det. Någon helg i advent brukar vi försöka bjuda in hans föräldrar och syster med familj på adventsfika. Min familj bort för långt bort för att bli bjudna.
    3. När tar ni fram julpyntet?
    Stjärnorna i fönstren, julgardiner och adventsljusstaken med levande ljus SKA vara uppe senast 1:a advent, men gärna fredagen den helgen. Övrigt julpynt kommer upp eftersom, oftast veckan mellan första och andra advent och försvinner efter nyår. Jag har det gärna kvar till tjugondag knut, men min kompis fyller år i början av januari och vill att det ska vara borta då. Det är hans enda riktiga önskemål och då jag får gå all out med julpynt i hela huset och inte bara mitt rum så får han som han vill på den punkten.

    4. Hur firar ni Lucia? 
    Brukar inte fira något särskilt, kanske se nåt luciatåg på TV. Min katt brukar få blötmat och kanske nån leksak då det är hennes födelsedag. (kommer från en familj där alla födelsedagar, även djurens firas)

    5. Hur ser julafton ut?
    Förr brukade vi fira hos mina föräldrar (min kompis har varit med sen 2016 då han hellre firar med min familj än sin egen) med mina föräldrar, jag, kompisen, min syster och hennes sambo samt mormor. Nu kan mormor inte vara med på kvällen så vi firar lite med julfika hos henne på dagen på julafton och sen åker jag, min kompis och mina föräldrar hem till min syster och hennes sambo för julmat och julklappsutdelning så att vi är där lagom till Kalle.

    6. Hur ser övriga juldagar ut?
    Då det tar några timmar att åka till mina föräldrar/släkt så brukar vi åka dit dagen innan julafton och åka hem på annandagen. Brukar då försöka träffa så många som möjligt i släkten på mammas sida som jag alltid stått nära och sällan ser nuförtiden. Ingen fast plan, utan nån fika här och där och sedan åka hem. Det brukar jobbas i mellandagarna så det är skönt att bara ta det lugnt på kvällarna, det blir intensiva dagar runt jul med massa folk så det räcker. Kanske träffar kompisens föräldrar nån kväll. 
  • Mentat
    1. Har du kompromissat något kring traditionerna sedan du fick barn och partner?
    Minns inte riktigt, har varit singel i rätt många år nu. Förmodligen, i varje förhållande får man väl kompromissa en del?

    2. Hur firar ni advent? 
    Stjärnor och ljusstakar sätts upp på söndagen 1:a advent, det är inte adventstid för mig på lördagen. Litet glögg och pepparkaka hör till varje söndags tändande av adventsljuset. Annars, inget speciellt
     
    3. När tar ni fram julpyntet?
    "Lillejulafton", som det heter i Skåne: 23:e. Granen kläs på kvällen och krubban ställs fram, bredvid en liten kyrkmodell som stod hos min mormor och som därför har ett visst sentimentalt värde för mig. Granen står sedan tänd till tjugondag Knut, då den åker ut.
     
    4. Hur firar ni Lucia? 
    Ser vissa år på SVT:s Luciamorgon, annars inte alls. Singel med två pojkar (en hemma numera) - vi har ingen lucia i huset! Glad
     
    5. HUR SER ER JULAFTON UT?
    Jag och min bror fixar julbordet. Mycket är hemgjort, t.ex. ett knäckebröd som jag brukade baka tillsammans med min svärmor och numera gör på egen hand. På julaftons fm gör jag en janssons frestelse. Julbordet dukas upp ca kl 12-13, det tar ett tag. Sisådär kl 1 sätter vi oss till bords och sitter kvar nästan fram tills Kalle börjar. Att vi tittar på det beror nog mest på min mor, som är mer entusiastisk än resten av oss. Julklappar delas ut vid 5-tiden ungefär. Resten av dagen sitter vi och spelar litet spel och lyckas överleva på choklad, godis, nötter och clementiner!
     
    6. Hur ser övriga juldagar ut?
    Juldagen är en stillsam dag, ägnad åt kontemplation och kanske läsning av julklappar. Annandagen kan det vara dags att besöka andra. I övrigt är juldagarna efter det lugna, resterna från julbordet brukar räcka fram till nyår ungefär.
  • Hyllemor

    Alla era svar är så otroligt spännande! Likheterna känns kanske "tråkiga" men reflektera kring alla skillnader! Jag tycker att det är så himla spännande, för det här är sällan någonting som vuxna pratar kring. Jag själv arbetar på förskola och när barnen pratar spontant angående deras julfiranden (vi frågar ju inte rakt ut utan det är ju om ett barn vill berätta) så märker man de här små, små skillnaderna mellan varje familjs julfirande och det är så himla coolt. 

    Många trådar brukar komma efter jul både här och på FB hur man har blivit missnöjd om julen med sin partner, eller familj eller annat, och då brukar jag varje år fundera: Har ni egentligen pratat igenom vad ni själva ser som era traditioner? Jag har gjort det hemskt mycket med min partner, just för att jag alltid blev besviken typ de första 6 åren i vårt liv.


    Vad är en tradition egentligen? Bara för att de flesta tittar på Kalle Anka, är det då självklart när man äten julmat eller hur man ens öppnar paket? Jag kanske borde skriva en längre frågelista efter jul, men fram tills dess, fortsätt svara här.

  • Spucks

    Jag glömde skriva om en till tradition: den 6.12. kommer Nikolaus - kvällen den 5.12. ställer man sina stövlar framför dörren (putsade!) och under natten fyller Nikolaus den med jordnötter, äpplen, apelsiner och chocklad. Och kanske något små present.

Svar på tråden Hur firar ni advent och decembermånaden? Har du kompromissat i utförandet av högtiderna sedan du fick partner eller barn?