• Anonym (snitt)

    Hur många snitt jar du gjort?

    Hur många snitt har just du genomgått? 
    Jag är 30 år och har 2 barn och vill gärma ha ett 3e. Har förlösts med snitt båda gånger och BM låg på mig senaste graviditeten om att jag borde sterilisera mig efter 2a barnet pgr kroppen klarar inte av fler snitt enligt henne. Tog väldigt illa upp av hennes uppmaning! 

    Är det veekligen 2 snitt som gäller? Förstår ju riskerna ökar med varje snitt, men hur kan man slänga ur sig att sterilisering är eet bästa innan man kollat upp just mitt fall? 

  • Svar på tråden Hur många snitt jar du gjort?
  • Anonym (C)

    Jag har tre barn födda med snitt 2018, 2019 och 2021. Jag genomgick sterilisering i samband med tredje snittet. Hur många snitt man kan genomföra är individuellt. Vissa klarar två, andra klarar fyra. Men om man inte kan genomföra fler så blir man informerad om det efter det sista snittet. Jag blev inte tillsagd något om det efter andra snittet men valde ändå själv sterilisering i samband med tredje snittet. Kände själv att gränsen är troligen nådd där ändå.

  • Anonym (Jag)

    2 snitt varav det sista var ett katastrofsnitt pga sprucken livmoder. Några fler barn fanns inte på kartan av flera skäl, men jag frågade för skojs skull läkarna om de hade förbjudit mig att bli gravid igen om det hade varit aktuellt. De sa nej till min stora chock! Så om jag inte blev förbjuden fattar jag inte varför du blev avrådd. Men det är klart, Det var ju bara en barnmorska som sa det och de är inte kapabla att ta såna beslut- det gör läkare.
    Förr i tiden sa man max tre snitt. Jag vet dock de som gjort 4. 

  • Anonym (C)

    Vill tillägga, jag tycker att du ska kontakta förlossningsläkaren som utförde ditt senaste snitt. Den personen kan svara på om du kan genomföra en till graviditet, eftersom den personen har sett om din livmodervägg klarar detta eller inte. Då får du ett säkert svar. Det din barnmorska pratar om är dumheter, att man bara klarar två snitt och sedan ska steriliseras. Om det inte faktiskt står skrivet av förlossningläkaren att just du inte kan genomföra fler. Är fallet så, så har ju barnmorskan rätt. Annars har hon riktigt fel och ska inte sitta och rekommendera sterilisering för dig, som är ett oåterkalleligt ingrepp som aldrig kan repareras. Ska man råda någon till det så måste man tamejfan vara säker på den saken.

  • Anonym (Tre snitt)

    Jag har gjort tre snitt. Vid mitt tredje snitt visste de att det fanns sammanväxningar så de var två läkare närvarande. Om du har två snitt i bagaget så blir du rekommenderad snitt och då är ju utgångsläget mycket bättre än vid ett katastrofsnitt.

    I journalen från tredje snittet står det att jag hade tunn livmodervägg men ingen sa nåt om att jag inte borde bli gravid igen. Nu har det aldrig varit aktuellt men det verkar inte vara ett medicinskt hinder för det. 

  • SunnyP

    Jag har gjort tre snitt, 06,07,08, sista gången med tvillingar. Vi trodde inte att vi ville ha fler barn och jag steriliserade mig vid mitt senaste snitt. Sen ångrade vi oss och jag är nu gravid med 5e barnet efter en IVF och det blir ett fjärde snitt i slutet av mars. Hur många snitt man kan göra är väldigt individuellt, det finns inget generellt maxtak.

