Inlägg från: askyfullofstars |Visa alla inlägg
  • askyfullofstars

    Vad är det som förbrukar så mycket el hemma hos oss?

    Hej!
    Vi har köpt BRF radhus och är
    nyinflyttade. Vi försöker såsom många andra hålla koll på elförbrukningen då priserna är helt galna just nu. Vi kör spotpris via Greenly så vi får uppdatering varje dag om läget och förbrukning. Vi ligger på 14-15 kwh varje dag och då har vi inte använt diskmaskinen eller tvättmaskinen. 


    Vi betalar för värmen och vattnet i bostaden. Är det uppvärmningen av vattnet som drar så mycket? Förstår att övriga vitvaror osv drar mkt med men detta är alltså en dag då vi ej lagat mat/tvättar/diskar/använt luftvärmepump utan endast tex duschat/kokat kaffe tex.

    Ni som bor i radhus med luftvärmepump och betalar för egen värme, vad ligger er förbrukning på per dag?

  • Svar på tråden Vad är det som förbrukar så mycket el hemma hos oss?
  • askyfullofstars
    FredrikLiksom skrev 2022-11-28 21:59:06 följande:
    Som jag tolkar det så har ts egen värmepump och egen varmvattensberedare och har därför kallhyra.
    Precis så! Det stämmer :)
  • askyfullofstars
    Ida83 skrev 2022-11-28 22:48:12 följande:

    Ungefär så mycket går det för oss också varje dag om vi är på semester och inte använder något aktiv. Antar att det är varmvattenberedare, kyl, frys mm. Vi bor i radhus och detta var på sensommaren och ingen värme var igång.


    Kändes bara så mkt för i vår gamla bostad (bostadsrätt) då levde jag utan Att tänka alls. Tvättade halvfulla maskiner, diskmaskin 2 ggr per dag, torktumla i timmar och inte ens då låg jag på den förbrukningen per dag.
    Vad har ni för värmesystem hemma? Vad ligger förbrukningen på om ni är hemma?
  • askyfullofstars
    Anonvm skrev 2022-11-28 21:25:23 följande:
    Lite rörigt formulerat?

    Tolkar jag inlägget rätt att ni har någon form av vattenburen värme som föreningen/samfälligheten har kollektivt, som sen mäts per lägenhet och faktureras förbrukning?

    Om ni har detta så bör även varmvattnet komma härifrån? Känns som en märklig lösning om ni har kollektiv värme via t.ex fjärrvärme men alla har separata vvb i resp lägenhet för varmvatten?
    Vi har kallhyra. Hemma har jag varmvattenberedare och luftvärmepum. :)
  • askyfullofstars
    Dockan skrev 2022-11-29 07:16:11 följande:

    Låter rimligt. Vi har annan uppvärmning än el (pellets), men antal kwh vi förbrukar (om man räknar om pellets) så är det i alla fall 40 proc som är pellets. Värme är en väldigt stor del av ens energiförbrukning. Ni kan sänka 1-2 grader inne - det påverkar mycket. 


    Men vi har inte ens på värmen inomhus just nu. När vi drar igång värmen ligger vi på 22 kWh cirka. Det är därför jag funderar. Det är alltså bara kyl/frys och varmvattenberedaren som är igång en vanlig dag.
  • askyfullofstars
    FredrikLiksom skrev 2022-11-29 10:24:25 följande:
    Är du verkligen säker på det? Känns konstigt att inte har värme på när det är så kallt ute. Ni måste ha väldigt bra isolerat. 

    Du har inte några värmesystem som står och jobbar som sjutton bara för att du inte har värmepumpen igång? Typ golvvärme eller elradiatorer?
    Det är otroligt bra isolerade radhus. Jag frös mer i min BRF bostadsrätt (lägenhet) än här. Vi är mitt emellan två hus med och hantverkaren som var här kommenterade tydligen i tidigare renovering att det är sällan han ser så bra byggda hus. Varken golvvärmen i badrummet och elementen är på heller. Det är därför jag undrar vad det är som drar. Kan det vara varmvattenberedaren? Jag har ingen aning vad en sådan kan tänkas dra men känd bara oerhört mkt när inte ens värmen är igång.
  • askyfullofstars
    Mandelskorpan skrev 2022-11-30 11:51:57 följande:

    Hänger inte riktigt med på vad ni har för uppvärmning. Har ni vattenburet system och en luft/vattenvärmepum? Eller har ni direkten med elektriska element och en sån där liten luft/luftvärmepump som sitter uppe på väggen?


