• Anonym (TS)
    Wed 7 Dec 2022 20:25
    2300 visningar
    17 svar
    17
    2300

    Gemensam vårdnad och köpa hus i annan kommun

    Jag är separerad sedan några år och har ett barn i förskoleålder med min ex-sambo. Vår relation är allt annat än bra, hon blev mycket bitter på mig efter vår separation och har hittills inte varit tillmötesgående någon gång utan allt vårt samarbete sköts via familjerätt.

    I dagsläget bor vi båda i samma kommun, jag bor kvar i vårt gemensamma hus som jag köpte loss i separationen. Barnet går på förskola här och har en del släkt här.

    För ett par år sedan träffade jag en ny. Hon har också barn som är i samma ålder som mitt och vi umgås mycket och alla trivs väldigt bra tillsammans. Hon bor i grannkommunen, ca 30 min bort med bil, i staden där vi för övrigt båda jobbar. 


    För att alla ska få plats när vi ses på helgerna vill vi köpa ett hus tillsammans i hennes kommun. Jag tror mig ha förstått att jag inte kan flytta till en ny kommun utan barnets mammas samtycke, även om vårt barn är skrivet hos henne och detta alltså inte ska ändras.


    Min plan är dock att jag kommer behålla mitt hus i nuvarande staden och bo där på veckodagarna. Barnets situation med förskola och umgänge med mamman kommer alltså inte förändras. Enda skillnaden för barnet är att det kommer ha ett eget rum även på helgerna när vi hälsar på bonusfamiljen.

    finns det något här som riskerar ligga mig i fatet om min ex-sambo väljer att driva detta i domstol med vinklingen att jag flyttat barnet utan tillåtelse i och med att jag köpt ett hus som vi spenderar tid i? det är fullt tänkbart att hon skulle starta en sådan process mot mig, antingen för att hon hoppas på att själv bli boendeförälder på heltid eller bara för att jävlas..

  • Svar på tråden Gemensam vårdnad och köpa hus i annan kommun
  • Anonym (ppp)
    Wed 7 Dec 2022 20:37
    #1

    Du kan flytta, ett ex ska godkänna om ett barn ska skrivas på annan adress, men om det inte är aktuellt så kan du flytta om du vill. 

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 7 Dec 2022 21:21
    #2
    Anonym (ppp) skrev 2022-12-07 20:37:30 följande:

    Du kan flytta, ett ex ska godkänna om ett barn ska skrivas på annan adress, men om det inte är aktuellt så kan du flytta om du vill. 


    Är du helt säker på detta? Jag har läst att båda föräldrarna måste godkänna ett barns flytt oavsett vem barnet är skrivet hos. Mitt ex kommer aldrig godkänna en flytt, även om jag skulle skjutsa barnet till förskolan varje dag. Därav att jag kommer behålla mitt nuvarande boende, barnet kommer alltså inte flytta, men jag är rädd att hon kommer försöka få det att framstå som att barnet gjort det inför domstol.
  • Anonym (Sol)
    Wed 7 Dec 2022 21:38
    #3
    Anonym (TS) skrev 2022-12-07 21:21:53 följande:
    Är du helt säker på detta? Jag har läst att båda föräldrarna måste godkänna ett barns flytt oavsett vem barnet är skrivet hos. Mitt ex kommer aldrig godkänna en flytt, även om jag skulle skjutsa barnet till förskolan varje dag. Därav att jag kommer behålla mitt nuvarande boende, barnet kommer alltså inte flytta, men jag är rädd att hon kommer försöka få det att framstå som att barnet gjort det inför domstol.
    Självklart får du flytta. Skulle bli konstigt om skilda föräldrar aldrig skulle få flytta. 
  • Wed 7 Dec 2022 21:41
    #4
    Anonym (TS) skrev 2022-12-07 21:21:53 följande:
    Är du helt säker på detta? Jag har läst att båda föräldrarna måste godkänna ett barns flytt oavsett vem barnet är skrivet hos. Mitt ex kommer aldrig godkänna en flytt, även om jag skulle skjutsa barnet till förskolan varje dag.
    Du har fått det hela om bakfoten...

    Det du pratar om är att ändra ett barns folkbokföring.

    Om ungen är skriven hos exet så behöver du inte ens informera exet om att du flyttar, det är inte hennes sak att ha en åsikt om.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 7 Dec 2022 22:00
    #5
    Anonym (Sol) skrev 2022-12-07 21:38:06 följande:
    Självklart får du flytta. Skulle bli konstigt om skilda föräldrar aldrig skulle få flytta. 
    Jo det är ju klart att jag får flytta, det förstår jag. Jag undrade bara om det kan vara till min nackdel i en eventuell tingsrättsprocess, att jag skulle kunna riskera att förlora boendet varannan vecka.

    jag har läst om andra fall, som är mycket extremare än mitt, där en förälder flyttar kanske två timmar bort och vill ha kvar vv boende. Då har tingsrätten sagt att det inte är lämpligt och gjort den kvarstannade föräldern till boendeförälder och den flyttande har fått visst umgänge.