  • Anonym (2)

    Vetenskapen/vården har sin statistik och forskning som de baserar sina rekommendationer på. Så måste det vara, läkare kan inte "höfta" utan det är vad som gäller på gruppnivå. 
    MEN sen finns det kvinnor som kan göra väldigt många kejsarsnitt, där livmodern håller bra, där det inte uppstått sammanväxningar eller som haft komplikationer i form av att moderkakan växer fast i ärret exempelvis.
    Samtidigt som man som jag kan drabbas av ruptur och få nej efter fler barn. En rekommendation som jag förstås inte kommer att gå emot på något sätt eftersom jag då riskerar att göra mina barn moderslösa.
    Så statistik är en sak, individuellt ser det väldigt olika ut. 

  • Anonym (Li)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-03 21:46:25 följande:

    2 snitt varav det sista var ett katastrofsnitt pga sprucken livmoder. Några fler barn fanns inte på kartan av flera skäl, men jag frågade för skojs skull läkarna om de hade förbjudit mig att bli gravid igen om det hade varit aktuellt. De sa nej till min stora chock! Så om jag inte blev förbjuden fattar jag inte varför du blev avrådd. Men det är klart, Det var ju bara en barnmorska som sa det och de är inte kapabla att ta såna beslut- det gör läkare.
    Förr i tiden sa man max tre snitt. Jag vet dock de som gjort 4. 


    Fast de kan inte förbjuda. Inte ens om de ville eller ansåg att det är ett måste. Så självklart sa de nej på den frågan.

    All vård är helt frivillig i Sverige och läkare kan bara rekommendera men aldrig tala om för en vuxen människa vad den ska göra.

    Så ts din bm har gjort fel såklart. Det hon ska göra är upplysa dig om risker som finns med många snitt men hon ska såklart inte tala om för dig vad du borde göra och absolut inte säga att du ska sterilisera dig!

    Ett bättre ordval hade ju varit att säga att hon rekommenderar dig att skydda dig från en graviditet eftersom det finns vissa risker efter två snitt. Men att beslutet givetvis är ditt och att det går bra i många fall att göra flera snitt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Li) skrev 2022-12-04 11:14:25 följande:
    Fast de kan inte förbjuda. Inte ens om de ville eller ansåg att det är ett måste. Så självklart sa de nej på den frågan.

    All vård är helt frivillig i Sverige och läkare kan bara rekommendera men aldrig tala om för en vuxen människa vad den ska göra.

    Så ts din bm har gjort fel såklart. Det hon ska göra är upplysa dig om risker som finns med många snitt men hon ska såklart inte tala om för dig vad du borde göra och absolut inte säga att du ska sterilisera dig!

    Ett bättre ordval hade ju varit att säga att hon rekommenderar dig att skydda dig från en graviditet eftersom det finns vissa risker efter två snitt. Men att beslutet givetvis är ditt och att det går bra i många fall att göra flera snitt.
    Jodå, i mitt fall hade de helt klart kunnat förbjuda mig eftersom jag helt enkelt inte hade kunnat bli gravid utan läkares hjälp. 
  • Anonym (qwerty)

    Ta ett fosterbarn då om du promt ska ha fler ungar. Vi har en överbefolkad planet och du har redan två barn, varför ska du gå emot sjukvårdens rekommendationer när de har åratal av erfarenhet bakom sig?

  • Anonym (Li)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-04 14:14:01 följande:
    Jodå, i mitt fall hade de helt klart kunnat förbjuda mig eftersom jag helt enkelt inte hade kunnat bli gravid utan läkares hjälp. 
    Fast det är ju en sak att inte få gratis hjälp och en annan sak att vara förbjuden.

    Nu pratar jag ju om att vården inte kan förbjuda en vuxen människa att ta ett eget beslut, att neka en viss vård är något helt annat.
  • Anonym (snitt)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-12-04 14:55:08 följande:

    Ta ett fosterbarn då om du promt ska ha fler ungar. Vi har en överbefolkad planet och du har redan två barn, varför ska du gå emot sjukvårdens rekommendationer när de har åratal av erfarenhet bakom sig?


    Troligen för att bara reta gallfeber på sådana som dig, vad trodde du ? :) 
Svar på tråden Hur många snitt jar du gjort?