• safetr

    Nidblödning/missfall?

    Heeej, 
    Första inlägget för min del :)  Jag har precis plussat och känner mig otroligt spänd och glad. Det är första barnet/graviditeten för mig och min sambo, vi började försöka efter semestern och har inte riktigt hunnit fatta att jag faktiskt plussat! 

    Jag är dock lite orolig då jag har haft en blödning. Första dagen på sista mensen var 6/11 och jag borde ha haft ägglossning runt den 20/11 (tog ägglossningstest). Den 28/11 fick jag en blödning som typ blodade ner hela trosan (sorry för tmi), kände verkligen hur den bara forsade ner.. men den slutade dock direkt. Jag har försökt läsa på om nidblödning men det känns som att jag blödde lite för mycket för att det ska vara det och undrar om det kan vara missfall?

    En annan förvirrande faktor är att jag tog ett test (rfsu) 1/12 (alltså efter blödningen) som var extremt starkt positivt och ett digitalt clear blue test dagen efter som visade gravid/3+ veckor så är jag också osäker på om jag verkligen kan ha blivit gravid i denna cykel. 

    Jag ska ringa till barnmorska men skulle gärna höra om det är någon som har en ide eller har upplevt liknande. Tack på förhand!!

  • Svar på tråden Nidblödning/missfall?
  • svansmamman
    safetr skrev 2022-12-05 19:18:19 följande:
    Nidblödning/missfall?

    Heeej, 
    Första inlägget för min del :)  Jag har precis plussat och känner mig otroligt spänd och glad. Det är första barnet/graviditeten för mig och min sambo, vi började försöka efter semestern och har inte riktigt hunnit fatta att jag faktiskt plussat! 

    Jag är dock lite orolig då jag har haft en blödning. Första dagen på sista mensen var 6/11 och jag borde ha haft ägglossning runt den 20/11 (tog ägglossningstest). Den 28/11 fick jag en blödning som typ blodade ner hela trosan (sorry för tmi), kände verkligen hur den bara forsade ner.. men den slutade dock direkt. Jag har försökt läsa på om nidblödning men det känns som att jag blödde lite för mycket för att det ska vara det och undrar om det kan vara missfall?

    En annan förvirrande faktor är att jag tog ett test (rfsu) 1/12 (alltså efter blödningen) som var extremt starkt positivt och ett digitalt clear blue test dagen efter som visade gravid/3+ veckor så är jag också osäker på om jag verkligen kan ha blivit gravid i denna cykel. 

    Jag ska ringa till barnmorska men skulle gärna höra om det är någon som har en ide eller har upplevt liknande. Tack på förhand!!


    Mellan den 20/11 - 1/12 är det lite drygt två veckor. Cbs veckoindikator är dock ingen exakt vetenskap så rent teoretiskt kan den visa exempelvis 3+ snabbare än den ?borde? eftersom den utgår från ett referensvärde. 


    Min gissning är dock att du blivit gravid i en tidigare cykel, kanske främst då du blödde så pass mycket drygt en vecka efter äl men även i kombination med veckoindikatorn på gravtestet. Om än indikatorn som sagt var bara är en uppskattning, har den för mig stämt väldigt väl. 


    Jag vill också flika in att hormonerna inte försvinner direkt ur kroppen vid missfall varför gravtest kan fortsätta visa positivt ett bra tag efter missfallet. 

    Har du haft några andra känningar, förutom blödningen? Det vanligaste vid missfall är att man känner någon form av smärta eller obehag. Det kan såklart vara ett MA, och då märker man oftast inte av det. Eller så beror blödningen på något helt annat och att du fortfarande är gravid. 


    Som du själv är inne på, omöjligt att säga. Bäst är om du lyckas få din VC att mäta din nivå av HCG via blodprov med ett par dagars mellanrum. HCG ska ju fördubblas varannan dag vid en normal graviditet så utfallet kan ge en indikation om hur allt verkar. Jag har fått göra det hos min VC vid tre tillfällen och det har varit skönt då jag de två första gångerna fick veta att det faktiskt var ett missfall, och den tredje gången att det var en normal graviditet. 


    Jag håller tummarna för att allt ser bra ut och att det bara var en blödning som vissa gravida drabbas av! 

Svar på tråden Nidblödning/missfall?