• fjällkajsa

    Kan inte få fler än ett barn – pepptråd

    Vi har ett superfint barn och har försökt få fler, men det går inte. Nu behöver jag acceptera det och vara nöjd och glad över den familj vi är.

    Jag behöver pepp. Vad är bra och fördel med att ha ETT barn?

    (Inga "om" och "men" och försök till lösningar eller uppmuntran att försöka mer att få fler barn är ni snälla, bara fokus på vad som är bra med en liten familj)

  • Svar på tråden Kan inte få fler än ett barn – pepptråd
  • Fjäril kär

    Du behöver inte dras med dåligt samvete över att inte räcka till. Du vet precis hur din tid kan spenderas utan att behöva fundera på om nån får för lite uppmärksamhet och tid.

    Enkelt att boka resor och biljetter

    Sjukdomar blir sällan långvarigt då det bara är 3 som kan bli sjuk. Barnet drar inte hem så mycket sjukdomar som annars är risken med flera, då en  kan ta hem magsjuka från dagis  och samtidigt tar nån annan  hem både löss och covid från skolan ...

    Enkelt med kalas och andra högtider. Hyggligt lätt att sätta en budget.

    Barnet kommer ha lättare att ta hem kompisar när det inte behövs anpassas till andra syskons läxor och aktiviteter 

    Ni har möjlighet att lägga lite mer pengar på barnets aktiviteter på fritiden om ni vill.

    Ni har tiden att båda två följa med på barnets aktiviteter utan att behöva dela på er med syskon på varsitt håll och ibland

    Lättare för mormor och farmor att vara barnvakt när det bara finns en. 

  • Aliona

    Det är SÅ skönt att bara ha ett barn! Vi har all tid i världen att engagera oss i honom, hans barndom och utbildning med odelad uppmärksamhet. Jag ser hur de av våra vänner som har fler barn sliter ut sig med att räcka till för alla, medan vi har ett harmoniskt, lugn och skönt familjeliv. Vi hittar ofta på saker hela familjen, men andra gånger delar vi föräldrar på oss så det finns tillräcklig tid för återhämtning och egentid för oss föräldrar. Samtidigt har vi lärt känna barnets kompisars föräldrar, så vi gör ofta saker tilmsammans flera stycken. Då får barnet ha roligt med sina kompisar, och när alla är trötta och börjar bli gnälliga går vi hem var för sig och har det lugnt och mysigt. Barnet sover över hos kompisar och kompisar här, vilket är superroligt för dem, och ger föräldrarna tid att umgås själva som partner.


    Eftersom barnet inte behöver vakta sina saker från syskon som tar, så har han inga problem med att dela med sig och bjuda. Han ger och delar med glädje, medan många av våra kompisar med flera barn lär dem hålla stenhårt på mitt och ditt. 


    Eftersom vi bara har ett barn kan vi investera allt i honom, vi har råd att ge honom utbildning och fritidsaktiviteter som utvecklar honom och ett ordentligt sparkapital till vuxenlivet. 


    Eftersom han inte har syskon att förlita sig på har han varit tvungen att lära sig hur man tar kontakt med andra barn och skapar relationer, så han har fått wn otrolig social förmåga som jag är säker på kommer vara till stor nytta genom livet. 

    Jag själv växte upp med storasyskon som hade diverse problem, så mycket av barndomen var drama och bråk, som vårt endabarn slipper. Han och vi kan välja våra relationer själva. 


    Hoppas något av det ger dig lite hopp om livet med ett barn! 

  • Vevoz

    Hej fina du!

    jag är i samma sits, kan inte få fler barn. Dagarna ser olika ut, ibland ser jag bara fördelar med det. Men vissa dagar är det mycket ångest och ledsamhet. 


    du får gärna skriva till mig om du vill, jag är på jakt efter enbarnsmammor att prata med / träffa beroende på vart man bor :) känner att det vore skönt att ha någon i samma situation att dela tankar och känslor med!

  • Pimpinellan

    Du slipper syskonbråk
    Du slipper två barnstolar i bilen
    Du slipper ta hänsyn till mer än ett barns vilja ang. nåt
    Du slipper dubbla uppsättningar av alla kläder
    Du kan natta barnet ensamt på kvällen om den andre föräldern vill åka iväg
    Du har bara en att hålla koll på vid resor och utflykter
    Du slipper två sjuka barn samtidigt

  • Stello

    Att slippa känna sig spittrad och att man inte räcker till för alla barn. Att kunna skämma bort. Slippa syskonbråk! Stressen att få iväg två, tre elller fler på morgonen till skolan. Blir billigare med resor och aktiviteter.

    Sen är det inte säkert att det skulle bli en bra relationen mellan eventuella syskon. Jag har en syster och hon var riktigt vidrig mot mig hela uppväxten! Förstörde min självkänsla och självförtroende totalt. Men sånt kan man ju inte veta i förväg såklart...men som en "tröst". Alla syskon har inte bra relationer.

  • Håhåjaja11111

    Jag har också ett barn. Kan inte få fler och skattar mig lycklig varje dag som fick ett!!! Börja där. Kan du inte göra någonting åt en situation så jobba på acceptansen.

  • Baddräkten12

    Hej! 


    ser att det är ett tag sen man skrivit här. Är rätt glad att jag hittade den här tråden för jag behövde läsa fördelar som jag egentligen vet om men lever i att acceptera läget med att vårt barn inte har några syskon. 


    har ni något tips på hur man fortsätter bemöta sitt barn i den här situationen. Jag får frågan ofta om varför hon inte har syskon, har försökt förklara. sen blir hon oftast ledsen för kompisarna har ju alla syskon osv.. 

    svårt att acceptera det här än för mig men det är nog dags att börja göra det på riktigt. 


    tacksamheten över dottern är ju enorm!! 


     

  • fjällkajsa
    Baddräkten12 skrev 2023-03-02 18:19:24 följande:

    Hej! 


    ser att det är ett tag sen man skrivit här. Är rätt glad att jag hittade den här tråden för jag behövde läsa fördelar som jag egentligen vet om men lever i att acceptera läget med att vårt barn inte har några syskon. 


    har ni något tips på hur man fortsätter bemöta sitt barn i den här situationen. Jag får frågan ofta om varför hon inte har syskon, har försökt förklara. sen blir hon oftast ledsen för kompisarna har ju alla syskon osv.. 

    svårt att acceptera det här än för mig men det är nog dags att börja göra det på riktigt. 


    tacksamheten över dottern är ju enorm!! 


     


    När började hennes frågor dyka upp? Vi har fortfarande inte fått några frågor och hon har inte varit ledsen för att inte ha syskon, men hon är bara fyra.

Svar på tråden Kan inte få fler än ett barn – pepptråd