• Faxze

    Hur gick det på Högskoleprovet?

    Själv fick jag 1.7 så det är jag grymt nöjd med. Det räcker för alla utbildningar i Sverige. Nu ska jag bara bestämma vad jag vill studera nästa höst.

    Sedan har jag en vän på FB som skrev att han var en av 18 som skrev 2.0. Han visade även upp sitt provresultat så han har verkligen klarat 2.0.

    38000 skrivande och 18 som får 2.0. Har det alltid varit så svårt att få 2.0?

    Har även vänner som fått 0,8 och 0,85 . Har ännu fler vänner som skrivit, men som jag inte vet vad de fått.

  • Svar på tråden Hur gick det på Högskoleprovet?
  • Anonym (Tyvärr)

    Provet har inte blivit svårare men de sökande har blivit mindre bildade.

  • BuoBä

    Whaaat? Kommer man in på vilken utbildning som helst med 1,7?!? 
    Jisses. Jag kom in som reserv med 1,8, på en ingenjörsutbildning. Det var i och för sig 20+ år sen nu...

  • Anonym (2.0)

    Syrran har fått 2.0 två år i rad. Jag är stolt men den intelligensen gick förbi mig kan jag konstatera Cool

  • cosinus
    Anonym (2.0) skrev 2022-12-01 13:31:19 följande:

    Syrran har fått 2.0 två år i rad. Jag är stolt men den intelligensen gick förbi mig kan jag konstatera Cool


    Mest förundrad över att man skriver det igen om man fått 2.0 :)

    Jag har iofs skrivit det en gång med vetskapen om att jag aldrig skulle använda resultatet. Det var mer en ren principgrej, att jag ansåg att jag måste kunna skriva bättre än jag gjort tidigare (och det gjorde jag). Men med 2.0 faller det argumentet lite :)
  • Tusselina
    BuoBä skrev 2022-12-01 13:27:19 följande:
    Whaaat? Kommer man in på vilken utbildning som helst med 1,7?!? 
    Jisses. Jag kom in som reserv med 1,8, på en ingenjörsutbildning. Det var i och för sig 20+ år sen nu...
    Ja det låter nytt, de behövde ju lotta platserna på läkarprogrammet mellan de som hade 2.0 och högsta möjliga meritvärde i andra kategorier ett tag. 

    Förstås alltid funnits de utbildningar där inte alla platser fylls, gick faktiskt med en ett tag som skrev 0.2 första gången och 0.1 andra gången och då försökte hon, det blir ju högre om man bara gissar slumpvis. 

    Tror det var runt 18 som fick 2.0 den gången jag fick det också. 
  • Anonym (2.0)
    cosinus skrev 2022-12-01 13:37:55 följande:
    Mest förundrad över att man skriver det igen om man fått 2.0 :)

    Jag har iofs skrivit det en gång med vetskapen om att jag aldrig skulle använda resultatet. Det var mer en ren principgrej, att jag ansåg att jag måste kunna skriva bättre än jag gjort tidigare (och det gjorde jag). Men med 2.0 faller det argumentet lite :)
    För att man kan? Kolla om man klarar det igen? Ingen aning....
  • Tusselina
    Anonym (2.0) skrev 2022-12-01 13:42:43 följande:
    För att man kan? Kolla om man klarar det igen? Ingen aning....
    Alltså det är ju lite kul att skriva det också så hade nog kunnat göra det igen av den anledningen om jag hade tid och pengar över :)
  • Anonym (Ändrat)
    BuoBä skrev 2022-12-01 13:27:19 följande:

    Whaaat? Kommer man in på vilken utbildning som helst med 1,7?!? 
    Jisses. Jag kom in som reserv med 1,8, på en ingenjörsutbildning. Det var i och för sig 20+ år sen nu...


    Det är färre som får 2.0 nu jämfört med 1990-talet då principen för fördelningen har ändrats. 2.0 då var det cirka 1 av 200 som fick och nu är det cirka en på 2000. Det som då var 2.0 motsvaras nu av cirka 1.75-1.80.

    Så ja, det har blivit mycket svårare att få 2.0. Anledningen till detta är att man inte ville ha lottdragning för populära utbildningar. Så istället för att lotta bland de som fått 2.0 ändrade man skalan på högskoleprovet så antagningsgränsen hamnar runt 1.75 för de absolut mest populära utbildningarna.
  • BuoBä
    Anonym (Ändrat) skrev 2022-12-01 13:46:48 följande:
    Det är färre som får 2.0 nu jämfört med 1990-talet då principen för fördelningen har ändrats. 2.0 då var det cirka 1 av 200 som fick och nu är det cirka en på 2000. Det som då var 2.0 motsvaras nu av cirka 1.75-1.80.

    Så ja, det har blivit mycket svårare att få 2.0. Anledningen till detta är att man inte ville ha lottdragning för populära utbildningar. Så istället för att lotta bland de som fått 2.0 ändrade man skalan på högskoleprovet så antagningsgränsen hamnar runt 1.75 för de absolut mest populära utbildningarna.
    Tack för den förklaringen. Vore kul att skriva det igen och se vad man får. På stenåldern när jag skrev det så var det en allmänbildningsdel som handlade mycket om aktuella händelser i Sverige. Jag hade precis kommit hem från ett år utomlands och hade noll koll. Det drog ner mitt resultat en del. Men den delen är borta nu har jag förstått det som.
  • Anonym (Ändrat)
    Anonym (Ändrat) skrev 2022-12-01 13:46:48 följande:
    Det är färre som får 2.0 nu jämfört med 1990-talet då principen för fördelningen har ändrats. 2.0 då var det cirka 1 av 200 som fick och nu är det cirka en på 2000. Det som då var 2.0 motsvaras nu av cirka 1.75-1.80.

    Så ja, det har blivit mycket svårare att få 2.0. Anledningen till detta är att man inte ville ha lottdragning för populära utbildningar. Så istället för att lotta bland de som fått 2.0 ändrade man skalan på högskoleprovet så antagningsgränsen hamnar runt 1.75 för de absolut mest populära utbildningarna.
    Kollade upp 1.8. År 1998 var det cirka 3,5% som hade 1.8 eller högre. I år är det cirka 3.5% som har 1.65 eller högre. Så 1.8 år 1998 kan jämföras med 1.65 i år.

    Någonstans omkring 1.1-1.2 (och för lägre poäng) verkar det vara hyfsat lika fördelat år 1998 som i år.
  • snedtak

    Jag skrev 2.0 2005, då var det 393 personer (0,8%) som fick samma resultat. Samma tabell gällde när jag skrev om det 2010, dvs. 0,8% fick 2.0 Att jag skrev om det berodde på att resultatet bara är giltigt i 5 år och det var najs att ha ett giltigt resultat om jag hade velat söka en annan utbildning. Båda resultaten var innan provet delades upp i verbal och kvantitativ del.

Svar på tråden Hur gick det på Högskoleprovet?