• Anonym (Lila)

Oro över ekonomi

Jag kan inte mycket om ekonomi o vet inte om vi räknas som normala när der gäller ekonomin. Vi är 40 har 3 barn o jag har varit hemma mycket. Jobbat deltid mem sparat o ha spakonto från muna föräldrar. Vi äger vårt hus som är värderat i 3.5 milj o har 1,5 i lån o äger en stuga som är värderad i 3milj men där har vi inga lån. Däremot har jag ju jobbat deltid många år. Jag haf försökt att pensionsspara men pengarna jag har är mest från min farmors mamma som pappa satte i aktier. Det är 1.5 milj. Skulle ni räkna oss som medelklass? Va är normalt? Inga elaka kommentrarer tack .

• Svar på tråden Oro över ekonomi
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-12-12 23:47:19 följande:
    Ja, hälsa kommunistpartiet.
    Du har glömt allt som står i tråden där vi möttes ser jag.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla till den här tråden utan att komma för långt ifrån ts fråga, men 

Rim är ett språk som många fattar
    Rum är ett tryggt där ingen skrattar
    Rom är en dryck som cola krattar
    Allt är markörer som du skattar

Ts har klassen ekonomiskt 
    Du Kockobello astronomiskt
    Självskattningsformulären säger 
    Vi är nog kulturellt kapptjejer

Men ändå inte för det var ett grötrim
    Sådana öppnar inget fittstim
    Jag tycker att en mänsklig handling
    Kan vara god eller ren förvandling

Vandel är ordet för vår fläskläpp
    Den som vi fått förtjäna hästkäpp
    Ska vi nu ändå inte backa
    Och för vår medverkan här snällt tacka 
  • Anonym (Pekoral deLuxe)
    Fröken Allvar skrev 2022-12-13 00:18:28 följande:
    Du har glömt allt som står i tråden där vi möttes ser jag.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla till den här tråden utan att komma för långt ifrån ts fråga, men 

Rim är ett språk som många fattar
    Rum är ett tryggt där ingen skrattar
    Rom är en dryck som cola krattar
    Allt är markörer som du skattar

Ts har klassen ekonomiskt 
    Du Kockobello astronomiskt
    Självskattningsformulären säger 
    Vi är nog kulturellt kapptjejer

Men ändå inte för det var ett grötrim
    Sådana öppnar inget fittstim
    Jag tycker att en mänsklig handling
    Kan vara god eller ren förvandling

Vandel är ordet för vår fläskläpp
    Den som vi fått förtjäna hästkäpp
    Ska vi nu ändå inte backa
    Och för vår medverkan här snällt tacka 
    Nu överträffar dig själv, Chryster. Mer pinsamt ansträngt har sällan skådats.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Pekoral deLuxe) skrev 2022-12-13 09:15:32 följande:
    Nu överträffar dig själv, Chryster. Mer pinsamt ansträngt har sällan skådats.
    Jag vet, det var sent. Men de tre första raderna är bra. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (Lila) skrev 2022-12-12 23:18:28 följande:

Inte mening att göt någon upprörd. Jag har inte så bra jobb o jobbar deltid. Varit hemma mycket o oroar mig för pension men vi har lyckats köpa hus o stuga iaf. Det har nog gjort sitt. Har väldigt mycket tankar på ensamstående o de i kriget o känner mig tacksam. Men ändå lite orolig över hur det blir när man blir äldre.m

Som man frågar får man svar. Du hade två konkreta frågor
    "Skulle ni räkna oss som medelklass? Va är normalt?"

Förmögenhet hos hushåll hittar du på SCB hemsida
    Klassfrågan är som du märker inte helt enkelt, Vad anser du själv vara medelklass?

Men som deltidarbetande kommer du få låg peniskon. Det kan du kompensera med annan förmögenhet om ni kan realisera. Problemet blir om du blir ensamståede och vad som händer då.
  • Anonym
    Anonym (Kr) skrev 2022-12-13 09:39:12 följande:
    Som man frågar får man svar. Du hade två konkreta frågor
    "Skulle ni räkna oss som medelklass? Va är normalt?"

Förmögenhet hos hushåll hittar du på SCB hemsida
    Klassfrågan är som du märker inte helt enkelt, Vad anser du själv vara medelklass?

