• ellisellinor

    Låta barn lägga upp videor på youtube?

    Jag har en son på 9 år som har ett stort intresse av att bli youtube. Han är autistisk och har inget intresse för sport och föreningsliv. Han har tjatat länge om att få en egen kanal och lägga upp videos på youtube. Ja har nu tillmötesgått honom och han har fått lagt upp några videos som jag granskat innan. 

    min sambo är emot detta och tycker att jag gör fel. hur gör ni andra med era barn om de vill detta? Vad tycker ni om denna frågeställning?

  • Svar på tråden Låta barn lägga upp videor på youtube?
  • Kotten23

    Så klart. Finns några  4-5 åringar som gör youtube för dom tycker det är kul. Sen att dom samtidigt Tjänar några miljoner samtidigt gör ju inget. 

  • ellisellinor

    Tack för svar.
    skönt att bli bekräftad. Ja och min sambo har delade meningar. Har tror att barn kan fara illa och bli mobbade för deras ?dåliga? videos och att inläggen är svåra att ta bort

  • Spucks

    Aldrig i livet! Man kan ju göra videos och utvecklas inom detta utan att lägga upp de på nätet. 9 år är alldeles för ung, tycker jag.

  • Mortiscia80
    ellisellinor skrev 2022-11-28 17:31:35 följande:

    Tack för svar.
    skönt att bli bekräftad. Ja och min sambo har delade meningar. Har tror att barn kan fara illa och bli mobbade för deras ?dåliga? videos och att inläggen är svåra att ta bort


    Han har både rätt och fel. Ja, det är lätt att bli mobbad men nej, det är inte svårt att ta bort inlägg som jag förstår det. Däremot verkar ingen av er tänka på att det finns pedofiler som gärna tittar på små 9-åringar (i helt vanliga situationer!). Det bästa vore att se till att alla klipp är privata så att man bara kommer åt om man har direktlänken. 9 år är alldeles för ungt att släppas lös på internet där ingen av er har någon kontroll över var innehållet tar vägen.
  • Dukallarmigdrömmare

    Nix min åttaåring får inte ligga ute på youtube, hennes kompis hade lagt ut på henne , fick be att de tog bort videorna där hon va med i.

  • Kotten23

    kanske dags å ändra uppfattning, man kan bara bli mobbad kränkt om man tillåter det. Det är ni föräldrar som lär barna att man ska bli ledsen över vissa ord beteende etc.  

  • molly50
    Kotten23 skrev 2022-11-29 07:53:33 följande:

    kanske dags å ändra uppfattning, man kan bara bli mobbad kränkt om man tillåter det. Det är ni föräldrar som lär barna att man ska bli ledsen över vissa ord beteende etc.  


    Är det inte bättre att lära sina barn att mobbning och kränkningar aldrig är ok?
    Och en 9-åring är ändå för ung för att vara ute på internet,tycker jag. 
  • Spucks
    Kotten23 skrev 2022-11-29 07:53:33 följande:

    kanske dags å ändra uppfattning, man kan bara bli mobbad kränkt om man tillåter det. Det är ni föräldrar som lär barna att man ska bli ledsen över vissa ord beteende etc.  


    Victim blaming at its finest!
  • Litorina

    Vi lät dottern lägga upp videos från det hon var elva. Men inte med bilder på sig själv och inte heller med sin egen röst (Det hon gör är musiksatta animerade filmer, sk edits). Vi har stängt av möjligheten att kommentera det hon lägger upp. Kontot bär inte hennes namn utan är helt anonymt. Precis som du granskar vi filmerna först och har tillgång till hennes konto. Vi har pratat om att hon måste ha koll på textinnehållet i musiken hon använder, så att det är något hon kan stå för att sprida. 


    Hon är väl medveten om att hon inte får berätta på nätet (i spelchattar och YT-kommentarer) vad hon heter, var hon bor eller går i skola och att unfrienda/blocka folk som ställer såna frågor eller beter sig olämpligt. 


    Det finns mycket skit där ute. Jag hade inte utsatt en autistisk nioåring för det. 

  • FuckGoggleAskMe

    Min son la upp en film med en kompis när han var 7, och sedan när han var 9 år la han upp en kort film med  sportinstruktioner. Han tyckte det var fantastiskt häftigt, men sen blev det inget mer. 


    Som jag hade väntat mig, var det bara några få av hans kompisar och släktingar som tittade. 


    Spännande att se sig själv på YouTube, typ känna sig som en kändis. Om han däremot hade velat ladda upp filmer konstant, hade jag tvekat. Det finns så otroligt många filmer på YouTube så chansen eller risken att någon främling skulle hitta filmerna är ytterst liten.

  • Litorina

    Min man har lagt upp filmer i sitt jobb. Instruktionsfilmer för det de gör. Men till och med de har fått väldigt otrevliga hat-kommentarer av folk som inte bryr sig ett dugg om själva filmen utan bara gillar att skriva fula ord offentligt. Välskötta konton ser du som användare ytterst sällan såna kommentarer i, för kontoinnehavaren plockar bort dem kontinuerligt. Men om kontohavaren är ett barn kan jobbet att ta bort sånt, även om det bara dyker upp sporadiskt, bli jättejobbigt.

    Jag skulle som sagt inte utsätta mitt barn för det. 

  • Earlgrey

    Kan ni inte göra en kompromiss, han får lägga ut ett eller två inlägg i veckan men att ni som föräldrar ska godkänna innan....

Svar på tråden Låta barn lägga upp videor på youtube?