• Anonym (N)

Servera vin på sonens 18-års dag?

Hade tänkte bjuda hit lite släkt på efterniddagen och sen ska sonen säkert träffa vänner. 

tycker ni att det är fel att servera bubbel och cider? Kommer nog att vara småbarn med. 

alltså blir ju inga enorma mängder och släktingarna koller bara ta nåt enstaka glas var. 

men vin, kaffe, tårta, snacks, snittar t.ex.  

• Svar på tråden Servera vin på sonens 18-års dag?
  • Core

nej nej. Ska du vara En äkta svensk är det alkoholfritt - sen kan man vara snorfull på jul-midsommmar-företagsfester, men drick för GUDS SKULL inte ett glas vin framför BARN! SKADA INTE BARNEN

• Anonym (Lågkonsument)

Nej, det skulle jag själv inte göra. Dels för att det är på eftermiddagen, dels för att det är ungdomar med.

Men alla har olika referensramar för alkohol. Jag är närmast extrem lågkonsument av alkohol, det är i stort sett bara till finare jobbmiddag jag tar ett glas vin. Är uppväxt i ett nästan 100% alkoholfritt hem.

Så jag förstår om andra ser annorlunda på frågan.

• Anonym (Absolut)

Vi har alltid serverat alkohol på dop, bröllop och födelsedagar. Barn är alltid närvarande. 

• Anonym (Mman)

De över 20 kan ju dricka alkohol medan de som är minderåriga i förhållande till alkollagen kan dricka läsk eller annat alkoholfritt. 

• Anonym (Pernilla)

Jag tycker det är helt okej att servera ett glas vin eller bubbel när din son fyller 18 även om det kommer vara barn där. Det hade ju varit annorlunda om det vore ett barnkalas, då hade det varit fel. 

• Anonym (Pernilla)

En fräsch italiensk buffé kanske ni kan bjuda på? Med hembakat bröd, sallad och så vin/öl/bubbel.

• Anonym (Traditioner?)

Brukar det serveras alkohol när er släkt samlas?

Sånt är ju olika och jag tänker att det nog blir bäst om ni anpassar er efter släktens vanor hellre än att gå efter vad främlingar på internet tycker.

• Anonym (Kl)

Får väl sonen bestämma. 

• Anonym (Alice)

Jag tycker att det kan vara helt okej att servera typ ett glas bubbel för att fira. Men tänk bara på att det är ju inte "fritt fram" för 18-åringen att dricka bara för att han är 18 och att ni kan göra er skyldiga till att langa alkohol om ni ger honom tillgång till för mycket. 

Men jag tänker också att om 18-åringen inte är så brydd så ska ni ju inte skaffa alkohol bara för att. Det är ju inte som att vin och öl känns som självklara drycker till "kaffe, tårta och snacks".

• Mrs Moneybags

Jag serverar vin plus läsk på alla födelsedagar. Har aldrig tänkt att det skulle vara något märkligt med det. De flesta dricker av läsken i alla fall eftersom de kör bil. 

Därmed inte sagt att jag skulle servera några mängder med vin för att min 18-åring skulle kunna dricka på sin födelsedag. Utan det får bli max 1-2 glas som för alla andra då. 

• MsM84

Vad som ses som OK är olika i olika familjer. Det skulle jag låta styra. Jag personligen ser inga problem i att ta ett glas vin inför barn, dricker folk märkbart mer så kan det bli olämpligt.

• Räkan77

I våra familjer har vi alltid bjudit på öl och vin vid bjudningar där det normalt serveras alkohol även när barn är med. Så gör även andra jag känner. Så vi skulle definitivt bjuda på bubbel som fördrink, både med och utan alkohol oavsett om 18-åringen ville ha bubbel eller läsk att skåla med.

Födelsedagsbarnet skulle få bestämma mat, men om den maten inte skulle tilltala de flesta andra skulle jag även bjuda på annan mat, precis lika med dryck.

När man bjuder på kalas så tycker jag man ska tö ka både på födelsedagsbarnet och gästerna. 

• Anonym (N)

Tack för svar Och tips! 

• Anonym (Aa)

Självklart, Ser inga problem med ett par glas vin tillsammans med min 18-åring.
    Han får ju dricka på krogen.
    Tänker att det är bra att dricka tillsammans då det är ett lärande i vad som är lagom. Då menar jag ett glas eller två - inget supande såklart.

• Anonym (Traditioner?)
    Anonym (?) skrev 2022-12-01 23:41:58 följande:
    18 år är väl ok på krogen men inte på bolaget. 20 åt gäller. Skulle aldrig bjuda min 18-åting på alkohol - det får han i så fall fixa bakom min rygg!

Anonym (Mman) skrev 2022-12-02 09:08:32 följande:
    De över 20 kan ju dricka alkohol medan de som är minderåriga i förhållande till alkollagen kan dricka läsk eller annat alkoholfritt. 

Det är fullt lagligt att servera alkohol till artonåringar, även på privata tillställningar (men man måste förstås inte om man inte vill).
  • Anonya

Jag dricker egentligen ingen alkohol, men tycker absolut inte att allt barn är med på ska vara alkoholfritt. Varför skulle vuxna inte kunna ta sig lite vin, öl eller bubbel bara för att det är barn med? Samma sak på jul. Självklart förutsatt att det inte finns någon med missbruksproblem eller som haft det. Att visa på hur man använder alkohol på ett vettigt sätt, att man planerar vem som kör eller tar sig hem på annat sätt osv är bara bra, tycker jag. Om man sedan är på en fest där några börjar dricka mer än lite, är det ju bara att åka hem med barnen. 

Så jag ser inget konstigt alls i att ha alkohol på 18-årsfirandet, speciellt inte som ni annars också brukar ha det i liknande sammanhang. 

• Ess
    Anonym (Absolut) skrev 2022-12-02 08:59:29 följande:

Vi har alltid serverat alkohol på dop, bröllop och födelsedagar. Barn är alltid närvarande. 

Samma här.
  • Anonym (H)

Det är väl inget fel, så länge inga under 18 dricker

Svar på tråden Servera vin på sonens 18-års dag?