• Anonym (Grannen)

    Han vill inte hjälpa till att betala barnets kläder...

     
    Min granne är sjukskriven och har det inte så fett, tror runt 12000/mån. Hennes sambo driver egen firma men de kan absolut inte tala om ekonomin så hon vet inte vad han får ut för han är väldigt privat. Men runt 18-20000 gissar hon att han plockar ut.
    De har inte gemensam ekonomi. Han betalar alla utgifter kring huset då det enbart är hans, men de delar på matkostnader och behövliga saker till hemmet.
     
     
    Hon får barnbidraget.
     
    Han tycker att hon ska betala alla barnets kläder, 
    2 försäkringar ca 300
    barnets medlemsavgifter
    utrustning till aktiviteter
    månadspeng till barnet på 450/mån 
     
    Hon säger att ett barn kostar mycket mer i klädutgifter än vad som blir över när allt är betalt. Men han tycker hon bara tigger pengar, hon har barnbidraget punkt!
    Hon kan inte ens visa vad kläderna går på med kvitton för han bara vänder och går därifrån. (japp barnsligt beteende, men hon älskar honom)
     
    Han kan spara pengar, har 2 hus till, husbil, släpa, minigrävare, renoverar ett av husen med alla de utgifterna medan min hon får vända på varenda krona och går plus minus noll varje månad. 
     
    Hur får man honom att acceptera att hjälpa till med klädkostnaderna så att hon slipper hela utgiften och kanske själv kan sakta bygga upp eget sparande, för det är jättepsykiskt att ligga precis på gränsen hela tiden.
     
    Det måste vara något bra sätt så att han inte blir mer "arg" på henne att hon ber om pengar. 
     
    Hon kommer inte göra slut med honom.
  • Svar på tråden Han vill inte hjälpa till att betala barnets kläder...
  • Anonym (Om)
    Anonym (X) skrev 2022-11-29 08:21:15 följande:
    Hur har en granne sån koll att den vet vad man lägger på försäkring och krediter?
    För att du är hon själv som skriver. 
    Dessutom,  vad är en canserförsäkring?? 
    Gissning från min sida,  mannen börjar bli pank och firman går skit, därför är allt så hemligt.  Han försöker bara hålla skenet uppe.  Har sett exempel på det. 
  • Anonym (E)

    Oavsett vad hon har för utgifter så är det märkligt att han som pappa inte kan lägga till om det direkt handlar om saker till barnen. 
    Skulle de gå skilda vägar så har han väldigt mycket pengar undanstoppat och hon sitter med noll kronor då han bestämt att hennes pengar ska gå till.... osv
    Det bästa vore om de delade utgifterna och delade barnbidraget så de får hälften var. 

  • Anonym (Om)
    Anonym (E) skrev 2022-11-29 15:29:07 följande:

    Oavsett vad hon har för utgifter så är det märkligt att han som pappa inte kan lägga till om det direkt handlar om saker till barnen. 
    Skulle de gå skilda vägar så har han väldigt mycket pengar undanstoppat och hon sitter med noll kronor då han bestämt att hennes pengar ska gå till.... osv
    Det bästa vore om de delade utgifterna och delade barnbidraget så de får hälften var. 


    Å andra sidan verkar hon inte betala alls för boendet. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Grannen) skrev 2022-11-29 07:52:07 följande:
    Bra, barnets utgifter glömde jag... 

    Mobiler, bra!

    Hemförsäkring har hon genom facket, så den utgiften har hon med.

    El, sopor, vatten, avloppsrening, internet, står han för.

    Inga extra stremingtjänster. 

    Har glasögon. Men det är väl bara engångsavgift?

    Inga tandläkarbesök på några år. Hennes tandläkare finns där hon bodde tidigare och det är 25 mil dit, och hon vill inte byta, och givetvis kör man inte 50 mil för en kontroll...

    Men det börjar bli ganska mycket utgifter till slut... sedan är det alltid hon som betalar presenter så där försvinner ju lite de månaderna någon fyller år.
    Man kan ha ett glasögonabonnemang till fast månadskostnad. Nya glasogon behover man iallafall vartannat år om synen forändras pga ålder. Har hon linser behover hon väl nya varje år.

