• Anonym (Snowflake)

Har ansökt om sjukersättning. Behöver råd från någon som är insatt..

Jag har ansökt om hel sjukersättning och lämnade in min ansökan i mitten av november. Handläggningstiden är för närvarande 5-6 månader. Min fråga är om Försäkringskassan kommer kontakta mig för att de vill att jag själv ska beskriva min situation och mående också även om detta är väldigt utförligt beskrivet i läkarutlåtandet? Jag är hjärntrött och har så svårt att formulera mig och beskriva verbalt hur jag mår. Är det någon härinne som vet hur det fungerar hos Försäkringskassan när man ansökt om sjukersättning. Vore så tacksam för svar. 

• Svar på tråden Har ansökt om sjukersättning. Behöver råd från någon som är insatt..
  • Anonym (Emma)

Du ska skicka in det i samband med ansökan som det är nu kommer den garanterat avslås eftersom den inte är komplett det innebär att du hamnar längst bak i kön.   

Du ska bifoga läkarutlåtande, egen beskrivning och papper från arbetsprövning. 

• Anonym (Snowflake)

Jag ansökte via e tjänsten och där stod inget om att jag skulle bifoga något och jag har även pratat med Försäkringskassan som bekräftat det. Jag kommer bli kontaktad av en handläggare men min fråga är och var om jag själv ska beskriva min situation för den handläggaren. Ingen som varit med om det härinne? Alla kommentarer om att det kommer bli avslag etc betackar jag mig för för det är inte det som min fråga gäller. 

• EpicF
    Anonym (Snowflake) skrev 2022-12-06 13:53:14 följande:

Som vanligt när man skriver här på familjeliv och kanske ber om råd och så vidare så kommer det direkt en massa okunniga och missunsamma jävlar och ska tycka och tänka en massa de helt uppenbart inte alls är insatta i. Det svaret jag fick från den som kallar sig Emma var helt värdelöst och sen såg jag att någon direkt ogillat mitt inlägg. Bitter och missunsam much? Jag får vända mig till Försäkringskassan igen för här verkar det bara finnas ufon rent ut sagt. Kommer inte svara på fler inlägg för det är inte värt det. 

Det vanliga är att man skickar med en egen beskrivning med ansökan. Emma har helt rätt. Det kan bli avslag pga att du inte har någon egen beskrivning med. 

Be någon kompis att hjälpa dig att formulera med ord din situation och skicka in som komplettering fortast möjligt  
  • Anonym (Emma)

Här tar man sig tid att hjälpa dig så får man en massa skit och påhopp tillbaka Så otroligt otacksamt och elakt! 

Jag har själv sjukersättning och jag har hjälpt andra att ansöka det är därför jag vet. Anledningen till att jag vill hjälpa är för att jag INTE vill att du får avslag, hur är det missunnsamt? 

• Anonym (Sjukpensionären)

När jag ansökte för många år sen bifogade jag en egen beskrivning på papper vari mina problem bestod. Utöver läkarintyget då. Antingen borde ett sånt formulär gå hitta på F.K:s hemsida eller gå beställa hem så du kan sitta i lugn och ro och fylla i. Ingen från F.K ringde upp mig utan de var nöjda med det jag skickat in.

• Citronella

Tyvärr har FK dålig koll på sina egna bidrag jag har fått helt fel information från handläggare flera gånger. Du ska beskriva med egna ord när du ansöker, be en vän eller anhörig hjälpa dig. Har de inte börjat handlägga har du fortfarande möjlighet att skicka in det. 

Lycka till! 

Svar på tråden Har ansökt om sjukersättning. Behöver råd från någon som är insatt..