• Mon 28 Nov 2022 21:16
    48942 visningar
    52 svar
    52
    48942

    Vad är det som förbrukar så mycket el hemma hos oss?

    Hej!
    Vi har köpt BRF radhus och är
    nyinflyttade. Vi försöker såsom många andra hålla koll på elförbrukningen då priserna är helt galna just nu. Vi kör spotpris via Greenly så vi får uppdatering varje dag om läget och förbrukning. Vi ligger på 14-15 kwh varje dag och då har vi inte använt diskmaskinen eller tvättmaskinen. 


    Vi betalar för värmen och vattnet i bostaden. Är det uppvärmningen av vattnet som drar så mycket? Förstår att övriga vitvaror osv drar mkt med men detta är alltså en dag då vi ej lagat mat/tvättar/diskar/använt luftvärmepump utan endast tex duschat/kokat kaffe tex.

    Ni som bor i radhus med luftvärmepump och betalar för egen värme, vad ligger er förbrukning på per dag?

  • Svar på tråden Vad är det som förbrukar så mycket el hemma hos oss?
  • sextio­talist
    Tue 6 Dec 2022 06:20
    #41
    askyfullofstars skrev 2022-12-05 21:42:06 följande:

    Hur bor du? Min förbrukning är utan värme :/


    I en lägenhet. Ingen värme ingår i detta  (vilket jag också skrev)
  • Tue 6 Dec 2022 11:29
    #42

    Vi bor i brf radhus men betalar inte för värme och vatten. När vi är bortresta förbrukar vårt hem 6-8 kWh. Det är kyl, frys, wifi system, larm, apparater i standby och ytterbelysning som kostar.

  • Fri 9 Dec 2022 13:05
    #43
    Loet skrev 2022-12-06 11:29:11 följande:

    Vi bor i brf radhus men betalar inte för värme och vatten. När vi är bortresta förbrukar vårt hem 6-8 kWh. Det är kyl, frys, wifi system, larm, apparater i standby och ytterbelysning som kostar.


    Vad har ni för avgift per månad? :) Avis där
    värmen ingår!!! 
  • Sat 10 Dec 2022 17:58
    #44
    askyfullofstars skrev 2022-12-09 13:05:58 följande:
    Vad har ni för avgift per månad? :) Avis där
    värmen ingår!!! 
    Det är alltid någon som i slutändan betalar....

    Det är inte svårt att förstå att i de fall där värme och varmvatten ingår i hyran eller avgiften så finns inget incitament att "snåla" eller försöka minska sin förbrukning.

    Jag hörde om ett exempel på en halvstor BRF med runt 150 medlemmar halverade sin totala förbrukning av varmvatten efter att de satt in individuella mätare för varje lägenhet och började debitera för förbrukad mängd.

    Du kanske gillar att kunna fläska på med förbrukningen av värme och varmvatten utan att det "kostar" dig något, men det är då ganska många som inte kan tänka sig att vara granne med dig.
  • Sat 10 Dec 2022 20:04
    #45
    Anonvm skrev 2022-12-10 17:58:41 följande:
    Det är alltid någon som i slutändan betalar....

    Det är inte svårt att förstå att i de fall där värme och varmvatten ingår i hyran eller avgiften så finns inget incitament att "snåla" eller försöka minska sin förbrukning.

    Jag hörde om ett exempel på en halvstor BRF med runt 150 medlemmar halverade sin totala förbrukning av varmvatten efter att de satt in individuella mätare för varje lägenhet och började debitera för förbrukad mängd.

    Du kanske gillar att kunna fläska på med förbrukningen av värme och varmvatten utan att det "kostar" dig något, men det är då ganska många som inte kan tänka sig att vara granne med dig.
    Just nu med dessa fruktansvärda priserna på el hade det Varit skönt att slippa ha ångest över det. Är ingen slösare i övrigt, när jag bodde i brf där vatten o värme ingick så stängde jag av vatten vid schamponering/tandborstning osv. Diskade fulla maskiner/tvättade fulla maskiner.
  • Mon 12 Dec 2022 04:33
    #46

    Vi har alla ångest över elen bust nu.

  • Mon 12 Dec 2022 10:52
    #47
    Soppatorsken677 skrev 2022-12-12 04:33:53 följande:

    Vi har alla ångest över elen bust nu.


    Det är fruktansvärt. 

  • Mon 12 Dec 2022 11:16
    #48
    askyfullofstars skrev 2022-12-12 10:52:21 följande:

    Det är fruktansvärt. 


     


    vårt hus / hushåll gör i snitt av med 4 kwh i timmen och då har vi gjort en himla massa åtgärder plus sänkt värmen? blir ingen rolig december.

  • Mon 12 Dec 2022 15:18
    #49
    Soppatorsken677 skrev 2022-12-12 11:16:53 följande:

     


    vårt hus / hushåll gör i snitt av med 4 kwh i timmen och då har vi gjort en himla massa åtgärder plus sänkt värmen? blir ingen rolig december.


    Det är samma här. Hur bor ni? Uppvärmning?
  • Mon 12 Dec 2022 15:29
    #50
    askyfullofstars skrev 2022-12-12 15:18:51 följande:
    Det är samma här. Hur bor ni? Uppvärmning?

     


    Vi har ett stort äldre hus om ca 350 m2 fördelat på 3 våningar. Uppvärmning via jordvärme. Vi har sju kakelugnar men tre fungerar att elda i.

    vi har bra värme på dom två nedersta våningarna ovh sämre på tredje för trycket räcker inte riktig. Tyvärr är det där barnen vill bo och dom vägrar flytta ner. Det är ca 18 grader där uppe nu men jag tvekar inte att sänka om jag måste så att det blir 15 grader. Dom har massa rum dom kan flytta ner till Om det blir för eländigt. Hellre det än 20 K i elräkning.

    I övrigt så gör vi knappt av med el, alla är jätteduktiga på att duscha snabbt. Stänga av, släcka och tvätta på natten. Det är bara värmen vi kan dra ner på och den är 90% av förbrukningen.

    Det går dock ingen riktig nöd på oss än så länge, men jag har roligare saker jag vill göra för mina pengar.


     

  • Mon 12 Dec 2022 16:00
    #51
    Soppatorsken677 skrev 2022-12-12 15:29:38 följande:

     


    Vi har ett stort äldre hus om ca 350 m2 fördelat på 3 våningar. Uppvärmning via jordvärme. Vi har sju kakelugnar men tre fungerar att elda i.

    vi har bra värme på dom två nedersta våningarna ovh sämre på tredje för trycket räcker inte riktig. Tyvärr är det där barnen vill bo och dom vägrar flytta ner. Det är ca 18 grader där uppe nu men jag tvekar inte att sänka om jag måste så att det blir 15 grader. Dom har massa rum dom kan flytta ner till Om det blir för eländigt. Hellre det än 20 K i elräkning.

    I övrigt så gör vi knappt av med el, alla är jätteduktiga på att duscha snabbt. Stänga av, släcka och tvätta på natten. Det är bara värmen vi kan dra ner på och den är 90% av förbrukningen.

    Det går dock ingen riktig nöd på oss än så länge, men jag har roligare saker jag vill göra för mina pengar.


     


    Vad har ni för elavtal?
  • Mon 12 Dec 2022 18:19
    #52
    askyfullofstars skrev 2022-12-12 16:00:24 följande:
    Vad har ni för elavtal?

     


    vi har Tibber rörligt timavtal så det är superviktigt för oss när vi gör saker på dygnet.

    Hur ser det ur för er?

Svar på tråden Vad är det som förbrukar så mycket el hemma hos oss?