• Josefaejna

    Skabb

    Hej! 


    Mina barn kom hem till mig i tisdags från  deras pappa med kliande utslag som visade sig vara skabb. 
    problemet är att salvan är restad till nionde december - om vi har tur. Kan även ta längre tid tydligen. Googlade och såg något inlägg om att den kommer i mitten på januari och stressen kommer smygandes även om jag tror och hoppas på nionde december. 

    Har fått antihistamin utskriven mot klådan för barnen men eftersom pappan vägrar ta emot barnen förrän de är behandlade och de inte får gå till skola/förskola heller förrän det provar jag här: 

    är det någon som har en överbliven TENUTEX-salva liggandes i kylen som man kan få köpa och få skickad till sig? 🥲 mvh desperat tenutex-sökande mamma 😂

  • Svar på tråden Skabb
  • Anonym (Nätet?)

    Hur är det med nätapoteken? Apohem  apotea etc?

  • Anonym (Nätet?)

    Lloyds apotek Säffle sjukhus har 2 st I lager

  • Josefaejna

    Tyvärr slut överallt, har kollat på allt man kan tänka sig! 🥲 jasså?? Hur ser du det, försökte googla men då står det även där slut i lager 😫 skicka gärna länk om du har möjlighet! 😇 på apotekets hemsida ser det ut som det finns, men när man kommer till kassan och ska beställa då står det ?verkar som varan du söker är slut i lager? så man kan bli lurad till en början. 

  • Josefaejna

    Såg nu att det stod 2 tillgängliga!! ska ringa dit på måndag och se om det stämmer och om möjlighet finns att de kan skicka ?? Någon som vet om det fungerar ? alternativ om någon bor i närheten ? 😂 bor i Dalarna nämligen

  • Anonym (Nätet?)


    Jag brukar tröska igenom lagerstatus på fass.se
    Nu ser jag att även Kronans apotek Säffle 45:an har det I lager

    Testa precis som du skrev att ringa dem på måndag. Annars finns det utbytesmediciner som inte omfattas av högskostnadsskyddet, ring läkaren också och kolla om ni kan få det istället.
    Tenutex är restnoterat till januari enligt Läkemedelsverket och det låter helt vidrigt att behöva gå en hel månad med skabb. Det kan även smitta er andra I familjen, så ju snabbare ditt barn får behandling, desto bättre.
  • Josefaejna

    Ska ringa imorgon! Säffle verkar vara det enda stället som har, sjukt det ändå 😂

    Tack för tips! Får ringa vc också om jag inte lyckas få tag på, men verkade ju som att det inte fanns något annat alternativ när läkaren ringde runt och frågade, men som du säger, det går ju inte att gå enda till januari med skabb 😱

  • Josefaejna

    Jag behöver två tuber, men blir glad om man får tag på en också! 


    ja jag får ringa på måndag och höra, men tycker ju läkaren borde ha gett oss det om det fanns, för han var också förundrad över vad man ska ta sig till eftersom det inte finns i lager. Kanske får barn inte ta dom tabletterna? Vet inte, får ringa och dubbelkolla om jag inte lyckas få tag på 🥲

  • Anonym (?)
    Josefaejna skrev 2022-12-04 12:18:38 följande:

    Jag behöver två tuber, men blir glad om man får tag på en också! 


    ja jag får ringa på måndag och höra, men tycker ju läkaren borde ha gett oss det om det fanns, för han var också förundrad över vad man ska ta sig till eftersom det inte finns i lager. Kanske får barn inte ta dom tabletterna? Vet inte, får ringa och dubbelkolla om jag inte lyckas få tag på 🥲


    Har 3 tuber som är oanvända. 
    Vet inte om de går att skickas då det är en kylvara.
  • Anonym (Tips)

    Smörj in med några droppar tee tree olja utblandat med någon form av oparfymerad lotion/kokosolja. Det dödar skabben på ett mer naturligt och bättre sätt.

  • Josefaejna

    åh kanske ser ljuset i tunneln 😍 
    har fått tag på en i Säffle som ska gå in på apoteket och titta imorgon om det finns och isåfall köpa och skicka till mig (vågar inte lita på att det finns förrän salvorna verkligen är inhandlade pga letat som en dåre), om det inte finns skulle jag JÄTTEGÄRNA vilja köpa alla tre av dig om det går bra! 

    Tack så jättemycket för all hjälp ????🏻

  • Fliselisan

    Hej, vart bor ni? har du kollat i FASS, där kan man se vanliga apoteks lager av salvan. Brukar oftast stämma ganska bra. Även om det är slut hos en apotekskedja kan det finnas hos andra. Ring runt och kolla. Ibland kan de ha någon förpackning som inte syns i lagersaldo.

  • LitenBlomma

    Hur många barn har du? Jag hade 2 med skabb men vi behandlade oss allihopa, 6 st, med 1 tub. Vet inte om vi gjorde fel på något sätt men skabben försvann iaf.


    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17 pojke-22
  • Josefaejna

    Bor i dalarna, har kollat varenda apotek i Dalarna (kronans, hjärtats, lloyds osv) och i de större städerna och försökt luska ut vart det INTE är slut 🥲 slut överallt det jag hittat, men fick tips om säffle här så hoppas på det nudå. Annars hoppas jag på den som svarat här som hade tre tuber hemma. 


    jag har två barn med skabb, sen behöver jag och sambon smörja oss, deras mormor som emellanåt är barnvakt och har haft de sovandes i sängen samt barnens pappa och hans nya  och hennes barn. vad skönt att det försvann! hoppas på samma resultat så fort jag får tag på salvan 😬

  • Josefaejna

    Det fanns tre tuber kvar i Säffle som den snälla tjej jag fick tag på köpt och skickat idag 🙏🏻 men återkommer om paketet inte skulle komma fram!! 


    tusen tack för all hjälp som sagt, vad sociala medier kan vara till hjälp ändå 🤩

Svar på tråden Skabb