Anonym (Hmm..) skrev 2022-12-05 12:17:15 följande:
Jag är också nybliven hemlös men utan psyk eller missbruksproblematik. Därav vet jag massor av ställen där man kan ta en dusch mån-fre och få mat samt kläder. Har tak över huvudet ett tag till men därefter kommer jag inte kämpa mer och att gå hem till en okänd människa skulle jag aldrig våga!
Kan du beskriva lite hur det ser ut på de ställena? Antar du pratar om Stockholm? Brukar det vara köer? Brukar det vara en massa människor som är högljudda, kanske påverkade, som stjäl, som flippar ur för minsta lilla?
En bekant sedan lång tid tillbaka fick skabb av att sova på ett sånt ställe. Men var nog hans eget fel då många drinkare kommer till härbärget och slocknar i den tidigare sovandes sängkläder. Verkar vara standard att det är den som kommer dit som städar efter den som varit där tidigare, vissa pallar väl helt enkelt inte.
Om du varken har missbruksproblematik eller psykisk ohälsa kan du ju leva upp till socialens krav utan problem och därmed kvalificera dig för ett boende på ett ungkarlshotell. Om några år kanske träningslägenhet kan vara aktuellt.
Har du kontakt med soc?
Har du pengar, alltså jobb eller pension så kanske du kan hyra i andra hand via en förmedling? Fast det är ju svindyrt så då krävs bra lön.
Kan du hyra ett rum?
Jag vet en som hyr ut rum, men hon är riktigt vrickad och super dygnet runt, skriker och kastar saker och har sig och hyresgästerna brukar fly ganska fort, hon har 2 sovrum och själv sover hon i vardagsrummet för att kunna hyra ut båda sovrummen. Skulle absolut avråda (har bott där själv, pallade 3 veckor). Men har du ingen annanstans så kan jag kolla med henne om något rum står ledigt nu.
Nej självklart kan man ju inte bara gå hem till en främmande människa och be att få komma in, båda två är nog för rädda för det, med all rätt.
Den mannen jag tog hem hade jag pratat med på stan någon gång innan i samband med att jag köpte Situation Sthlm, han verkade så snäll och trevlig. Mjuk och respektfull. När jag träffade honom av en slump nästa gång, huttrande inne vid Slussen och det spöregnade och var kallt ute och jag frågade om läget sa han att han inte hade sovit på jättelänge. Tog då ett blixtbeslut och sa att han kunde följa med mig hem.