Men som deltidarbetande kommer du få låg peniskon. Det kan du kompensera med annan förmögenhet om ni kan realisera. Problemet blir om du blir ensamståede och vad som händer då.
    Detta måste helt ha gått mig förbi, får jag erkänna ...
    Jag har faktiskt aldrig tidigare funderat på sambandet mellan storlek på peniskon (för jag antar att du menar penisfodral? De är ju ofta lite konformade, baserat på TV-program) och arbetstid. Med denna nya kunskap köper jag däremot genast resonemanget att en föga imponerande peniskon säkerligen kan kompenseras med ekonomisk förmögenhet. Det låter ju ungefär som ekonomi versus utseende alltid har fungerat.
  • Anonym (Kr)
    Anonym skrev 2022-12-13 09:59:18 följande:
    Detta måste helt ha gått mig förbi, får jag erkänna ...
    Jag har faktiskt aldrig tidigare funderat på sambandet mellan storlek på peniskon (för jag antar att du menar penisfodral? De är ju ofta lite konformade, baserat på TV-program) och arbetstid. Med denna nya kunskap köper jag däremot genast resonemanget att en föga imponerande peniskon säkerligen kan kompenseras med ekonomisk förmögenhet. Det låter ju ungefär som ekonomi versus utseende alltid har fungerat.
    Tack för dagens skratt!
  • Anonym
    Anonym (Kr) skrev 2022-12-13 10:34:15 följande:
    Tack för dagens skratt!
    Tycker att TS kan berätta hur hon ser på sin peniskon och ämnar hantera den om hon eventuellt skulle bli ensamstående.
  • Fröken Allvar
    Anonym skrev 2022-12-13 10:39:20 följande:
    Tycker att TS kan berätta hur hon ser på sin peniskon och ämnar hantera den om hon eventuellt skulle bli ensamstående.
    Ensamstående får ballar av stål i ett individualistiskt samhälle så hon behöver nog inte sin peniskon då längre om hon nu skulle hamna i den situationen. 
  • Anonym (Juni)

Ni har det gott ställt. Övre medelklass, typ. Jag kan jämföra med min situation. Inga ärvda pengar och det blir inte mycket när den dagen kommer heller. Äger sommarhus värt en bit under miljonen. Har 250? i lån på det (tillsammans med maken). 100? på banken var. Vi har det bra. :) Jag är inte orolig. Stugan går ju dessutom att sälja om det kniper. 

Men jag förstår att du oroar dig eftersom du inte jobbat ihop pension. Har inte din man pensionssparat åt dig som kompensation för det? Så gör par jag känner som har den uppdelningen. Det är ju viktigt att du reder dig även om ni skulle gå skilda vägar. 

• Anonym (Juni)

...och angående peniskoner:  

• Mrs Moneybags

Klasstillhörighet har väl inte så mycket med ekonomi att göra. Men ni har det bra. 

Du får ta tag i din pension och/eller börja jobba mer så att du ökar din trygghet på äldre dar alternativt kanske sälja av/hyra ut något av husen när du går i pension. 

• Fröken Allvar

Klasstillhörighet har allt att göra med ekonomi. Vart du kan bo, oavsett om du äger eller hyr dyr nyproduktion. Hur du kan träffas, på dyr restaurang eller hemma vid köksbordet om du äger något sådant. Vilka kläder du kan köpa till dig själv och dina barn. Vilka aktiviteter och semestrar du kan köpa till dig själv och till dina barn. I den här tråden har medelklassens intresse av sin inre stratifiering visat sig i antydningar om vem som anses ha klass, det vill säga, det som kallas för kulturellt kapital och gott uppförande. Därför kanske inte alla i medelklassen uppfattas som medelklass av andra i medelklassen, om de har fel sorts uppförande och uttrycksmedel. Att beställa en rom och cola eller en stor stark i en exklusiv vinbar anses inte som särskilt sofistikerat till exempel, och kan upplevas som pinsamt av den del av medelklassen som saknar alla typer av band till traditionell svensk arbetarklass.
    Dagens arbetarklass är väldigt diversifierad. Där ingår alltifrån utnyttjade arbetskraftsinvandrade till nyanlända akademiker från Ukraina som snabbutbildats till servitriser och flygplatspersonal, och allt däremellan: andra generationens invandrarbarn till analfabeter, och svensk arbetarklass i bruksorter är två exempel.
    Underklassen är alla som helt saknar medel. Det är också en vild blandning folk. Men jag vill bestämt hävda att pengar och kontakter måste man ha för att kunna passera som medelklass i Sverige. Det är därför många akademiker från Sydamerika och Iran som kom på 70-talet förblev helt osynliga för stora delar av svensk medelklass länge. Men deras barn jobbar nu med både media och på myndigheter och är inte utan vare sig pengar eller kontaktnät, vilket märks på hur revolutionen i Iran bevakas nu. 

• Anonym (helheten)

Beror väl på hur man vill leva livet som pensionär också?

Vill ni ha både huset och stugan kvar eller går det att byta till en mindre lgh och kanske hyra en stuga några veckor sommartid istället?

Då får ni ju loss en del kapital, som kan investeras i fonder med låg-medium- risk.

Hur centralt vill ni bo (om ni flyttar)?
    Måste ni fortsätta ha bil?
    Har ni kostsamma hobbies?
    Dyra husdjur?
    Kommer ni att ha mycket resor till barn och barnbarn eller kan man anta att de bor i närområdet?

Vill du veta hur det blir så gör en budget för ert gemensamma (och förslagsvis även ditt enskilda) pensionärsliv. 80% rätt säger ändå mer än 100% inte koll.

Fundera på vad som får plats och om din lösning ska bli att dra ner på utgifterna då eller att redan nu öka dina inkomster den tid i arbete som du har kvar.

• Johan Ahlander

Hej,

Jag är journalist på Reuters och vi skriver ett reportage om stigande räntor, elkostnader, inflation etc och vad det får för konsekvenser för vanligt folk. Om det är någon som bor i bostadsrätt eller villa och har svårt att klara ekonomin, och kan tänka sig att prata om det i en artikel, får gärna kontakta mig på johan.ahlander@reuters.com 

Svar på tråden Oro över ekonomi