• Anonym (A)

    Fråga om IVF

    Är inte alls insatt i IVF och har nu en säkert jätte dum fråga..

    Min kusin som är nära vän till mig har 2 stycken IVF barn med sin man (pga endometrios enligt henne var orsaken till IVF)

    Frågan, är detta då troligen mannens spermier eller donerade? 

    Jag undrar för att ena barnet som är en pojke är lik pappan och jag sa det till min kusin, och hon reagerade lite hmm konstigt, svårt att förklara.. 

    Kom och tänka på detta efteråt och kommer nog aldrig mer säga till någon att dennes barn är lik någon 😬 

    Menade ju bara väl men ja ni förstår..

  • Svar på tråden Fråga om IVF
  • Anonym (A)
    EpicF skrev 2022-12-09 13:44:25 följande:

    Det går inte att svara på. 


    Gäller samma med mamman antar jag? Alltså kan likaväl vara donerade.
  • Anonym (Q)

    Ja, det är antagligen hans spermier. Är orsaken endometrios så finns det ingen anledning att använda donerade spermier. Det görs bara i fall där fertilitetsproblemen är kopplade till mannen och även då är det sista steget för de flesta, när det inte finns några alternativ. Man kan t.ex göra icsi om spermierna är få/har dålig kvalitet och många gånger går det att plocka ut spermier ur testiklarna i de fall mannen inte har några spermier i utlösningen.

  • EpicF
    Anonym (Q) skrev 2022-12-09 13:57:53 följande:

    Ja, det är antagligen hans spermier. Är orsaken endometrios så finns det ingen anledning att använda donerade spermier. Det görs bara i fall där fertilitetsproblemen är kopplade till mannen och även då är det sista steget för de flesta, när det inte finns några alternativ. Man kan t.ex göra icsi om spermierna är få/har dålig kvalitet och många gånger går det att plocka ut spermier ur testiklarna i de fall mannen inte har några spermier i utlösningen.


    Kan fortfarande vara donerade spermier. Väninnan kanske inte har berättat allt för ts. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Q) skrev 2022-12-09 13:57:53 följande:

    Ja, det är antagligen hans spermier. Är orsaken endometrios så finns det ingen anledning att använda donerade spermier. Det görs bara i fall där fertilitetsproblemen är kopplade till mannen och även då är det sista steget för de flesta, när det inte finns några alternativ. Man kan t.ex göra icsi om spermierna är få/har dålig kvalitet och många gånger går det att plocka ut spermier ur testiklarna i de fall mannen inte har några spermier i utlösningen.


    Ja som jag förstod det var det "pga. Just mamman" dom behövde göra IVF, så förklarade hon iallafall. Sen frågade jag inget mer ,känner att man får berätta det man känner för.

    Pojken är jätte lik pappan verkligen. Hon blev liksom lite tyst när jag sa detta. 
  • BuoBä

    Det vanligaste vid IVF är att man tar äggen från kvinnan och spermier från mannen. Men beroende på orsaken till att man inte kan få barn förekommer äggdonation, spermiedonation och dubbeldonation. Så utan mer ingående information så går det inte att säga. Är det "bara" endometrios så är de troligen biologiska föräldrar båda två.

    Sen det där med att säga att barn är lika sina föräldrar... Jag har en kusin som är adopterad från ett afrikanskt land. Ibland när jag ser henne kan jag tänka "men guuuuud vad lik sin mamma hon är". Adoptivmamman är väldigt blek och svensk så rent utseendemässigt är de inte lika alls, men det är någonting med hållningen och ansiktsuttrycket. Så att vara lik kan vara mer än gener.

  • Anonym (ED)

    Just ämnet IVF kanske blev lite känsligt, vi vet ju inte. Att göra IVF både pga dåliga spermier och endometrios är väl ganska ovanligt och ännu mer då att behöva donation, men visst händer det väl. Vi har två ED-barn där folk tom tyckt den äldre har mina ögon så likhet kan dyka upp hur som helst. Man kanske ser det man vill se?

  • Anonym (A)
    BuoBä skrev 2022-12-09 14:16:00 följande:

    Det vanligaste vid IVF är att man tar äggen från kvinnan och spermier från mannen. Men beroende på orsaken till att man inte kan få barn förekommer äggdonation, spermiedonation och dubbeldonation. Så utan mer ingående information så går det inte att säga. Är det "bara" endometrios så är de troligen biologiska föräldrar båda två.

    Sen det där med att säga att barn är lika sina föräldrar... Jag har en kusin som är adopterad från ett afrikanskt land. Ibland när jag ser henne kan jag tänka "men guuuuud vad lik sin mamma hon är". Adoptivmamman är väldigt blek och svensk så rent utseendemässigt är de inte lika alls, men det är någonting med hållningen och ansiktsuttrycket. Så att vara lik kan vara mer än gener.


    Tack för svar! :)

    Ja håller med att vara lik någon är mer än bara gener!

    ALLA säger det första dom säger när dom ser min dotter "jaha man ser ju vem som är pappa iallafalö" (som ett litet skämt) "oj vad lik hon är pappan!" Osv. Ja det stämmer! Utseendemässigt är faktiskt inte min dotter det minsta lik mig, inte det minsta! När vi vsr nyblivna föräldrat minns jag att jag blev "ledsen" av den komentaren, men nu skrattar jag bara . Hormoner i början antar jag.

    Kanske min kusin kände likadant och därför reagerade som hon gjorde, vem vet. (Hon har nyligen fått en tilö bebis).
Svar på tråden Fråga om IVF