    Vi har elradiatorer (oljefyllda element) och luftvärmepump! Så elementen vill jag inte slå på för som
    jag förstår det som är det direktverkande el där. Jag är helt nyinsatt i allt men jag hoppas du förstår mig ändå. Luftvärmepump ska vara ett energisnålt uppvärmningssystem så är inte orolig för den biten. Jag bara undrar vad det är som förbrukar upp till 14-17 kwh de dagar vi knappt är hemma 😅
  • askyfullofstars
    Stello skrev 2022-11-30 12:12:59 följande:
    Vi bor i villa och har varken element eller luftvärmepump igång utan eldar enbart i kamin (jag är hemma på dagarna så det funkar att göra så). Nu har jag varit borta på förmiddagen och inte eldat sen igår eftermiddag/kväll... 3 grader ute och 15,9 grader inne. Någon värme från igår kan ju inte finnas kvar tänker jag....

    TS, vi ligger på mellan 10-14 kwh/dag om vi inte har någon värme på. 2 vuxna och 3 barn, huset är 155 kvm stort. Men då har vi använt oss av spis/ugn, diskmasin osv säkert kört någon tvättmaskin också.
    Ja alltså som jag förstår det som så har vi inget annat system att värma upp huset med. 
    vad ligger ni för förbrukningen om ni tex skulle köra på luftvärmepumpen? 
  • askyfullofstars
    Anonvm skrev 2022-11-30 17:09:25 följande:
    Värmen "sätter sig" i huset, beroende på luftväxlingen så kyls det av i olika takt.

    Men man kan absolut hålla dräglig innetemp även om man gör uppehåll i eldningen.... Men efter 10-12tim som du beskriver börjar det absolut att kylas av ordentligt...

    Att TS beskriver att de inte har någon värme alls på och ändå ha "normal" innetemp under rådande utetemp är helt orimligt, oavsett isolering.

    TS har heller inte svarat på frågan ang vilken ventilation radhuset har.... FTX med elspets ligger nära till hands att gissa på....
    Jag hade GÄRNA besvarat frågan men jag har faktiskt vidarebefordrat den till styrelsen så jag kommer att återkomma. Du har väldigt bra koll så jag hoppas det är
    ngr jag har missat. Gick genom alla papper från köpet men ingenstans stod det ngt om ventilationen. Känner att det borde finnas info någonstans?
  • askyfullofstars
    Anonvm skrev 2022-11-30 19:51:17 följande:
    Styrelsen kommer du få ett garanterat svar av.

    Men du kan väl titta dig omkring själv? Luften kommer in på något sätt och den åker ut på något sätt...

    Självdrag genom murstock och otätheter känns osannolikt i ditt fall...

    Någonstans finns ser du ventilationsdon, det normala är frånluft i kök och våtutrymmen såsom badrum/tvättstuga.
    Om det finns tilluftsdon så sitter de vanligtvis i sovrum och allmänna utrymmen såsom hallar och vardagsrum. Hittar du ett tilluftsdon så håll handen framför och känn på luften som kommer in, är den varmare är utetemperaturen så har du någon form av uppvärmning av tilluften.
    Hittade en i sovrummet som jag kände på men det kändes inte varmt. Var rätt stilla där? Finns en sån i sovrummen här uppe, och där nere. Men mysteriumet kvarstår, vill ju gärna veta vad det är som drar 14-17 kwh även om det är lite så är det intressant att veta! :)
  • askyfullofstars
    Anonvm skrev 2022-11-30 21:14:28 följande:
    "inte varmt" ?

    Jag vet inte vad det är för utetemperatur där du bor just nu när du kände efter.
    Men om det är som i stora delar av landet så lär det ligga runt nollan....

    Nollgradig luft som rör sig känns "iskall" mot naken hud....

    "inte varmt" som du beskriver det kan mycket väl vara 15 grader?

    Om det är så att luften som kommer in i lägenheten är 10-15 grader när det är nollgradigt ute så blir den på något sätt uppvärmd på vägen in......

    Haha förlåt men det känns som att du blir upprörd när jag skriver att det inte är varmt. I mitt huvud så trodde jag det skulle vara lite varmare. Det var hur som kallt! Vi pratade med en granne häromdagen att det kändes inte som luftvärmepumpen värmde alls på ovanvåningen då rekommendera han oss att se över ventilerna då de släpper in luft med, vet inte om det har ngn betydelse. Det var innan jag skrev tråden så frågade inget mer. 


    Jobbar du med ventilationer? Jag är verkligen helt ny på detta så ber om ursäkt. Där jag bor (strax Utanför gbg) är det 3 grader ute. I rummet utan värme är det typ 13 grader nu. Det ska bli spännande att få svar från styrelsen. 

  • askyfullofstars

    Hej! 


    Svaret jag fick av styrelsen var såhär:
    ? Hej!


