• Anonym (Orolig förälder)

    Andra föräldern gör adressändring trots att det finns dom

    Den andra föräldern (B) har ansökt om adressändring på skatteverket för gemensamt barn. Vi har en dom som säger att barnet ska vara stadigvarande boende hos mig. Skatteverket menar nu att dom inte tar hänsyn till tingsrätten, utan även går på vart barnet går i förskola. B flyttade egenmäktigt många mil bort med barnet och förlorade i tingsrätten. Pga att barnet fått byta förskola flera gånger så valde jag att låta hen komma tillbaka till den förskolan hen gått på innan B flyttade. B valde efter tingsrättens dom att flytta tillbaka till staden vi bor och förskolan är i närheten av "B":s bostad. Då B valde att stämma igen 6 månader efter domen kom, så gjordes en utredning på familjerätten där deras rekommendationer blev att barnet ska vara fortsatt folkbokförd hos mig. Då det inre gick som B tänkt har hen nu valt att gå direkt via skatteverket istället. 
    Hur löser jag detta på bästa sätt? B har gått emot domstolsbeslut flera gånger, men nu när hen går via skatteverket är jag livrädd för att barnet blir skriven där istället, vilket i dig skulle kunna innebära ännu en flytt. Vi har dessutom växelvist boende, något jag hela tiden jobbat för. I Domen fanns inget beslut på umgänge för "B" utan det var upp tid mig som boendeförälder att bestämma.

  • Svar på tråden Andra föräldern gör adressändring trots att det finns dom
  • Anonym (D)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2023-08-30 21:40:57 följande:
    Han har börjat skola i vårt närområde, men mamman har tyvärr hållit honom hemma 5 av 6 skoldagar som han varit hos henne :(
    Tycker det är helt sjukt det ni håller på med. Stackars barn! Du är lika skyldig till detta. 

    Du skulle låtit barnet få gå i skolan hos mamman eftersom du visste att hon skulle göra såhär. Detta blev ju knappast bättre. 
  • Anonym (Orolig förälder)
    Anonym (D) skrev 2023-08-31 12:05:37 följande:
    Tycker det är helt sjukt det ni håller på med. Stackars barn! Du är lika skyldig till detta. 

    Du skulle låtit barnet få gå i skolan hos mamman eftersom du visste att hon skulle göra såhär. Detta blev ju knappast bättre. 
    Såhär: är föräldrar inte överens om skolval så väljer barn och utbildningsnämnden skola, vilket dom gjort. Hade dom beslutat om skola i mammans närområde så hade barnet varit där, oavsett vilken skola jag vill att hen ska gå på.
    Att mamman väljer att hålla barnet hemma ligger INTE på mig. Att du anser det är enligt mig det sjuka. Att hålla sitt barn hemma är det sjuka,  och både elakt och egoistiskt. Att inte acceptera myndighetsbeslut utan fortsätta göra precis som man vill är det sjuka. Att låta ens barns första skoltid bestå av mer frånvaro än närvaro, att hindra barnet att få komma in i klassen och dela glädjen i allt vad den första skoltiden innebär är det sjuka. 

    Jag är förälder, varför skulle jag inte se vad som är barnets bästa?  Detta visar än mer, att mamman är fullständigt inkapebel att sätta vårt barn framför sitt egna ego.. tyvärr. Precis som det alltid varit. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2023-08-30 21:40:57 följande:
    Han har börjat skola i vårt närområde, men mamman har tyvärr hållit honom hemma 5 av 6 skoldagar som han varit hos henne :(
    Det är ju skolplikt så det här bör ju gå att använda.
    Har du informerat skolan om er bakgrund? Har de försökt förmå mamman att lämna barnet i skolan? Annars får ju skolan göra orosanmälan för att barnet inte infinner sig på mammans veckor. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2023-08-20 15:46:06 följande:

    Hej på er. Allt är extremt invecklat, men ska försöka förklara så gott det går.. 

    Mycket har hänt sedan jag skrev. Skatteverket valde att skriva barnet hos B. Det blev en stämning hos tingsrätten parallellt med överklagan till förvaltningsrätten. Detta då det var dags för skolval och B hade lagt in en ansökan om skola I sitt närområde. Tingsrätten ansåg dock inte att barnet riskerar att fara illa och ändrade inga beslut. Förvaltningsrätten fastslog skatteverkets beslut. 
    Allt detta blev klart i juli.
    Under denna tiden fick barnet en tillfällig placering i B:s närområde, för att säkerställa att hen inte skulle bli utan en placering. 

    Jag valde som sista utväg att maila chefer på grundskolan, barn och utbildningsförvaltningen samt barn och utbildningsnämnden. Jag lämnade in underlag och motsatte mig skolan i B:s närområde. 
    Deras beslut blev att barnet ska gå i skola i mitt närområde, trots att barnet är folkbokförd hos B. 
    För två veckor sedan var vi på skolan och hälsade på, träffade lärare, fick se barnets plats. Barnet har alltså förberetts på att gå i skolan där. 
    Hennskulle börja i förskoleklass i torsdags. B väljer då att ta med barnet till skolan i sitt område, där  hen alltså spenderar sin första skoldag. Sedan gör B en frånvaroanmälan dagen efter. Barnet har alltså inte varit på plats i skolan, och B har även informerat om att hon inte kommer ta med barnet till skolan. Imorgon ska barnet komma hem till mig, och jag vet inte ens om B har för avsikt att lämna barnet här, eller behåller hen hos sig. 


