• Torna
    Mon 28 Nov 2022 10:36
    759 visningar
    3 svar
    3
    759

    Behandla eksem naturligt? Ammar

    Har haft eksem i olika former hela mitt liv och mycket har vuxit bort. Men har alltid fått behandla med starka kortisonkrämer och sprutor. Nu i vuxen ålder lider jag mest av dyshydroiskt eksem på händerna. Slutade med krämer under graviditet och höll på att bli galen av utslagen, och nu när jag ammar är det ännu värre. Det värsta är när eksemet är i fasen då det flagar. Har nästan ingen hud på vissa fingrar och svider helt fruktansvärt!

    Denna typ av eksem tros triggas av vatten, fukt, instängdhet och stress bla. Tvättar ju händerna nästan hela tiden nu med en bebis, men kan inte heller använda handskar då det nästan blir ännu värre. Och att smeta på kortisonkräm på händerna som jag kanske råkar förs över till mitt barn är inget alternativ.

    Någon som vet vad man kan göra för att behandla naturligt?

  • Svar på tråden Behandla eksem naturligt? Ammar
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Mon 28 Nov 2022 10:54
    #1

    Hudsalva med ringblomma kan vara bra och så klart olika oljor, t ex raps, oliv och solros. Aloe vera är bra för huden, det är en klassiker.

    Du kanske kan använda handskar vid vissa tillfällen, t ex om du byter blöjor. Använd diskhandskar i köket och vid städning, bara korta stunder. Be så klart din partner om avlastning med de bitarna ett tag framöver.

    Besök apoteket eller en hälsokostaffär och be dem ta fram en handkräm som du kan ha över nätterna, kombinera med bomullsvantar över så fungerar det ännu bättre.

  • Anonym (Atopi­ska)
    Mon 28 Nov 2022 11:02
    #2

    Jag har atopiska eksem och rent krasst handlar mina botemedel om att göra så mycket som möjligt utifrån de aktuella problemen!

    Så prata med vården. Jag får väldigt lätt infektion i huden om mina eksem blossar upp och det är heller inte speciellt lyckat med ett spädbarn. 

    Hade jag varit i din situation hade jag övervägt solarium, kortison+tunna bomullshandskar, äta avokado, nötter och annat fett. Dessutom hade jag pratat med vården ang. ev antihistamin och andra mediciner.

    I min värld behöver man väga nyttan med risken gällande hudproblem. Det är ju viktigt att skydda sitt barn mot onyttigheter, men det är ibland faktiskt riskabelt att hoppa över egen behandling. 

  • Anonym (Anna)
    Thu 1 Dec 2022 19:00
    #3

    Jag var där du är nu. Det som hjälpte mig var en starkare kortisonkräm som jag tog på schema till natten. Den har jag tagit periodvis och långa perioder utan. Mina tvillingar sov hela nätterna så då passade jag på.
    Sedan hade jag massor av olika handkrämer och salvor och jag tycker väl inte speciellt många är bra. Gjorde egen ringblomssalva och maskrossalva. De är bra men decubal repair var nog bäst.
    Använde dessa samtidigt som jag började...

    Inte använda hett vatten utan mer varmt/ljummet. (dusch, diska, tvätta händerna osv)
    Minska sockerintaget 
    Minska stressen
    Alltid vantar, oavsett om jag fryser eller inte (höst vinter vår)
    Dricka mer vatten (inget överdrivet utan normalt intag + 2 glas extra)
    Att det finns fett i maten
    Mer grönsaker
    Inget kaffe (koffein)
    Inga cigg (nikotin)

    Har inte haft eksem nu på snart två år. Det läkte ut. Men det tog flera år innan det hände. Det är en långsam läkningsprocess.

Svar på tråden Behandla eksem naturligt? Ammar