• Pedram123

    Är detta missfall? *varning för bild

    Hej,
    efter många års kämpande och ivf så har vi äntligen blivit gravida.
    Jag är nu gravid i vecka 9 och har de senaste dagarna haft mörkbruna och ibland lite röda flytningar. Flytningarna har varit allt från slemmiga/tjocka till vattniga och de kommer endast när jag går på toaletten och på morgonen eller sen kväll. Första dagen som de kom, som var i onsdags 30/11, kom en koagulerad blodklump på 1x1 cm. Sen har det inte kommit fler klumpar förrens imorse då det kom en till mindre ca 0,5x0,5 cm. Idag var blödningen ganska röd.

    Jag har inte ont men lite Lite molvärk till och från. Brösten är fortfarande ömma och svullna. Illamående finns kvar men kan ha blivit lite mindre. har fortfarande mycket hunger och måste äta mycket. Känner mig fortfarande ganska gravid med tanke på symptomen men har läst att symptom kan finnas kvar ett tag efter tex MA.

    Jag har ett VUL inbokat på måndag och har ställt in mig på att det inte kommer gå vägen.

    vad tror ni är detta solklart missfall eller finns det någon som har haft liknande men ändå fått ett barn?

  • Svar på tråden Är detta missfall? *varning för bild
  • SunnyP

    Jag hade blödningar mellan vecka 8 och vecka 12 den här gången, det är min fjärde graviditet och har aldrig haft minsta antydan till färgade flytningar i mina tidigare graviditeter. Har aldrig fått missfall heller. Blev såklart övertygad om att det var ett missfall först och åkte in och gjorde VUL som visade ett levande foster (det här är en IVF graviditet med ett pgs testat embryo så missfallsrisken var pga av det låg redan från början).Fortsatte blöda, ibland några dagar i veckan, ibland varje dag, mest bara på pappret när jag torkade mig men ibland lite i bindan/trosskyddet med och vid ett par tillfällen så rann det verkligen i toaletten så allt vatten blev helt rött. Ibland var det rosa, ibland brunt och ibland klarrött. Jag fortsatte att göra VUL/UL 1 gång i veckan och efter ett par stycken så såg man ett hemmatom i livmodern som orsakade blödningen som sedan plötsligt försvann i vecka 12 och sedan dess har jag inte blödit en droppe (går in i v. 24 i morgon). Vissa som har hematom blöder enorma mängder med stora klumpar på flera cm men innan du har gjort ett VUL så är det omöjligt att veta vad blödningen beror på. Min läkare sade att ca hälften av alla tidiga blödningar är ofarliga och hälften är början på missfall så än finns det absolut hopp. Lycka till!!

  • Pedram123
    SunnyP skrev 2022-12-03 12:53:14 följande:

    Jag hade blödningar mellan vecka 8 och vecka 12 den här gången, det är min fjärde graviditet och har aldrig haft minsta antydan till färgade flytningar i mina tidigare graviditeter. Har aldrig fått missfall heller. Blev såklart övertygad om att det var ett missfall först och åkte in och gjorde VUL som visade ett levande foster (det här är en IVF graviditet med ett pgs testat embryo så missfallsrisken var pga av det låg redan från början).Fortsatte blöda, ibland några dagar i veckan, ibland varje dag, mest bara på pappret när jag torkade mig men ibland lite i bindan/trosskyddet med och vid ett par tillfällen så rann det verkligen i toaletten så allt vatten blev helt rött. Ibland var det rosa, ibland brunt och ibland klarrött. Jag fortsatte att göra VUL/UL 1 gång i veckan och efter ett par stycken så såg man ett hemmatom i livmodern som orsakade blödningen som sedan plötsligt försvann i vecka 12 och sedan dess har jag inte blödit en droppe (går in i v. 24 i morgon). Vissa som har hematom blöder enorma mängder med stora klumpar på flera cm men innan du har gjort ett VUL så är det omöjligt att veta vad blödningen beror på. Min läkare sade att ca hälften av alla tidiga blödningar är ofarliga och hälften är början på missfall så än finns det absolut hopp. Lycka till!!


    Stort tack för ditt svar! Jag hoppas innerligt att jag har något liknande även om sannolikheten lutar mer mot missfall. Imorgon kommer jag få veta!
  • Skruk

    Klumpen känns ju illavarslande :( Och att det finns färskt blod. Håller tummarna för att det inte är missfall! Är också gravid efter IVF och vill verkligen skicka dig allt stöd. 

  • svansmamman

    Nu kanske du redan fått svar idag som ger dig besked, men två av mina missfall har varit precis som du beskriver och även sett ut precis som bilderna du lagt upp. Jag håller verkligen tummarna för att det inte är missfall för dig dock, det finns många som blöder under en graviditet utan att det innebär att något är fel. Kram! 

  • Pedram123

    Här kommer en uppdatering. Jag fortsatte att blöda under helgen och på söndagen var det mestadels mörkbrunt. På måndagen åkte vi till ivf kliniken för att vad vi trodde få konstaterat missfall och sen börja om behandlingarna.
    Men under ultraljudet visade det sig att allt såg normalt ut och det fanns fortfarande ett pickande hjärta. 
    Vi blev helt chockade och kunde knappt ta in eller bli glada. Nu har vi sakta återhämtat oss igen och börjar hoppas på att det ska gå vägen. 
    Det verkar verkligen lurigt med blödningar och det kan nog vara så himla olika vad det beror på och vad det leder till.

  • svansmamman
    Pedram123 skrev 2022-12-09 20:05:56 följande:

    Här kommer en uppdatering. Jag fortsatte att blöda under helgen och på söndagen var det mestadels mörkbrunt. På måndagen åkte vi till ivf kliniken för att vad vi trodde få konstaterat missfall och sen börja om behandlingarna.
    Men under ultraljudet visade det sig att allt såg normalt ut och det fanns fortfarande ett pickande hjärta. 
    Vi blev helt chockade och kunde knappt ta in eller bli glada. Nu har vi sakta återhämtat oss igen och börjar hoppas på att det ska gå vägen. 
    Det verkar verkligen lurigt med blödningar och det kan nog vara så himla olika vad det beror på och vad det leder till.


    Åh så härligt att läsa detta, jag är så glad för er skull! Nu håller vi tummarna för att det går hela vägen! Kram! 
  • Anonym (S)

    Skönt att det har gått bra blev lite fundersam över den där klumpen men eftersom blodet var så mörkt är det säkert koagulerar blod. Önskar er lycka och att.det går som det ska. 

  • SunnyP
    Pedram123 skrev 2022-12-09 20:05:56 följande:

    Här kommer en uppdatering. Jag fortsatte att blöda under helgen och på söndagen var det mestadels mörkbrunt. På måndagen åkte vi till ivf kliniken för att vad vi trodde få konstaterat missfall och sen börja om behandlingarna.
    Men under ultraljudet visade det sig att allt såg normalt ut och det fanns fortfarande ett pickande hjärta. 
    Vi blev helt chockade och kunde knappt ta in eller bli glada. Nu har vi sakta återhämtat oss igen och börjar hoppas på att det ska gå vägen. 
    Det verkar verkligen lurigt med blödningar och det kan nog vara så himla olika vad det beror på och vad det leder till.


    Vad härligt! Hoppas att du slipper fler blödningar nu.
Svar på tråden Är detta missfall? *varning för bild