    jag vill verkligen ha kvar mitt barn varannan vecka och tror att det är bäst för barnet.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 7 Dec 2022 22:18
    #6
    https://lawline.se/answers/flytta-till-annan-kommun-vid-gemensam-vardnad

    https://lawline.se/answers/kan-man-flytta-inom-samma-kommun-vid-gemensam-vardnad

    https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/kan-en-foralder-hindra-den-andra-foraldern-att-flytta-vid-gemensam-vardnad/

    o
    van är några exempel där juristen säger att samtycke från andra föräldern behövs även om rådande omständigheter (förskol/vv boende) inte ska förändras och/eller barnet inte är skrivet hos den flyttande föräldern.
  • Thu 8 Dec 2022 20:12
    #7
    Anonym (TS) skrev 2022-12-07 22:00:22 följande:
    Jo det är ju klart att jag får flytta, det förstår jag. Jag undrade bara om det kan vara till min nackdel i en eventuell tingsrättsprocess, att jag skulle kunna riskera att förlora boendet varannan vecka.

    jag har läst om andra fall, som är mycket extremare än mitt, där en förälder flyttar kanske två timmar bort och vill ha kvar vv boende. Då har tingsrätten sagt att det inte är lämpligt och gjort den kvarstannade föräldern till boendeförälder och den flyttande har fått visst umgänge.

    jag vill verkligen ha kvar mitt barn varannan vecka och tror att det är bäst för barnet.
    Den bild du målade upp i första inlägget säger ju att barnet och du kommer att bo kvar i er nuvarande bostad under veckorna och enbart nyttja det tilltänkta huset under helger.... Då har du absolut inget att oroa dig för.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 8 Dec 2022 20:20
    #8
    Anonvm skrev 2022-12-08 20:12:07 följande:
    Den bild du målade upp i första inlägget säger ju att barnet och du kommer att bo kvar i er nuvarande bostad under veckorna och enbart nyttja det tilltänkta huset under helger.... Då har du absolut inget att oroa dig för.
    Tack för ditt svar. Jag hoppas att du har rätt. Jag inser ju nånstans själv hur orimligt det är att jag skulle förlora vv-boendet pga detta men det har varit så fruktansvärt mycket märkliga påhopp de senaste åren så jag tar bara för givet att hon kommer driv det här också i botten.. 
  • Thu 8 Dec 2022 21:11
    #9

    Hej, om barnet är skrivet hos mamman så kan du flytta precis som du vill. Hon kan inte bestämma överhuvudtaget vart du ska bo, även om barnet kommer bo vv med dig. Forsätter barnet gå på samma förskola och inget annat krånglar så har hon inte med saken att göra. 

  • Thu 8 Dec 2022 22:14
    #10
    Anonym (TS) skrev 2022-12-08 20:20:07 följande:
    Tack för ditt svar. Jag hoppas att du har rätt. Jag inser ju nånstans själv hur orimligt det är att jag skulle förlora vv-boendet pga detta men det har varit så fruktansvärt mycket märkliga påhopp de senaste åren så jag tar bara för givet att hon kommer driv det här också i botten.. 
    Jag har själv gått igenom skilsmässa med småbarn.... Med tillhörande vårdnadstvist+ett dussintal socialutredningar...

    Mitt bästa råd är att inte "googla" allt för mycket, de svaren man hittar genom detta är ofta otroligt färgade och vinklade av egna bittra erfarenheter.

    Huvudet är självfallet fyllt till bredden av funderingar och frågor, osäkerheten är enorm.... Det är denna osäkerhet ditt ex nu försöker använda mot dig. Att rusta sig genom att utbilda sig är självklart bästa försvaret mot detta, för det tar bort osäkerheten....

  • Anonym (ppp)
    Fri 9 Dec 2022 07:07
    #11
    Anonym (TS) skrev 2022-12-07 21:21:53 följande:
    Är du helt säker på detta? Jag har läst att båda föräldrarna måste godkänna ett barns flytt oavsett vem barnet är skrivet hos. Mitt ex kommer aldrig godkänna en flytt, även om jag skulle skjutsa barnet till förskolan varje dag. Därav att jag kommer behålla mitt nuvarande boende, barnet kommer alltså inte flytta, men jag är rädd att hon kommer försöka få det att framstå som att barnet gjort det inför domstol.
    ja men barnet flyttar ju inte. Därför kan du göra som du tänkt. 
  • Anonym (ppp)
    Fri 9 Dec 2022 07:13
    #12
    Anonym (TS) skrev 2022-12-08 20:20:07 följande:
    Tack för ditt svar. Jag hoppas att du har rätt. Jag inser ju nånstans själv hur orimligt det är att jag skulle förlora vv-boendet pga detta men det har varit så fruktansvärt mycket märkliga påhopp de senaste åren så jag tar bara för givet att hon kommer driv det här också i botten.. 
    Hon kanske försöker, men har hon en vettig advokat kommer denne förklara för henne att du inte gör något fel. Så länge ett barn kan fortsätta i sin invanda miljö , inte behöva byta skola etc, så kommer hon ingen vart med detta. 