    Det är en luftvärmepump som i många fall skall räcka till att värma upp huset. I vissa fall när det är extra kallt så finns elementen som går på direktverkande el. Om nu inte luftvärmepumpen ger värme så får ni felanmäla detta.
    Mvh styrelsen?

    Med andra ord verkar ventilationen inte ha någon större betydelse här. 
  • askyfullofstars
    FredrikLiksom skrev 2022-12-05 19:27:00 följande:

    Då bör elementen vara igång?


    Är dem inte lika kalla som badkaret så är dem igång.


    Men de är ju avstängda? Finns en on och off knapp. All är av. 
  • askyfullofstars
    sextiotalist skrev 2022-12-05 17:58:59 följande:

    Min mamma, som bor själv, har ny luftvärmepump och använder sällan de andra elementen ligger kring 6000 kWh per år.
    Dvs som er ungefär. Det är garanterat uppvärmningen och varmvattnet som drar.
    Du var nog inte medveten om hur mycket el du använde i förra boendet.
    En vardag med matlagning, tv och belysning så ligger vi på ungefär 6 kWh. Jobbar jag hemifrån så ökas det på med en eller 2 kWh  (jobbdator och skärm)
    Är vi bortresta så ligger det kring 2 kWh (i hyran ingår varmvatten och värme)


    Hur bor du? Min förbrukning är utan värme :/

  • askyfullofstars
    Anonvm skrev 2022-12-05 18:16:34 följande:
    Du kan omöjligt ha dräglig temperatur inne nu helt utan någon form av uppvärmning igång, oavsett hur välisolerat det än må vara.
    Jag vet inte vad jag med ska göra. Styrelsen skrev att dessa två är uppvärmningssystemen i huset.
    Nu när det har gått åt minus så har jag haft 12-13 grader inomhus. (har slagit på värmen nu). Finns inget annat än luftvärmepumpen och elementen som inte är på. 
  • askyfullofstars
    Loet skrev 2022-12-06 11:29:11 följande:

    Vi bor i brf radhus men betalar inte för värme och vatten. När vi är bortresta förbrukar vårt hem 6-8 kWh. Det är kyl, frys, wifi system, larm, apparater i standby och ytterbelysning som kostar.


    Vad har ni för avgift per månad? :) Avis där
    värmen ingår!!! 
  • askyfullofstars
    Anonvm skrev 2022-12-10 17:58:41 följande:
    Det är alltid någon som i slutändan betalar....

    Det är inte svårt att förstå att i de fall där värme och varmvatten ingår i hyran eller avgiften så finns inget incitament att "snåla" eller försöka minska sin förbrukning.

    Jag hörde om ett exempel på en halvstor BRF med runt 150 medlemmar halverade sin totala förbrukning av varmvatten efter att de satt in individuella mätare för varje lägenhet och började debitera för förbrukad mängd.

    Du kanske gillar att kunna fläska på med förbrukningen av värme och varmvatten utan att det "kostar" dig något, men det är då ganska många som inte kan tänka sig att vara granne med dig.
    Just nu med dessa fruktansvärda priserna på el hade det Varit skönt att slippa ha ångest över det. Är ingen slösare i övrigt, när jag bodde i brf där vatten o värme ingick så stängde jag av vatten vid schamponering/tandborstning osv. Diskade fulla maskiner/tvättade fulla maskiner.
  • askyfullofstars
    Soppatorsken677 skrev 2022-12-12 11:16:53 följande:

     


    vårt hus / hushåll gör i snitt av med 4 kwh i timmen och då har vi gjort en himla massa åtgärder plus sänkt värmen? blir ingen rolig december.


    Det är samma här. Hur bor ni? Uppvärmning?
  • askyfullofstars
    Soppatorsken677 skrev 2022-12-12 15:29:38 följande:

     


    Vi har ett stort äldre hus om ca 350 m2 fördelat på 3 våningar. Uppvärmning via jordvärme. Vi har sju kakelugnar men tre fungerar att elda i.

    vi har bra värme på dom två nedersta våningarna ovh sämre på tredje för trycket räcker inte riktig. Tyvärr är det där barnen vill bo och dom vägrar flytta ner. Det är ca 18 grader där uppe nu men jag tvekar inte att sänka om jag måste så att det blir 15 grader. Dom har massa rum dom kan flytta ner till Om det blir för eländigt. Hellre det än 20 K i elräkning.

    I övrigt så gör vi knappt av med el, alla är jätteduktiga på att duscha snabbt. Stänga av, släcka och tvätta på natten. Det är bara värmen vi kan dra ner på och den är 90% av förbrukningen.

    Det går dock ingen riktig nöd på oss än så länge, men jag har roligare saker jag vill göra för mina pengar.


     


    Vad har ni för elavtal?
Svar på tråden Vad är det som förbrukar så mycket el hemma hos oss?