    Går hon inte till tandläkaren for koll/rengoring riskerar hon stora kostnader om några år. Hoppas iallafall barnet går till kontroller.
  • Anonym (S)

    Jag håller med om att deras upplägg är konstigt samtidigt som vi inte vet om det finns nån orsak till detta. Det känns som att många pusselbitar saknas...
    Grannfrun kanske har ett spel/shoppingmissbruk/skuldproblematik som gör att sambon inte vill ha hennes inblandning i ekonomin. 
    TS verkar ha viss insyn samtidigt som vi ju inte alls vet om grannen faktiskt berättar allt.
    Ts verkar ju ha köpt grannfruns historia utan att riktigt reflektera kring siffrorna, som ju inte går ihop alls. 
    Det framgår ju inte heller om sambon är pappan till barnet, vilket ju såklart också påverkar.

    Många skriver om ekonomisk misshandel gentemot henne men samtidigt bör hon ju ha ganska mycket pengar att röra sig med då sambon betalar många av de löpande utgifterna.


    Sen kan jag hålla med om att det är märkligt från sambons sida att inte vilja diskutera alls kring ekonomin helst om barnet är gemensamt.
    Men så utblottad kan jag inte tycka att hon är.
    Om hon inte gjort det är väl första steget att  fråga varför det är svårt för honom att dela med sig av ekonomin, om hon faktiskt inte vet det.
    TS skriver att barnet numera är så stort att hen kan handla kläder själv och är det deras gemensamma barn är det rimligt att anta att de levt tillsammans under många år. Det får ju en undra om upplägget varit så här under hela förhållandet eller om nåt hänt under resans gång.
  • Anonym (?)

    Deras relation låter ju lite märklig minst sagt. Men ekonomin då:

    Han får ut 18-20.000
    Hon får ut 12.000 (oklart med el utan BB)
    Han betalar allt på huset utom hemförsäkringen 
    Maten delar dom
    Hon betalar barnets kläder och mobil mm

    Det är ju inte direkt gratis att dra runt ett hus, förmodligen svårt under 10.000 /mån beroende på vad man har för uppvärmning och avtal för el och lån. Så jag tycker mannen har rätt här, han lär inte ha mycket över efter huset och buffertsparande.

    Sen undrar jag hur man lyckas med att lägga 1.000 /månad på kläder för ett barn. Vi har tre barn, kostnad för kläder i november 0 kr, oktober 1 underställ 199kr och skidstrumpor 3x99kr. 

    Tonåringen har visserligen egen budget, men inte en chans att hon snittar på 1.000 kr/mån.

    Går man dessutom på sjukpenning så får man ju rätta mun efter matsäcken tills man jobbar igen.

  • Anonym (Grannen)
    Anonym (?) skrev 2022-12-03 09:56:21 följande:

    Deras relation låter ju lite märklig minst sagt. Men ekonomin då:

    Han får ut 18-20.000
    Hon får ut 12.000 (oklart med el utan BB)
    Han betalar allt på huset utom hemförsäkringen 
    Maten delar dom
    Hon betalar barnets kläder och mobil mm

    Det är ju inte direkt gratis att dra runt ett hus, förmodligen svårt under 10.000 /mån beroende på vad man har för uppvärmning och avtal för el och lån. Så jag tycker mannen har rätt här, han lär inte ha mycket över efter huset och buffertsparande.

    Sen undrar jag hur man lyckas med att lägga 1.000 /månad på kläder för ett barn. Vi har tre barn, kostnad för kläder i november 0 kr, oktober 1 underställ 199kr och skidstrumpor 3x99kr. 

    Tonåringen har visserligen egen budget, men inte en chans att hon snittar på 1.000 kr/mån.

    Går man dessutom på sjukpenning så får man ju rätta mun efter matsäcken tills man jobbar igen.


    Jag får nog hålla börja hålla med om att det kanske är rätt jämt ändå... sedan GISSADE hon på hans inkomst... eftersom han har råd att renovera, han har varit på två utlandssemester själv, och har råd med grävare/husvagn/släpa/bra sparande på banken osv så borde han ha ut mer känns det som... 

