• Kung Kisstank

    Kan man leva bara på soc?

    En fråga av nyfikenhet. Kan man leva på enbart pengar från soc? Nu vet jag att frågan är ställd med lite dålig tajming med tanke på världsekonomin. Men jag tänker mig hur det var även innan dess.

    Jag känner en handfull personer som går på soc och ingen av dem säger att de kan leva enbart på det. Alla drygar ut sin ekonomi med lite svartjobb, hjälp från föräldrar eller s.k. dumpster diving. Ingen av dem är några direkta storslösare (inga fall för Lyxfällan iaf) och bara en av dem röker.

    Så frågan är om man kan leva 100% på bara soc utan pengar från annat håll?

  • Svar på tråden Kan man leva bara på soc?
  • Anonym (the)
    Anonym (the) skrev 2022-12-05 18:20:33 följande:

    Har en vän som lever enbart på soc, han lessna på stadslivet, sålde lägenheten, köpte ett hus några mil utanför, huset skrevs på hans bror.
    Brodern har även ett konto enbart för vännen, dit swish fungerar.

    Huset värmer han med ved, han odlar mycket mat själv, samt djur.
    Extra pengar får han via catering, han är utbildad kock och mycket duktig på mat, baka.

    Försäljning sker via swish, inga enorma belopp.
    Men han har soc som bas o grundinkomst, några hundringar extra lite här o var för mindre uppdrag. Det är inget rikt liv men han verkar trivas.

    Visst går det o leva på soc om man knappt har utgifter.


    Glömde nämna att han har ett litet bryggeri, gör mycket god öl, det via den vägen jag känner han, samt sett att swish inte går till han.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (the) skrev 2022-12-05 18:27:24 följande:
    Glömde nämna att han har ett litet bryggeri, gör mycket god öl, det via den vägen jag känner han, samt sett att swish inte går till han.
    Det blir nog roligt för honom den dagen det kommer fram.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (Ja) skrev 2022-12-05 17:48:25 följande:
    AF ger inga pengar.
    Nej men du fattar.
  • Anonym (gg)

    Det är väldigt svårt om man lever på det en längre tid. 

    Min son lever på det sedan ett år, han ska söka aktivitetsersättning, men det är jättesvårt att få en läkartid där han går.

    Jag brukar ge honom någon matkasse då och då, samt lite guldkant på tillvaron ibland när jag kan.

  • Anonym (det går)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-12-05 14:36:05 följande:

    Tanken är liksom inte att man ska ha soc som inkomst. Likadant är det ju med arbetsförmedlingen. men det verkar ju inte alla inse.


    Tanken är att man ska ha försörjningsstöd som inkomst så länge man behöver det. Varken mer eller mindre. 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (det går) skrev 2022-12-05 20:33:04 följande:
    Tanken är att man ska ha försörjningsstöd som inkomst så länge man behöver det. Varken mer eller mindre. 
    Precis så jag menade . Så länge .
  • Anonym (gg)
    Anonym (det går) skrev 2022-12-05 20:33:04 följande:
    Tanken är att man ska ha försörjningsstöd som inkomst så länge man behöver det. Varken mer eller mindre. 
    Det var i grunden tänkt som en kortare tids ersättning, tanken var inte tex att sjuka människor skulle ha det hela livet, då var det tänkt att de skulle falla under sjuksförsäkringen, så är det inte idag för många.
  • Anonym (abc)

    Känner ingen som går på soc men min svärmor har lägsta pensionen efter att ha jobbat deltid i låglöneyrken så jag gissar att det är liknande. Hon åker utomlands 2 gånger per år (+ en resa som vi betalar) och har bil och verkar må allmänt bra rent ekonomiskt. Har aldrig hört henne klaga över att det är något hon vill göra hon inte har råd med eller något att köpa som hon inte kan. 

    Men hon är extremt ekonomisk. Går på klädbytardagar, handlar nya kläder när hon är utomlands (åker till billiga länder i östeuropa), använder bilen sparsamt och promenerer till mataffärerna och handlar kampanjvaror som hon spanar in i reklambladen. 

  • Xlr8

    Det går nog, men det är extremt svårt och kräver kommunens billigaste lägenhetshyra, gå överallt du ska .
    Du lär minska i bmi också. 
    Det går troligen men du lär bli tämligen misserabel. 

  • Anonym (Drygar ut)

    Det går några månader men jag tror inte de flesta klara länge än så. De flesta (inklusive jag själv) har någon form av extra inkomst på sidan av. Jag går alltså inte på socbidrag nu det var länge sedan. 

  • Anonym (Drygar ut)
    Anonym (Nfnf) skrev 2022-12-05 14:35:16 följande:

    Klarade mig på det när jag hade det då jag blev utslängda hemifrån utan gymnasieutbildning och med ångest. Men jag förstår som sagt inte att man ens frågar detta. Man får inte ha andra inkomster, enligt reglerna. Får de reda på det då blir det nog inte så roligt. Synd att folk missbrukar systemet när det finns folk som verkligen behöver hjälpen av dem.


    Det handlar inte om att jobba heltid svart utan några hundralappar kanske någon tusenlapp, hyran är högre än så det går alltså inte att leva på sin extrainkomst. Även personerna med liten extrainkomst kan behöva socialens hjälp. 
  • Anonym (det går)
    Xlr8 skrev 2022-12-07 08:29:07 följande:

    Det går nog, men det är extremt svårt och kräver kommunens billigaste lägenhetshyra, gå överallt du ska .
    Du lär minska i bmi också. 
    Det går troligen men du lär bli tämligen misserabel. 


    Nja, jag bor i en lägenhet med helt normal hyra och jag får pengar till bussbiljetter. Hade jag haft dåligt behov hade jag fått ett månadskort.

    Visst är det tufft, men man behöver faktiskt inte utmåla det sämre än det faktiskt är. Om man inte har någon agenda då. 
Svar på tråden Kan man leva bara på soc?