    Du skulle kunna, om du önskar, vänta med att ändra din egen bokföring när ni köpt ett hus på det andra stället (om det är ok för din partner), bara för att visa mamman att ingen förändring sker för barnet. När det lugnat sig lite kan du ändra din egen adress.
    Man ska vara skriven där man har sin mesta dygnsvila men du kommer ju vara rätt mycket på båda ställena. Du kanske behöver se över det där också, för egen del?
  • LFF
    Fri 9 Dec 2022 08:46
    #13
    Anonym (TS) skrev 2022-12-07 22:00:22 följande:
    Jo det är ju klart att jag får flytta, det förstår jag. Jag undrade bara om det kan vara till min nackdel i en eventuell tingsrättsprocess, att jag skulle kunna riskera att förlora boendet varannan vecka.

    jag har läst om andra fall, som är mycket extremare än mitt, där en förälder flyttar kanske två timmar bort och vill ha kvar vv boende. Då har tingsrätten sagt att det inte är lämpligt och gjort den kvarstannade föräldern till boendeförälder och den flyttande har fått visst umgänge.

    jag vill verkligen ha kvar mitt barn varannan vecka och tror att det är bäst för barnet.
    Du ser inte skillnaden på 2 timmars resväg till skola/förskola och 30 minuter? Självklart är det olämpligt med vv om det är 2 timmar till förskola/skola enkel väg. Det är inte rimligt med 4 timmars pendling per dag för ett barn. 

    30 minuter enkel väg är något helt annat. Sen gäller det ju att du som förälder är med på att barnet har sina vänner 30 minuter från sitt hem varannan vecka och därmed behöver ställa upp mer med att skjutsa och hämta när barnet blir äldre. 

    För att vara helt säker på vad som gäller kan du ju ta kontakt med familjeenheten på din kommun och ställa frågan till dem.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 13:16
    #14
    Anonym (ppp) skrev 2022-12-09 07:07:29 följande:
    ja men barnet flyttar ju inte. Därför kan du göra som du tänkt. 
    Så är det ju. Jag tänker lite att det här eg är mer att jämställa med att jag hade köpt en sommarstuga som vi spenderade helger i. det hade man knappast kunna invända mot
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 13:19
    #15
    Anonym (ppp) skrev 2022-12-09 07:13:12 följande:
    Hon kanske försöker, men har hon en vettig advokat kommer denne förklara för henne att du inte gör något fel. Så länge ett barn kan fortsätta i sin invanda miljö , inte behöva byta skola etc, så kommer hon ingen vart med detta. 

    Du skulle kunna, om du önskar, vänta med att ändra din egen bokföring när ni köpt ett hus på det andra stället (om det är ok för din partner), bara för att visa mamman att ingen förändring sker för barnet. När det lugnat sig lite kan du ändra din egen adress.
    Man ska vara skriven där man har sin mesta dygnsvila men du kommer ju vara rätt mycket på båda ställena. Du kanske behöver se över det där också, för egen del?
    I ärlighetens namn brukar det lugna ner sig när hon får träffa sin advokat. Tror att det är en av få personer som pratar ärligt med henne som hon också lyssnar på.

    jag inser att jag inte kommer undvika en process i någon bemärkelse utan vill bara göra en på förhand så bra gissning av utfallet som möjligt. Eftersom det som ligger i vågskålen är hur Mycket jag får träffa mitt barn är jag mycket obenägen att ta risker. ska prata med min advokat på måndag men känner mig lite lugnare av alla kommentarer här.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 13:23
    #16
    LFF skrev 2022-12-09 08:46:51 följande:
    Du ser inte skillnaden på 2 timmars resväg till skola/förskola och 30 minuter? Självklart är det olämpligt med vv om det är 2 timmar till förskola/skola enkel väg. Det är inte rimligt med 4 timmars pendling per dag för ett barn. 

    30 minuter enkel väg är något helt annat. Sen gäller det ju att du som förälder är med på att barnet har sina vänner 30 minuter från sitt hem varannan vecka och därmed behöver ställa upp mer med att skjutsa och hämta när barnet blir äldre. 

    För att vara helt säker på vad som gäller kan du ju ta kontakt med familjeenheten på din kommun och ställa frågan till dem.
    Jo det förstår jag ju men frågan är väl mer var gränsen går. Om det är vid 1,5 timme enkel väg eller vid 45 minuter. jag Är fullt medveten om att jag kommer få skjutsa mycket, än har han inga vänner han leker med då han är liten men i framtiden. Vad gäller aktiviteter så är nog de flesta i staden som jag köper hus i, det är den närmsta större staden. Det är också i den staden han framöver kommer gå i högstadiet i så då är han kanske glad att jag har hus där. 
  • Anonym (U)
    Fri 9 Dec 2022 17:29
    #17

    Ring soc (eller vilka som nu har hand om detta) och rådfråga dem. 

Svar på tråden Gemensam vårdnad och köpa hus i annan kommun