    Det verkar ju som att du redan köpt alla kläder så att de finns hemma, toppen... Men säg om en av dem plötsligt skulle dra iväg i storlek, vad tror du det skulle gå på att köpa nytt så allt finns? (Inte ärva)
  • Anonym (X)

    Är barnbidraget inräknat eller får hon 12000 plus barnbidrag?

  • Anonym (?)
    Anonym (Grannen) skrev 2022-12-03 12:13:14 följande:
    Jag får nog hålla börja hålla med om att det kanske är rätt jämt ändå... sedan GISSADE hon på hans inkomst... eftersom han har råd att renovera, han har varit på två utlandssemester själv, och har råd med grävare/husvagn/släpa/bra sparande på banken osv så borde han ha ut mer känns det som... 

    Det verkar ju som att du redan köpt alla kläder så att de finns hemma, toppen... Men säg om en av dem plötsligt skulle dra iväg i storlek, vad tror du det skulle gå på att köpa nytt så allt finns? (Inte ärva)
    Vi köper kvalitetskläder när det behövs. Vinterjackor /overaller har jag köpt på outlet, rea eller begagnat. Går ofta att hitta bra rea på fel säsong. Typ 800-900 för en overall på 50% och då har den funkat i 4 säsonger. Vinterkängor köper alltid nya, har typiskt hållit två ibland tre säsonger, dom är dyrare runt 1.000 - lappen. Kvalitetsvantar nya ca 400kr men dom håller.

    Nu är dom större och växer inte ur lika snabbt, en jacka funkar 2-3 säsonger.

    Handlar mycket second hand, loppis, vi har bra såna ställen här. Blocket ibland. 50-60 för en vinterjacka/vinterbyxa, 20-40kr för andra plagg.

    Har ofta köpt kassar med kläder i kommande storlekar när jag hittat begagnat billigt och lagt på vänt. Nya vardagskläder ibland, Hm, Lager 157 mest. Ibland (sällan) märkes som Gant men då på rea.

    Vet att jag är snål men jag tycker ändå 12.000 /år och barn låter mycket.
  • Anonym (X)

    500:- i måmaden per barn till kläder är väl ganska väl tilltaget, speciellt om man köper begagnat?

  • Tow2Mater
    Anonym (Grannen) skrev 2022-12-03 12:13:14 följande:
    Jag får nog hålla börja hålla med om att det kanske är rätt jämt ändå... sedan GISSADE hon på hans inkomst... eftersom han har råd att renovera, han har varit på två utlandssemester själv, och har råd med grävare/husvagn/släpa/bra sparande på banken osv så borde han ha ut mer känns det som... 

    Det verkar ju som att du redan köpt alla kläder så att de finns hemma, toppen... Men säg om en av dem plötsligt skulle dra iväg i storlek, vad tror du det skulle gå på att köpa nytt så allt finns? (Inte ärva)
    Driver man egen firma kan det vara vissa saker man behöver just i jobbet, så allt handlar inte nödvandigtvis om hobby.
  • FuckGoggleAskMe
    Tow2Mater skrev 2022-12-03 14:45:41 följande:
    Driver man egen firma kan det vara vissa saker man behöver just i jobbet, så allt handlar inte nödvandigtvis om hobby.
    Ja inte för att jag vet vad grävare och släpa är, men kanske det är något som köpts för firmans pengar, och utlandsresorna kanske bestod av tåg till Hamburg med inkvartering på hostel. Eller var det 3 veckor till Bahamas på lyxhotell? Besparingarna på banken, är det 3 000, 30 000, 300 000 eller 3 000 000? 

    Sambon måste ju se till att barnen får kläder, men när inte ens TS vän verkar veta hur inkomster och utgifter ligger till i hennes eget hushåll, är det ju meningslöst för FL att gissa vad som är rimligt. Finns nog många som klarar av att betala både kläder, mat och annat med 12 000, när inte boendekostnader är medräknade. 
Svar på tråden Han vill inte hjälpa till att betala barnets kläder...