    Ta med ett barn till en skola barnet inte är inskrivet i? Jaha, då borde lärarna och rektorn har reagerat på ett extra barn utan plats i klassrummet. 
  • Anonym (Orolig förälder)
    Anonym (...) skrev 2023-08-31 19:36:21 följande:
    Det är ju skolplikt så det här bör ju gå att använda.
    Har du informerat skolan om er bakgrund? Har de försökt förmå mamman att lämna barnet i skolan? Annars får ju skolan göra orosanmälan för att barnet inte infinner sig på mammans veckor. 
    Tack för svar.
    De ansvariga på kommunen är informerade och har tagit sitt beslut baserat på uppgiter samt underlag de fått in.  
    De har även fått info om frånvaron och kommer att göra en orosanmälan om detta fortgår.
  • Anonvm
    Anonym (D) skrev 2023-08-31 12:05:37 följande:
    Tycker det är helt sjukt det ni håller på med. Stackars barn! Du är lika skyldig till detta. 

    Du skulle låtit barnet få gå i skolan hos mamman eftersom du visste att hon skulle göra såhär. Detta blev ju knappast bättre. 
    Vilket fullständigt dåraktigt perspektiv och resonemang.

    TS har precis noll skuld eller ansvar över barnets andra förälders agerande.


  • Anonym (Lola)
    Anonvm skrev 2023-09-01 18:47:15 följande:
    Vilket fullständigt dåraktigt perspektiv och resonemang.

    TS har precis noll skuld eller ansvar över barnets andra förälders agerande.
    En främmande människa kan inte avgöra om detta är ett dåraktigt perspektiv då vi bara hör en sida av historien.
    ingen av oss har en aning om mamman verkligen är knäpp eller om det är ett resultat av föräldrarna dåliga relation, brist på kommunikation och taskig balans i att försöka komma överens. Det är bådas ansvar att jobba för att barnet ska få det bra och vi vet inget om hur mammans historia om det hela skulle låtit.

    jag håller helt med D om att barnet kommer i kläm här för föräldrarna (ja båda föräldrarna) inte lyckas hitta nyckeln till samarbete.
  • Erkki
    Anonym (D) skrev 2023-08-31 12:05:37 följande:
    Tycker det är helt sjukt det ni håller på med. Stackars barn! Du är lika skyldig till detta. 

    Du skulle låtit barnet få gå i skolan hos mamman eftersom du visste att hon skulle göra såhär. Detta blev ju knappast bättre. 

    Är du mamman? 


    så den som bråkar och ställer sig på tvären tar rättstridiga beslut ska få som hen vill?

    låter som en urusel idé. 


     

  • Erkki
    Anonym (Lola) skrev 2023-09-01 19:10:58 följande:
    En främmande människa kan inte avgöra om detta är ett dåraktigt perspektiv då vi bara hör en sida av historien.
    ingen av oss har en aning om mamman verkligen är knäpp eller om det är ett resultat av föräldrarna dåliga relation, brist på kommunikation och taskig balans i att försöka komma överens. Det är bådas ansvar att jobba för att barnet ska få det bra och vi vet inget om hur mammans historia om det hela skulle låtit.

    jag håller helt med D om att barnet kommer i kläm här för föräldrarna (ja båda föräldrarna) inte lyckas hitta nyckeln till samarbete.

    Fast vi har ju läst den andra sidan. Mamman som tog barnet och flyttade långt bort utan lov började skriva här. Hon fick NOLL sympatier utan reaktionerna var är du En idiot och vem ger dig rätten att bestämma över ert gemensamma barn ensam. hon är totalt ointresserad av samarbete och ja barnet kommer i kläm men det är inte pappans fel  


     

  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Lola) skrev 2023-09-01 19:10:58 följande:
    En främmande människa kan inte avgöra om detta är ett dåraktigt perspektiv då vi bara hör en sida av historien.
    ingen av oss har en aning om mamman verkligen är knäpp eller om det är ett resultat av föräldrarna dåliga relation, brist på kommunikation och taskig balans i att försöka komma överens. Det är bådas ansvar att jobba för att barnet ska få det bra och vi vet inget om hur mammans historia om det hela skulle låtit.

    jag håller helt med D om att barnet kommer i kläm här för föräldrarna (ja båda föräldrarna) inte lyckas hitta nyckeln till samarbete.
    Fast vi får ju utgå ifrån vad som skrivs i tråden och inte spekulera. 
    Barnet kommer i kläm för att en förälder agerar irrationellt och motgår samhällets principer och myndighets beslut. 

    En förälder har som skyldighet att agera för barnets bästa vilket TS gör, barnets mamma gör raka motsatsen. 
  • Anonym (D)

    Finns det ett mydighetsbeslut är det bara att hämta barnet. 

Svar på tråden Andra föräldern gör adressändring trots att det finns dom